Pohjan hitsaus
Pohjan hitsaus
Eli hylky tuli katsastuksesta koska pohjassa ruostevaurioita. Autona siis w201. En ole ennen noita pohjanpaikkaus hommia juurikaan tehnyt, niin kysytään nyt täältä neuvoa ensin, ennen kuin teen jotain peruuttamatonta.
Takakontissa, takarenkaan takana oli paha reikä. Piti melkoinen aukko tehdä, ennen kuin löytyi tervettä peltiä.
Ensimmäinen kysymys, voiko uuden pellin hitsata takakontin kautta, vai onko sauman oltava näkösällä pohjassa?
Uuden pellinpalasen koitin värkätä, mutta pirun hankala saada passamaan täysin, kun tuolla kontin pohjalla on kaikennäkösiä pokkauksia yms epätasaisuuksia. Jää rakoa alhaalta päin katsottuna reunoihin, riittääkö jos alustamassalla sitten tukkii nuo reunat?
Muutenkin kaikki vinkit pohjan reikien paikkaamiseen ovat tervetulleita.
Takakontissa, takarenkaan takana oli paha reikä. Piti melkoinen aukko tehdä, ennen kuin löytyi tervettä peltiä.
Ensimmäinen kysymys, voiko uuden pellin hitsata takakontin kautta, vai onko sauman oltava näkösällä pohjassa?
Uuden pellinpalasen koitin värkätä, mutta pirun hankala saada passamaan täysin, kun tuolla kontin pohjalla on kaikennäkösiä pokkauksia yms epätasaisuuksia. Jää rakoa alhaalta päin katsottuna reunoihin, riittääkö jos alustamassalla sitten tukkii nuo reunat?
Muutenkin kaikki vinkit pohjan reikien paikkaamiseen ovat tervetulleita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pohjan hitsaus
Ota a4 paperia ja vaikka saksien tyvipäällä painaen saat tarkan paikan mitat ja sitä kun leikkaat niin pari milliä isompi pala ja kiinni.
Sen voi hitsta ulkoa tai sisältä kunhan katsurin piikki ei mene läpi...muulla ei väliä.
Älä laita täppien vaan kokonaan hitsaat kiinni...voit myös molemmin puolin hitsata.
Sitten ei massaa heti päälle vaan pohjamaalia,happoväriä...jos mahdollista niin jotain pintaväriä,kotelosuoja kalvo ja massaa...joutuu vaan kuivattelemaan paljon mutta hyvä tulee.
suoraan paikan päälle kun laittaa massan niin on umpi ruosteessa heti.
Sen voi hitsta ulkoa tai sisältä kunhan katsurin piikki ei mene läpi...muulla ei väliä.
Älä laita täppien vaan kokonaan hitsaat kiinni...voit myös molemmin puolin hitsata.
Sitten ei massaa heti päälle vaan pohjamaalia,happoväriä...jos mahdollista niin jotain pintaväriä,kotelosuoja kalvo ja massaa...joutuu vaan kuivattelemaan paljon mutta hyvä tulee.
suoraan paikan päälle kun laittaa massan niin on umpi ruosteessa heti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Pohjan hitsaus
Tuollasissa tapauksissa kuten edellä mainitaan kannattaa tehdä malli sillä paperilla. sitte ku se pala on osittain edes kiinni ni vasaralla voi hakata sitä muotoa sillee paremmi että parempi hitsata.
Hitsaaminen on aika simppeliä hommaa
Hitsaaminen on aika simppeliä hommaa
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: Pohjan hitsaus
Näyttää siltä että tuossa on vielä 5-10cm matka ympäriinsä terveeseen peltiin
Kannattaa ihan kylmästi putsata siintä reijän ympäriltä niin kauan että sieltä tulee terve ja kiiltävä pelti esiin ja sitten leikata pala sen mukaan pois. En tiedä onko topicin aloittajalla kokemusta muusta autonhitsauksesta, mutta vähänkin hapanta peltiä on superv*ttumainen hitsata ja kun hommaan ryhtyy, niin kannattaa se tehdä kunnolla, eikä jättää niitä rosteja sinne yhtään. Ei myöskään kannata välttämättä ihan ruosteisen rajojen mukaista palaa leikata, vaan pitää palan muoto mahdollisimman yksinkertaisena.

Kannattaa ihan kylmästi putsata siintä reijän ympäriltä niin kauan että sieltä tulee terve ja kiiltävä pelti esiin ja sitten leikata pala sen mukaan pois. En tiedä onko topicin aloittajalla kokemusta muusta autonhitsauksesta, mutta vähänkin hapanta peltiä on superv*ttumainen hitsata ja kun hommaan ryhtyy, niin kannattaa se tehdä kunnolla, eikä jättää niitä rosteja sinne yhtään. Ei myöskään kannata välttämättä ihan ruosteisen rajojen mukaista palaa leikata, vaan pitää palan muoto mahdollisimman yksinkertaisena.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Pohjan hitsaus
Joo mä oon ainakin tehny yleensä neliskanttisen, tai muuten suoraviivaisen siitä korjauspalasta, eikä sen paikan tarvi yhdestä palasta olla jos on hankalia muotoja.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Pohjan hitsaus
ja yhtenäisellä saumalla, eikä pisteillä. muutenhan sillä ei niin kauheesti ole väliä, mutta konttorin setä ei välttämättä anna leimaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Pohjan hitsaus
Kokonaan tunkin reikä umpeen ja hallitunkki takakonttiin...Omalla tunkilla viskaat vesilintua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Pohjan hitsaus
Eihän tolla omalla tunkilla saa oikein hyvin nostettua autoa jos on vähänkin loivaa niin tunkki tahtoo kaatua jompaan kumpaan suuntaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Pohjan hitsaus
Onko nuo pohjassa olevat pyöreät reiät tärkeitä? Jos vaan tekis kanttisen palasen, ja taittais sen ylös helmapeltiin kiinni.
Re: Pohjan hitsaus
Eikö niissä ole niitä nosto kumeja paikoillaan. Niihin kuuluu sellaiset pyöreät kumi tyynyt.Sepitin kirjoitti:Onko nuo pohjassa olevat pyöreät reiät tärkeitä? Jos vaan tekis kanttisen palasen, ja taittais sen ylös helmapeltiin kiinni.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Pohjan hitsaus
Ei ollut sellaisia. Voiko nuo siis hitsata umpeen, vai vaatiiko katsastus tunkinpaikat? Voihan auton tunkata vetokoukusta tai tukivarren alapäistä.arska10 kirjoitti:Eikö niissä ole niitä nosto kumeja paikoillaan. Niihin kuuluu sellaiset pyöreät kumi tyynyt.Sepitin kirjoitti:Onko nuo pohjassa olevat pyöreät reiät tärkeitä? Jos vaan tekis kanttisen palasen, ja taittais sen ylös helmapeltiin kiinni.
Re: Pohjan hitsaus
Ei katsastus noita vaadi. Toki auton voi nostaa monesta muustakin kohdasta.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Pohjan hitsaus
Pohjan kumit kannattaa olla kun nostelet autoa ja uudetkaan ei ole kalleita mutta käytetyt jostain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-