eri oljyjen erot paine vaikutuksiin?
eri oljyjen erot paine vaikutuksiin?
eli onko kukaan tehnyt testiä vaikka vahingossa, vaikuttaako teillä paineet tyhjä käynnillä ihan "normaalissa" kurvailussa eri oljy merkkien välillä.
vaihdoin juuri 124 200D kaverin autoon öljyt, ja nostajat, ja ennen näitä piti oljyt kolmessa lähes koko ajan, siis tyhjäkäynnillä.
sitten vaihdoin oljyiksi motonetistä king oil 10-40 täys synteettistä, nostimien takia. H.19.90 5L!! aika halpa..
putos kyllä paineet 1.5 heti.. vaikka uudet öljyt?
onko kokemuksia?
vaihdoin juuri 124 200D kaverin autoon öljyt, ja nostajat, ja ennen näitä piti oljyt kolmessa lähes koko ajan, siis tyhjäkäynnillä.
sitten vaihdoin oljyiksi motonetistä king oil 10-40 täys synteettistä, nostimien takia. H.19.90 5L!! aika halpa..
putos kyllä paineet 1.5 heti.. vaikka uudet öljyt?
onko kokemuksia?
Juu mulla on yhden pintaan 5w-50 Valvolinella...koko ajan odotan kun kone leikkaa kiinni...
hierotaan hierotaan ja hyvää tulee ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
On epätavallista että paineet ei tipu 3:sta tyhjäkäynnillä...kannattaa soittaa heti vehon palvelunumeroon!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
On epätavallista että paineet ei tipu 3:sta tyhjäkäynnillä...kannattaa soittaa heti vehon palvelunumeroon!
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tästä nyt on tullut jauhettua ennenkin mutta kertauksen vuoksi: Parhaat paineet ainakin itellä Shell helix ultralla, joutokäynnillä 2,8 kuumana ja ei raplata nostimet. Surkein kokeilu Teboil diamond, ei kay ainakaan meikäläisen kuluneille raplattajille. Nuo ompelukoneöljyt olen jättänyt suosiolla kokeilematta, ei kestä köyhän pe*se ajella niillä muulla kuin ladalla. Riippuu tietysti pitkälti öljymerkin valinta siitä vaihtaako kone öljyt itse vai joutuuko ne vaihtamaan ![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Kaksi Saksasta käytettynä tuotua mersua olen ostanut. Kummassakin oli öljynpaineet nollassa tyhjäkäynnillä. Kummassakin tapauksessa pistin koneeseen täysin normaalit öljyt, ensimmäiseen 10w-30 ja jälkimmäiseeen 15w40, sillä seurauksella että öljynpaineet pysyi kummassakin aina yli 1.5 kilon. Kumpikin osoittautui moottoreiltaan hyviksi. Joskus kyllä ihmetyttää miten täydellistä p.skaa Saksalaiset moottoreihin kaataa.
"...Saksalaiset koneeseen kaataa" Ostapa jenkki sieltä missä niitä tehdään, meillä se aine kulkee nimellä mämmi mitä ne pistää koneeseen. Vaihdat sitten "Suomiöljyt" pannuun ja tyypität paljonkos se impala kulkee? Pannu on valmis lähetettäväksi Ovakolle Imatralle 5 km jälkeen.No, näinhän sitä kierrätellään. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Nesteen synteettisillä tilanne on tämmönen että:
(Kun kone on lämmin)
tyhjäkäynnillä 600 r/min 1.2
1000 r/min ~1.5
1500 r/min ~2.5
2000 r/min ~3
onkohan se mittarin näytön laatu nyt kiloja vai baareja
nimimerkillä "huolestuinko turhaan"![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
(Kun kone on lämmin)
tyhjäkäynnillä 600 r/min 1.2
1000 r/min ~1.5
1500 r/min ~2.5
2000 r/min ~3
onkohan se mittarin näytön laatu nyt kiloja vai baareja
nimimerkillä "huolestuinko turhaan"
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Viimeksi muokannut Esko R, Ma 17.01.2005 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä Mersu on aina Mersu
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Jaa, jaa..
Ei se öljyn merkki siinä nyt niin olennaista ole vaan viskositeetti.
Öljyjen luokitukset - API ja SAE ym - luokittavat eri öljyt eri kriteereillä.
Vanhojen mineraaliöljyjen ja nykyisten synteettisten tai semisynteettisten
ilmoitetut viskositeetit eivät eri käyttöolosuhteissa käy ihan käsi kädessä ja siitä varmaan johtuu tämä ikuiskeskustelu eri "merkkien" paremmuudesta.
Onko moottoriöljy "hyvää" vai "huonoa" ei todellakaan selviä ajamalla motarin päästä päähän ja katsomalla sitten öp-mittarin viisaria. Jos öljyn viskositeetti on alhainen - siis kuumapää lähellä nolla - niin myös sen virtausvastus on pienempi öljykanavissa ja paine siten alempi mutta se voitelee eli pitää öljykalvon metallipintojen välissä siitä huolimatta. Ei korkea öljynpaine-näyttämä takaa välttämättä hyvää voitelua. Pane vanha 20w50 talvella koneeseen ja käynnistele 25 pakkasessa niin jo näyttää paineita mutta mottorin yläkerta on pitkään kuivana kun pumppu yrittää työntää tuollaista vaseliinia kanavia myöden kampikammiosta vinttiin. Tämä noin niinkuin esimerkkinä. Sen että öljy toimii toteaa esim. öljynvaihdon yhteydessä: mitä paskasempi öljy sitä paremmin se on tehtävänsä tehnyt. Siis kerännyt itseensä palamisjätteet.
Äläkää siis hättäilkö tyhyjää - kuuma kone, kuumat öljyt, liukkaampi liike ja alhaisempi paine - kylmällä päinvastoin. Tietenkin jos kilpailette kellä kovimmat paineet niin se on eria asia....
Marcus
W107 1977
W201 1989
..ja muuta
Ei se öljyn merkki siinä nyt niin olennaista ole vaan viskositeetti.
Öljyjen luokitukset - API ja SAE ym - luokittavat eri öljyt eri kriteereillä.
Vanhojen mineraaliöljyjen ja nykyisten synteettisten tai semisynteettisten
ilmoitetut viskositeetit eivät eri käyttöolosuhteissa käy ihan käsi kädessä ja siitä varmaan johtuu tämä ikuiskeskustelu eri "merkkien" paremmuudesta.
Onko moottoriöljy "hyvää" vai "huonoa" ei todellakaan selviä ajamalla motarin päästä päähän ja katsomalla sitten öp-mittarin viisaria. Jos öljyn viskositeetti on alhainen - siis kuumapää lähellä nolla - niin myös sen virtausvastus on pienempi öljykanavissa ja paine siten alempi mutta se voitelee eli pitää öljykalvon metallipintojen välissä siitä huolimatta. Ei korkea öljynpaine-näyttämä takaa välttämättä hyvää voitelua. Pane vanha 20w50 talvella koneeseen ja käynnistele 25 pakkasessa niin jo näyttää paineita mutta mottorin yläkerta on pitkään kuivana kun pumppu yrittää työntää tuollaista vaseliinia kanavia myöden kampikammiosta vinttiin. Tämä noin niinkuin esimerkkinä. Sen että öljy toimii toteaa esim. öljynvaihdon yhteydessä: mitä paskasempi öljy sitä paremmin se on tehtävänsä tehnyt. Siis kerännyt itseensä palamisjätteet.
Äläkää siis hättäilkö tyhyjää - kuuma kone, kuumat öljyt, liukkaampi liike ja alhaisempi paine - kylmällä päinvastoin. Tietenkin jos kilpailette kellä kovimmat paineet niin se on eria asia....
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Marcus
W107 1977
W201 1989
..ja muuta
Itellä on mobilin delvac super, http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... _Super.asp
Toimii hyvin vanhassa koneessa.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Toimii hyvin vanhassa koneessa.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Hyväähän toi Delvac on kai, mutta pirun kallista. Mitäs se on, lähempänä kymppiä litralta..Haisuli kirjoitti:Itellä on mobilin delvac super, http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... _Super.asp
Toimii hyvin vanhassa koneessa.
Omassa on Neseen City Pro:ta ja ei ne paineet ikinä alle kakkosen laske (paitsi kun sammuttaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
sitä kanssa tässä miettinyt, että öljy-yhtiöthän kehittelee öljyjään koko ajan, ja kaikkien merkkien oljyt paranevat pikkuhiljaa.. lisä aineet paranevat, viskositeetit, yms
eli mitä mieltä olette.. onko auton moottoriöljy tänä päivänä paremman laatuista, kun 20v sitte?
mielestäni on.. eihän kehitystä tapahtuisi muuten..??
no sitte.. 20v sitten putkahti ensimmäiset W124 koppaiset mersut maailmaan, ja joiden jokaisessa ohjekirjassa ja huoltokirjassa luki öljy suositukseksi Mobil RF 5-40 täyssyn. muistaakseni. ja taisi olla siihen aikaan kaikissa mersuissa sama öljy suositus.
vastaisiko tänä päivänä jokin hessumobiilin täyssynt. halpaöljy, esim samoilla laatuluokituksilla ja viskositeeteillä laadultaan 20v sitte olevaa laatu oljyä?? (eli Mobil RF 5-40)
mobilhan on ykkös öljyjä markkinoilla, ja siitä siistä aika hinnakas tuote. varsinkin kun mersun oljyä joutuu ostaa aina ihan tajuton määrä.. (300dt) n.9L
niin tulee helposti houkutus ostaa halvempaa täyssynt. joka maksaa vain esim.viidenneksen siitä. esim.juuri ensimmaisenä mainittu king oil, täyssynt. 19.90 5L!
kun kuitenkin ne ei varmaan voi olla kovin kaukana laadullisesti toisistaan.. ajatelkaa.. 20v kehitys![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
eli mitä mieltä olette.. onko auton moottoriöljy tänä päivänä paremman laatuista, kun 20v sitte?
mielestäni on.. eihän kehitystä tapahtuisi muuten..??
no sitte.. 20v sitten putkahti ensimmäiset W124 koppaiset mersut maailmaan, ja joiden jokaisessa ohjekirjassa ja huoltokirjassa luki öljy suositukseksi Mobil RF 5-40 täyssyn. muistaakseni. ja taisi olla siihen aikaan kaikissa mersuissa sama öljy suositus.
vastaisiko tänä päivänä jokin hessumobiilin täyssynt. halpaöljy, esim samoilla laatuluokituksilla ja viskositeeteillä laadultaan 20v sitte olevaa laatu oljyä?? (eli Mobil RF 5-40)
mobilhan on ykkös öljyjä markkinoilla, ja siitä siistä aika hinnakas tuote. varsinkin kun mersun oljyä joutuu ostaa aina ihan tajuton määrä.. (300dt) n.9L
niin tulee helposti houkutus ostaa halvempaa täyssynt. joka maksaa vain esim.viidenneksen siitä. esim.juuri ensimmaisenä mainittu king oil, täyssynt. 19.90 5L!
kun kuitenkin ne ei varmaan voi olla kovin kaukana laadullisesti toisistaan.. ajatelkaa.. 20v kehitys
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Onkos "marcus" loppupeleissä kovinkin hyvin perillä rasvoista ja niitten ominaisuuksista? Allekirjoittanut uskaltaa väittää olevansa jollain tavalla perillä asiasta Nesteen kouluttamana voiteluainemiehenä. Jos nyt aluksi otetaan pöydälle vaikka API GL-luokitus: Auto jonka voimansirtoon on tarkoitettu API GL-4 ei tykkää API GL-5 öljystä koska se on liian "liukasta" eli synkronirenkaat eivät pykälää vaihdettaessa jarruta valittua ratasta tarpeeksi. Eli siis API GL-5 öljy ei ole "parempaa" kuin API GL-4. Moottoriöljyissä tilanne onkin mutkikkaampi: Ennen moniasteöljyjähän oli markkinoilla voiteita malliin "W 10, W30, W ,60" ja kaikkea tähän väliin.Näin on edellenkin maissa joissa vuodenaikoja ei tunneta. Kylmästä päästä kun lähdetään esim, 0W on viskositeetiltaan notkein , ja 60 W kankein. Näihin ominaisuuksiin pystytään vaikuttamaan keinotekoisesti(synteettisyys) tavalla jota tässä yhteydessä ei ole syytä käydä ruotimaan. Pähkinäkuoressa sanottakoon että valmistajat eivät tee erikseen esim. 10W30 ja 10W40 oljyjä. Pakkauksen väreissä on hieman eroja...Semisynteettisistä ja täyssyntettisestä jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä.Siitäkin huolimatta peräänkuulutan Shellin helixiä mersuun.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
öljyistä
Olen vältellyt omassa vanhassa nokivasarassani synteettisten öljyjen käyttöä. Yhtenä syynä hinta ja yhtenä syynä, että en ole ihan varma siitä "mitä ne on".
Tarkoitan tällä sitä, että olen mieluummin laittanut sellaista mineraaliöljyä, jota tiedän käytettävän raskaassa käytössä olevissa ja kalliissa dieselmoottoreissa ja jota saa kohtuuhintaan 20 litran pönikässä. Pidän kohtuullista litrahintaa tärkeänä, niin voi kohtuurahalla vaihtaa öljyt aika usein.
Viimeksi oli
Mobil Delvac HP-F 10W-30
ja nyt
Shell Rimula 10W-30.
En viitsi lähteä leikkimään joidenkin minulle vieraiden synteettisten kanssa.
Tarkoitan tällä sitä, että olen mieluummin laittanut sellaista mineraaliöljyä, jota tiedän käytettävän raskaassa käytössä olevissa ja kalliissa dieselmoottoreissa ja jota saa kohtuuhintaan 20 litran pönikässä. Pidän kohtuullista litrahintaa tärkeänä, niin voi kohtuurahalla vaihtaa öljyt aika usein.
Viimeksi oli
Mobil Delvac HP-F 10W-30
ja nyt
Shell Rimula 10W-30.
En viitsi lähteä leikkimään joidenkin minulle vieraiden synteettisten kanssa.
Tää aihekin kuuluis johonkin muualle kuin tekniikka puolelle ehkä? vähän sama juttu kun nyppisi munankarvoja pinseteillä - juu katsos kyllä ne kasvaa takaisin ![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
10W30= 15€/4 litraa.Mikkoj kirjoitti:Hyväähän toi Delvac on kai, mutta pirun kallista. Mitäs se on, lähempänä kymppiä litralta..Haisuli kirjoitti:Itellä on mobilin delvac super, http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... _Super.asp
Toimii hyvin vanhassa koneessa.
Omassa on Neseen City Pro:ta ja ei ne paineet ikinä alle kakkosen laske (paitsi kun sammuttaa..
15w/40 hieman hinnakkaampaa.
Vanhoihin moottoreihin laadukas öljy:
Ei noita vanhoja koneita suunniteltu synteettisille...
Omaani en synteettistä laita, saattaa lähteä paska kiertoon..
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Klick.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
[quote="vesa"]Onkos "marcus" loppupeleissä kovinkin hyvin perillä rasvoista ja niitten ominaisuuksista? Allekirjoittanut uskaltaa väittää olevansa jollain tavalla perillä asiasta Nesteen kouluttamana voiteluainemiehenä. quote]
No niinhän se on että hauki on kala. Luokitus tarkoittaa juuri sitä mitä sanoin -
eri autonvalmistajat suosittavat luokituksiin nojaten voiteluaineet auton eri kohteisiin - moottoriin, vaihdeaskiin, perään etc. Öljyjen valmistajat eivät muuten tee näitä luokituksia vaan luokituslaitokset eri maissa.
Tuota..sinä vesa varmaan "Nesteen kouluttamana" tiedät ettei vanhoja yksiasteöljyjä "markkinoitu" 10W tai 20W ym. vaan nehän ovat öljyn viskositeettilukuja.
Moniasteiset esim. 10W30 mineraaliöljyt olivat aikoinaan taas niinku kätsempiä vanhoihin yksiasteisiin nähden koska niillä voitiin ajaa läpi koko vuoden huomioimatta niinkään ulkolämpötiloja. Synteettisten ja osasynteettisten tultua markkinoille vanhojen mineraaliöljyjen merkitys on vähentynyt. Kaikkiin öljyihin muuten vaikutetaan "keinotekoisesti". Uutta minulle on "ettei eri valmistajat tee erikseen 10W40 ja 10W30 öljyjä". Kuka ne tekee? Vai tarkoitatako että sama paska eri paketissa? Mitä tarkoitat kun semi- ja kokosynteettisistä pitää vetää omat johtopäätökset? Sinähän vesa tiedät "Nesteen kouluttamana" asiantuntijana, että semisynteettinen on mineraaliöljyn ja synteettisen sekoitus ja täyssynteettinen taas ei. Pitääkö tästä vetää jonkinlainen johtopäätös ja mihin se vaikuttaa?
Sanottakoon nyt tässä vielä selvyyden vuoksi että ALHAINEN viskositeetti tarkoittaa "notkeampaa" nestettä ja KORKEA taas "jäykempää".
Sinä vesa sitten kuitenkin "Nesteen kouluttamana" päädyit ihastumaan Shellin tuotteisiin?
Muuten - esitän off-topicissa aloitettavaksi saunakiukaiden paremmuudesta virtuaalivertailua.
Kouluttamaton Marcus
W107 1977
W210 1989
..ja muuta.
No niinhän se on että hauki on kala. Luokitus tarkoittaa juuri sitä mitä sanoin -
eri autonvalmistajat suosittavat luokituksiin nojaten voiteluaineet auton eri kohteisiin - moottoriin, vaihdeaskiin, perään etc. Öljyjen valmistajat eivät muuten tee näitä luokituksia vaan luokituslaitokset eri maissa.
Tuota..sinä vesa varmaan "Nesteen kouluttamana" tiedät ettei vanhoja yksiasteöljyjä "markkinoitu" 10W tai 20W ym. vaan nehän ovat öljyn viskositeettilukuja.
Moniasteiset esim. 10W30 mineraaliöljyt olivat aikoinaan taas niinku kätsempiä vanhoihin yksiasteisiin nähden koska niillä voitiin ajaa läpi koko vuoden huomioimatta niinkään ulkolämpötiloja. Synteettisten ja osasynteettisten tultua markkinoille vanhojen mineraaliöljyjen merkitys on vähentynyt. Kaikkiin öljyihin muuten vaikutetaan "keinotekoisesti". Uutta minulle on "ettei eri valmistajat tee erikseen 10W40 ja 10W30 öljyjä". Kuka ne tekee? Vai tarkoitatako että sama paska eri paketissa? Mitä tarkoitat kun semi- ja kokosynteettisistä pitää vetää omat johtopäätökset? Sinähän vesa tiedät "Nesteen kouluttamana" asiantuntijana, että semisynteettinen on mineraaliöljyn ja synteettisen sekoitus ja täyssynteettinen taas ei. Pitääkö tästä vetää jonkinlainen johtopäätös ja mihin se vaikuttaa?
Sanottakoon nyt tässä vielä selvyyden vuoksi että ALHAINEN viskositeetti tarkoittaa "notkeampaa" nestettä ja KORKEA taas "jäykempää".
Sinä vesa sitten kuitenkin "Nesteen kouluttamana" päädyit ihastumaan Shellin tuotteisiin?
Muuten - esitän off-topicissa aloitettavaksi saunakiukaiden paremmuudesta virtuaalivertailua.
Kouluttamaton Marcus
W107 1977
W210 1989
..ja muuta.
Niinpä, kumma juttu ihan omaakin pääkoppaa Freudilaisesti miettien. Eli mitä halvempi auto, sitä halvemmat öljyt ja päinvastoin, kunhan ei kohtuuttomuuksiin mennä. Omassa W123:ssa juuri nuo halvat Kingit tuntuu hyvin pelittävän, ei edes hävikkiä normaalista poiketen. 124:ssa taas on Nesteen City Pro - kalliimpaan autoon kun kehtaa laittaa kalliimmat öljytkin.dansku kirjoitti:mobilhan on ykkös öljyjä markkinoilla, ja siitä siistä aika hinnakas tuote. varsinkin kun mersun oljyä joutuu ostaa aina ihan tajuton määrä.. (300dt) n.9L
niin tulee helposti houkutus ostaa halvempaa täyssynt. joka maksaa vain esim.viidenneksen siitä. esim.juuri ensimmaisenä mainittu king oil, täyssynt. 19.90 5L!
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kuriositeettina: Äiteemuori on jo toistakymmentä vuotta ajellut 80-lukuisella pikkupeugeotilla, jossa on 1,6 litrainen bensakone. Autolla oli hankittaessa ajettu muistaakseni joku 150tkm. Nyt ei taida enää paljon uupua 350tkm:stä. koko ajan isäpappa on ikäänkuin pitkäaikaista mututestiä suorittaakseen (autoalan immeisiä kun on) tunkenut siihen just tuota King täyssynt. öljyä. Hyvin pelittää, öljyä ei kulu, ja eipä ole tuossa yksilössä edes sitä tuolle moottorityypille ominaista "venttiilivarsien tiivistehuoltoa aina joka 80tkm. välein" tarvinnut koko aikana tehdä kertaakaan. Taitaa vaan tuo kori loppua ennen auton tekniikkaa.
Isäpappa aina nuista öljyistä muistaakin mainita, että ajo-olosuhteitten ja ajotavan huomioiminen vaihtovälin määrittelyssä on tärkein kriteeri sen jälkeen kun koneessa nyt yleensä on kelvollista luokiteltavaa voiteluainetta.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Uudet nostajat, ei enää vanhojen tukkoisuutta.dansku kirjoitti:eli onko kukaan tehnyt testiä vaikka vahingossa, vaikuttaako teillä paineet tyhjä käynnillä ihan "normaalissa" kurvailussa eri oljy merkkien välillä.
vaihdoin juuri 124 200D kaverin autoon öljyt, ja nostajat, ja ennen näitä piti oljyt kolmessa lähes koko ajan, siis tyhjäkäynnillä.
sitten vaihdoin oljyiksi motonetistä king oil 10-40 täys synteettistä, nostimien takia. H.19.90 5L!! aika halpa..
putos kyllä paineet 1.5 heti.. vaikka uudet öljyt?
onko kokemuksia?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm