W124 250D Jäärata kilpuri

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Lauri K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 06.11.2014 19:20
Paikkakunta: Iisalmi

W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Lauri K »

Viime syksynä tuli hommattua tuollainen 124 korinen 2,5d 5v vapari mersu jolla oli ajettu jäällä jotain kestävyys kilpailuja :shock:
Autoon ei ollut tehty sen suurempia muutoksia kuin sisustaa purettu hitsattu pääturvakaari ja laitettu hyd käsijarru ja jotkut madallusjouset.
Heti alusta alkaen oli tarkoitus saada autosta lisää voimaa niimpä pimenevinä syysiltoina alkoi rakentelu.
Ensinmäisenä tuli tehtyä turbosarja: Schwitzer s100 ahdin, Omavalmiste rst pakosarja, josta sain tehtyä melko lyhyen, omavalmiste painekotelo jonka kiinnitin vakio imusarjaan. Öljyn kierron toteutin teräspunosletkuilla. Cooleri sarja ebaystä 600x300x76 2,5" ahtoputkilla.
Seuraavaksi oli luvassa syötönsäätö, mikä ei mennyt niinkuin elokuvissa kierrokset jäi leijailemaan vaikka mitä yritti tehdä lopulta kylläistyin leikkimiseen ja ostin foorumilta vakio turbodieselin syöttöpumpun jota oli jo valmiiksi hieman säädetty.
Pakoputken tekaisin 2,5" putkesta. Siinä sivussa tuli hitsailtua perä lukkoo välitys tais olla 3.67? ja taivuteltua loput turvakaari putket.
Ennen kovia pakkasia tuli viel ostettua syvä mokkaratti ja autogaugen ahtopaine mittari ja asenneltua kuskille vanha kuppipenkki sekä nelipistevyöt.

Ensimmäinen talvi tuli ajettua näillä muutoksilla. Renkaina oli 15" piikit ja ahtopainetta sellainen 1bar. Ainut ongelma koko talvena oli, että moottori pyöri korkeissa lämpötiloissa 90-100 astetta :oops:
Todella hauska vehje ajaa, mutta nälkä kasvaa syödessä. Seuraavalle talvelle taivoitteena on rakentaa uusi moottori, joka varmasti kestää, joten hommasin Om602 turbon lohkon, kiertokanget ja männät. Tarkoitus olisi saada viimeiset hv/ nm irti tuolla pumpulla ja turbolla.

Itselläni ei ole mitään hajua mihinkä tehoihin nuilla osilla edes pääsee, muutenkin tämä dieselin virittäminen on minulle uusi asia joten kaikki vinkit ovat tervetulleita. Kuvia lisäilen kun pääsen armeijasta lomille :D
-MB W124TD (Jäärata auto)
-Lexus is200 (remmiahdettu)
-Toyota Carina E (käyttis)
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Ei tuol vakiopumpulla saa kun joku 160-170hp ihan max, ja itellä ainaki noissa just alkanu lämmöt olee aika korkeella jos vakio pumpulla kaiken ottaa. 7mm vaan tilalle ni alkaa tapahtuu.
Lauri K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 06.11.2014 19:20
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Lauri K »

TS_W124 kirjoitti:Ei tuol vakiopumpulla saa kun joku 160-170hp ihan max, ja itellä ainaki noissa just alkanu lämmöt olee aika korkeella jos vakio pumpulla kaiken ottaa. 7mm vaan tilalle ni alkaa tapahtuu.
Jotain tuon tyylisiä lukemia arvailinkin. Raha rauhoittaa kummasti tulevaa kautta ja hankintoja :lol: Ensinmäisenä pitäs rakentaa kunnollinen tuplaflekti systeemi ja tuuli tunneli jos sillä vähän lämmöt tippuis :think:
-MB W124TD (Jäärata auto)
-Lexus is200 (remmiahdettu)
-Toyota Carina E (käyttis)
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Syyläri kannattaa vaihtaa uuten 300turbon tai johonki täysalumiiniseen syyläriin. Silläki saa lämpöjä pysymään kuris
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mullakin oli jäällä 124:nen, ihan vaan 200d :D Laiskahan se oli, mutta tosi mukava ajaa, siinä oli kans madallusjouset niin ei paljoa kallistellu. Jos hommaan vielä jääauton, niin kyllä se 124 taitaa olla. Jotenkin paljon rauhallisempi mitä 201:nen. Meidän pienillä radoilla mitä ollu, niin joku 150hp riittäis jo hienosti. Perä kannattaa hitsata lukkoon.
S124 300TE
W124 300D
Lauri K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 06.11.2014 19:20
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Lauri K »

Tompa124 kirjoitti:Syyläri kannattaa vaihtaa uuten 300turbon tai johonki täysalumiiniseen syyläriin. Silläki saa lämpöjä pysymään kuris
Pitääpä kokeilla tuota :thumbup:
-MB W124TD (Jäärata auto)
-Lexus is200 (remmiahdettu)
-Toyota Carina E (käyttis)
Lauri K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 06.11.2014 19:20
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Lauri K »

S202 kirjoitti:Mullakin oli jäällä 124:nen, ihan vaan 200d :D Laiskahan se oli, mutta tosi mukava ajaa, siinä oli kans madallusjouset niin ei paljoa kallistellu. Jos hommaan vielä jääauton, niin kyllä se 124 taitaa olla. Jotenkin paljon rauhallisempi mitä 201:nen. Meidän pienillä radoilla mitä ollu, niin joku 150hp riittäis jo hienosti. Perä kannattaa hitsata lukkoon.
Hauskoja pelejähän nämä on ja halpoja ajaa :D Perä onkin jo hitsailtu lukkoon 8) Sillä radalla missä minä käyn ajamassa pyörii pari melko nopeaa 190 meseä ja muutama baijerilainen nille ei meinaa oikein pärjätä :lol:
-MB W124TD (Jäärata auto)
-Lexus is200 (remmiahdettu)
-Toyota Carina E (käyttis)
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Lauri K kirjoitti:
Tompa124 kirjoitti:Syyläri kannattaa vaihtaa uuten 300turbon tai johonki täysalumiiniseen syyläriin. Silläki saa lämpöjä pysymään kuris
Pitääpä kokeilla tuota :thumbup:

Tuolla sain itellä lämmöt pysymään kurissa vaparista ahdetussa om603 mersussa. Vakio syylärillä keitti jos vähänkin vedätti.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Lämpö=seurausta pitkästä ruiskutusajasta joten sitä 7mm tapeilla olevaa pumppua vaan konehuoneeseen.
värit väreihin ja loput maihin.
Lauri K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 06.11.2014 19:20
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Lauri K »

masa201 kirjoitti:Lämpö=seurausta pitkästä ruiskutusajasta joten sitä 7mm tapeilla olevaa pumppua vaan konehuoneeseen.
Uuteen moottori kokokoonpanoon tuon pumpun vois päivittää mutta tälle talvelle tuskin kerkiän tehä ihmeempiä armeijan takia. Keväällä sitten uutta moottoria läjään :twisted: Syksyn mittaan jos jotain pientä muokkailis esim öljynlauhdutin,flektit,syyläri.
-MB W124TD (Jäärata auto)
-Lexus is200 (remmiahdettu)
-Toyota Carina E (käyttis)
Lauri K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 06.11.2014 19:20
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja Lauri K »

Satunnaisia kuvia viime talvelta ja tältä syksyltä :oops:
received_1729322510681659.jpeg
received_1058651320853636.jpeg
received_1058659037519531.jpeg
received_1058653840853384.jpeg
received_1058650630853705.jpeg
received_1058651220853646.jpeg
received_1058656687519766.jpeg
FB_IMG_1449344917182.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-MB W124TD (Jäärata auto)
-Lexus is200 (remmiahdettu)
-Toyota Carina E (käyttis)
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: W124 250D Jäärata kilpuri

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

onpas hurjan näkönen mese :D :D
Vastaa Viestiin