Pienellä menee, entäs sinulla

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pienellä menee, kuinkas sinulla?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuli sitten tehtyä lauantaina hääreissu, siis todistamaan akan kaverin onnettomasti päättynyttä kihlausta :shock:
Tänä aamuna sitten tankkaukselle könytessä paljastui melko yllättävä seikka tuosta Daamin juomahalusta. Kyllähän se tasaista työmatkaa loikki nyt viimeksikin mitattuna 8.8 litralla.

Mutta nyt oli toinen ääni kellossa. Aikas tarkasti 300 km siunaantui reissumatkaa. Siitä 70 km pesunkestävää kaupunkikeskusta-ajoa, satakunta kilsaa 90-100 km/h mittarinopeudella kantateitä ja loppusilaukseksi reilu satku motaria 140 km/h neulanopeudella. Lopputulos: tasan kymppi sataselle koko hoito. Onko tosiaan niin, että intensiivinen kaupunkipyöritys ja reipashenkinen motarinopeus ei nosta keskikulutusta kuin vaivaiset 1.2 litraa tasapaksuun työmatkaköröttelyyn verrattuna?

Tämä oli nyt ensi kerta, kun seurasin syöpöttelyä muuten kuin työmatkaperusteisesti. Melkeinhän tuo on kuin diesel, syö saman verran ajoit kuinka ajoit. Onko muilla minkälaista kokemusta M103-pannun "kulutuskäyrästä" ja sen vaihtelusta ajotavan mukaan. Ainakin omalla kohdalla v*t*tuskäyrä on bensa-asemilla poiketessa esimerkillisen alhainen :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Omat kokemukset automaattisesta oli sellainen että vaikka nätisti ajaisi niin alle kympin ei mene, ja jos ajeli kuten lystäsi niin 12 piisaa.

Sinulla varmaan viitosella vetoalue alkaa olla parhaimmillaan vasta tuolla yli satasen nopauksissa, joten kulutus on niillä nopeuksilla tosi pieni.

Turbodieselillä pääsee mekäläinen sinne 8 litraan jos oikein nätisti ajaa, ja toisaalta vaikka ajaisi lasti päällä ja kovaa niin yhdeksään tyytyy silti. Kymppiä en ole ihan saanut suomessa menemään vaikka välillä on ollut todellinen yritys päällä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

10-12

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kohtapuoliin alkaa olla kymppitonni täynnä noita 420SE-kokemuksia.

Tankillisella olen yleensä ajellut tuollaiset 700 km. Tuolloin tankkausmäärä on aika lähellä 80L. Vaihtelua on ollut 75:n ja 85:n välillä, toisaalta, taitaa pisin matka yhdellä tankkausvälillä olla 760 km.

Tuosta päästään 10-12L kulutuksiin sataa kilometriä kohti. Niin, autohan on tietysti automaatisesti vaihtava. Kuka sitä nyt haluaisi käsin vatkata niitä rattaita öljyssä :wink:

Ajoprofiili on ehkä hieman matkavoittoinen, mutta kyllä seassa on pyörittelyä niin Helsingissä, Tampereella kuin Kööpenhaminassakin...
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jösses

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Siis kybä on tulossa täyteen? Eihän auto ole ollut sinulla vasta kuin pienen viipyilevän hetken. Tuolla kilometritehtailulla on siirtyminen takaisin naftaruiskuun :twisted:
No se rattaiden vatkaaminen palkitaan juuri tuolla ruokahaluaspektilla, tosin kasissa on taitaa olla nelosen kokonaisvälitys samaa luokkaa kuin 3-satasessa vitosella :?:
Mutta pienellä menee 420-konekin, yllättävänkin vähällä. Vaan katsotaan sitten talvella - kutoselle saa laskea 1.5-2 litraa lapinlisää, kun kunnon pakkaskelit painavat päälle :( , kasissa voi ero olla suurempikin. Tai sitten ei :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Pienellä menee, kuinkas sinulla?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti: Mutta nyt oli toinen ääni kellossa. Aikas tarkasti 300 km siunaantui reissumatkaa. Siitä 70 km pesunkestävää kaupunkikeskusta-ajoa, satakunta kilsaa 90-100 km/h mittarinopeudella kantateitä ja loppusilaukseksi reilu satku motaria 140 km/h neulanopeudella. Lopputulos: tasan kymppi sataselle koko hoito. Onko tosiaan niin, että intensiivinen kaupunkipyöritys ja reipashenkinen motarinopeus ei nosta keskikulutusta kuin vaivaiset 1.2 litraa tasapaksuun työmatkaköröttelyyn verrattuna?
Vähällä menee. Oliskos manuaalilla osuutta asiaan, ja sen (kröhöm) ilmastoinnin puuttumisella.

Vertailun vuoksi: kävin TE:lla Tampereessa hiljan. Kilometrejä kertyi tankkauksesta tankkaukseen 387, joista arviolta 280 oli maantiellä 80-100 km/h rajoitusalueella, ehkä 10 kaupunkiajoa ja loput motaria 130-140 km/h mittarinopeutta. Ilmastointi oli päällä puolen matkaa ja kyydissä kaikkiaan neljä henkeä. Ja sataselle ainetta kului 11,2 litraa... :?

Ainakin meikäläistä tuossa automaatti+M103-kombossa ihmetyttää nimittäin tuo lyhyt kokonaisvälitys nelosellakin. Moottoritiellä kierroksia on jo lähemmäs 4000.... :shock:
Mikä ei voi olla näkymättä kulutuksessa, uskon ma.
Mainittakoon, että automaagin ohjelmanappula on E-asennossa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jösses

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jukka N. kirjoitti:Siis kybä on tulossa täyteen? Eihän auto ole ollut sinulla vasta kuin pienen viipyilevän hetken. Tuolla kilometritehtailulla on siirtyminen takaisin naftaruiskuun :twisted:
Mutta pienellä menee 420-konekin, yllättävänkin vähällä. Vaan katsotaan sitten talvella - kutoselle saa laskea 1.5-2 litraa lapinlisää, kun kunnon pakkaskelit painavat päälle :( , kasissa voi ero olla suurempikin. Tai sitten ei :shock: .
Juu, kyllä tulee tuettua tuota valtion taloutta muutoinkin, kun tulevan autoveron kautta. Tätä menoa vuodessa tulisi 60tkm :shock: Noh, tuossa kympissä on mukana yksi yhden suuntainen Saksan retki ja kahden suuntainen Tanskan matka...

Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miksi kulutus talvikelillä muodostuu. Täytyy käyttää lohkolämmitintä ahkerasti.

Chevyn 305:nen (5L) kasi haukkasi kesällä matka-ajossa 9L/100km ja talvella nurkkavoittoisessa pyörittelyssä 17-18. Noh, siinä lullassa paino kulkukunnossa oli n. 2000 kg.
Terveisin
Tero
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kiisseli + tiiliskiven ilmanvastus meni ennenvanhaan pumpun kunnossa ollessa 6,9 litraa / 100km / n.110 km/h matka-ajossa. Nyt on vienyt jotain 9-10 litraa :evil: , vaikka miten nätisti ajaa. Johtuu varmaan siitä, että koko ajan on pitänyt ajaa kaasu pohjassa... Ja talvella vähän enemmän.

Onneksi menee (todennäköisesti) se pumppu säätöön ihan pikapuoliin. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jösses

Viesti Kirjoittaja Aku P »

flosse kirjoitti: Chevyn 305:nen (5L) kasi haukkasi kesällä matka-ajossa 9L/100km ja talvella nurkkavoittoisessa pyörittelyssä 17-18. Noh, siinä lullassa paino kulkukunnossa oli n. 2000 kg.
Hähähä. TUlee mieleen meidän työpaikan talon talkkari. Kaverilla oli about vuosi takaperin Chevyn Pick-up, lastutetulla bensakasilla ja tehoja myllystä irtosi nelisensataa kaakkia. Oli hauskaa katsoa kun kuusikymppinen herra poltti joskus nuorison kiusaksi kumia vain kaasua painamalla vielä reippaissakin nopeuksissa.
Lystin varjopuoli oli se, että Chevy imaisi siinä 20 litraa satasella ysi-kasia.
Äärimmäisyydestä toiseen käy herramme tie: talkkari vaihtoi avolavan männäsuvena 1,7-litraiseen Corsa dieseliin, joka kulkee maantiellä 3,5 litralla satasen... :twisted:
Että varovainen pitää olla. Kovaa bensanpolttajaa odottaa karu kohtalo!

PS. Oliskohan tämä kuulunut enempi OT-osastolle... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Mulla 300te automaatti -86. Aika tunnoton tuntuu olevan tolle kaasun käytölle, eli en kai pääse kuinkaan alle 10(paitsi 0-100km/h :roll: ). reippaammalla ajolla n.12 litraa. S-asento lisää kulutusta mielestäni varsin maltillisesti...Onneksi silti täällä Kangasalla toi kilpailu on pitänyt hinnan koko ajan n.1-1.04€. nämä olivat mutu arvioita(paitsi bensan hinta)...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Näin on

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Itsekin vuosikaudet Kangasalla asuneena olen päässyt nauttimaan ilmeisesti yhdestä Suomen halvimmista bensapaikkakunnista. Nyttemin eli 2 kk sitten muutin naapurikuntaan, mutta tutun kylän läpi käy edelleen päivittäinen työmatka. Siinä tulee sitten tankkailtua, lähinnä Essolta mutta useasti myös katsastuskonttorin St1:ltä tai joskus Lentolan Jetiltäkin. Milloin mistäkin, mutta Huutijärven TB on jäänyt kuvioista, kun Penttilät lopettivat asemanpidon :(

edit: minkäs värinen farkkusi on? Voitaisiin vaikka nostaa lapasta, kun vastaan tullaan. Oma kiesini on tuossa avatarissa. Kylillä tosin pyörii toinenkin samanlainen, mutta se on jälkikäteen dieselöity :evil:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Dano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 16.06.2003 03:03

Re: Pienellä menee, kuinkas sinulla?

Viesti Kirjoittaja Dano »

Moro !
---------

Ei mene pienellä ei sitten millään, 133 kilometriä maantieajoa ja bensaa kului 30 litraa ! ( totta ).... normaalissa ajossa tosin keskimääräinen kulutus n. 15 - 17 l. ;-)

Vakiokoneella 720 kilometriä maantieajoa meni n. 95 litralla
Viimeksi muokannut Dano, Ma 04.08.2003 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Sama

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sama täällä!
Kulutus ei paljoa heittele. Kesäisin 10-11 litraa on ollut seka-ajosssa kulutus. Joskus tuntuu, että raskaammalla kaasulla menis jopa vähemmän. Nyt uusien säätöjen aiakaan, en ole vielä päässyt testaamaan kunnolla kulutusta. Ainakin silmällä mittaria seuraten kulutus olis tippunut reilusti...

Pidemmällä maantiepätkällä kulutus on 9l/100km (90km/h) ja 10l/100km (120km/h)
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

4-matic pienimmillään 9,2, mutta yleensä siinä 10-13

Sel menee rajoituksia noudattaen kympin pintaan, rikesakko rajalla 11-11,5 ja korttipois- nopeuksilla 12,5-13,5.

sprintteri 9-11
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

1200 km viikonloppuna, kulutus ka. 8 l / 100 km, sisältäen 200 km moottoritieajoa. Pitäisin kohtuullisena. No ok, moottorihan on mopoluokkaa, mutta silti 8)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

hannu100 kirjoitti:S-asento lisää kulutusta mielestäni varsin maltillisesti...Onneksi silti täällä Kangasalla toi kilpailu on pitänyt hinnan koko ajan n.1-1.04€. nämä olivat mutu arvioita(paitsi bensan hinta)...
Vielä tarkistamattoman tiedon perusteella näyttäisi tuo 420SE menevän hieman pienemmällä käytettäessä S-asentoa. Ilmeisesti ajotapani sopii paremmin tuolle asetukselle.

Tarkennuksena, etten juurikaan revittele (mitä nyt kuutosmoottoristen mersujen seurassa 8) ). Risteyksistä poistun kohtuu ripeästi hakien haluamani matkanopeuden, mutten juurikaan ohittele.
Terveisin
Tero
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

No olen tainnut sitten antaa vähän liikaa kenkää näin alkuun kun lähempänä viidentoista litran kulutusta kolkutellaan sekalaista ajoa :lol: Siinä ei Amazonkaan häpeile samoilla lukemilla sitten enää. No eiköhän se tuosta sitten tasaannu...jahka on varaa ostaa tankki täyteen niin sitten voipi katsella todellisia lukemia.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Pienimmillään oon päässyt 5.8 litraan maantiellä, enimmillään menny lähemmäs 8. Mut yleisesti ottaen kulutus on siinä vähän vajaan 7. Pääsääntöisesti nurkka-ajoo tulee harrastettua...
230 C 1978
Avatar
Taimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:42
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Taimo »

Tultiin juuri lapin reissulta. Kyydissä oli väkeä ja tavaraa arviolta n 450kg edestä. Matka-ajoa n. 100-110km/h Suomessa, Norjan puolella hieman hitaampaa.. Ilmastointi jauho päällä lähes koko reissun. Bensaa saatiin menee vajaa pari tynnyrillistä. Tarkka keskikulutus oli 13,14L/100km

Kulkuvälinehän oli MB 280SE -82
Avatar
Jussi T
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 02.07.2003 19:57

kulutus

Viesti Kirjoittaja Jussi T »

niin että paljonko no 5 litraa meni ,viikonloppuna tuli ajettua semmoset 400 km
maantie ajoa juuh,diiseliä 8) :lol: No eihän se mikään raketti ole,kuhan köröttelee.
190D -87
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No hiukka vähemmällä menee... :oops:

Maantiellä 4,9 ja kaupungissa sellanen max. 7l
Saksan reissulla tuli koitettua tuota maksimikulutusta ja sielläkään en saanu menemään ku jotain 9 l satasella vaikka ajoin saksassa sellaset 500 km kaasu pohjassa ja tanskan ja ruotsin läpi tasasta 150 km/h.

On pojilla muuten ihan messevät kulutuslukemat
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Taimo kirjoitti:Tultiin juuri lapin reissulta. Kyydissä oli väkeä ja tavaraa arviolta n 450kg edestä. Matka-ajoa n. 100-110km/h Suomessa, Norjan puolella hieman hitaampaa.. Ilmastointi jauho päällä lähes koko reissun. Bensaa saatiin menee vajaa pari tynnyrillistä. Tarkka keskikulutus oli 13,14L/100km

Kulkuvälinehän oli MB 280SE -82
HUH!!
Melkonen kulutus. Itsellä kulutus-ennätys on tehty täydellä kuormalla äs well ja se oli 9,5 litraa. Vauhtiin päästeessään W126 ei kovin hirveesti kuormasta piittaa.
Aikalailla enemmän vie tuo twincamisi näköjään. Sedällä oli 280SE -81. Sitäkään ei saanut alle 11 litran millään. Yleensä meni 13 litraa.
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Kävin tyttöystävän kanssa lauantaina Helsingissä. Matkaa kertyi yhteensä noin 500km sisältäen surffailun Helsingin keskustassa. Bensaa kului aika tarkalleen 50 litraa eli siitä kätevästi saa laskettua, että kympin kulutti sadalla. Keskinopeus oli noin 110-120km/h maantiellä.
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin on

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Jukka N:lle vastaus kysymykseen; minkäs värinen farkkusi on? Voitaisiin vaikka nostaa lapasta, kun vastaan tullaan. Oma kiesini on tuossa avatarissa. Kylillä tosin pyörii toinenkin samanlainen, mutta se on jälkikäteen dieselöity :evil:[/quote]

Se on sellainen metallihohtovaaleansininen. Ei mitään virityksiä, paitsi kirkkaat vilkut+mb-alut... :roll:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no....

Viesti Kirjoittaja jarski »

300D vie yleensä n. 8l/100km, joskus yli, joskus alle..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 09.04.2003 08:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mace »

Heips!

Mulla toi pikkudieseli (200 CDI) tuntuu ainakin menevän mukavan pienellä vaikka auto muuten on aika isohko. Viimeaikoina oon perehtynyt paremmin kulutukseen ja lukemiksi on tullut maantiellä n 6,0 litraa ja kaupungissa 7,5-8,5 litraa. Kesäaikaan tulee ajeltua normaalia enemmän taajamien ulkopuolella joten tähän mennessä koko kuluneen kesän keskiarvo on 6,66.
Ilmastointi ei näissä ilmeisesti nosta kuin 1-3 desiä kulutusta sadalla. Joten sen käyttö ei kukkaroa pahemmin rasita...
:)
Vieras

E220 CDi:n lukemia

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Edellisellä tankillisella tuli uusi nuukuusennätys, keskikulutus 5,88 litraa sataselle. Meikäläisen kaasujalalle se on todella pieni lukema, ja oli varmaan pohjoiseen mennessä myötätuuli koko matkan... :)
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

190 E:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

Moi,

Kesälomareisulla meni bensaa 8,3L/100km.
Ja autona w201 190E 2 litranen automaatti vuodelta -87.
Välillä tuli ajeltua ihan nopeusrajoitusten mukaan, mutta joskus tuli kyllä vähän ajettua vähän lujempaakin.

Mielestäni kulutus ihan OK, sillä edellinen autoni oli Volvo 240 GL, jonka keskikulutus koko minulla oloajalta oli 11,9l/100km.
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Eipä tuota kulutusta kovin tarkkaan tule seurattua (muusta kuin lompakon ohuudesta), mutta arvioisin sen heittelevän parinkympin molemmin puolin - riippuu tietty missä ajaa ja miten.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Keskustelu ajoneuvojemme janoisuudesta näyttää olevan näitä top10-aiheita enkä malta olla minäkään lisäämättä omaa lusikkaani tähän soppaan. Viime käynti noirutulla pohojanmaalla osoitti W126-kuosiin pultatun 3-litraisen M103-koneen ryystävän 10.5-10,8 litraa satkulla. Tämä siis kesänopeuksilla, valtaosa noin sataa lipuen + Hyvinkää - Tre väli mittarin mukaan n. 130 km/h. Pidän kulutusta kohtuullisena ja kokemus on osoittanut, että alle kympin pääsee maantiellä vain "kieli keskellä suuta" :lol: Seka-ajossa paloi viime mittaamalla (suurin osa kaupunkiajoa) vähän reilut 13 litraa uusiutumatonta.

Mielenkiinnolla lueskelin flossen kokemuksia 420SE:n kulutuksista. Tämä vain vahvistaa salaisimmat pelkoni: olisi kannattanut hommata aikoinaan V8. :cry: Ajonautinto - nimenomaan koneen maantiepyörintänopeus - on ilmeisesti aivan toista luokkaa kasilla kuin kutosella, vaikka viime mainittu onkin ihan kelpo kone. Ja ilmeisesti kasin kanssa on niin, että oli kierrokset mitkä tahansa, niin kaasunpainallus tuottaa liikettä - vrt. M103, jossa 2000rpm:ssä on ainakin omasta mielestäni "kuollut kohta". M103:ssa elämä alkaa vasta 3000-3500rpm:n paikkeilla. :o
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juha K. kirjoitti: Mielenkiinnolla lueskelin flossen kokemuksia 420SE:n kulutuksista....koneen maantiepyörintänopeus on ilmeisesti aivan toista luokkaa kasilla kuin kutosella..... M103, jossa 2000rpm:ssä on ainakin omasta mielestäni "kuollut kohta" :o
Aihe on tietysti suosittu ja sitähän tässä piti udella nyt, kun suuri osa porukasta on polkenut ympäri maata ja maan ääriin suotuisissa keleissä(lue kovaa :) ).
Omat 420-kokemukset ja muistelut viittavat vahvasti siihen, että kasin kiepit nelosella ovat aika tarkasti samaa luokkaa kuin 6-koneen kierrokset ylivaihteella eli manuaalin vitosella. Automaattikutonen vinguttaa sitten tuntuvasti tiuhempaan suoralla nelosellaan. Laitetaanpa siis kasin perä kutoseen, niin jo laskevat kiepit. Mutta se hiukan alta 2000 rpm:n kuollut kohta - joka tosiaan on olemassa - taitaa sitten levitä niin paljon laajalle kierrosalueelle, että kiihtyvyyskuolio iskee koko laitteeseen :|
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin