C180K kävi kolmella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pcfister
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 30.09.2013 20:54

C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja pcfister »

Elikäs sattui mielenkiintoinen vika.
Auto C180K -04

Lähdin parkkipaikalta (lämpötila +9) auto lähti hyvin käyntiin. Ei sivu ääniä.
Lähdin liikkeelle kunnes kolmos vaihteella tarkoitus lähteä kiihdyttämään painoin kaasua ja samantien loppui veto ja moottori tärisi. Alkoi käymään kolmella, kierrokset seilasivat samalla.

Laskettelin 100m alamäkeen pysäkille jossa sammutin auton.

n. 10min kuluttua käynnistin auton ja lähti hieman vaisusti käymään ja kuului mekaaninen ääni ja kävi kolmella.
kierrokset seilasivat n. 1200rpm ja 850rpm välillä. parisen sekunttia ollen aivan hienosti tyhjäkäynnin ok arvoissa.

Auto vietiin hinurilla huoltoon, jossa huoltopäällikkö totesi seuraavaa:
Auto käy kolmella sylinterillä .. mitattiin puristukset ja puristuksia oli kolmella.
Venttiilinkoppa otettiin irti ja tarkistettiin ajoitus ok. ketju ok. sen jälkeen startattiin ja kaikki sylinterit tulivat mukaan.
Autolla koeajettu ja pelaa...

Olisiko venttilinnostajat valunut tyhjäksi ja puristukset sen takia hävinnyt yhdestä sylinteristä.

Ehdotti forte käsittelyä ja uudet öljyt+suodattimet (vanhoilla ajettu 10tkm.)


Mitä mieltä olette tästä tapauksesta? :geek:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2649
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

pcfister kirjoitti:Elikäs sattui mielenkiintoinen vika.
Auto C180K -04

Ehdotti forte käsittelyä ja uudet öljyt+suodattimet (vanhoilla ajettu 10tkm.)


Mitä mieltä olette tästä tapauksesta? :geek:
Kerosiini tai teollisuusbensiini tai millä nimellä noita hokkuspokkus -aineita haluaa kutsua, ei ole ratkaisu mihinkään ongelmaan. Usein pahentaa asioiden tilaa.

Vianmäärityksestä tulee mieleen jonkin venttiilin jumiutuminen venttiilin ohjuriin jolloin puristukset ko. sylinteristä katoavat ja alhaalla oleva venttiili aiheuttaa mekaanisen äänen nokka-akselin keinuvivun kolahdellessa avoinna olevaan venttiiliä vasten. Takavuosina erään ryssän öljy-yhtiön bensiinillä oli ainakin Opeleihin vastaava vaikutus.

Eräs toinen ja erittäin yleinen vikakohde voisi olla jakoketjun löysyydestä aiheutunut venttiilin kosketus mäntään ja siitä seurannut venttiilin lievä taipuminen joka sitten myöhemmin moottorin käydessä olisi vielä oiennut.

Jakopää tarkistukseen vielä uudestaan jos ei huollossa katsottu. Vielä kun ehtii ennen hajoamista.
pcfister
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 30.09.2013 20:54

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja pcfister »

Huolto kyllä kertoi tarkistaneensa ketjun ja ajoituksen ja ovat ok.
Autolla ajettu 150tkm ja päättelivät jäljistä kun venttiilinkopan ottivat irti että "täällä" on joku jo käynyt....

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta.

Itsekin ajattelin etten fortea uskalla sinne laittaa, vaan ennemmin vaihdan öljyt pari kertaa tiheemmin....
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ettei oo yksi sytkäpuola ns. menossa? Löikö mitään moottorivaloa tai vikakoodia päälle?
Toimiiko se siis nyt aivan hyvin?

Meinaan tulis ekana puolat/ tulppa/ puolan virtapiuhat/ liittimet mieleen ensioireesta... Onko noi puolat muuten 3 vai 4 pinniset tossa? 3 pinniset ei olis varmaan olleet ylivaikeat tarkistaa. (4 piuhasia en haldaa vielä)Ei vaikuttais signaalivialta, eli ehkä huono maa/ pieni hapettuma jossain. Maybe. Eikö nuo piuhat riuhdottu irti, eli sinne meni ja tervemenoo diagnoosi?

Noihan voi oireilla vaikka niin että tyhjistä käy, mutta kun antaa runtulaista niin viallinen sytkäosa kyykkää...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2649
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[quote="jarssep"

Meinaan tulis ekana puolat/ tulppa/ puolan virtapiuhat/ liittimet mieleen ensioireesta... Onko noi puolat muuten 3 vai 4 pinniset tossa? 3 pinniset ei olis varmaan olleet ylivaikeat tarkistaa. (4 piuhasia en haldaa vielä)Ei vaikuttais signaalivialta, eli ehkä huono maa/ pieni hapettuma jossain. Maybe. Eikö nuo piuhat riuhdottu irti, eli sinne meni ja tervemenoo diagnoosi?

Noihan voi oireilla vaikka niin että tyhjistä käy, mutta kun antaa runtulaista niin viallinen sytkäosa kyykkää...[/quote]

Huollon tekemästä puristuspainemittauksesta käy ilmi ettei yhdessä sylinterissä ollut puristuspaineita joten polttoaine-/sytytyspuolen viat ovat eliminoitu.

Hyvin harvoin auto korjaa itse itsensä joten tässä tapauksessa vakava moottorivaurio on odottamassa tapahtumistaan.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja jarssep »

No enpä väitä sen kummemmin vastaankaan. Olisimpa halunnut nähdä sen puristuspainemittauksen. Voihan venttilinvarsikin periaatteessa karstottuu, ja vena jää auki.

Mutta kyllä tollasen vian täytyy kalvaa takaraivossa, vaikka se toimisikin hyvin just nyt....

Edittiä: Teoriassa ja omassa päässä, jos siis yksi vena (pako?) jämähtää auki, sille on joku syy. Mutta mikä? Pitkäaikainen käyttö huonolla kipunalla/ seoksella/ öljyä palotilassa/ tulppia ei vaihdettu tyyliin ikinä...pakokaasuarvot mahd. haettu jo pitkään ns. tiskin alta...

Mutta jos se nyt toimii hyvin, sehän ikäänkuin korjasi itsensä siis, eikö? Kyselinkin tuossa merkkivalojen ja vikakoodien perään, oliko joku herja kenties päällä :)
Viimeksi muokannut jarssep, Ke 13.05.2015 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
pcfister
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 30.09.2013 20:54

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja pcfister »

Kyllä se mieltä rassaa.

Sytytyspuola kyllä sopii perustelujen perusteella olevan se "varma" vika.
Koska juuri silloin kone hyytyi kun kaasui painoin enemmän...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2649
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[quote="jarssep"
Edittiä: Teoriassa ja omassa päässä, jos siis yksi vena (pako?) jämähtää auki, sille on joku syy. Mutta mikä? Pitkäaikainen käyttö huonolla kipunalla/ seoksella/ öljyä palotilassa/ tulppia ei vaihdettu tyyliin ikinä...pakokaasuarvot mahd. haettu jo pitkään ns. tiskin alta...

Mutta jos se nyt toimii hyvin, sehän ikäänkuin korjasi itsensä siis, eikö? Kyselinkin tuossa merkkivalojen ja vikakoodien perään, oliko joku herja kenties päällä :)[/quote]

Vuosia sitten naapurinmiehen Opelissa käynnistettäessä imuventtiili jäi osittain auki ja kävi hetken aikaa kolmella.

Tarkemmin asiaa tutkittaessa ja "asiantuntijoita" kuultaessa kävi ilmi, että ilmiön aiheuttaja oli todennäköisesti erään yhtiön bensiini josta muodostui jonkinlaista liimamaista epäpuhtautta, joka sitten jumitti imuventtiiliä ohjuriin.
Silloin polttoaineen vaihto toisen yhtiön tuotteisiin lopetti kerralla temppuilun.

Tässä tapauksessa on kyse M271 -moottorista joista todennäköisesti kaikista hajoaa jakopää melko pienillä kilometreillä ja jos tähän yksilöön ei ole vaihdettu sitä, on hajoaminen jo todennäköistä.
Voisi olla hajoamassa jo toista kertaa kilometrien puolesta.

Arvaan käytettävissä olevien tietojen perusteella jakopää on hypännyt, taivuttanut venttiiliä hieman mutta moottoria käytettäessä venttiililautanen oiennut.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja jarssep »

On kyllä kummallinen harharetki meseltä se 271. Bemarikin taisi käydä oman seikkailunsa jakopään kanssa. Kaipa ne jo nykyään kestää...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
pcfister
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 30.09.2013 20:54

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja pcfister »

Vikakoodeja ei huolto kertonut, kysymisestä huolimatta...
Höpöttivät vain tuosta venttiilien valumisesta tyhjäksi...
Olivat ilmeisesti menneet heti ketjua tarkistamaan ja koodit vain nollattu ilman sen kummempia miettimisiä...
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja jarssep »

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=127313" onclick="window.open(this.href);return false;

Joo.. Melkoset on viritykset :) Onhan tosta jo jauhettu.. "inlet cam adjuster sticking.." Kaipa tuo sitten sotkee pakopuolen..ja toisin päin. Hydrauliikka siis tekee töitään, noissa nokka-aksiloitten variaattoreissa. Asettaa varmaan öljyille joitain vaatimuksia, jotenkin olis järkeenkäypää, että noi kuorii lopulta ketjun ja hampaat jos ne jämähtelee jatkuvasti....

Eli onko rakenteellinen vika, vai liian pitkä öljynvaihtoväli/ liian herkkä pienillekin karstoille öljyssä?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: C180K kävi kolmella

Viesti Kirjoittaja jarssep »

https://m.youtube.com/watch?v=7PE49NSZvLM" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa esitetään että paska säädin tekee mm.tollasta. Huomion kun kiinnittää noihin nokkiin. Toi nyt ei vaikuta olevan ainakaan jumissa...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Vastaa Viestiin