
Auto on -04 facelift w203, ajettu n.300 000km. Aloitetaan tarina.
Ostin auton ja tuntui jo koeajolla hieman laiskalta. Mitään vikakoodeja ei autosta löytynyt. Persdynon vertailukohtana toki olikin hieman pirteämpi auto. Ajattelin, että laiska mikä laiska, saa tuikku hoitaa asian

Autoon lisättiin tehoja; kyyti parani kyllä, mutta alaväännöt ikäänkuin puuttuivat. "Tehosavu" myös uupuin putkenpäästä kokonaan. Starin nokkaan ja arvoja tutkimalla tulos, että polttoaineenmääränsäädin ei vastaa kaasupolkimen pyyntiin. Uusi määränsäädin paikalleen ja kyyti jo taas hieman parani. Edelleen alakierroksilla ei tunnu tehoja löytyvän.
Kenkää tuli autolle annettua ja päätä raavittua, että missä vika.. Vikakoodeja ei tosiaan anna mitään, ahto- ja railpaineet OK. Kerran kiihdyttäessäni sain vikatilan kaasupolkimen asentotunnistimesta ja kuittasin pois eikä vikaa ole muutaman kuukauden aikana tullut uudestaan.
No sitten tuli mieleen, että olisiko katit tukossa. Ensimmäisen katin irroituksen jälkeen tulikin jo hymy huulille: katin sisuskalut olivat irronneet kokonaisena irti ja heiluivat pömpelin sisällä kuin hullun mulkku. No rautakangella sisuskalut muusiksi ja pihalle. Toinenkin katti irroitettiin ja todettiin sisuskalut ehjiksi. Varmuuden varalta kuitenkin rautakangella palasiksi ja pihalle

Ajolenkin jälkeen takimaisesta katista irtosi vielä palasia ja jouduttiin käyttämään vielä putki poissa ja tyhjentämään. Vaimentimesta kuuluu myös pientä kilinää, aika vaimeaa tosin. Vaimenninta koetettiin tyhjentää heiluttelemalla ja vedellä huuhtelemalla, mutta ei sielä juurikaan mitään pihalle tullut. Vaimea kilinä jäi. (On muuten omituinen rakenne tuossa vaimentimessa kun ei vesikään meinää tulla sieltä ulos vaikka miten yrittää käännellä ja heilutella!)
Katin tyhjennyksien jälkeen moottorin äänet muuttuivat huomattavasti, ei tahdo enää kuulla onko auto käynnissäkään

Päätin vielä puhdistaa maf-anturin. Hieman oli öljyinen, mutta CRC:n Air Sensor Cleanillä tuli hyvin puhtaaksi. Myös ilmanputsari sekä polttoaineensuodatin vaihdettu. Suodattimen täytin vielä diesel purgella, ja annoin käydä pari minuuttia ja jätin litkun koneeseen likoamaan. Sama vaiva jatkuu edelleen. Paikallaan kaasua polettaessa tehopiikki tulee n.3000 rpm jälkeen ja siitä heilahtaakin hyvin nopeasti tappiin 5000 rpm asti. Saman huomaa myös ajossa; 3000 kierroksen jälkeen alkaa vasta kunnolla vetoja tulemaan.
Vaivaan liittyy myös mielestäni korkea polttoaineen kulutus: 100 km/h matka-ajossa ei pääse millään alle 6 l/100km. 60 km/h vauhdissa kulutus tippuukin jo siedettävälle 5.5 l/100km tienoille.
Edellinen mersu w210 220 cdi piristetyllä koneella söi 4.5 matkassa ja jopa allekin. Nämä ovat siis ajotietokoneen mittaamia lukemia, todellisuudessa kulutus isompi.
Mikäs voisi olla seuraava tutkinnan kohde? Vinkkejä/apuja kaivataan!

EDIT: Mainittakoon vielä sen verran, että autossa ei ole hiukkassuodatinta ja EGR-venttiili on ohjelmoitu pois käytöstä ja sen lisäksi vielä tulpattu umpeen.