S212 ilmajouset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Förby
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 21.06.2015 21:19

S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Förby »

On sitten tiukassa ilmajousien kuntoon saaminen. Takapää meni tonttiin viikonlopun aikana ja aattelin vaihtaa ilmajouset. Eikun Saksasta, Aerosus-firmasta tilaamaan uudet jouset. Meni pari päivää ja tuli käytetyt paskat.
Noh..aattelin että ok kun kumit oli uusittu. Sitten pajalle eli NN-Service Kelatiella Tuusulassa oli kyseessä. Meni pari tuntia ja menin takaisin. Kaverit olivat saaneet oikean takapään jousen rikotuksi letkuliittimen kohdalta ja itse ilmaputkikin oli poikki. ....kele. Eikun auto kotiin ja ihmettelemään mitäs nyt. Reklamaatio Autosus-firmaan ja tulosta syntyi. Parin päivän päästä oli uudet jouset kädessä. Tällä kertaa siis todellakin uudet.
Katsoin tosin, että kumipalkeen halkaisija on paljon pienempi kuin Mesen orkkis. Eikun asentamaan jousia. Olihan helppo homma kun irrotti koiranluun ja Mersun omalla tunkilla teki vähän tilaa uudelle jouselle. Eli painoin akselia alaspäin jotta jouselle tuli vapaa aukko asennusta varten. Auto käymään ja toivoa täynnä, että homma olisi ok. Ja mitä vielä, auto ei noussut milliäkään ylös ja mittaristossa teksti pyysi odottamaan jotta auto nousee. Ei noussut, ei. Sitten taas ihmeteltiin. Ja kuningasajatus nousi mieleeni. Joku virhekoodi pitää kompuran hiljaisena. Eikun ostamaan icarsoftin i980 testeri reset- toiminnoilla. Kolme vikaa löytyi. 1) Korkeuskalibrointi jäänyt kesken, 2-3) jousien asento ohi mitta-alueen tai jotain sinne päin. Ei resetoinut tuota ilmoitusta korkeuskalibroinnin kesken jäämisestä. Siis ei vieläkään kompura käynnistynyt.
Ja sitten taas miettimään. Ja vaimokin alkoi jo kuittailemaan "hienosta mersusta". Ite ajelee ihkauudella Audilla. Hinausauto pihalle oli seuraava toimenpide. Ja kyllä otti sydämestä. Lähinnä se ettei omat konstit tepsineet. Koivuhaan Veho oli siis seuraava osoite. Sinne raajarikko Mese meni maanantaina ja tiistaina kertoivat saaneensa pakottamalla auton jousien varaan. Vikaa ei löytynyt tuolla kertaa. Antoivat olla yön yli ja nyt oli oikea takapää vain enää maassa. Huraa 1/2-voittto saavutettu. Ei tosin auton omalla ohjauksella saatu ylös, vaan ilmeisesti Starilla ajettu pakolla ylös. Eilen, keskiviikkona sanoivat sitten venttiiliyksikön olevan viallinen ja kuulemma kompressorikin ei anna täyttä painetta. Venttiiliyksikkö asennettuna n. 350€ ja sen siis vaihtoivat. Kompurasta pyysivät yli 1000€ + asennus. Ostin samaten Karjalohja pojilta Wabcon hintaan 459€ ja se tuli tänään torstaina. Aamusella tuli Veholta tekstari, että auto haettavissa. Ei siis sanottu onko se kunnossa vai ei. Oli vaan "haettavissa". Kassan kautta baanalle ja 5 minuutin päästä mittaristo alkoi herjaamaan samaan odottamista perän nousun ajaksi. Ajo koitiin ja uusi kompura alle. Taas yltiöoptimismin kautta käynnistämään autoa. Ei mitään eloa kompurassa. Eli nyt on vaihdettu jouset, venttiiliyksikkö ja kompura, mutta sama vika jäljellä. Perä tosin on suhteellisen ylhäällä Vehon pakko-ohjauksen takia. Sulakkeet tarkastettu, ei vikaa niissä. Nyt voi sanoa, että pientä suurempi vitutus alkaa valtaamaan mieltä. Auton ajettu takaisin Veholle ja katsotaan huomenna perjantaina mikä on tilanne. Jotenkin tuntuu että tuo vika keskenjääneestä kalibroinnista estää järjestelmän toiminnan. Vehon kaveritkaan eivät osaa kuitata sitä pois järjestelmästä.
Onko teillä kenelläkään ehdotuksia mistä seuraavaksi katsotaan järjestelmää? Huomenna taitavat käydä tarkemmin johdotuksia läpi. Jos vaikka jokin johto olisi poikki tai irti liitoksista. Eli nyt on mennyt rahaa semmoinen 1700€ ja auto vieläkin ajokelvottomassa kunnossa.
Viimeksi muokannut Förby, La 04.07.2015 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13776
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos ohjainlaite valittaa kesken jääneestä kalibroinnista niin ei sitä vikakoodia nollaamalla saa pois vaan pitää suorittaa se kalibrointi niin että että se ei jää kesken. Outo juttu vaan että sitä kalibrointia on lähdetty tuossa tekemään, olisko se eka huolto sitä yrittänyt huonolla menestyksellä.

Tarkistaisin taka-akselin korkeusanturin vivut vaikka varmaan Vehokin tuon on ymmärtänyt tarkistaa. Seuraavaksi johtosarjan tarkistus kompuran lähistöltä.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

En tiedä onko tästä apua, mutta kun omassa kulkineessa tehtiin etuvalojen kaliprointi eli ajettiin xenonvalot ylos ja sivuille ja tällöin järjestelmä meni jumiin eikä valojen korkeus säätö toiminut ollenkaan. Huomattiin että valojen korkeudensäätö laitteen arvo piti olla esim. 1000 ja 2000 välillä (luvut keksittyjä) mutta mulla oli alle 1000 se arvo. Autoa piti keinotekoisesti nostaa tunkilla jotta arvo oli 1000 ja 2000 välissä ja sitten ajettiin testi valoille ja se meni läpi ja kaikki alko toimimaan normaalisti. :shock:
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Förby
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 21.06.2015 21:19

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Förby »

Osa II ilmajousi historiikista. Eilen perjantain tuli soitto Veholta ja kaveri iloisena ilmoittamaan, että jousitus on kunnossa. Koivuhakaan siis taksilla. Kuinkas ollakaan, sattui suharilla olemaan samanmoinen S212, mutta uudempi versio. Ei ollut tyytyväinen autoonsa. Oli ensimmäisen ajopäivän jälkeen joutunut viemään Vehoon, kun oli jättänyt tielle. Oli startannut, mutta ei lähtenyt käyntiin. Asiaan... eli autoni oli siis kunnossa Koivuhaassa. Kysyessäni mikä oli vikana, niin eipä kaveri osannut sanoa. Oli vaan ruvennut toimimaan itekseen. Tosin oikean puolen kulma on alempana kuin vasen. Mittasin, että 1-2 cm ero puolilla. Ja sanoivat myös, että palje vuotaa. Siis se uusi joka tuli Aerosus-firmasta. Muutoin auto tuntuu olevan kunnossa. Kompura käynnistyy kun auto ollut ajamatta n. 8h. Aerosus lupasi toimittaa uuden jousen, mutta tarvii katsoa miten saan sen Suomeen, ettei tarvii taas olla viikkoa ilman autoa. Tällä kertaa Veholle pisteitä, jos ei muusta niin siitä että auto tuntuu muutoin kuin tasoeron kohdalta olevan kunnossa. Ja tällä kertaa ei tarvinnut avata kukkaron nyörejä. Otin kyllä sen vertaa opiksi, että ehkä se Veho on jossain korjaustoimissa se ainoa oikea paikka ja seuraavat jouset ovat mallia Arnott. Ja DBFI:lle semmonen kysymys, että miten se kalibrointi suoritetaan? Jäi sellainen maku, että järjestelmä tekee sen itse ja ymmärsin Vehon kaverin puheista, ettei sitä voi tehdä manuaalisesti testerillä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13776
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Förby kirjoitti:Ja DBFI:lle semmonen kysymys, että miten se kalibrointi suoritetaan? Jäi sellainen maku, että järjestelmä tekee sen itse ja ymmärsin Vehon kaverin puheista, ettei sitä voi tehdä manuaalisesti testerillä.
Tässä ei vikakoodeja mainittu enkä lähtenyt kuvausten perusteella etsimään mistä vikakoodista olisi voinut olla kyse mutta eihän siellä Airmaticissa sekä farkun perän tasonsäädössä muuta kalibrointia ole kuin se perän taso ja se kyllä tehdään testerillä niin että testerin käyttäjä mittaa milloin auto on oikealla korkeudella ja lopuksi ohjainlaitteelle kerrotaan että "nämä tasoantureiden arvot vastaavat auton normikorkeutta".

Ei se auto itse voi tietää milloin se on oikealla korkeudella kun ainoa sen saama tieto on niiltä tasoantureilta ja juuri niiden lukema-aluetta (mittausarvot versus auton korkeus) ollaan kalibroimassa.

En kyllä jaksa uskoa että Vehollakaan joku korjaaja ei tietäisi mistä tasokalibroinnissa on kyse. Saattaa olla että on puhunut jostain ihan muusta mutta vaikea siihen on kuvausten pohjalta päästä kiinni.

212:ssahan on takana kummallakin puolella tasoanturi joten kalibroinnin jälkeen auton pitäisi myös istua suorassa.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja jarssep »

http://mbworld.org/forums/e-class-w212/ ... entry.html" onclick="window.open(this.href);return false;

...mitään noista ymmärrä, mutta törmäsin tuollaiseen päivänä eräänä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Förby
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 21.06.2015 21:19

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Förby »

Osa III. Auto vihdoin siis kunnossa. Oikean puolen korkeusero selittyi sillä, että pussit eivät olleet samanlaisia. Eli pussin tilavuus oli eri kuin vasemmalla puolella. Ja selvisi lopuksi mitä siellä ekassa korjaamassa oli tapahtunut. Ekan täytön aikana oli jousen yläpää päässyt pullahtamaan irti.Eli käytännössä yläpäätä ei oltu varmistettu pysymään rungossa olevaan vasta kappaleeseen. Vehon kaverit puhuivat klipsistä joka lukitsee yläpään. Tullessaan vauhdilla jousi oli rikkonut paineilma putken, sisälokarin ja vielä nupiksi iskarin pölysuojan. Veholta ostettuna ja asennettuna nuo pelkästään 650€. Ja sitten kalibrointi. Ohjelmassa on asetusarvo johon antureiden arvoa peilataan, ja tämän siis tekee auton oma ohjausjärjestelmä. Minulla tuo asetusarvo on -10, ja nyt tasaisella maalla anturit näyttävät jotakuinkin tuota arvoa. Eli tuon kalibrointinnin kesken jääminen vikakoodina ja sitä ei saanut icarsoftilla kuitatuksi. Ja Vehollakin se kesti aika monta päivää saada kuitatuksi.
Laitoin peräkärryn jossa paljon painoa päällä kiinni koukkuun ja katsoin miten järjestelmä käyttäytyy. Icarsoftilla ruudulta näkyi kun auto alkoi nostamaan takapäätä, ja hyvin se toimi.
Viimeksi muokannut Förby, La 04.07.2015 20:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13776
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kyllä noissa asetusarvojen tulkinnoissa on vieläkin ongelmia. Se -10 lukema ei ole mikään kalibrointiarvo vaan sen hetkinen tasotieto kalibrointiarvoon verrattuna.

Tiedä sitten mitä tarkalleen tarkoitat kuittauksella mutta taisin aiemminkin sanoa että joku "kesken jäänyt kalibrointi" vikakoodina ei hoidu kuittaamalla vaan tekemällä se kalibrointi loppuun (noin periaatteena, mikä se vikakoodi ja ongelma sitten tarkalleen onkin ollut).
Förby
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 21.06.2015 21:19

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Förby »

Osa (Seuraava) ilmajousista. Kuvissa näkyy oloarvona perän korkeudet ja toisessa kuvassa asetusarvo (-10). Ja nyt näkyy myös se, että kalibrointi on onnistunut. Tuon Vehon kaverin saivat resetoitua viikon hommana. Ja toisessa jousessa arvo -28. Auto ei kuitenkaan ole vielä lähtenyt kalibroimaan arvoa lähemmäs arvoa -10. Lienee siksi, että autoa ei ole käynnistetty, vaan auto seisoo pihalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13776
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Förby kirjoitti:Osa (Seuraava) ilmajousista. Kuvissa näkyy oloarvona perän korkeudet ja toisessa kuvassa asetusarvo (-10). Ja nyt näkyy myös se, että kalibrointi on onnistunut. Tuon Vehon kaverin saivat resetoitua viikon hommana. Ja toisessa jousessa arvo -28. Auto ei kuitenkaan ole vielä lähtenyt kalibroimaan arvoa lähemmäs arvoa -10. Lienee siksi, että autoa ei ole käynnistetty, vaan auto seisoo pihalla.
Kuvat kertoivatkin paljon uutta tietoa. Eli tuo "asetusarvo" onkin oman testerisi käyttämä nimitys jostain parametrista. Star ei tuollaista termiä käytä enkä itse ainakaan osaa tulkita varmaksi mikä olisi sama asia Star-kielellä.

Oliko tässä kyse "perusfarkusta" vai Airmatic autosta? Voisko tuo -10 mm viitata Sport-asetukseen, sillähän alustaa ajetaan vähän kalibrointitasoa alemmas?
Förby
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 21.06.2015 21:19

Re: S212 ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Förby »

Perusfarkku kyseessä. Ja uskon, että tuo -10 on myös tehdasasetus. Eka omistaja ei varmaankaan ole muuttanut perää alemmaksi, saatikka minä. Täytyy miettiä Starin hankintaa, sen vertaa kiinnostaa mitä sillä saa korjatuksi. Esimerkiksi nollatuksi virhekoodin, joka tulee kun kalibrointi ei onnistunut. Taitaa muuten tulla siitä, kun perä ei nouse asetusarvoon ennalta määritellyn ajan kuluessa. Ja mikähän tuo "Lock position"- parametri mahta olla.
Vastaa Viestiin