W140 HC -päästöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Päivää arvon foorumi


Katsastusmies kertoi hymyillen että armaan ajokkini HC -päästöt on liian suuret. Ymmärtääkseni kaikki kahdeksan puolaa toimii koska auto ei haise mätänevälle teurastamolle. On meinaan pariin kertaan koettu tuokin..
Onko siis niin että joku ruiskusuuttimista vuotaa? Tuleeko jollekin muita syitä mieleen?
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja kari v »

Ajoitko varmasti katit kuumaksi ennen mittausta ?
Mulla oli W 140/ S 320, ja sama oire, kaikki muuten kunnossa, mutta katti vaati paljon lämpöä (n.20 km ajoa isommilla kierroksilla) ja läpi meni...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

palamattomia liikaa. kuinka paljon liikaa niitä oli? jos auto on muuten kunnossa ja toimii hyvin, niin kikka kolmosella pitäisi saada ainakin se leima. tankkaa joku 10% re85:sta pensan sekaan. laihentaa sopivasti seosta ja palaa muutenkin puhtaammin, niin ei jää noita palamattomia kummitteleen päästömittauksessa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Nyt oli taas aikaa paneutua asiaan.. Vikakoodeja on kaksi; jäähyn lämpötila-anturi ja vasen lambda. Vaihdoin lambdan ja se poiki kolme vikailmoa lisää. Hyvähyvä. Laitanpa siis vanhan takas ja tilaan nöyrästi Veholta sen kolmensadan lambdan.
Otin ruiskut irti ja testasin että ne suihkii. Hyvin toimivat.

Päästöt on siis:

joutokäynnillä HC 223, sais olla 100 ja CO 0,76, sais olla 0,5
2000 RPM HC 135, sais olla 100 ja CO 0,75, sais olla 0,3
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

mwessman kirjoitti:Nyt oli taas aikaa paneutua asiaan.. Vikakoodeja on kaksi; jäähyn lämpötila-anturi ja vasen lambda. Vaihdoin lambdan ja se poiki kolme vikailmoa lisää. Hyvähyvä. Laitanpa siis vanhan takas ja tilaan nöyrästi Veholta sen kolmensadan lambdan.
Otin ruiskut irti ja testasin että ne suihkii. Hyvin toimivat.

Päästöt on siis:

joutokäynnillä HC 223, sais olla 100 ja CO 0,76, sais olla 0,5
2000 RPM HC 135, sais olla 100 ja CO 0,75, sais olla 0,3
Täällä on myös SEL 500 -92 jossa edellisenä vuonna olleet HC arvot kunnossa, nyt yli 5, seisonut kyllä pitkiä aikoja.
Lamda arvo luokkaa 0.88-0.93
Voiko tuon lamda anturin jotenkin testata? Jännitearvosta voi ilmeisesti jotain päätellä, mutta miten? Siellä auton alla se näytti olevan ennen KAT:ia
Pitää tutkia tulpat ja puolat. Käyntiääni on kyllä tasainen.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2721
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja markoala »

http://ryydis.homeip.net/www/volvo/seos.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa jotain
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Ilma massa mittari näytti 1.4V koko ajan ja 21kg/ilmaa sekunnissa. Käy varmaan jossakin ihme moodissa nyt tuo kone. Moottoriohjain varmaan varmuuden vuoksi vetää "ryyppyä" päälle. Ilmamassamittarista oli vikakoodikin.
Mistähän sais HC mittarin? Myyköhän katsastusasemat niitä vanhoja? Olishan se leuhkaa ku olis tallisa oma mittari 8)

Kuva
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

EI ollut vika ilmamassamittarissa. Sn jännitearvo ei vieläkään muutu miksikään. Pitäis Ohjeen mukaan vaihdella välillä 1.3-1.7V kaasutettaessa. Rikkaalla tuntuu käyvän edelleen. Lamdan jännite kylmänä 0.45V lämpimänä 0.845V ja toimii siten että kaasuttaessa laskee lähes 0.2V:iin ja siitä palaa sitten heti tuonne 0.843V:n tuntumaan
Videolla näkyy muut arvot. Massamittarin häly ei lähde pois vaan tulee aina uudestaan. Mikähän tätä nyt vaivaa? Koneessa on Kalifornian ilmapumput saatemäärysten takia. Kompura työntää ilmaa pakosarjaan joka vaikuttaa päästöihin jotenkin

https://www.youtube.com/watch?v=ex_j8S2l2Dk" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Tämä onkin veikeää laite tämä SEL 500 -91.
Tilasin siihen Topautoosatista MAPCO merkkisen ilmamassamittarin tyyppiä 42860 , mutta eihän se sillä alkanu toimimaan.
Homman juju on siinä että ECU (LH) menee emergency moodiin. Se mittaa MAF:lle menevää virtaa ja päättelee siitä että siellä ei ole MAF paikoillaan. Se väiittä että MAF jännite B2/2 on liian suuri tai liian pieni. Kun laitan MAF:n virtapiuhaan lisää kuormaa vastuksilla jotta kokonaisvirta saavuttaa 600mA emergency moodi poistuu ja auto alkaa käymään lamdan perusteella . Syötän MAF jännitteen 1.3-1.9V paristosta potikan kautta ECU:lle. Vaikea sitä on nyt käyttää kun potikkaa pitää käsin käyttää samalla kun kaasuttaa. MAF pitäisi siis saada toimimaan.

Voi olla että lambda on myös rikki koska omistaja on sillä pärryytelly puolisen vuottta tuossa emergency moodissa jossa lambda näyttää 0,845V joka meinaa melekosen rikasta seosta. Sen minä jo siihen tilasinkin. Oikia jännitearvo pitäisi olla 0,45V silloin kun lamda säätää oikein ja kaikki on "lähestulkoon" kunnossa.

Onkohan kukaan tutkinut noiden tarvike MAF:en sielunelämää? Miten saisin tuosta MAPCO n MAF irti vaadittavan jännitteen?

No joku varmaan miettii, miksi en laittanut oikeaa MAF:a....No Veholta semmoisen saa kun etukäteen maksaa 1055€ sisältää alv:n. Netissä on joitakin käytetttyjä Saksassa myytävänä 250-350€ hintaan,
Ei haluais käytettyä laittaa kun uusiakin tehdään. Jos sais kehiteltyä jonkin virityksen millä tuon halpis mallin saisi toimimaan.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Tarina etenee. Yritin MAPCO:lta saada MAF anturin sisäisiä kytkentäkaavioita, jotta olisin voinut rakentaa skaalaus kytkennän, mutta ei niitten Field Application Engineerit sitten suostuneet mitään asialle tekemään. En olis tarvinnut kuin jotkut speksit tms. Ei ne kumpikaan tarvikeanturi (Bosch /MAPCO) liikahtaneet mihinkään vaikka yritin syöttää niihin sekä 5V että 12V käyttöjännitettä. Liekö sitten palaneet molemmat, mistä noista tietää. Tai ovatko joitakin ihme kiinan kopioita, eivätkä toimineet alunperinkään. Sen minä jo aikaisemmin huomasin että tuo alkuperäisanturi kuluttaa 600mA virtaa.
Joten aivan eri sukupolven antureita nuo uudemmat ovat.

Vanha alumiinikuorinen MAF alkoi kuitenkin toimimaan kun vähän tinalin sisäjuotoksia. Samoja alumiini tai hopealankoja tuollakin on mitä niissä W211 turbon ohjaimissa. Kuvassa on pari tarvike MAF:ia alla jotta oli helpompi noitten piuhojen kanssa pelata.
Nyt pitää vielä liimata purkki kiinni. Ei kuitenkaan kovin tiukasti. Seuraavaa remonttia odotellessa. kaikkia helvetin patentteja ne siellä Stuttgartissa keksiikin. Vai Bosch ja Hella on varmaan ne firmat joissa nahkahousut nuita "kuningasajatuksia" keksii.... :lol:

Kuva

Asiaan kuuluva video omassa Youtubessa Staarin HHT WIN ikkunasta . Siitä näkee miten MAF jännitearvo toimii silloin kun se on kunnossa. Samalla näkee myös miten Lamda arvo seilailee. Välillä painan hiirellä sen näyttämään edellistä sivua.
Seuraavaksi sitten konttorille mittaamaan olisko nyt päästöt kunnnossa. Ei ainakaan enään ole moottori "emergency" moodissa.
Sehän pirskales V8 oikein sutiikin nyt kun painasee lämän lattiaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Bva1rvsgq0o" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

tuli tuplana... :shock:
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja RAM »

Noi maffit on kyllä jänniä vehkeitä. Jostenkin niitä pitäisi saada penkissä testattua.
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Keräsin vähän tietoa minkälaisia kytkentöjä porukat on tehneet noiden MAF:ien sovittamiseen. Ei ne kovin monimutkaisia ole. Helppo tehdä reikäpiirilevylle ja koteloida johonkin elektroniikkakaupan metallikoteloon.

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140 HC -päästöt

Viesti Kirjoittaja RAM »

Nojuu... Täytyypä kummastella maffin lähtöä, kun kytkensiihen sähköt. Puhaltimella ilmaa sisään ja vertaamaan ilmamassamittareiden lähtöjä toisiinsa.

Tuo vahvistin näyttää ihan pätevältä, mutta itse tekisin sen oparilla, tai ehkä mieluiten mikrokontrollerilla. Silloin olisi mahdollista tehdä ihan vaikka mitä, linearisoinneista lähtien.... Kunhan nyt ensin saisi yhteen edes sähköt kiinni :oops:
Vastaa Viestiin