Ennaltaehkäisevää huoltoa
Ennaltaehkäisevää huoltoa
Minulla on ollut MB C180 vm -95 Elegance neljä ja puoli vuotta. Kun perusasiat osaa itsekin ja käytössä on sopiva talli, ei ole tullut mieleenkään viedä autoa merkkikorjaamoon huollettavaksi. Kun ostin auton, sillä oli ajettu 100tkm, nyt on tullut saman verran lisää. Perushuollot olen tehnyt seuraavan ohjelman mukaan:
- Moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto 15tkm välein
- Vaihdelaatikon öljynvaihto 60tkm välein (MB huoltokirja ei puhu vaihteistoöljyjen vaihdosta mitään. Onko toimenpide turha?)
- Perän öljynvaihto 60tkm välein (Onko tämäkin turha toimenpide?)
- Jarrunesteiden vaihto joka kolmas vuosi
- Jäähdytysnesteen vaihto joka kolmas vuosi
- Jarrupalojen paksuuden tarkistus ja satuloiden puhdistus kaksi kertaa vuodessa (Palat vaihdettu eteen ja taakse kerran)
- Ilmastoinnin raitisilmasuotimen vaihto kerran vuodessa
- Ilmanpuhdistajan suotimen vaihto 30tkm välein
- Sytytystulppien vaihto 30 tkm välein
Etupyörien laakerit ja kardaanin keskilaakerin olen joutunut autooni vaihtamaan, samoin raidetankojen päät sekä alapallonivelet. Heti alussa asensin taakse uudet jarrulevyt. Muuten ei ole ollut korjattavaa.
Kerran puolessa vuodessa joku yön kulkija taittaa tähden keulalta mukaansa. Sen verran turhamainen olen ollut, että olen ostanut joka kerran uuden, vaikkei se auton kulkuun mitenkään vaikutakkaan.
Nyt mietityttää tarvitsevatko auton seuraavat osat ennakoivia huoltotoimia:
- Ohjaustehostin; onko siihen syytä vaihtaa öljyt?
- Ilmastointilaite; miten taata sen toiminta?
- Laturi; mikä mahtaa olla sen ennustettu käyttöikä?
- Pakoputkisto; en ole vaihtanut lamda-anturia. Kestävätkö äänenvaimentajat ja putket ruostumatta tosiaan yli 100tkm?
- Nokka-akselin ketju; käynnistyksen jälkeen kone käy mielestäni aika karheasti. Ei sitä ajettaessa kuitenkaan huomaa, tyhjäkäyntikin rauhoittuu sen jälkeen, kun moottori on lämmennyt.
Ylläolevasta listasta saattaa vielä puuttua jotain olennaista. Kertokaa te, jotka tunnette merkin ja mallin paremmin.
Olen aina koettanut malttaa olla koskematta mihinkään, mikä toimii. Mutta toisaalta, jos osaa vähän ennakoida oikeanlaisella huolloilla, pääsee varmemmin perille.
- Vaihdelaatikon öljynvaihto 60tkm välein (MB huoltokirja ei puhu vaihteistoöljyjen vaihdosta mitään. Onko toimenpide turha?)
- Perän öljynvaihto 60tkm välein (Onko tämäkin turha toimenpide?)
- Jarrupalojen paksuuden tarkistus ja satuloiden puhdistus kaksi kertaa vuodessa (Palat vaihdettu eteen ja taakse kerran)
- Ilmastoinnin raitisilmasuotimen vaihto kerran vuodessa
- Ilmanpuhdistajan suotimen vaihto 30tkm välein
- Sytytystulppien vaihto 30 tkm välein
Etupyörien laakerit ja kardaanin keskilaakerin olen joutunut autooni vaihtamaan, samoin raidetankojen päät sekä alapallonivelet. Heti alussa asensin taakse uudet jarrulevyt. Muuten ei ole ollut korjattavaa.
Kerran puolessa vuodessa joku yön kulkija taittaa tähden keulalta mukaansa. Sen verran turhamainen olen ollut, että olen ostanut joka kerran uuden, vaikkei se auton kulkuun mitenkään vaikutakkaan.
Nyt mietityttää tarvitsevatko auton seuraavat osat ennakoivia huoltotoimia:
- Pakoputkisto; en ole vaihtanut lamda-anturia. Kestävätkö äänenvaimentajat ja putket ruostumatta tosiaan yli 100tkm?
- Nokka-akselin ketju; käynnistyksen jälkeen kone käy mielestäni aika karheasti. Ei sitä ajettaessa kuitenkaan huomaa, tyhjäkäyntikin rauhoittuu sen jälkeen, kun moottori on lämmennyt.
Ylläolevasta listasta saattaa vielä puuttua jotain olennaista. Kertokaa te, jotka tunnette merkin ja mallin paremmin.
Olen aina koettanut malttaa olla koskematta mihinkään, mikä toimii. Mutta toisaalta, jos osaa vähän ennakoida oikeanlaisella huolloilla, pääsee varmemmin perille.
"- Vaihdelaatikon öljynvaihto 60tkm välein (MB huoltokirja ei puhu vaihteistoöljyjen vaihdosta mitään. Onko toimenpide turha?)
- Perän öljynvaihto 60tkm välein (Onko tämäkin turha toimenpide?) "
Ei, nuo toimenpiteet ovat tarpeellisia. Hyvä.
Itse vaihtaisin vähintään parin vuoden välein.
"ei ole tullut mieleenkään viedä autoa merkkikorjaamoon huollettavaksi"
Sinunlaisiasi on paljon, myös sellaisia jotka eivät kuitenkaan itsekään voi huoltaa autoaan.
He voivat viedä autonsa ammattitaitoiseen korjaamoon, joka tuntee Mersut hyvin vaikkei olekaan merkkihuolto.
Sellaisia korjaamoita löytyy ympäri Suomea.
Mersujen(kin) kanssa pitää tietää muutakin kuin autonhuollon perusasiat, muuten voi joutua esim. ajamaan suotta autolla, jonka ajettavuus ei ole niin hyvä kuin se olisi auton ollessa kunnossa.
Vuosikatsastuskaan ei tuo aina vikoja esille, koska katsastusmiehet eivät kaikki osaa tutkia Mersun alustan välyksiä.
Ajaja ei huomaa ajo-ominaisuuksien huononemista koska muutos tulee pikkuhiljaa.
Tämä vain esimerkkinä.
Ohjaustehostimen säiliön voit imaista tyhjäksi ja laittaa uudet öljyt, ei siitä ainakaan haittaa ole.
Mikäli autossasi ilmenee öljyvuotoa kannentiivisteen etunurkista, kannattaa heti kiristää ketjukotelossa olevat 6mm kuusiokantaiset ruuvit, niiden löystyminen on tyyppivika.
- Perän öljynvaihto 60tkm välein (Onko tämäkin turha toimenpide?) "
Ei, nuo toimenpiteet ovat tarpeellisia. Hyvä.
Itse vaihtaisin vähintään parin vuoden välein.
"ei ole tullut mieleenkään viedä autoa merkkikorjaamoon huollettavaksi"
Sinunlaisiasi on paljon, myös sellaisia jotka eivät kuitenkaan itsekään voi huoltaa autoaan.
He voivat viedä autonsa ammattitaitoiseen korjaamoon, joka tuntee Mersut hyvin vaikkei olekaan merkkihuolto.
Sellaisia korjaamoita löytyy ympäri Suomea.
Mersujen(kin) kanssa pitää tietää muutakin kuin autonhuollon perusasiat, muuten voi joutua esim. ajamaan suotta autolla, jonka ajettavuus ei ole niin hyvä kuin se olisi auton ollessa kunnossa.
Vuosikatsastuskaan ei tuo aina vikoja esille, koska katsastusmiehet eivät kaikki osaa tutkia Mersun alustan välyksiä.
Ajaja ei huomaa ajo-ominaisuuksien huononemista koska muutos tulee pikkuhiljaa.
Tämä vain esimerkkinä.
Ohjaustehostimen säiliön voit imaista tyhjäksi ja laittaa uudet öljyt, ei siitä ainakaan haittaa ole.
Mikäli autossasi ilmenee öljyvuotoa kannentiivisteen etunurkista, kannattaa heti kiristää ketjukotelossa olevat 6mm kuusiokantaiset ruuvit, niiden löystyminen on tyyppivika.
wiimax.fi
Re: Ennaltaehkäisevää huoltoa
[quote="EGJ"]- Jarrupalojen paksuuden tarkistus ja satuloiden puhdistus kaksi kertaa vuodessa (Palat vaihdettu eteen ja taakse kerran)
Täytyyy nostaa hattua, jos kaksi kertaa vuodessa tuon teet!, eihän se tietty iso työ ole mutta itsellä tahtoo jäädä kertaan vuodessa tai harvemmin..
Paras ennaltaehkäisevä hulto lienee käyttää säännöllisesti päällä myös talvella, ettei tiivisteet kuivu. Tietty jos kysyt ilmastointeja huoltavasta liikkeestä nin suosittelevat kuivaimen ja kylmäaineen vaihtoa, mutta mielestäni se on mielipuolen hommaa jos ilmastointi toimii moitteetta.
Ei ne kilometrit sitä pakoputkea kuluta, päinvastoin. EIköhän mersun alkuperäinen putki useamman vuoden kestä ennekuin ruostuu puhki...
Mun mielestä ne tekee kaikki noin??
quote]
Tuohon kun lisää säännölliset pesut ja vahaukset niin eiköhän mersu kestä ...
Täytyyy nostaa hattua, jos kaksi kertaa vuodessa tuon teet!, eihän se tietty iso työ ole mutta itsellä tahtoo jäädä kertaan vuodessa tai harvemmin..
Paras ennaltaehkäisevä hulto lienee käyttää säännöllisesti päällä myös talvella, ettei tiivisteet kuivu. Tietty jos kysyt ilmastointeja huoltavasta liikkeestä nin suosittelevat kuivaimen ja kylmäaineen vaihtoa, mutta mielestäni se on mielipuolen hommaa jos ilmastointi toimii moitteetta.
Ei ne kilometrit sitä pakoputkea kuluta, päinvastoin. EIköhän mersun alkuperäinen putki useamman vuoden kestä ennekuin ruostuu puhki...
Mun mielestä ne tekee kaikki noin??
quote]
Tuohon kun lisää säännölliset pesut ja vahaukset niin eiköhän mersu kestä ...
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Jos ei koskaan ole vaihdettu, niin vaihtaisinEGJ kirjoitti: Nyt mietityttää tarvitsevatko auton seuraavat osat ennakoivia huoltotoimia:
Pitämällä se päällä, myös talvella.EGJ kirjoitti: - Ilmastointilaite; miten taata sen toiminta?
200tkm lienee ihan hyvät kilometrit ennakoivalle tarkistukselle esim.hiilet, laakerit jne.EGJ kirjoitti: - Laturi; mikä mahtaa olla sen ennustettu käyttöikä?
Nurkka-ajo kuluttaa, mutta jos paljon matka-ajoa, niin kyllähän se kestää koska kosteus ei pääse muhiin.EGJ kirjoitti: - Pakoputkisto; en ole vaihtanut lamda-anturia. Kestävätkö äänenvaimentajat ja putket ruostumatta tosiaan yli 100tkm?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Henkilökohtaisesti olen taipuvainen vaihtamaan jarru- ja jäähdytinnesteet kahden vuoden välein, tämä Mersun mallista tai oikeastaan automerkistäkään riippumatta.EGJ kirjoitti:
Paljon on latureista ollut juttua ja monenlaista mielipidettä on liikenteessä, mutta keskivertona voisi pitää sellaista 200.000 km ajosuoritetta. Sitten alkaa tulla hiili- ja laakeripuolelle asiaa. Toki löytyy 50 tkm kohdalla paukahtaneita ja toisaalta 400 tkm "ilman mitään" ajettuja mötiköitä. Liian kireälle säädetty hihna on ollut monen laturin laakereitten surma.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kondenssiveden kertymisen takia syytä vaihtaa tosiaan parinkin vuoden välein.Perän öljynvaihto 60tkm välein
Se saattaa kestää hyvinkin kauan. Vaihda vasta sitten, kun se alkaa oireilemaan.en ole vaihtanut lamda-anturia.
Jännitteensäädin/hiili-paketti kannattaa vaihtaa viimeistään 200tkm:ssä, vanha jää sitten varaosaksi.Laturi; mikä mahtaa olla sen ennustettu käyttöikä
Mittaa latausjännite, 14,0-14,4V on hyvä. Käyttöiän ennustaminen taitaa tässäkin olla henkimaailman hommia, mutta jos sille tekis perusrempan (laakerit+liukurengas), niin saattas kestää kauankin.
Joo kun kone on kylmä ja siinä on ne kylmäkäynnistysrituaalit lambdan esilämmityksineen jne.Nokka-akselin ketju; käynnistyksen jälkeen kone käy mielestäni aika karheasti
Kaksirivisestä ketjusta olen ajatellut (mulla M102), että vaihdan sen viimeistään kansirempan yhteydessä (>300tkm???) ja samalla ketjun ohjurit/laahaimet, jollei ne ala aiemmin oireilemaan.
.Kerran puolessa vuodessa joku yön kulkija taittaa tähden keulalta mukaansa
Tähdelle pitäisi olla tuo "automaattiantennitoiminto".
No mulla on tapana räplätä toimiviakin osia.Olen aina koettanut malttaa olla koskematta mihinkään, mikä toimii
Seuraava (vajavainen) lista koskee paremminkin W201/124/126-bensamalleja.
-latauksen + akun kuntotarkastus.
-sytytyspuolen osien, johtimien ja sulakkeiden tarkastus.
-anturien, johtimien, maadoitusten, liittimien, jne. tarkastus.
-kumiletkujen/kaukalon, alipaineletkujen, ruisku/alipaine-puolen tiivisteiden, yms. läpikäynti.
-polttoainepumpun releen ja ylijännitesuojan juotosten vahvistus.
-polttoainepumpun suodattimen vaihto (ja virran mittaus, omassani 7A).
-tyhjäkäyntiventtiilin/moottorin puhdistus+voitelu.
+ sitten vielä moottori, apulaitteet, öljyvuodot, alusta, kori, varusteet jne.
Eli tarkastuskohteitahan vanhassa autossa riittää, mutta mitä paremmin sen tuntee sitä enemmän siihen voi luottaa.
Mikähän tuota mun autoo (190E 2.0 -91 190tkm) oikein vaivaa, kun siihen ei ole tarvinnut normaali huoltojen lisäksi vaihdella muuta kuin takapönttö, renkaita ja jarrulevyjä/paloja???Etupyörien laakerit ja kardaanin keskilaakerin olen joutunut autooni vaihtamaan, samoin raidetankojen päät sekä alapallonivelet
Ihmettelen tuota ihan vakavasti.
Hyviä huoltovinkkejä
Kiitos kaikille useasta hyvästä neuvosta. Olen iloisesti hämmästynyt siitä, miten hienosti tämä Mersuforum toimii.
Mutta siitäkin olen hämmästynyt, että onko tosiaan niin, että jos teettäisin kaikki määräaikaishuollot merkkikorjaamolla huoltolistojen mukaan niin perän, vaihteiston tai ohjaustehostimen öljyjä ei ikinä vaihdettaisi. Tehdäänkö korjaamoilla edes kunnon koeajoa huoltojen jälkeen? Tosiasia on, että joskus omatoimisesti huollettu auto voi olla parempi, kuin sellainen, jonka huoltokirjan leimat ovat kunnossa. Minusta Pontonin oivallus siitä, että "mitä paremmin autonsa tuntee, sitä paremmin siihen voi luottaa", on viisautta.
Vielä pieni havainto:

C180 vuosimalli 95:n ohjaustehostimessa ei ole öljynsuodinta. Säiliö on neliskulmainen ja öljyä siihen mahtuu 3 desilitraa. Mittatikussa on erikseen max/min-rajaviivat kylmälle ja lämpimälle öljylle. Ilmeisesti uudemmissa autoissa tehostin on hieman erilainen.
Mutta siitäkin olen hämmästynyt, että onko tosiaan niin, että jos teettäisin kaikki määräaikaishuollot merkkikorjaamolla huoltolistojen mukaan niin perän, vaihteiston tai ohjaustehostimen öljyjä ei ikinä vaihdettaisi. Tehdäänkö korjaamoilla edes kunnon koeajoa huoltojen jälkeen? Tosiasia on, että joskus omatoimisesti huollettu auto voi olla parempi, kuin sellainen, jonka huoltokirjan leimat ovat kunnossa. Minusta Pontonin oivallus siitä, että "mitä paremmin autonsa tuntee, sitä paremmin siihen voi luottaa", on viisautta.
Vielä pieni havainto:
C180 vuosimalli 95:n ohjaustehostimessa ei ole öljynsuodinta. Säiliö on neliskulmainen ja öljyä siihen mahtuu 3 desilitraa. Mittatikussa on erikseen max/min-rajaviivat kylmälle ja lämpimälle öljylle. Ilmeisesti uudemmissa autoissa tehostin on hieman erilainen.
xxx
Mieltä lämmittävää luettavaa että olet kiinnostunut huoltotöistä ja tunnollinen niitä tekemään,itsekin lukeutunen samaan kastiin.Kyllähän hyvää kannattaa huoltaa.
Varmaan ihan paikallaan tuo perä- ja vaihteistoöljyjenkin vaihtaminen parin,kolmen vuoden välein.On vielä niin naurettavan helppo ja nopea hommakin! Tuskin erehdyn jos veikkaan että suurin osa forumilaisista ei ole koskaan noita öljyjä vaihtanut - mihinkään autoon?
Kyllä sijassasi vaihtaisin nokkaketjun.Tyhmää täällä ihmisten tämän tästä arvuutella ja vertailla mielipiteitä siitä,koska se tulisi vaihtaa,kun kyseessä kuitenkin suhteellisen halpa operaatio.Ikävät seuraamukset kun menee poikki,on kokemusta.
Ei kai 200tkm liian vähän ole vaihtamiseen,jos haluaa pelata varman päälle?
Varmaan ihan paikallaan tuo perä- ja vaihteistoöljyjenkin vaihtaminen parin,kolmen vuoden välein.On vielä niin naurettavan helppo ja nopea hommakin! Tuskin erehdyn jos veikkaan että suurin osa forumilaisista ei ole koskaan noita öljyjä vaihtanut - mihinkään autoon?
Kyllä sijassasi vaihtaisin nokkaketjun.Tyhmää täällä ihmisten tämän tästä arvuutella ja vertailla mielipiteitä siitä,koska se tulisi vaihtaa,kun kyseessä kuitenkin suhteellisen halpa operaatio.Ikävät seuraamukset kun menee poikki,on kokemusta.
Ei kai 200tkm liian vähän ole vaihtamiseen,jos haluaa pelata varman päälle?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
pelamo, ne ruuvit näkyvät jotenkuten kun ottaa kopan auki, kiristää ei momenttiavaimella voi ketjun ja nokkapyörien ollessa paikallaan mutta muistaakseni pallopäisellä kuusioavaimella voi kunhan on tuntuma hyppysissä...
"jos teettäisin kaikki määräaikaishuollot merkkikorjaamolla huoltolistojen mukaan niin perän, vaihteiston tai ohjaustehostimen öljyjä ei ikinä vaihdettaisi."
Kai se nyt merkkikorjaamokin vaihtaa perä- ja vaihteistoöljyt oli listassa eli ei.
Tehostimessa on suodatin vain vanhemmissa joissa säiliö on pyöreä.
"jos teettäisin kaikki määräaikaishuollot merkkikorjaamolla huoltolistojen mukaan niin perän, vaihteiston tai ohjaustehostimen öljyjä ei ikinä vaihdettaisi."
Kai se nyt merkkikorjaamokin vaihtaa perä- ja vaihteistoöljyt oli listassa eli ei.

Tehostimessa on suodatin vain vanhemmissa joissa säiliö on pyöreä.
wiimax.fi
Kiitos!dealer kirjoitti:pelamo, ne ruuvit näkyvät jotenkuten kun ottaa kopan auki, kiristää ei momenttiavaimella voi ketjun ja nokkapyörien ollessa paikallaan mutta muistaakseni pallopäisellä kuusioavaimella voi kunhan on tuntuma hyppysissä....
Tuossa kun vierailin Ihoden veholla (Teijon korjaamo) ja tuli puhetta öljyvuodosta mun W202:ssa, sanoin asentajalle hieman väärin että kannen pultit kuulemma löystyy, meinas asentaja ruveta nauramaan ja sano ettei hän ole ikinä huomannu.
Siellä oltiin sitä mieltä että kansiremontti, kaikkineen 800 - 1000€, johon mä sit taas NAUROIN et ei helvetissä.
Itselläni tuli 12 000 täyteen edellisestä vaihdosta ja öljynvaihto edessä. Tosin edellisestä öljynvaihdosta on aikaa, taisi olla 6/2004. Ei taida kone tykätä, ei....EGJ kirjoitti:Minulla on ollut MB C180 vm -95 Elegance neljä ja puoli vuotta. Kun perusasiat osaa itsekin ja käytössä on sopiva talli, ei ole tullut mieleenkään viedä autoa merkkikorjaamoon huollettavaksi. Kun ostin auton, sillä oli ajettu 100tkm, nyt on tullut saman verran lisää. Perushuollot olen tehnyt seuraavan ohjelman mukaan:

MB C 180 vm. 1994
Tjaah...uskaltaisikohan olla hiukan eri mieltä tästä asiasta? En väitä olevani asiantuntija ilmastointitekniikassa, mutta aika monesti törmää tähän asenteeseen ja se hiukan ihmetyttää.tatu kirjoitti:
Autoa huolletaan monesti kaikkialta muualta säännöllisesti ja hyvin, mutta ilmastointilaite unohdetaan täysin! En usko, että se on sen täydellisemmin rakennettua tekniikkaa, että sitä ei tarvisi säännöllisesti myös huoltaa. Ymmärtääkseni juuri tämä kuivain on tärkeä osa ilmastointia, mm. voitelun kannalta. Kokemusta on ex-väyrysen kompurasta, joka oli sisuskaluiltaan loppu...veholla veikkailivat juuri huollon puutetta. Kylmäaineen vähäinen määrä saa kompuran käymään käyttötuntinsa loppuun paljon ennemmin, kuin auto muuten on loppu. Ja asiasta oikeasti tietävät voinevat jatkaa listaa eteenpäin muista eteen tulevista ongelmista...

Minä olen sen verran vainoharhainen, että vaikka Langin ilmastointi tuntui pelaavan aivan normaalisti, vein sen siitä huolimatta huoltoon. Entiset aineet pois, uusi kuivain, alipainekuivaus putkistolle, kylmäaineet ja öljyt sisään. Huollon aikana juteltiin asentajan kanssa juuri tästä käsityksestä, ettei ilmastointia kannata huoltaa säännöllisesti. Kyllä vakaa mielipide oli (vaikkakin niitä rahan edestä tekee) että pitkässä juoksussa halvimmalla pääsee, jos viitsii muutaman vuoden välein teettää huollon. Minä ainakin meinaan näin tehdä.

E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
jep.
Todella mielenkiintoista keskustelua, kyllä se huolto auton tiellä pitää. Pesuun ja vahaukseen panostan itse hyvin. Täällä pohjolassa kun se pellin pehmeneminen on tyypillistä. Lokasuojien sisäosat ja helmat hinkkaan kunnolla pesujen yhteydessä. Etulokasuojien roiskeläppien hankinta on hyvä investointi, jolla säästää.
Viimeksi muokannut nikke, Pe 06.01.2006 08:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*180 -97
"Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz "- Janis Joplin 1970
----------------------------------------------------------------
* 200 -91
*180 -97
Re: jep.
Roiskeläpät kylläkin maksaa alkuperäsenä, mutta ainahan voi itse askarrella-paskarrella 

*180 -97
"Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz "- Janis Joplin 1970
----------------------------------------------------------------
* 200 -91
*180 -97