Siinä vaiheessa kun auton ostaa pitää olla toimintatonni varattuna korjauksiin että saa auton käyttökuntoon. "Parhaassa" tapauksessa pari tonnia ellei itse voi / osaa korjata. Joskus rahaa ei mene yhtään, tai korkeintaan pienen huollon verran.
Jos auto on vanha W201-124 200-300D, katsastettu ja huolellisella koeajolla toimii ongelmitta eikä ostovaiheessa mahdollisuuksien mukaan tehdyssä tarkastuksessa löydy ongelmia saattaa päästä ainakin seuraavaan katsastukseen saakka hyvin pienillä korjauskuluilla.
Jos ostaa vastaavalla tavalla uudemman vaikkapa W202 on ensimmäinen lompakkoa kutittava hetki heti seuraavana aamuna; lähteekö käyntiin kylmänä.
Ellei lähde niin herra ties mitä. Dieseliin; 220D - ruiskutuspumpun, cdi - suuttimia, polttoaineputkia, korkeapainepumppua, kumpaan vaan hehkuja jotka katkeilee kanteen.
Jos vanhempi rönttä ei lähde joutunee vaihtamaan hehkutulppia.
Samahan se sitten mikä malli kun löytää sen hyvän, mutta kun hyvyys ei selviä vielä ostovaiheessa.
Itse ostin syksyllä muutamalla satasella W124 300D:n pikkupojille peltoautoksi, omistaja toi ajamalla minun työpaikalle pihaan niin se riitti, en koeajanut tai mitään sellaista. Autolla ajettu kahdeksattasataatuhatta.
Ajelin sitten illalla töistä kotiin ihmetellen että kylläpä onkin pahuksen hyvä peltoauto, kun mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja ratti suorassa vänkäämättä menee tiellä. Ilmeni että ajoaikaakin on tulevaan kesään.
Vanhin poika koeajoi autoa ja tuumaili että no jos ei tällä talvella pellolla ajeta niin hän voisi ajella kevääseen saakka.
Mikäs siinä, auto hänelle ajoon

osti omakseen

päivittäisessä ajossa. Yksi hehkutulppa ja moottorin tukityyny vaihdettu nyt. Lähtee kovastakin pakkasesta lämmittämättä käyntiin jne.
Alkoi kiinnostaa auton historia, sain edellisen omistajan puhelinnumeron ja soittelin hänelle, oli kovasti ilahtunut kun kuuli että mersu liikkuu edelleen. Lähes tuohtui kun kuuli että pellolle olin ensin ajatellut
Auto oli ollut hänellä noin 20 vuotta ja vajaa 600000 km.
Mainintoja:
- Ei ole tehty moottorille mitään isompaa, eli ei kantta tai öljypohjaa avattu koskaan. Ei pumppuremonttia.
- Alkuperäinen vaihteisto, perä ja kytkin. Ei ylimääräisiä ääniä tai muuta virheitä.
- Alkuperäiset iskunvaimentimet.
Anteeksi pitkä vuodatus

ja tottakai kyseinen auto olisi voinut olla myös täysin romu. Sattui vaan tällä kertaa näin.