Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Kemppaine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.01.2016 23:46
Paikkakunta: Ristijärvi/Kajaani, Kainuu

Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Kemppaine »

Terve! Tässä on jonkun viikon ollut yllä autokuume, joka voimistuu sitämukaa mitä päivät vähenee ikään ja korttiin. (166pv vielä) Suurimman osan ajasta olen ihastellut W201 190 tenavaa. :P Ja toivotaan, että tämä aihe on kutakuinkin oikeassa paikassa, olen kuitenki aika uusi täällä.. :D

Mutta niin, asiaan. Tänään aloin pohtimaan, että kumpi on kannattavampi laittaa, bensa vai diesel. Olen opiskelija, jolla ei varsinaisesti ole tuloja muuta kuin tuet (ja ehkä maatilalomituksesta saatu palkka).

Trafin sivuilla laskin laskurilla, että bensalla olisi 200-250e vero vuodessa ja dieselissä n.600e (määrät suuntaa-antavia).

Seuraavaksi tässä tuleekin se, että paljon tulee kilometrejä vuodessa. En osaa yhtään sanoa varmaksi, miten tulee kilometrejä, mutta miten paljon pitäisi tulla vuodessa, että dieseli olisi se kannattavampi. Koska varmasti ainakin ekoina kuukausina kun kortin saa, niin kaasujalka on varmasti aika kiitettävä. :D

Joten sitä ollaan nyt aikalailla risteyksessä jumissa, ja toivon että tulisi auttavia kommentteja/neuvoja, varsinkin näin Mersufoorumilla. :D
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tuon ikäinen alkaa olla jo loppukäyttäjillä joten valitse yksilö joka on hyvä. Käyttömaksut ovat vain ennustettavissa oleva kulu kaiken muun ohella.
Avatar
Kemppaine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.01.2016 23:46
Paikkakunta: Ristijärvi/Kajaani, Kainuu

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Kemppaine »

Niin ja se vielä, että jos laitankin bensatenavan, niin varmaan kannattaa olla ruiskukoneella eikä kaasarilla? Mitänyt oon internetin maailmasta lukenu ja kavereilta kuullu että kaasari syö enempi ja vähemmän tehoa. Eikä täälläkään taideta kovin arvostaa kaasarikoneita, jonkun aiheen sattunut ohimennen lukemaan. :D
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Yleensä tuossa vaiheessa tulee paljon kilometrejä, niin ehdottamasti diesel. Jos vielä rahat riittäisivät sellaiseen malliin, jossa on airbagit edessä ja myös sivuilla.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Bensassa taas on se ongelma. että vaihtoehto kaasarille on KE-Jet, eli puoliksi mekaaninen ja puoliksi sähköinen sekasikiö... toimiessaan ihan OK, mutta nämä toimivat yksilöt alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä ja kyseessähän on pahamaineisen viheliäs ja kallis huollettava, minkä päälle hyvin harva ymmärtää. Toki ihmisen suunnittelema se kuitenkin on, joten jos vähän löytyy aikaa ja mielenkiintoa, niin kyllä tuon kanssa useimmiten toimeen tulee, vaikka välillä vähän oikuttelisikin :)
Onko w202 ihan mahdoton ajatus? Kehottaisin vähintäänkin miettimään myös esim. 2 litraista bensa C-sarjalaista. Hinnoissa ei pitäisi olla hirveitä eroja, lisäksi w202:n kaikki bensamotsit on melko luotettavia, helppoja/halpoja huoltaa ja taloudellisempia.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Kemppaine kirjoitti:Niin ja se vielä, että jos laitankin bensatenavan, niin varmaan kannattaa olla ruiskukoneella eikä kaasarilla? Mitänyt oon internetin maailmasta lukenu ja kavereilta kuullu että kaasari syö enempi ja vähemmän tehoa. Eikä täälläkään taideta kovin arvostaa kaasarikoneita, jonkun aiheen sattunut ohimennen lukemaan. :D
Eipä tuota kai kaasarikoneella kannata hommata. 2.6 m103 on kestävä ja ripeä moottori tuossa kopassa. Tietysti ruisku alkaa olla jo noissa niin vanha että väkisinkin on ongelmia, jos ei ole jo kaikkea vaihdeltu.

Voi olla opiskelijana 600e:n dieselvero aika paska nakki maksella, tietysti noi kaikki bensiinimoottorit vie noin 10L puolin ja toisin.
W210 E320cdi
Avatar
Kemppaine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.01.2016 23:46
Paikkakunta: Ristijärvi/Kajaani, Kainuu

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Kemppaine »

sportsman kirjoitti:Yleensä tuossa vaiheessa tulee paljon kilometrejä, niin ehdottamasti diesel. Jos vielä rahat riittäisivät sellaiseen malliin, jossa on airbagit edessä ja myös sivuilla.
Ei kuitenkaan kovin houkuttele se päälle 600 euron dieselvero, + vakuutukset..
sonikki kirjoitti:Onko w202 ihan mahdoton ajatus? Kehottaisin vähintäänkin miettimään myös esim. 2 litraista bensa C-sarjalaista. Hinnoissa ei pitäisi olla hirveitä eroja, lisäksi w202:n kaikki bensamotsit on melko luotettavia, helppoja/halpoja huoltaa ja taloudellisempia.
Eihän se toki mahdoton ajatus ole, täälläpäin ei kovin moni arvosta c-sarjaa, sanovat että vähän väliä joutuu tekemään remonttia.
simoks kirjoitti:Eipä tuota kai kaasarikoneella kannata hommata. 2.6 m103 on kestävä ja ripeä moottori tuossa kopassa. Tietysti ruisku alkaa olla jo noissa niin vanha että väkisinkin on ongelmia, jos ei ole jo kaikkea vaihdeltu.

Voi olla opiskelijana 600e:n dieselvero aika paska nakki maksella, tietysti noi kaikki bensiinimoottorit vie noin 10L puolin ja toisin.
Korkeintaan 2.3 bensaruisku, 2.6 on jo taas melko syöppö. :D Vähintään 1.8, mieluiten 2.0 ja korkeintaan 2.3. :D
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kemppaine kirjoitti:
sonikki kirjoitti:Onko w202 ihan mahdoton ajatus? Kehottaisin vähintäänkin miettimään myös esim. 2 litraista bensa C-sarjalaista. Hinnoissa ei pitäisi olla hirveitä eroja, lisäksi w202:n kaikki bensamotsit on melko luotettavia, helppoja/halpoja huoltaa ja taloudellisempia.
Eihän se toki mahdoton ajatus ole, täälläpäin ei kovin moni arvosta c-sarjaa, sanovat että vähän väliä joutuu tekemään remonttia.
Yllättävän moni elää tuolla samassa ulottuvuudessa, missä w124/w201 vaan paranee iän ja kilometrien myötä ja näiden jälkeiset mallit viettää enemmän aikaa hallinosturilla kun tien päällä :D

Omien kokemusten mukaan en julistaisi kumpaakaa merkittävästi sen paremmaksi tai huonommaksi, mitä huollontarpeeseen tulee, mutta w202 on vaan järkevämpi ja miellyttävämpi valinta, mitä tekniikka-asioihin tulee. Ajo-ominaisuudet muuten on aika samat, paitsi ceemeleissä on kaikissa vähintäänkin ASR ja ABS, mitä olisin itse ainakin arvostanut kovasti opiskeluaikoina talviliukkailla, kun talvirenkaat oli jotain ihan muuta kuin ne bränärit Contin testivoittajat :mrgreen:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ensimmäisinä ajokortti vuosina ajetaan aika perkuleesti ajoa ja tällöin halvin ja järkevin on diesel..sitten kun ylimääräinen ajo ei enää huvita ja romahtaa km määrä nii bensa tai niiden vakiintuneiden km määrien mukaan.
Toki voi laskea ihan polttoaineen hinnan erotuksen mukaankin paljonko pitäisi ajaa että se kuroo erotuksen....
Näin on käynyt kahdelle lähipiirin nuorelle että ensin dieselit..paljon ja jatkuvasti ajoa ja kun vaihtoivat bensa auton niin aina auto pihassa seisomassa kun ei oo rahaa bensaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kemppaine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.01.2016 23:46
Paikkakunta: Ristijärvi/Kajaani, Kainuu

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Kemppaine »

sonikki kirjoitti:
Kemppaine kirjoitti:
sonikki kirjoitti:Onko w202 ihan mahdoton ajatus? Kehottaisin vähintäänkin miettimään myös esim. 2 litraista bensa C-sarjalaista. Hinnoissa ei pitäisi olla hirveitä eroja, lisäksi w202:n kaikki bensamotsit on melko luotettavia, helppoja/halpoja huoltaa ja taloudellisempia.
Eihän se toki mahdoton ajatus ole, täälläpäin ei kovin moni arvosta c-sarjaa, sanovat että vähän väliä joutuu tekemään remonttia.
Yllättävän moni elää tuolla samassa ulottuvuudessa, missä w124/w201 vaan paranee iän ja kilometrien myötä ja näiden jälkeiset mallit viettää enemmän aikaa hallinosturilla kun tien päällä :D

Omien kokemusten mukaan en julistaisi kumpaakaa merkittävästi sen paremmaksi tai huonommaksi, mitä huollontarpeeseen tulee, mutta w202 on vaan järkevämpi ja miellyttävämpi valinta, mitä tekniikka-asioihin tulee. Ajo-ominaisuudet muuten on aika samat, paitsi ceemeleissä on kaikissa vähintäänkin ASR ja ABS, mitä olisin itse ainakin arvostanut kovasti opiskeluaikoina talviliukkailla, kun talvirenkaat oli jotain ihan muuta kuin ne bränärit Contin testivoittajat :mrgreen:
Onkos näissä c-sarjalaisissa sitten miten kallit verot ja vakuutukset? Kaikki puhuu että joutuu tukivarsia ostamaan vähä väliä uusia. Alkoi herätä kiinnostus nyt myös näihin W202 Ceeläisiin. :D

Entäpä 1.8 bensa, kannattaako sellaista ees ajatella vai suosiolla 2.0?

E: Ainahan auton voi vaihtaa tiisseliin jos tuntuu pitää kalliilta. :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kemppaine kirjoitti:
sonikki kirjoitti:
Kemppaine kirjoitti:
sonikki kirjoitti:Onko w202 ihan mahdoton ajatus? Kehottaisin vähintäänkin miettimään myös esim. 2 litraista bensa C-sarjalaista. Hinnoissa ei pitäisi olla hirveitä eroja, lisäksi w202:n kaikki bensamotsit on melko luotettavia, helppoja/halpoja huoltaa ja taloudellisempia.
Eihän se toki mahdoton ajatus ole, täälläpäin ei kovin moni arvosta c-sarjaa, sanovat että vähän väliä joutuu tekemään remonttia.
Yllättävän moni elää tuolla samassa ulottuvuudessa, missä w124/w201 vaan paranee iän ja kilometrien myötä ja näiden jälkeiset mallit viettää enemmän aikaa hallinosturilla kun tien päällä :D

Omien kokemusten mukaan en julistaisi kumpaakaa merkittävästi sen paremmaksi tai huonommaksi, mitä huollontarpeeseen tulee, mutta w202 on vaan järkevämpi ja miellyttävämpi valinta, mitä tekniikka-asioihin tulee. Ajo-ominaisuudet muuten on aika samat, paitsi ceemeleissä on kaikissa vähintäänkin ASR ja ABS, mitä olisin itse ainakin arvostanut kovasti opiskeluaikoina talviliukkailla, kun talvirenkaat oli jotain ihan muuta kuin ne bränärit Contin testivoittajat :mrgreen:
Onkos näissä c-sarjalaisissa sitten miten kallit verot ja vakuutukset? Kaikki puhuu että joutuu tukivarsia ostamaan vähä väliä uusia. Alkoi herätä kiinnostus nyt myös näihin W202 Ceeläisiin. :D

Entäpä 1.8 bensa, kannattaako sellaista ees ajatella vai suosiolla 2.0?

E: Ainahan auton voi vaihtaa tiisseliin jos tuntuu pitää kalliilta. :D
Mikähän siinä w202:ssa on oleellisesti huonompaa mitä w201:ssä, hyvin pitkälti samanlainen auto. Ruostuvat toki herkästi, mutta eipä nuo reilut 23-32 vuotiaat w201:kään sen parempia enää ole.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kemppaine kirjoitti:Onkos näissä c-sarjalaisissa sitten miten kallit verot ja vakuutukset? Kaikki puhuu että joutuu tukivarsia ostamaan vähä väliä uusia. Alkoi herätä kiinnostus nyt myös näihin W202 Ceeläisiin. :D

Entäpä 1.8 bensa, kannattaako sellaista ees ajatella vai suosiolla 2.0?
Kyllä C kannattaa vähintäänkin harkintaan laittaa :thumbup: Ei noissa mitään merkittävää eroa vakuutuksissa tai muissa maksuissa pitäisi olla ja nehän näkee monessa vakuutusyhtiössä netistä rekkaritiedoilla etukäteen... kesällä vielä oli C280 w202 alla ja siinä oli alle 200€ liikennevakuutus 70% bonuksilla OP-pohjolassa. Alustassa en itse huomannut mitään ihmeellistä kulumistä. Tuon w202 lisäksi mulla oli w208 noin 5v. ja tässä on siis ihan sama alusta kun w202. Molemmissa oli mulle tullessa pientä välystä sisemmissä raidetangonpäissä ja molempiin laitoin uuden raidetangon kokonaisuudessaan. 64€ maksoi koko raidetanko toimituksineen saksasta ja esimerkiksi 4x jarrulevyt + palat + seisontajarrun kengät oli noin 100€ juttu toimituksineen tuohon C280. Myös muut (alustan) osat rikollisen halpoja, varsinkin jos saksasta tilailee, eli ei niitä kannata murehtia.
Paperilla 180 ja 200 erot varsin mitätömiä, käytännössä varmaan lähes huomaamattomat (14hp/20Nm)? Jos hyvin pidetty yksilö osuu kohdalle, niin se lienee oleellisempi asia kun tuo motsin koko :) Eri mallien eroja voi vertailla täällä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Mekaanisella Boshsin rivipumpulla oleva Diesel ei tuu mitään kalliita korjauksia W124,W201 W123 W115 halvin löytyy uusimmista W124 ja W201 malleista 2000e saa hyvän 1000e sellasen missä leimaa vuosi. Koneet toimii varmasti pelti töytä voi joutua tekemään. Nää viimeset mekaaniset koneet on helppoja vasta alkajalle ei ome mitään antureita ym vikapaikkoja niin kuin uudemmissa. Bensa koneissa on aina ekekroninen moottorin ohjaus sytytys ruiskutus ja sähkönen bensapumoou virran jakaja paljon herkempiä vioille ja yleensä joutuu ostaan uuden osan aina hajonneen tilalle. Dieselissä on hehkut ja sen rele vain Startin ja laturin lisäksi. Dieseliin saa osia joka kylästä W124 ja 201, Dieselissä ei oo mitään herkkää vikaaltista paikkaa toisin kun bensoissa vanhemmiten.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
antti--91
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ma 18.02.2013 13:57
Paikkakunta: Turku

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja antti--91 »

Itsellä on vuosimallin 1994 W202 1,8 bensakoneella ja manuaalivaihteistolla. Edellinen Mersu oli sama malli, mutta vuotta uudempi ja paljon enemmän ajettu. Melkeinpä sanoisin, että jos Mersun haluaa, niin tuollaisen mallin kanssa pääsee kenties helpoimmalla tällä hetkellä. W201-malleissa alkaa väistämättä ikä näkymään ja tosiaan noissa polttoainejärjestelmissä on omat ongelmansa. Dieselit puolestaan on yleensä varsin paljon ajettuja ja sinänsä varmasti oman aikakautensa parhaimmistoa, mutta aina ikä ja kilometrit jossain näkyy.

Tuossa juttua omasta autostani: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165662" onclick="window.open(this.href);return false;

Toki vanhassa C:ssäkin on vikoja kuten kaikissa vanhoissa autoissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tulee 10000 kilometriä vuodessa on diesel halvempi. Toimivampikin se on, mutta toisaalta bensakoneisia löytää vähemmän ajettuina samaan hintaan.
Vakuutus kannattaa tarkastaa laskurilla yksilökohtaisesti, ellei ole bonuksia.
wiimax.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja RH »

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/7690456" onclick="window.open(this.href);return false;
:wave:
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

dealer kirjoitti:Vakuutus kannattaa tarkastaa laskurilla yksilökohtaisesti, ellei ole bonuksia.
Totta. Olettakaamme että kyseessä 0 bonukset koska kyseessä on ajoneuvoton alaikäinen henkilö. Esimerkiksi mahdollisen kevytmoottoripyörän bonuksia ei voi siirtää autoon, ainoastaan ajoneuvoluokan sisäiset siirrot ovat mahdollisia.

Isä ei voi siirtää vakuuksiensa bonuksia jälkeläisille vaan ainoastaan rekisteröidyn parisuhteen puolisolle.

Ennen kait näitä pystyi pyörittelemään miten tahtoi muttei nykyään onnistu enää.

Niin ihanalta ja loistavalta kuin oma auto tuntuukin, ei se jokatapauksessa ilmaiseksi tule. Kelan tuilla auto saa seisoa opiskeluasunnon parkkipaikalla ellei joku rahoita sen käyttöä. Ensimmäisen vuoden pakolliset kulut saattavat maksaa jo enemmän kuin itse auto vaikkei autolla ajettaisi metriäkään.

Esimerkki:

200cdi

Käyttövoima vero 771e vuosi
Huollot/ korjaukset ja rengas kulut vaikka 2500e vuosi
Vakuutukset 0 bonuksella 887e + mahdollinen kasko 1400e vuosi
Optimaalisella 5l/100km ja noin 10000km vuodessa dieseliä palaa reippaalla 600e:lla

Karkeasti kaikki yhteenlaskettuna autoilu maksaa vuodessa enemmän kuin 50snt/km joka 10tkm tekee 5000e

Opiskelia nostaa kelan opiskelija tukea 400-650€/kk ja nekin vain opiskelu kuukausien ajan. Kesät menee mansikka pelloilla. Ei siinä 10tkm pillurallia ajella jos kämppä pitää noista "tuloista" itse maksaa. Jos asuu kotosalla ja molemmat vanhemmat on työkykyisiä niin omat "tulot" on todennäköisesti sitten pyöreä nolla. Eli vanhemmat kustantaa, mitä kustantaa.

Käytännössä ensimmäisen auton tulisi olla pieni, pienellä koneella, karvalakki varusteilla, pienillä päästöillä, kapeilla renkailla ja pienellä egolla varustettu kulkine jolla pääsisi liikkumaan vapaasti omien menojen mukaan. Kun bonuksia sitten ajan myötä kertyy ja tulotkin alkaa vakiutumaan, on aika katsella millä haluaa ajaa eikä välttämättä niinkään millä täytty ajaa jotta pärjää. Ajo nautintohan sellainen ei ole, mutta eipä sen ensimmäisen auton kummoinen riisikippo tarvitse ollakkaan.

Tätä ei ole tarkoitettu kettuiluksi mutta kun oikeasti laskee viivan alle paljonko tienaa ja paljonko kuluttaa niin ymmärtää myös sen miksi vanhemmat aina vastahakoisestikkin asiaan suhtautuu.

Me taas vasta palkkioksi saamme päätään aukovan teinin. Pitäis saada 600e omena luuri kun meidän luokan kallekin sai, talveksi uusi lumilauta ja lista jatkuu vain. Kun edes joskus saisi jotain takaisinkin päin ilman että tarvitsee erikseen pyytää. Pienikin asia, kuten roskapussin vienti voi tuntua meistä vanhemmista erittäin hyvältä vaikkei siitä kiitosta muistaisi sanoakkaan.
Viimeksi muokannut Jumpstart, La 16.01.2016 20:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja RH »

Jumpstart kirjoitti:
dealer kirjoitti:Vakuutus kannattaa tarkastaa laskurilla yksilökohtaisesti, ellei ole bonuksia.
Totta. Olettakaamme että kyseessä 0 bonukset koska kyseessä on ajoneuvoton alaikäinen henkilö. Esimerkiksi mahdollisen kevytmoottoripyörän bonuksia ei voi siirtää autoon, ainoastaan ajoneuvoluokan sisäiset siirrot ovat mahdollisia.

Isä ei voi siirtää vakuuksiensa bonuksia jälkeläisille vaan ainoastaan rekisteröidyn parisuhteen puolisolle.

Ennen kait näitä pystyi pyörittelemään miten tahtoi muttei nykyään onnistu enää.

Niin ihanalta ja loistavalta kuin oma auto tuntuukin, ei se jokatapauksessa ilmaiseksi tule. Kelan tuilla auto saa seisoa opiskeluasunnon parkkipaikalla ellei joku rahoita sen käyttöä. Ensimmäisen vuoden pakolliset kulut saattavat maksaa jo enemmän kuin itse auto vaikkei autolla ajettaisi metriäkään.

Esimerkki:

200cdi

Käyttövoima vero 771e vuosi
Huollot/ korjaukset ja rengas kulut vaikka 2500e vuosi
Vakuutukset 0 bonuksella 887e + mahdollinen kasko 1400e vuosi
Optimaalisella 5l/100km ja noin 10000km vuodessa dieseliä palaa reippaalla 600e:lla

Karkeasti kaikki yhteenlaskettuna autoilu maksaa vuodessa enemmän kuin 50snt/km joka 10tkm tekee 5000e

Opiskelia nostaa kelan opiskelija tukea 400-650€/kk ja nekin vain opiskelu kuukausien ajan. Kesät menee mansikka pelloilla. Ei siinä 10tkm pillurallia ajella jos kämppä pitää noista "tuloista" itse maksaa. Jos asuu kotosalla ja molemmat vanhemmat on työkykyisiä niin omat "tulot" on todennäköisesti sitten pyöreä nolla. Eli vanhemmat kustantaa, mitä kustantaa.

Käytännössä ensimmäisen auton tulisi olla pieni, pienellä koneella, karvalakki varusteilla, pienillä päästöillä, kapeilla renkailla ja pienellä egolla varustettu kulkine jolla pääsisi liikkumaan vapaasti omien menojen mukaan. Ajo nautintohan sellainen ei ole, mutta eipä sen ensimmäisen auton kummoinen riisikippo tarvitse ollakkaan.

Tätä ei ole tarkoitettu kettuiluksi mutta kun oikeasti laskee viivan alle paljonko tienaa ja paljonko kuluttaa niin ymmärtää myös sen miksi vanhemmat aina vastahakoisestikkin asiaan suhtautuu.

Me taas vasta palkkioksi saamme päätään aukovan teinin. Pitäis saada 600e omena luuri kun meidän luokan kallekin sai, talveksi uusi lumilauta ja lista jatkuu vain. .
Täyttä asiaa.
Korjaisin vielä, että vaikka auto ei ihan ilmainenkaan olisi, niin tuon lainauksesta alleviivaamani sanan voi aika suurella todennäköisyydellä poistaa ja jatkaa, että maksavat...
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Vanhempaan Mersuun pystyy helposti tekeen kaikki remontit itse, osia saa aika edullisesti vero ja vakuutus on alle 100e kuukaudessa aika varmasti.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, aika yläkanttiin oli jumpstartin laskelmat. Jos ei nyt ihan paskaa osta, niin huolto/rengaskulut on vuodessa kyllä lähempänä 250 euroa kuin 2500. Monesti autoa myydään juuri sillä verukkeella että öljyt vaihdettu ja mukaan hyvät talvi- ja kesärenkaat :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

S202 kirjoitti:Joo, aika yläkanttiin oli jumpstartin laskelmat. Jos ei nyt ihan paskaa osta, niin huolto/rengaskulut on vuodessa kyllä lähempänä 250 euroa kuin 2500. Monesti autoa myydään juuri sillä verukkeella että öljyt vaihdettu ja mukaan hyvät talvi- ja kesärenkaat :roll:
Näinhän sen asian toivoisi olevan mutta tiedätkös kun niihin mahdollisiin yllättäviinkin korjaus ja huolto tarpeisiinkin pitää varautua. Yritin tuossa juuri kertoa sen että ihmisen pitää osata laskea päässään mihin rahat riittää. Mitä vanhemman auton ostat sitä suuremmalla todennäköisyydellä sitä korjaat. Et voi ostaessasi autoa olettaa että se kestää. Sitä rahaa kun pitää olla vaikka yllätyksiä sattuisikin. Jos ei ole niin auto seisoo pihalla. Moni varmaan kuvittelee että sekin olisi ilmaista mutta kun ei ole. Jos joku kuvittelee että auto paranee vanhetessaan niin todennäköisesti uskoo myös hammaskeijuihin. Kummasti se suunta on aina vain alaspäin.

Oma autoni on 8v vanha enkä sitä erityisen uutena autona enää pidä. Se on pian kuitenkin jo 10v vanha. Itsellänikin tuli yllättäviä ongelmia kun autosta paljastui maa vika. Vahinkoa kuitenkin ehti tulla. Airmatickista paloi kompura. Ainaisen alijännitteen takia vaihdettiin myös laturi. Vika kuitenkin oli lähes ilmainen mutta karvaasti sen paikallistamiseen kului reippasti yli 1000e. Eli ostinko mielestäsi paska auton? Mielestäni en mutta yllätyksiltä kun ei tämänkään auton kanssa selvitty. Jos tämä olisi osunut opiskelijan kukkoroon niin olisipa siinä äkkiä hakeutunut peukalo suuhun.

Ja jos ostettavassa autossa ei vaikka kaksia renkaita ole tai ne on pian vaihtokuntoiset niin äkkiäpä vajaa 1000e uusin hyviin talvirenkaisiin menee ellet pihistä merkistä tai osta pelkkiä eturenkaita...

Minusta näistä asioista on syytä muistuttaa ja ne on syytä ottaa esille. Itse olen joskus sen pers aukisen elämän vaiheen kokenut kun piti autollisena ja yhden lapsen isänä pärjätä noin 5kk käytännössä rahattomana. 10e/ viikko pudjetilla kun ruvetaan elämään niin täytyy jo miettiä että jätän syömättä että edes lapsi saa syötävää. Sittemmin elämä palasi raiteilleen ja perhe on saanut lisää pienokaisia.


Ja mitä sitä edelliseen viestiin tulee on se että kaikki eivät ole valmiita itse osia vaihtamaan. Syy voi olla vaikkapa tilojen ja työkalujen puuttuessa. Jos ei itse vaihda niin eivätpä ne pienimmätkään nyrkkipajat ilman rahaa taida sitä työtä vastaankaan ottaa. Minä en ainakaan toisten autojen takia näppejäni likaa eikä minun talliini tule kukaan ulkopuolinen paskojaan parsimaan. Tilanteen niin vaatiessa toki asia on toisin. ( tarkoittaa että jonkun auto hyytyy pihaani niin tokihan se laitetaan kuntoon jos pienellä vaivalla saadaan. Saapahan ainaki nilkutettua pois sen minun tontiltani.)

Mutta tosiaan ei se minulta pois ole jokainenhan tekee niinkuin parhaakseen näkee.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

uuden ja vanhan auton ero on siinä, että uudessa autossa on osat tuoreempia, mutta niitä myös paljon enemmän ja ne maksaa paljon enemmän. vanhassa autossa ei ole mitään hi tech tekniikkaa, osia on paljon vähemmän, kun uusissa autoissa ja niiden osien hinnat on ihan murto-osia siitä, mitä uusiin autoihin maksaa.

vaikkapa nyt tuon esimerkin airmaticin kyrvähtäminen. ei vanhuksissa ole sellasia hienouksia ja jos jousitus kyrvähtää, niin foorumin kauttahan noita rautajousia saa melkein ilmatteeks. kyllä vanhoissa autoissa vikoja riittää, mutta kyllä niitä riittää uusissakin. niihin on syytä varautua edes jotenkin. jos itse osaa ja pystyy remppaamaan, niin sillä saa jo tuntuvaa etua rahankuluihin. työhän se on, mikä maksaa, oli se sitten uus, tai vanha auto.

itte uskallan kyllä varauksella suositella jotain vanhaakin autoa. vaikkapa juurikin C:tä tai 201:ttä. aika liukkaita noi on talvikelissä ajaa, varsinkin kun on kyseessä juuri kortin saanut kuski. mutta aikansa kun ajelee, niin kyllä siihen lopulta tuntuma tulee, eikä se ole enää sellasta kieli keskellä suuta menoa. C:stä taitaa löytyä jo jotain sutimisen estojakin. tenavasta ne puuttuu vallan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Tottahan tämä tietenkin. En suinkaan tarkoittanut että uudemman kuluja täytyisi vanhempiin autoihin verrata. On tietenkin selvää että vanhempien autojen tekniikka on perus tasoa verraten vaikkapa nyt airmatickiin. -90 luvun autoon tekee alusta remontin yhden etutolpan hinnalla, mutta oravan nahkoja se vaatii siltikin. Opiskelijalle se yksi rautajousikin maksaa uutena ihan riittävästi.

Autoja joutuu korjaamaan ja huoltamaan olipa ne uusia tai vanhoja. Pointti ei ole osien hintojen eroissa vaan siinä että todennäköisesti rahaa tulee palamaan enemmän kuin on suunnitellut. Asiaan siis on syytä varautua eikä elää olettaen että kyllä se kestää. Älä antaudu valheellisen hyvänolon tunteeseen, kyllä se siitä vielä särkyy...
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinä vaiheessa kun auton ostaa pitää olla toimintatonni varattuna korjauksiin että saa auton käyttökuntoon. "Parhaassa" tapauksessa pari tonnia ellei itse voi / osaa korjata. Joskus rahaa ei mene yhtään, tai korkeintaan pienen huollon verran.

Jos auto on vanha W201-124 200-300D, katsastettu ja huolellisella koeajolla toimii ongelmitta eikä ostovaiheessa mahdollisuuksien mukaan tehdyssä tarkastuksessa löydy ongelmia saattaa päästä ainakin seuraavaan katsastukseen saakka hyvin pienillä korjauskuluilla.
Jos ostaa vastaavalla tavalla uudemman vaikkapa W202 on ensimmäinen lompakkoa kutittava hetki heti seuraavana aamuna; lähteekö käyntiin kylmänä.
Ellei lähde niin herra ties mitä. Dieseliin; 220D - ruiskutuspumpun, cdi - suuttimia, polttoaineputkia, korkeapainepumppua, kumpaan vaan hehkuja jotka katkeilee kanteen.
Jos vanhempi rönttä ei lähde joutunee vaihtamaan hehkutulppia.

Samahan se sitten mikä malli kun löytää sen hyvän, mutta kun hyvyys ei selviä vielä ostovaiheessa.

Itse ostin syksyllä muutamalla satasella W124 300D:n pikkupojille peltoautoksi, omistaja toi ajamalla minun työpaikalle pihaan niin se riitti, en koeajanut tai mitään sellaista. Autolla ajettu kahdeksattasataatuhatta.
Ajelin sitten illalla töistä kotiin ihmetellen että kylläpä onkin pahuksen hyvä peltoauto, kun mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja ratti suorassa vänkäämättä menee tiellä. Ilmeni että ajoaikaakin on tulevaan kesään.
Vanhin poika koeajoi autoa ja tuumaili että no jos ei tällä talvella pellolla ajeta niin hän voisi ajella kevääseen saakka.
Mikäs siinä, auto hänelle ajoon :arrow: osti omakseen :arrow: päivittäisessä ajossa. Yksi hehkutulppa ja moottorin tukityyny vaihdettu nyt. Lähtee kovastakin pakkasesta lämmittämättä käyntiin jne.

Alkoi kiinnostaa auton historia, sain edellisen omistajan puhelinnumeron ja soittelin hänelle, oli kovasti ilahtunut kun kuuli että mersu liikkuu edelleen. Lähes tuohtui kun kuuli että pellolle olin ensin ajatellut :D
Auto oli ollut hänellä noin 20 vuotta ja vajaa 600000 km.
Mainintoja:
- Ei ole tehty moottorille mitään isompaa, eli ei kantta tai öljypohjaa avattu koskaan. Ei pumppuremonttia.
- Alkuperäinen vaihteisto, perä ja kytkin. Ei ylimääräisiä ääniä tai muuta virheitä.
- Alkuperäiset iskunvaimentimet.

Anteeksi pitkä vuodatus :oops: ja tottakai kyseinen auto olisi voinut olla myös täysin romu. Sattui vaan tällä kertaa näin.
wiimax.fi
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Eipä mitään kyllähän näitä ilahduttaviakin tarinoita on kiva lukea. Oman ensimmäisen autoni ostin kaverin isältä. Tällä japanin ihmeellä oli ajettu tuolloin noin 125tkm ja ikää autolla oli tuolloin jo 15v. Auto oli ollut hänellä uudesta saakka ja isäntänä tarkimmasta päästä joten autohan oli kuin pakasta vedetty.

Kerran vaihdoin siihen 7v aikana iskarit, etupyörän laakerin, tuulilasin ja polttoaine tankin sekä pakoputken. Toista noin varmatoimista autoa ei ole tullut omalle kohdalle ja tuskin koskaan enää niin varmaa autoa saankaan. Sitä uskalsi pyytää liikenteeseen -35c pakkasestakin lämmittämättä. Aina pamahti käyntiin. Mitä enemmän pakkasta niin sitä herkemmin jysähti käymään.

Tein autoon vielä täydellisen jarruremontin jonka jälkeen möin sen seuraavalle 900e:lla. Arvoa autolla ei juuri ollut, mutta käyttöarvoa sitäkin enemmän.

Autoa näkee edelleen liikkeessä sillointällöin ja ilahduttavaa on myös nähdä että nykyinenkin omistaja arvostaa priimakunnossa olevaa vanhusta. Ruosteeton kuulemma edelleen

Auto oli mazda 626 2.0i glx vm. 1990. Rekkari EFF-365. Ostan sen takaisin itselleni jos vielä joskus siihen törmään.
Viimeksi muokannut Jumpstart, Su 17.01.2016 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Onhan noita tosiaan joka lähtöön vieläpä samassa hintaluokassakin. Ittelle on sattunut ihan kaikenlaisia yksilöitä. Mitä nyt esimerkkinä mun eka mersu, w201 200d. Se tuotiin itte saksasta. Sen 5 vuotta mitä se mulla oli niin vaihdoin siihen käytännössä kaikki vaihdettavissa olevat osat. Poislukien moottorin, mikä sekin kyllä lopulta hajos seuraavalla omistajalla. Kansipahvin, kutkimen, perän, lämppärin kennon ja puhaltimen, jarruja yms yms. Lista on loputon.


Kun taas vaikkapa se ässä, niin siihen en juuri muuta tehny, ku öljyjä vaihtelin ja abs anturin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ensi autoksi jos pitää olla mersu niin diesel smart....nimittäin bonuksettomat ensimmäiset vuodet on kauhean kalleita dieselillä normi autossa..laskekaahan...toistatonnia saat maksaa vakuutuksineen,veroineen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Näinpä. Kyllä sitä aina hirvittää vaihtaa autoa ainakin silloin kun kohdalle on sattunut ongelmaton kulkupeli. Seuraava auto on aina hyppy tuntemattomaan sanoipa myyjä mitä tahansa. Ajan kuluessa se sitten näyttää kyntensä.

Edit: smart on ihan hauska laite, vaikkei se ehkä niin kamalasta suosiosta nautikkaan. Kaveri osti hupimielessä sellaisen roadsterin ja vaihtoi siihen isomman ahtimen. Noin 125-135hv liikuttaa reippasti alle tonnin painoista pulkkaa hyvinkin iloisesti.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja dealer »

atlas kirjoitti:Ensi autoksi jos pitää olla mersu niin diesel smart....nimittäin bonuksettomat ensimmäiset vuodet on kauhean kalleita dieselillä normi autossa..laskekaahan...toistatonnia saat maksaa vakuutuksineen,veroineen.
No höpö höpö, eihän se nyt ensimmäisiin vuosiin ja bonuksettomuuteen liity käyttövoima mitenkään.

Dieselillä vero 250+dieselvero 350 + polttoaineeseen 100x7x1,1= 770 kaikki yhteensä 1370 euroa vai
Bensalla vero 250 + polttoaineeseen 100x10x1,3 = 1300 kaikki yhteensä 1550 euroa

Sata euroa on sata euroa on sata euroa, menee se sitten käyttövoimaveroon tai tankatessa.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersukuume, mutta bensiini vai diesel?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joo tuli ajatus katko kun piti sanoman vakuutus +dieselvero mutta tolla smartilla molemmat painuu rajusti järkilukemille.
Viimeksi muokannut atlas, Ma 18.01.2016 07:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin