Tarkoitus olis purkia tuota auton keulaa muutenkin tässä piakkoin ja haalata myös öljycoolerin O-rengas esille, samalla ottaa jäähdyttimet irti ja uusia automaattilaatikon jäähdyttimelle tulevat letkut yms. Ajattelin vaihtaa jakoketkun siten että en uittaisi vaan ostaisin ihan valmiiks niitatun setin:
Onko tuo SWAG sellanen että uskaltaa ostaa? Ei nyt nimi liikoja lupaile
Kysymyksiä hieman....
1. En ainakaan löytänyt wisiä ketjun poistolle/asennukselle muuta kuin tuon niittausversion. Onkos tuo suosiolla molemmilta puolilta pakonokka irti? Niihin ainaskin löytynee wis documentti. Ei varmaan muuten tule ketju pois / mene päälle? Taisipa olla myös jaon tarkastamiseen hyvä wisi jolla saa jaon kohdalleen suht. helposti.
2. Pitääkös purkia alipainepumppu ja korkeapaine löpöpumppu?
3. Pääsiskö laahareitten kunnon toteamaan jotenkin muuten kuin ottamalla tuon timing casen auki?
4. Mitä OM642 kannattaa vaihtaa samalla kun on noin auki? öljypumppua tuskin? entäs öljypumpun ketju? vesipumppu? moniurahihna luonnollisesti vaan entäs nuo kiristimet tai rullat sille?
Jos joku tietää jossain päin maailmaan jonkun documentoidun proseduurin niin vois vinkata linkkiä, itte en ainaskaan googlella ole löytänyt
Kiitti näin etukäteen
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Ahaa... Olen siis käsittänyt väärin. Eivät siis ole valmiiksi niitattuja vain niitattu pitää aina niitata paikan päällä?
Febi on sitten varmaan luotettava niitattava?
Olisko jollain vinkkiä mistä sais ostettua nuo nokka-akseliin paikallaan pitäjät. Kai se on sitten uitettava. (Voisikohan siihen vaan tehdä nailonista "kuhan nyt vaan kiinni pysyy" periaatteella palikat?
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Aki_Laurila kirjoitti:
Olisko jollain vinkkiä mistä sais ostettua nuo nokka-akseliin paikallaan pitäjät. Kai se on sitten uitettava. (Voisikohan siihen vaan tehdä nailonista "kuhan nyt vaan kiinni pysyy" periaatteella palikat?
dealer kirjoitti:On kyllä älytön työmaa tehtäväksi vain siksi ettei jostain syystä halua niitata ketjua
Joo niin se kyllä taitaa olla :/ Pitää vaan koittaa saada joku työkalun lainaansaava/omistava osaava henkilö tekemään se niitti sit ku olen sen paikalleen pyöritellyt. Korvausta vastaan toki.
Mut kyllä ajattelin laahaimet kuiteski vaihtaa.
Voiskk joku laittaa linkin että minkälainen se luotettava ketju on? Ei kait sitä marmorilta tarvi?
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
"Lainanpa" tästä hieman topikkia, (ennen kokonaan uuden perustamista, muista syistä) tuon jakoketjun suhteen.
Näisytä ketjuongelmista olen toisinaan lueskellut, mutten järin paljoa ottanut kantaa niihin.
Vaikka oma ala onkin pääasiassa moottoreiden,laatikoiden, pumppujen, ym. parissa, niin MB:n motit ovat jääneet todella vieraiksi. Siinä mielessä, että asiakaskunnan konerepertuaarissa voimanlähteenä on Benziläinen vain muutamassa.
Mutta nyt kysymys olisikin tuosta vammautuneniden äärelle kuljettimen moottorista, OM646.985 & W906(313).
Olikos näille jkin "huolto-ohje" tai vaihtoväli olemassa? 2-rivinen näyttää olevan ja olisi paremminkin nähthävissä ellei täyttökorkin alle olsi sitä loiskepeltiä laitettuna.
Olen näet vetänyt tiuhennetulla ö-vaihtovälillä, viimeiset 3 kertaa. Normaalisti liemet vaihtuvat 10-tonnissa, vaikka ööljysheikit lupaisivat mitä ja tehtaalla nyökytellään vakuuttavasti perässä.
Een ole ikinä "pihistellyt" öljyjen ja vaihto-/vaihtovälien kera yhdenkään kulkineeni kanssa. Tuo ei suinkaan tarkoita että rahaa puskee jokasuunnastaa, vaan kyseessä on se yksinkertainen asia, joka kaikkien pitäisi sisäistää.
Eli, öljyt, suodattimet ja "rasvaus" on pääsääntöisesti sitä halvinta remonttia, mihin kannattaa panostaaa.
Enkä suinkaan aja millään yberöljyillä, vaan Teboil Diamond D on ollut käytössä molemmissa Sprintereissä.
Takaisin asiaan. Syy tuohon tiuhempaan vaihtoväliin löytyy pois lasketuista öljyistä. Saattoin olla syksyllä kun norm.10tkm kohdalla öljyja vaihdoin ja öljyn joukossa oli pienen pientä "hippua", kirkasta(metal.väri) ja kellerrtävää/bronssi-messinki..
Lähinnä mietin, mistä tämä olisi peräisin.. Tehojen puutetta ei havaittavissa, molemmat ahtimet "ok-tolernsseissa"(voisihan se toki olla niistäkin peräisin, mutta mutta.. PAHUS, kin sitä STARIA O-D-O-T-T-E-L-E-N edelleen palaavaksi "korjauskesta", vaan aikaa tuntuu ottavan..
Olisiko "aavistuksia" mistä tuo/nuo hippuset olisivat peräisin, jos ahtimet poissuljetaan?
Samoin pakoputkessa on ainakin yhdessä mutkakohdassa"selvää" messingin väristä materiaalia..perkele!
Niin, nämä taajemat välit ovat n.5-7tkm ja liemenä TB:n Diamond Carat III, 5w-30.
Lisäksi, nyt kun sitä *:iaa ei ole käsissä, niin tuohn ketjuun ja rakenteeseen liittyen vielä tiedustelua.
Näyttäisi tuosta täyttöaukostaa katsottuna että nikkahampaat olisivat verattain "ppienet/matalat"(?) + mikäs ratas siinäpakopuolen ketjurattaiden takana on(alip.pumpulle, kenties?
Samoin tuon alip.pumpun rakenne kiinnostaa.
Lisäyksenä vielä että ilmansuodatin ok, ja vaihtuu myös melko taajaan. johtuen ykistään Spritereiden ilmanoton , sanoisinko jopa, kelvottomasta toteutuksesta.
Aki_Laurila kirjoitti:Tarkoitus olis purkia tuota auton keulaa muutenkin tässä piakkoin ja haalata myös öljycoolerin O-rengas esille, samalla ottaa jäähdyttimet irti ja uusia automaattilaatikon jäähdyttimelle tulevat letkut yms. Ajattelin vaihtaa jakoketkun siten että en uittaisi vaan ostaisin ihan valmiiks niitatun setin:
Onko tuo SWAG sellanen että uskaltaa ostaa? Ei nyt nimi liikoja lupaile
propsit alkperäis osalle tässä kohdin, vara osaliike saa hommattua saman vehoketjun,mut vain halvemmal ku marmorilta ja n.viikon odotuksel.niittaamises et paljoa ammattitaitoo tarvi.kiristin kannattanee myös vaihtaa,ettei löysäile heti sammutuksen jälkeen.laahaimia en ole viel yhteenkään mersuun tarvinnu vaihtaa kulumisen vuoksi.yli 600 tkm ajettuunkaan,mut rivikoneinen.katsoin tuos noita em koneen luisteja,ni ei kai siin ole ku yksi luisti tiukemmassa mutkassa jonka vois vilasta.ajokilometreihin tuijottaisin laahaimien vaihdos,sieltä sit liqviditeettiä parempilaatuiseen kettinkiin..
Aki_Laurila kirjoitti:Tarkoitus olis purkia tuota auton keulaa muutenkin tässä piakkoin ja haalata myös öljycoolerin O-rengas esille, samalla ottaa jäähdyttimet irti ja uusia automaattilaatikon jäähdyttimelle tulevat letkut yms. Ajattelin vaihtaa jakoketkun siten että en uittaisi vaan ostaisin ihan valmiiks niitatun setin:
Onko tuo SWAG sellanen että uskaltaa ostaa? Ei nyt nimi liikoja lupaile
propsit alkperäis osalle tässä kohdin, vara osaliike saa hommattua saman vehoketjun,mut vain halvemmal ku marmorilta ja n.viikon odotuksel.niittaamises et paljoa ammattitaitoo tarvi.kiristin kannattanee myös vaihtaa,ettei löysäile heti sammutuksen jälkeen.laahaimia en ole viel yhteenkään mersuun tarvinnu vaihtaa kulumisen vuoksi.yli 600 tkm ajettuunkaan,mut rivikoneinen.katsoin tuos noita em koneen luisteja,ni ei kai siin ole ku yksi luisti tiukemmassa mutkassa jonka vois vilasta.ajokilometreihin tuijottaisin laahaimien vaihdos,sieltä sit liqviditeettiä parempilaatuiseen kettinkiin..
Niin oliko tietoa mikä se alkup ketju on merkiltään?
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Jolle kirjoitti:Iwiksen ketjuja taitaa kaikki alkuperäiset olla.
Tuolla aikaisemmin kyseltiin metallista öljyn joukossa, runkolaakerit loppu.
^ Nuo ja vastaavat kin mahdolliset kohdat, ovatkin valitettavan hyvin tiedossa. Siis silpun lähteinä.
Tässä ei vaan tahdo kilometrit vielä antaa "oikeutusta" moiselle, vaikka mistäpä näitä ennustamaan. Ajettuna ~65tkm.
Myöskään öljynpaineen nousu tai sen "viiveen" puuttuminen ei aivan puolla laakrivikaa. Vaan, kuten aiemminkin ollut esillä, aikansa kaikella ja toisille se sattuu kohdalle ennemmin.
jos sitä silppua onkin vaan sen takia, että vasta niin vähän ajettu ja vielä osat hioutuu toisiinsa..? taikka sitten sitä vaan tulee jostain. yhdessä kotarin crossipyörässä oli aina silppua vaihteistoöljyissä, vaikka niitä vaihteli tiuhaankin. se vaan toimi ja toimi ja samaa silppua tuli joka öljynvaihdossa.
mulla tullut myös mersun 722.3 tomaattiöljyjen seasta silppua. juurikin pronssia tms. ja suodattimesta oikein näki, että on silppua. silti sekin vaan toimi ja toimi ilman vikoja.
pera8x kirjoitti:jos sitä silppua onkin vaan sen takia, että vasta niin vähän ajettu ja vielä osat hioutuu toisiinsa..? taikka sitten sitä vaan tulee jostain. yhdessä kotarin crossipyörässä oli aina silppua vaihteistoöljyissä, vaikka niitä vaihteli tiuhaankin. se vaan toimi ja toimi ja samaa silppua tuli joka öljynvaihdossa.
mulla tullut myös mersun 722.3 tomaattiöljyjen seasta silppua. juurikin pronssia tms. ja suodattimesta oikein näki, että on silppua. silti sekin vaan toimi ja toimi ilman vikoja.
Joo, tämähåän on hyvinkin tuttu ilmiö, juurokin vaihteistojen ja perien/planeettojen kera. Moottorissa harvemmin..ainakaan noin näkyvää. Tai se taisi olla pari ekaa vaihtokertaa..Nyttemmin sitä ei erota, ellei "osaisi" katsoa.
Mitä kaikkia tiivisteitä tuohon tarvitsee hankkia, jos vetämällä tuon aikoo vaihtaa.
Kiristin ja ketju löytyivät paikallisesta varaosaliikkeestä, mutta tekisi mieli hankkia kerralla kaikki muutkin tarvikkeet.
Ei ole tainnut atlas OM642 ketjua koskaan vaihtaa ?
Alipainepumpun tiiviste, kolmen suuttimen tiivisteet ja pultit, huohotinkotelon o-rengas, ylivuotoputkien o-renkaat suuttimiin 3 kpl, klommi kannen päähän, imuputken y-haaran tiiviste ahtimeen.
Venttiilikopassa ei tiivistettä ole, siihen liima ja mieluusti MB original eikä perus tiivistesilikoni vaikka silläkin voi laittaa.
Ulosvetotyökalu venakopalle, tuet nokille + ketjulle, niittaustyökalu, momenttiavaimet ainakin pieni noin 3-10Nm, erikoishylsy/avain suutinputkien kiristämiseen oikeaan momenttiin ja kiristysjärjestys kopan pulteille.
Noilla olen pärjännyt, joku muu varmaan vähemmällä...