Samat oireet eri auto :)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Hyvää joulua arvon foorumilaiset. Kun näitä 124 lankkuja on tässä muutama ollut, ja nyt taas uusi tulokas niin oikein naurattaa nämä samat viat.
Kirjoitteliln joku aika sitten 300CE:n käyntihäiriöstä, ja nyt on 230 sedanissa aivan sama vika. Eli joskus tyhjäkäynti jää huutamaan yli tonnin, ja jos nopeasti käyttää avaimesta virrat pois niin että auto ei samuu niin rupeaa käymään normaalisti. Tai jos polkaisee paikallaan kaasun rajoittimelle niin käynti tasaantuu. Tämä sama oire oli siinä 300CE:ssä johon laitettiin 800€ vian löytymiseen mutta koskaan ei korjaantunut. Kaikenlaisia ehdotuksia tuli foorumilaisilta mutta vika jäi korjaamatta. Kaveri kenelle auto meni ei myöskään saanut sitä kuntoon, mutta seuraava omistaja sai vian etsittyä. En vaan enää muista mitä kaveri siitä korjasi, muistaakseni ainakin kaasun asentoanturin? Tämä on kyllä huvittavaa, silloin ei kukaan ollut kuullutkaan moisesta oireesta ja sen pois saamisesta. Ja nyt tässä taas sama juttu :D
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleensä se toinen jousi on syyllinen..eli se rikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

^ Eli ensiksi katsot, että kaasu palauttaa loppuun asti eli sulkee vivuston päässä olevan mikrokytkimen. Sen toiminta olisi hyvä testata (tuleeko jännite ja sulkeeko kytkin). YJ-relen toiminta on varmistettu?

Toinen mahdollinen tekijä voi olla ilmalautasen potentiometri, joka tuolla kaasun asentotunnistimella tarkoitetaan? Tämän tarkistamiseen löytyy googlella ohjeet (air flow potentiometer W124 yms.).

Kaasuläpän juurella on myös kytkin joka tunnistaa tyhjäkäynnin, puolikaasun ja täysikaasun. Sekin voi aiheuttaa tyhjäkäynnin huutamista. Sen toiminta testataan ihan mittaamalla sulkeeko pinnit 1 ja 2 tyhjäkäynnillä ja 2 ja 3 täyskaasulla.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sasasd kirjoitti:^ Eli ensiksi katsot, että kaasu palauttaa loppuun asti eli sulkee vivuston päässä olevan mikrokytkimen. Sen toiminta olisi hyvä testata (tuleeko jännite ja sulkeeko kytkin). YJ-relen toiminta on varmistettu?

Toinen mahdollinen tekijä voi olla ilmalautasen potentiometri, joka tuolla kaasun asentotunnistimella tarkoitetaan? Tämän tarkistamiseen löytyy googlella ohjeet (air flow potentiometer W124 yms.).

Kaasuläpän juurella on myös kytkin joka tunnistaa tyhjäkäynnin, puolikaasun ja täysikaasun. Sekin voi aiheuttaa tyhjäkäynnin huutamista. Sen toiminta testataan ihan mittaamalla sulkeeko pinnit 1 ja 2 tyhjäkäynnillä ja 2 ja 3 täyskaasulla.
Myös nämä mainitsemasi toimenpiteet ja monia muita kokeiltiin silloin siihen 300CE lankkuun, eikä koskaan vika korjaantunut. Siihen vaihdettiin liuta uusia osia, jopa ilmamäärämittari ja lähes kaikki osat ruiskuun, suuttimetkin eikä korjaantunut. Se kaveri kuka löysi sen vian saisi vastata tähän viestiin, koska se vika on varmasti sama koska oireet on täysin samat (lukekaa postauksesta). En siis ala arvailemaan kuten sen edellisen kanssa, siihen meni kaikki aika hermot ja rahat silloin. Kaveri keltä ostin tämän auton on tuonut saksasta yli 10v mersuja, ja nauroi että ei ole totta. Yhdessäkään ei ole koskaan ollut vastaavaa oiretta ja heti kun minä ostin sen oireet alkoivat. Kaveri ihmetteli silloinkin sitä 300CE:n käyntioiretta, ja kertoi myös silloin että ei ole koskaan törmännyt vastaavaan. Surkuhupaisaa että kun joku mersu tulee minulle alkavat samat viat löytyä :D
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei siinä välttämättä ole sama vika vaan ihan perus juttua joita mainitsin..ei tartte nyt niin upottaa rahaa vaan pientä vaivaa tutkimiseen ja mittailuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos autossa on KE-Jetronic, on siinä aika monimutkainen kaasuvivusto. Tarkista, että kaasuvaijeri toimii hyvin, eikä jää palautumatta, kun nostaa kaasupolkimen ylös. Tarkista samoin, että kaasuläppä menee jousen voimalla kiinni. Vivusto kannattaa voidella öljyämällä kaikki vivut ja akselit sekä pienet nailonrullat smalla kun niiden kunnon tarkastaa. Kaasuläpälle on oma jousi, joka saattaa mennä poikki. Lisäksi vivustossa on kuulapäisiä tankoja, joissa nivelet kuluivat. Niissä on sekä oikea- että vasenkätisiä kierteitä ja niitä vasureita ei tahdo löytää tarvikeliikkeistä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Ei siinä välttämättä ole sama vika vaan ihan perus juttua joita mainitsin..ei tartte nyt niin upottaa rahaa vaan pientä vaivaa tutkimiseen ja mittailuun.
Niinhän se oli silloin viimeeksikin, mutta menikin aikaa kuukausia ja rahaa melkein tonni eikä vikaa löytynyt, muistat varmaan :)

Ja nyt odottelen että se kaveri kuka sen edellisen laittoi kuntoon ilmaantuu, koska oire on 100% sama mitä siinäkin oli. Ne kaasuvivut ja jouset on tarkistettu ja kaikki palauttaa, mutta lukekaa nyt vielä kerran kun selitän sen oireen:
Siis joskus, ei aina jää tyhjäkäynti huutamaan yli 1000rpm. Siihen auttaa ainoastaan auton sammuttaminen ja käynnistäminen uudelleen, tai käynnissä virtojen nopa katkaisu niin että auto ei sammu. Tai kaasun polkaiseminen kerran pohjaan. Ei siis kaasuttelu eikä vivuston rassailu tms.ja kaasuun ei tarvitse koskea jos virrat käyttää pois tai käynnistää uudelleen.
En jaksa samaa rulianssia mitä sen edellisen kanssa oli, eli arpomalla uusia osia joita silloin tilattiin saksasta asti. Kun se kaveri ilmaantuu jostain ja kertoo mitä toimenpiteitä korjaus vaati niin kokeilen ensin niitä, jos ne ei auta niin katsellan sitten niitä muita kokeiluja.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja sompio »

Rekisterinumerolla etsit nykyisen omistajan ja soitat hänelle niin eiköhän selviä mitä sille edelliselle tehtiin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Outoa kyllä ..siis aivan sama vika kuin coupessa silloin sulla..nyt kun kerroit niin muistin.. :shock:
Muuten se voi olla nyt ihan paskainen lisäilmaluisti..liottelepa sitä jollakin rasvan poistolla tai crc tökötillä..se vaan nyt takkuilee ja siksi ei reagoi kuin pitää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Samat oireet eri auto :)

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

sompio kirjoitti:Rekisterinumerolla etsit nykyisen omistajan ja soitat hänelle niin eiköhän selviä mitä sille edelliselle tehtiin.
No perhana eipäs tullut mieleen :D
Ei päivää ilman ongelmia :)
Vastaa Viestiin