Pohjan hitsaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sepitin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.04.2015 16:39

Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja Sepitin »

Eli hylky tuli katsastuksesta koska pohjassa ruostevaurioita. Autona siis w201. En ole ennen noita pohjanpaikkaus hommia juurikaan tehnyt, niin kysytään nyt täältä neuvoa ensin, ennen kuin teen jotain peruuttamatonta.

Takakontissa, takarenkaan takana oli paha reikä. Piti melkoinen aukko tehdä, ennen kuin löytyi tervettä peltiä.

Ensimmäinen kysymys, voiko uuden pellin hitsata takakontin kautta, vai onko sauman oltava näkösällä pohjassa?

Uuden pellinpalasen koitin värkätä, mutta pirun hankala saada passamaan täysin, kun tuolla kontin pohjalla on kaikennäkösiä pokkauksia yms epätasaisuuksia. Jää rakoa alhaalta päin katsottuna reunoihin, riittääkö jos alustamassalla sitten tukkii nuo reunat?

Muutenkin kaikki vinkit pohjan reikien paikkaamiseen ovat tervetulleita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sepitin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.04.2015 16:39

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja Sepitin »

Laitan kuvat vielä kertaalleen, kun ei ainakaan itselle näy aloitusviestissä.

Kuva Aijaa.com
Kuva Aijaa.com
Kuva Aijaa.com
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ota a4 paperia ja vaikka saksien tyvipäällä painaen saat tarkan paikan mitat ja sitä kun leikkaat niin pari milliä isompi pala ja kiinni.
Sen voi hitsta ulkoa tai sisältä kunhan katsurin piikki ei mene läpi...muulla ei väliä.
Älä laita täppien vaan kokonaan hitsaat kiinni...voit myös molemmin puolin hitsata.
Sitten ei massaa heti päälle vaan pohjamaalia,happoväriä...jos mahdollista niin jotain pintaväriä,kotelosuoja kalvo ja massaa...joutuu vaan kuivattelemaan paljon mutta hyvä tulee.
suoraan paikan päälle kun laittaa massan niin on umpi ruosteessa heti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Tuollasissa tapauksissa kuten edellä mainitaan kannattaa tehdä malli sillä paperilla. sitte ku se pala on osittain edes kiinni ni vasaralla voi hakata sitä muotoa sillee paremmi että parempi hitsata.

Hitsaaminen on aika simppeliä hommaa
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Näyttää siltä että tuossa on vielä 5-10cm matka ympäriinsä terveeseen peltiin :(
Kannattaa ihan kylmästi putsata siintä reijän ympäriltä niin kauan että sieltä tulee terve ja kiiltävä pelti esiin ja sitten leikata pala sen mukaan pois. En tiedä onko topicin aloittajalla kokemusta muusta autonhitsauksesta, mutta vähänkin hapanta peltiä on superv*ttumainen hitsata ja kun hommaan ryhtyy, niin kannattaa se tehdä kunnolla, eikä jättää niitä rosteja sinne yhtään. Ei myöskään kannata välttämättä ihan ruosteisen rajojen mukaista palaa leikata, vaan pitää palan muoto mahdollisimman yksinkertaisena.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5495
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo mä oon ainakin tehny yleensä neliskanttisen, tai muuten suoraviivaisen siitä korjauspalasta, eikä sen paikan tarvi yhdestä palasta olla jos on hankalia muotoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ja yhtenäisellä saumalla, eikä pisteillä. muutenhan sillä ei niin kauheesti ole väliä, mutta konttorin setä ei välttämättä anna leimaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Sepitin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.04.2015 16:39

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja Sepitin »

Kiitoksia neuvoista. Nyt sitten pitäisi alkaa työstämään tunkinpaikkaa. Näyttää aika pahasti ruostuneelta maallikonkin silmään. Onko kukaan hitsaillut noita tunkinpaikkoja? Tuohon onkin jo hankalampi tehdä pellin palanen..
KuvaKuva
Kuva
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokonaan tunkin reikä umpeen ja hallitunkki takakonttiin...Omalla tunkilla viskaat vesilintua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eihän tolla omalla tunkilla saa oikein hyvin nostettua autoa jos on vähänkin loivaa niin tunkki tahtoo kaatua jompaan kumpaan suuntaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Sepitin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.04.2015 16:39

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja Sepitin »

Onko nuo pohjassa olevat pyöreät reiät tärkeitä? Jos vaan tekis kanttisen palasen, ja taittais sen ylös helmapeltiin kiinni.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sepitin kirjoitti:Onko nuo pohjassa olevat pyöreät reiät tärkeitä? Jos vaan tekis kanttisen palasen, ja taittais sen ylös helmapeltiin kiinni.
Eikö niissä ole niitä nosto kumeja paikoillaan. Niihin kuuluu sellaiset pyöreät kumi tyynyt.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Sepitin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.04.2015 16:39

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja Sepitin »

arska10 kirjoitti:
Sepitin kirjoitti:Onko nuo pohjassa olevat pyöreät reiät tärkeitä? Jos vaan tekis kanttisen palasen, ja taittais sen ylös helmapeltiin kiinni.
Eikö niissä ole niitä nosto kumeja paikoillaan. Niihin kuuluu sellaiset pyöreät kumi tyynyt.
Ei ollut sellaisia. Voiko nuo siis hitsata umpeen, vai vaatiiko katsastus tunkinpaikat? Voihan auton tunkata vetokoukusta tai tukivarren alapäistä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei katsastus noita vaadi. Toki auton voi nostaa monesta muustakin kohdasta.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pohjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pohjan kumit kannattaa olla kun nostelet autoa ja uudetkaan ei ole kalleita mutta käytetyt jostain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin