Automaatin häiriö/päivitystä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antsa T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 30.04.2004 00:22
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Automaatin häiriö/päivitystä

Viesti Kirjoittaja Antsa T »

Aikasemmin tuola Can-väyliin liittyvässä otsikossa käsiteltiin automaattilootan häiriötilaa, jatketaan siitä.

Ti 11pv soittelin merkkikorjaamoon ja kerroin että kakkonen on ainut eteenpäin vievä vaihde. Aika järjestyi (?) seuraavaks aamuks klo 08.00.
Päätin lähteä matkaan jo edellisenä iltana ja yöpyä kaverilla. Olis ollu varmaan turhauttava kokemus ajella ennen aamukasia max 70km/h tientukkona, sillon on muutama kymmenen muutaki menossa samaan suuntaan.
Auto testeriin joka ilmotti samat häiriöt ku ennenki. Mittauksen perusteella vaihteiston ohjainlaitteessa jännitteet kunnossa, joten seuraava vikamahollisuus oli laatikon sisällä oleva sähköhydraulisen yksikön piirilevy. Piirilevy on prässätty yhteen kahdesta muovilevystä joiden välissä virtakiskot kulkee. Korjaaminen näyttää lähes mahdottomalta.
Osaa ei löytyny varastosta, eli seuraavana aamuna vasta remppa pääsi jatkumaan. Kotiin linkkarilla ja seuraavana päivänä takas. Johan alko vehkeet pelittähän.

Lysti kustansi 480€, lisäksi hesan pikahuollon kustannus 125€. Piirilevy n 180€, tiivisteet ja öljyt vajaan satasen. Summaan sisältyy myös moottoriöljyjen vaihtotyö. Loppusummasta voi vähentää 60€ jonka Vehon heppu lupas hyvittää pikahuollon hinnasta. Loppulaskuna 545€.
Homma ois voinu mennä huonomminki, vaihteiston ohjainlaite kustantaa nimittäin liki 1000€. Parikymppiä toki meni linkkariin eikä vaivaa ja vitutusta kai yleensä oo hinnoteltu. Hyvänä asiakaspalveluna pidän, että laskun saan maksaa kahdessa erässä, niin mulla kuin varmaan monilla muillaki pukkaa laskua näin vuoden vaihteessa aivan tuskasa. Paikka oli Kokkolan Käyttöauto.

Palatakseni näihin sähköhäiriöihin vielä. Oon yrittäny löytää suomenkielistä tietoa Can-väylistä, etenkin Mersuun liittyen, eipä oo löytyny juuri mitään.
Onkelmathan on helppo laittaa uuden tekniikan piikkiin, varsinkin jos niistä ei saa edes tietoa kohtuullisella vaivalla.
Takasisävalon toimimattomuus on tullu esille jo aikasemmin. Lisättäköön vielä että painepesin ei ruikkaa vettä ajovaloille, suuttimet kyllä käy esillä. Hommaan auttaa jos auton sammuttaa ja jättää vain virran päälle, ilmesesti hiukan alentunu jännite saa pesurin toimimaan. Vastusko väliin? Testeri ilmottaa että oikosulku tai maadotusvika. Satunnaisesti ajotietokone ilmottelee myös valosensorin viasta. Vänkärin ulkopeilistä lämpenee enää sisempi puolisko.
Ceetä ostaessa myyjä kerto pikkasen näistä uusista sähkösistä kuin muistakin kehitysaskeleista, huoltovälin pidentymisestä ym. Ei kuitenkaan paljon lohduta jos huoltojen välillä joutuu käymään muutaman kerran korjaamolla jonku sähköhärpäkkeen vian takia. Anturit on liian herkkiä ja ilmottavat olemattomistakin vioista. Vanhemman ja vähemmän mukavuushienouksia ja teknisiä innovaatioita sisältävän tekniikan kannattaja olen. Näille nykyvehkeille ei juurikaan itse voi tehdä mitään vaikka halujaki ois.

Tämmöstä tällä kertaa ja jatketaan joku toinen kerta mekaanisten juttujen merkeissä.
Viimeksi muokannut Antsa T, La 26.02.2005 01:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykynen:
W203 270 CDI -01

Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

No on sulla sitten ollu vähän kaikenlaista vikaa mutta onneksi nyt varmaan
ohi.Mulla on myös 270 c ja onneksi ei mitään vaihteistossa.
Mutta ilmastoinnista meni läppämoottori ja menee torstaina remppaan
Olariin, joutuu ottamaan kojelaudan pois ennen kuin pääsee vaihtaa.Sanoi että 5 tunnin työ, kylläsiitäkin varmaan ihan sopiva lasku tulee.
Tulossa uutta mersua ...
W204 C 200 T A
w203 C 270 T A
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kammottaa ajatella mitä tapahtuu kun tuollainen auto täyttää 7 vuotta kolmannella omistajalla. Taitaa mennä romuksi.

Hei, autokanta uudistuu! :lol:
Avatar
Antsa T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 30.04.2004 00:22
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antsa T »

Nonnii, la 15pv häiriö jälleen päällä. Lähtee pois sammuttamalla ja tarttaamalla uusiks, ti jälleen pysyvästi kakonen päällä. Aika korjaamolle torstaille, kyselen sijaisautoa, ei kuulema nykysen edustajan kanssa enää taho onnistua, työnjohtaja soittaa Herzille, 3-sarjan Bemu pian alla, Mobilo-Lifen piikkiin. Palautan seuraavana keskiviikkona auton ku pakolliset liikut tehty, tehdas maksaa 5 pv, ei viitti liikkeen piikkiin ajella huvikseen.

Menee kuulemma ohjausyksikkö vaihtoon, se on se TONNIN osa! Ilman autoa toista viikkoa. Helmikuun 7. junalla hesasta ja auto korjaamolta, toimii! Muutama kilometri ajelua ja kaverille kaffille, sieltä lähtiessä häirikkö päällä eka kerran, poistuu sammuttamalla ja käynnistämällä uusiks. Muutama päivä menee häiriöitä poistamalla uusiks tartaten, lopullisesti häirikkö taas la, uusi aika korjaamolle 16.2. Ma jälleen korjaamolla, autoon vaihettu toinen ohjauspoksi, asentaja ajaa ulos hallista, pikanen koeajo, istun rattiin ja ajan etupihalle, sammutan ja käyntiin, häiriö päällä eikä poistu!

To 24. pv auto haettavissa jälleen, työnjohtaja poissa sillä hetkellä, kiire asemalle, haen auton, toimii!!! Nyt jo lähes vuorokausi toimivalla vehkeellä ajaessa, onhan se mahtavaa.

Kakaramainen ilo iskee ja tulee poljettua sulalla reippaasti. Loota toiminu jo toista vrk moitteettomasti, varmaan parikytä käynnistystä takana. Pelko persustasa mut toivoen parasta.

Palvelu Kokkolassa ollut hyvää, ei toistaseks onkelmia. Saattaa jossain välissä tulla yläkerta vastaan, heillä pomonsa S-joella, joilla hesasa, joilla taas Saksasa.

Toistaseks en oo vielä minkäänlaista laskua nähny, pitänee käyä juttelemassa korjaamolla vielä. Auto ajettu 70tkm, -01, sähkönen ohjauspoksi, ei edes kuluva osa, munkin mielestä josain muusa vika ku käytösä.

Laitan lisää tilannekuvausta kunhan faktat selviää, kuin myös laina-autojen ajokokemuksia.

Kertokaas mielipiteenne mitä meikämannen pitäis maksaa, mitä ei?
Nykynen:
W203 270 CDI -01

Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Maksat kaverille ne kahvit, se on ainut syytön tässä rytäkässä :D

Kyllähän tuossa täytyy jo jonkun tulla vastaan, olkoon sitten maahantuoja, tehdas tai auton myyjä. Aika pulassa tuntuu korjaamot olevan näitten nykyajan sähköhärpättimien kanssa, saati sitten autonkäyttäjät.

Maalaisjärjen mukaan pitäisi saada ainakin hyvitys turhaan vaihdetusta piirilevystä, ja sen vaihtoon käytetystä ajasta. Vian etsintään käytetty aika onkin sitten jo juttu erikseen.

Eikun nyrkkiä pöytään jos ei muu auta. Sillä metodilla ei neuvotteluja tosin kannata aloittaa...
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Onko VSS signaalia mitattu, jos signaali pätkii niin boxi menee service tilaan
ja lukitsee 2vaihteen päälle, se poistuu buuttauksella, mutta jos signaali pätkii edelleen niin service tilaan menee uusiksi.
Eli boxi haistelee kuormitustasoja sekä auton nopeuden se haistaa VSS anturilta, jos jompi kumpi sekoilee niin aiheuttaa juuri tuota ongelmaa.
Avatar
Antsa T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 30.04.2004 00:22
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antsa T »

Tarkemmin en tiedä mitä kaikkea on mitattu, ohjausboxille meni normaali akkujännite, ulos kuulemma tuli vaan reilu 3V. Näin oli käsittääkseni jo toisen kerran uusitun boxin kanssa myös. Testeri herjas alkujaan venttilien alijännitettä.

Akku näkyy vaihdetun uuteen, ei kuulemma lähteny enää ulkoa käyntiin ilman apuvirtaa. Korjaamolle viedessä pyöritti kyllä ilman lämmitystä vaivattomasti 15 asteen pakkasessa. Nykyakuilla tuntuu olevan 3-4 vuoden kestoikä ja hiipuminen tapahtuu muutamassa päivässä, näin ainaki edellisessä Ceessä.
Jos alijännitteinen akku aiheuttaa moiset ongelmat, noita automaattejahan pitäs olla tienvarret väärällään. Aikasemmin syksyllä latasin akkua yön yli ja ennen vimosta korjaamokäyntiä vuorokauden ja parin tunnin lämmityksenkin jälkeen häirikkö päällä, nollakelillä.

Olis todella hienoa jos joku tietää mistä löytyy kytkis tähän malliin, taitaa olla niin uusi ettei itänaapurin sivuiltakaan apuja löydy. Joskus vois jotain itsekin mittailla, aikasemmin oli jo puhetta takasisävalon toimimattomuudesta.

Auto on ostettu Vehon Diplomaattiosastolta eli taitaa myyjän ja maahantuojan edut olla yhteneväisiä kustannuskysymyksissä.
Nykynen:
W203 270 CDI -01

Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
Avatar
Antsa T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 30.04.2004 00:22
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antsa T »

Tarkemmin en tiedä mitä kaikkea on mitattu, ohjausboxille meni normaali akkujännite, ulos kuulemma tuli vaan reilu 3V. Näin oli käsittääkseni jo toisen kerran uusitun boxin kanssa myös. Testeri herjas alkujaan venttilien alijännitettä.

Akku näkyy vaihdetun uuteen, ei kuulemma lähteny enää ulkoa käyntiin ilman apuvirtaa. Korjaamolle viedessä pyöritti kyllä ilman lämmitystä vaivattomasti 15 asteen pakkasessa. Nykyakuilla tuntuu olevan 3-4 vuoden kestoikä ja hiipuminen tapahtuu muutamassa päivässä, näin ainaki edellisessä Ceessä.
Jos alijännitteinen akku aiheuttaa moiset ongelmat, noita automaattejahan pitäs olla tienvarret väärällään. Aikasemmin syksyllä latasin akkua yön yli ja ennen vimosta korjaamokäyntiä vuorokauden ja parin tunnin lämmityksenkin jälkeen häirikkö päällä, nollakelillä.

Olis todella hienoa jos joku tietää mistä löytyy kytkis tähän malliin, taitaa olla niin uusi ettei itänaapurin sivuiltakaan apuja löydy. Joskus vois jotain itsekin mittailla, aikasemmin oli jo puhetta takasisävalon toimimattomuudesta.

Liekö virhevastuulla ja elinkaariolettamalla mitään tekemistä tämmösten ongelmien kans?

Auto on ostettu Vehon Diplomaattiosastolta eli taitaa myyjän ja maahantuojan edut olla yhteneväisiä kustannuskysymyksissä.
Nykynen:
W203 270 CDI -01

Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
Vastaa Viestiin