W211 -03 Jänniteherjaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

W211 -03 Jänniteherjaa

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Tuhat tapausta asiasta kyllä löytyy, mutta...

BCU ei anna vikakoodia, CAN-väylävikaa ei enää ole, taka SAM:ssä ei ole, kuin niskatuen vikakoodi.
Mittaristoon tulee pitkälläkin ajoreissulla (300km) vuorotellen virtailmoitus, että "mukavuuslaitteei ei käytössä" ja heti perään "mukavuuslaitteet käytössä". ilmoitukset vuorottelevat koko ajan noin minuutin välein (palaan tähän myöhempänä).

Lisälämmitin puhaltimelle ei syö virtaa ja MOST-laitteet eivät anna virhettä.
Command (logig 7) hukkaa välillä kanavat ja kellokin sekoilee ilmeisesti alijännitteestä.
Akut kk sisällä molemmat uusittu.
Latausjännite mittariston "piilonäytöstä" kertoo 13.4 - 13.8v (ilmeisesti isoissa latureissa ei puske yli 14v).

Taka SAM:ä tutkiskelin ja pisti ihmetyttämään kysymys: onko autossa "battery sensor", vai ei?
Onko Battery sensor jokin muu fyysinen esine, muu kuin BCU?
Miten tunnistan onko tossa autossa sellaista.
Voisiko tuo aikaisemmin mainitsemani virran virheilmoitus johtua siitä, että taka SAM on koodattu "battery sensor", vaikka sitä ei olekaan.

320CDI farkku -03
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13816
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 -03 Jänniteherjaa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos taka-SAM on vaihdettu pre-faceliftiin ja koodattu battery sensorille vaikka autossa on akkuohjainlaite niin taka-SAM heittää randomina mittaristolle noita viestejä. Ehkä ei ainoa vaihtoehto mutta todennäköinen ja helppo tarkistaa.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 -03 Jänniteherjaa

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kiitos.
Kaksi vastausta samassa, jota ihmettelin...
Eli tässä -03 (pre-faceliftissä) ei siis oo battery sensoria. Ainoastaan BCM.
Tossa CAN-väylävikaa tutkiessa olin sellaisen anturin sinne taka SAMille näköjään kuitannut (oma moka :) ).

CDI203 siitä taisi joku kerta mainita, mutta olin monivikaongelmaa tutkiessani unohtanut.
Otin sensorin takaSAMilta pois. seuraava reissu antaa vahvistuksen.

Mahtaakohan toi ns. virheellinen jännitetieto olla syynä commandin muistinmenetykseen, sillä sitä se ei ole tehnyt ennen tota kohtalokasta virhettäni lisätä sensori takaSAMiin.
... Aika näyttää.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 727
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: W211 -03 Jänniteherjaa

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Oletko mitannut mitä tulee laturilta? Ja heitteleekö jännite?
Piilo näytössä itsellä heitteli 13,2-13,7V ja battery herjaa välillä.
Vaihdoin jännitteensäätimen laturiin jossa myös laturin hiilet. Loppui ongelmat, koska hiilet olivat kuluneet 2/3 osaa ja liitännät hapettuneet.
Nyt on tasaista 13,8-14V piilonäytössä, aikaisemmin jännite laski heti jos puhallimen tehoa nosti tai radion volumea.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Vastaa Viestiin