Auton vaihto on tulossa ajankohtaiseksi ja Ässä on ollut mietintämyssyssä jo pitkän aikaa. Olen käynyt viime aikoina muutamaa S320 pre-faceliftiä koeajamassa ja se tietty nosti kuumetta entisestään.. Suomen tarjonta, hintataso ja oma budjetti varustetasosta puhumattakaan on suunnannut ajatuksia jo jonkin aikaa Saksanmaalle. Tämän suuntaista kiikarissa (ilman peltivahinkoja tosin):
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... ORT&noec=1
Harkinnassa ovat olleet lähinnä bensakoneet S320 tai S350 vm. 2002-2004 (facelift). Kilometrejä tulee vuodessa vain 4-5000, jonka takia en ole dieseliä edes harkinnut..
Olen käyttänyt forumin hakua jo sen verran paljon että monia asia on kirkastunut, kysymyksiin on löytynyt vastauksia, mutta joitakin silti vielä kummittelee.

1. Oma autoiluni on tähän mennessä ollut etuvetoista manuaalilootalla. Kuinka hyvin takavetoisella ässällä pärjää suomen talvessa? Airmaticia saa tarkkailla ilmeisesti jäätymisen puolesta, mutta kuinka ajaminen? Pitääkö kuinka tarkasti katsoa kaasujalkaa ja onko sementtisäkki takaloosterissa vanhaa legendaa?
2. Sekä täältä että muualta netistä selviää että ruoste on tod. näköinen ongelma (jos ässä jää saksasta haaviin, lähtee se ennen ensipakkasta ruostesuojaukseen), samoin kuin sähköviat, ilmajousitus, jne.. Auto kuin auto voi laueta käsiin, mutta olen lukenut tarpeeksi että ässän luotettavuus ja huoltomiehen laskut mietityttää. Kysymys kuuluukin:
Jos alle löytyy hyvä peruskuntoinen yksilö ja osaa tehdä autolle muutakin kuin selata läpi mittariston vikakoodeja, pääseekö noista (vähistä) ajokilometreistä nauttimaan vai meneekö aika etsiessä edullisia varaosia ebaystä?
3. Kakkosvaihtoehtona on sinnitellyt Volvon S80 (06-07 vm.), onko kellään kokemuksia molemmista?
Viime viikot ovat olleet vääntöä järjen ja tunteen välillä. Tunne sanoo ässä, järki sanoo ei. Toivottavasti täältä löytyy se viimeinen niitti joka kääntää vaakakupin jompaan kumpaan suuntaan..
Kiitokset jo etukäteen vastauksistanne!