Päätin alkaa tosissani selvittämään Mesen öljyvuotoa sitä silmälläpitäen, että pitäisi ottaa härkää sarvista ja laittaa asia kuntoon. Aiemmin oli jo tiedossa, että vasen kannentiiviste vuotaa takaa ulos (ei sekoita nesteitä). Vein pajalle, missä pääsevät kunnolla alta katsomaan tilannetta. No, sieltähän tuli jackpot. Molemmat kannentiivisteet tihkuttaa ja kampiakselin molemmista päistä vuotaa. Taitaa olla 40 v. noiden tiivisteiden käyttöikä Tässä toivoin viisaimmilta neuvoja. Jokohan kannattaisi nostaa koko motti pois tätä varten? (pystyykö kampiakselin takapään stefaa ylipäätään vaihtamaan nostamatta konetta pois?) Ja jos kannattaa nostaa, niin mitkä kaikki jutut kannattaisi hoitaa siinä samalla. Vuotanut öljy oli pilannut myös etukelkasta parit puslat...
ainakin laatikon joutuu irrottamaan, että pystyy vaihtamaan kampiakselin takapään stefan. Taitaa kuitenkin olla helpompi vaihtaa moottorin tuki kumit ja stefat kun motti on irti.
Laatikko on todella nopea irrottaa erikseen, jos on hyvät ja hommaan sovitetut vehkeet. Jos ei ole, on se hirveää turaamista, siinä tapauksessa on parempi nostaa koko kone pois. Toisaalta, jos etustefankin vaihtaa, joutuu jäähdyttimenkin irrottamaan, sillon on jo melkein sama nostaa kaikki pois.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Näin tätä olen tuumaillutkin, että kun irrottaisi koko koneen, niin sen jälkeen olisi tuo kansienkin irroitus ynnä muu ihan mukavaa hommaa, kun ei tarvi könytä selkä mutkalla etulokarin päällä. Onkohan miten hankala tehdä ilman monttua ja nosturia tuo koneen irroitus? Apuvälineinä olisi siis lähinnä pukit, moottorinnostin tyyliä Biltema/Motonet ja notkea vartalo.... Jos siinä on millitoleranssit ulos nostaessa, niin uumoilen ongelmia.
Irrotuksessa rittää moottorinosturi ja pukit auton alle, sekä jokin vekotin jolla moottoria saa "tiltattua" n. 45-50 astetta. Se ei tule muuten pois konehuoneesta. Itsellä on ketju moottorin takaosassa ja ketsutalja etuosassa, jolla moottorin kulmaa säädetään. Hallissa pitää olla korkeutta sitten yli 2,5m ainakin tuolla systeemillä millä minä olen ottanut aina koneet pois. Muuten moottori ei mahdu kääntymään nosturin nokassa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.