Ohjauksen "klappi"

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Eli W107 SL 1976, eli mikä tuollaisen MB ns. normaali ohjauksen
tyhjäliike on eli ratinollessa keskellä, niin paljonko saa olla ns. tyhjää ?

-pekka-
MB 450 SL R107
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Itsekin etsin joskus tätä tietoa ja jollakin jenkkisaitilla väitettiin muistini mukaan, että ratin kehällä 15mm - 25mm on normitoleranssi. En nyt löytänyt tuota lähdettä, vaikka etsin. Pohjautuu siis vain muistikuvaan.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Joo tätä kyselen, kun tuohon omaan olen vaihtanut kaikki nivelet + simpukan. Simpukka on
kylläkin uusi"kunnostettu",( ei tiedä on vaikutusta) kun ratti on keskiasennossa, niin tyhjää on muutama sentti,
tämän tietenkin voi halutessaan kiristää pois ( jos on säätöjä ), mutta onko olemassa ns. normaalia
arvoa tuolle mikä se pitää / saa olla.

-pekka-
MB 450 SL R107
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Itsekin olen rattiakselin niveliä syynäillyt ja vaikuttivat ihan tiukille. Kokeilin kiristää simpukkaa, mutta siitä seurasi se, että palautus hävisi kokonaan ja ohjaus kävi raskaaksi, joten joudun palauttamaan simpukan säädön ennalleen. Ja minulla sama tilanne, että pari senttiä ratin kehältä laskien on välystä, enkä tiedä, missä se luuraa. Voi olla, että simpukan säätövara on käytetty, mutta jos ei sullakaan uudella korjaantunut....
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jostain muistaisin lukeneeni, että 126:sessa 25mm
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja Wade »

B.Ewing kirjoitti:Itsekin olen rattiakselin niveliä syynäillyt ja vaikuttivat ihan tiukille. Kokeilin kiristää simpukkaa, mutta siitä seurasi se, että palautus hävisi kokonaan ja ohjaus kävi raskaaksi, joten joudun palauttamaan simpukan säädön ennalleen. Ja minulla sama tilanne, että pari senttiä ratin kehältä laskien on välystä, enkä tiedä, missä se luuraa. Voi olla, että simpukan säätövara on käytetty, mutta jos ei sullakaan uudella korjaantunut....
Moi!

Alkuun, en oo W107:n simpukkaa säätänyt, mutta W123:n ja W124:n. Ei saa jumittaa palautus. Oikeaa kohtaa on useimmiten joutunut hieman hakemaan. Muistaakseni loppuun kiristetyssä simpukassa "tappi" on n. 9 milliä ulkona. Metodilla kiristys-kokeilu-löysäys-kokeilu-kiristys-kokeilu jne. oikea säätö kyllä löytyy. Ohjausiskunvaimennin kannattaa samalla laittaa uusiksi, on noin 30€ osa ainakin W124:ään.

Ite oon saanut noihin W123 ja W124:iin ratin klapin n. 10 milliin, jolloin on kiva ajettava. JOS siis on kaikki muu on kunnossa:pyöräkulmat, tasapainotus ja takapään tukivarret&holkit (W124).

Uskoisin, että moni tietämätön mollaa Mersun ajettavuutta, kun on kokeillut vain yksilöä, jossa reilu välys simpukassa. Kolmisen vuotta sitten hommasin W124 E200:n, jossa oli n. 40 millin klappi ratissa ja takana välyksiä. Oli aivan kaamea lossi luotsattavaksi... :? Eihän siitä hammastankoa saa, mutta kunnossa ja säädöissä ollessaan pirun hyvän. :mrgreen:

T:Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Mun -73 SLC:ssä oli klappia about 25-30mm ja ohjaus veteli muutenkin kun etupään puslissa oli väljää.
Vaihdoin puslat, säädin aurauksen. Sen jälkeen klapista ei ollut haittaa kun ei auto enään vedellyt.

Myöhemmin kiristin hieman simpukkaa ja sen jälkeen ohjaus on täydellinen.
(Olihan ähräämistä, ahdas paikka. Piti rakennella kuusiokoloavaimista rälläkällä ja hitsillä passeli työkalu)
Vielä myöhemmin vaihdoin pikkuratin ja nyt ohjaus on vielä parempi.
Orggis ratti on liian iso.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Tänään mittailtiin kaverin Mersun W124 87, ohjauksen klappia, se oli noin 20 mm. ohjaus
Palautti hyvin ja oli muutenkin todella hyvän tuntuinen, varmaankin tuo 20-25mm on
Ns oikea välys, omassa tällä hetkellä noin 50mm, joten kiristämään...

-pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ohjauksen "klappi"

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla 450 SEL mersussa sellainen 40 mm, eli tarttis tehdä (jotain) :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin