Lohkolämmittimen käyttöaika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Lohkolämmittimen käyttöaika

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Mitä ootte mieltä, onko haittaa tai hyötyä jos lohkolämmitin on päällä vaikka 8 tuntia?? Käsittääkseni siitä ei ole muuta, kuin jos vastus pysyy ehjänä, niin ei ole haittaa jos ei hyötyäkään, kun se vastus ei lämpene kuitenkaan loputtomasti. Vai?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

On väitetty, että moottorin tiivisteet kuivuisivat, kun lämmitetään eikä öljy kierrä koneessa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja k.k »

Kyllähän se kone on lämmin parin tunnin lämmittämisellä. Pitkällä lämmittämisellä on se pieni haitta varsinkin mersussa, että lämpimänä öljyt valuvat alas ja yläpää kuivuu. Kun tuulisella parkkipaikalla öljypohja on kuitenkin jääkylmä ja siten öljyt kankeana, niin kampiakselissa oleva öljypumppu joutuu imemään tätä jäykkää öljyä ylöspäin. Tämän takia öljyn tulo kanteen viivästyy ja ensimmäiset pari kilometriä on nokille aika rankkaa.

K:K
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Arto N »

k.k kirjoitti:... Tämän takia öljyn tulo kanteen viivästyy ja ensimmäiset pari kilometriä on nokille aika rankkaa.

K:K
Menee vähän sivusta mutta ei aivan. Isot pojat Jeepillä tiesi kertoa että Jeepin tiisseli jäykillä öljyillä kylmäkäynnistyksen jälkeen käy noin 40 sekuntia niin että kanteen ei tule paineellista öljyä. Sen verran se on vanhan öljykalvon varassa. Eiköhän se mersuissakin ole jotain sitä luokkaa :roll:
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
m4rcuz
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Olen tänä talvena pidellyt autoa välillä pitkiäkin aikoja tolpassa, kun en ole saanut aikaiseksi hommattua kellokytkintä :oops: No, seurauksena se, että nyt ei tunnu moottori lämpenevän pitkälläkään lämmityksellä. Sisätilanlämmitin kyllä toimii.

Koska lämpeneminen loppui kerrasta, veikkaan että tuolta on vastus kärvähtänyt :arrow: voidaan päätellä, että ei kannata pitää pitkiä aikoja tolpassa. On toki myös mahdollista, että johto on tärinästä irronnut (mutta siihenkään ei pääse käsiksi kuin altapäin joten en voi tarkistaa ilman nosturia :evil: ) Kertokaapa, kokeneet, miten tuo vastuksen vaihto-operaatio tarvittaessa tapahtuu, onko mahdottoman vaikea homma saada sitä vanhaa lohkosta irti?
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Kaveri laittoi omaani lohkolämppärin (varaosaliikkeen asentaja, laittaa niitä useita vuodessa) ja se oli ite tehnyt defan vastukseen sopivan avaimen jolla pääsee helposti käsiksi (kiristämään/aukaisemaan vastuksen), joten suosittelen vaihto-operaatiossa kääntymään jonkun konkarin puoleen jolla on tarvittavat erikoistyökalut.
mc
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja mc »

Vastushan siinä kuluu koko ajan, mulla on Ceessä menossa jo toinen, tällä kerralla tajusin ottaa noista kahdesta kestävämmän, eli Defan, sanotaan että Calix ei ole niin pitkäikäinen, 2 tuntia kovilla pakkasilla on max, itse huomasin tänään kun pakkasta oli -15 että Ceessä ei lämpene kunnolla ylävesiletku vaikka oli 2h roikassa, ja käynnistyskin oli hiukan kankea, ilmeisesti pienitehoinen vastus, vaatisi kovemmilla kylmillä sen 3 tuntia :?

190 lämpiää tuossa ajassa kuumaksi jopa ylävesiletkusta.
Liika nesteiden kierrätys pilaa jäähdytysnesteitä, mutta joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kun huudattaa tuntitolkulla vastusta, jos ei ole kellolaitetta parempi sekin kun kylmäkäynnistys.
tumma ja tuhti
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja tumma ja tuhti »

Vähän liippaa samaa asiaa..

Eli mulla on semmonen ongelma että roikassa pidon jälkeen auto lähtee kyllä käyntiin kuin palmun alta, mutta ei tahdo aluksi pysyä käynnissä. Noin puolen minuutin ajan joutuu polkeen kevyesti kaasua, sitten vastaa alkaa käydä tyhjäkäynnillä. Jos kaasua ei polje, auto tukehtuu eikä tunnu käyvän kaikilla pytyillä, ja sammuu.

Jos taas starttaa puhtaasti kylmänä ilman roikottamista, niin auto käy tyhjäkäyntiä. Oiskohan vika ímussa??

Ja auto on W201 -89 2.0 kaasarilla.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Se vastus kuluu pääasiassa kayttökertojen määrästä, joka kerta kun lämpenee se laajenee, ja kun jäähty supistuu. Tämä on käytännössä todettu kun useat taloyhtiöt asensivat säästösyistä lämmitystolppia ohjaavaan keskukseen kellon joka pätki sähkö tyyliin: 5 min päällä 5 min pois jne.. Näissä taloissa paloi auto lohkolämmittimiä todella tiuhaan tahtiin, varmaan pääsääntöisesti purettu nuo kello viritykset pois.

Toki ylenmääräinen porottaminenkin on huonosta, aiheuttaa sylinterin seinämään vastuksen kohdalle 'piste kuivumista' jossa ei sis öljyä kylmäkäynnistyksen aikana.

Myöskin aiheuttaa jäähdytysjärjestelmän kalkkeutumista kun vesi kiuhuu siinä vastuksen ympärillä, tiedä sitten tuleeko sitä kalkkia ongelmaksi asti.
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Käyttöaika

Viesti Kirjoittaja steelman »

Kyllä se on niin että 3 tuntia on maksimiaika mitä kannattaa käyttää lohkoa päällä.Liiallinen lämmitys rikkoo vastuksen ja edessä on uuden vaihto.Jos ei moottori lämpeä ja sispistoke toimii niin se on sata varma että vastus on rikkoutunut.
savijo-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Viimeiset 10 vuotta auto piuhassa 8h joka päivä kun on niin laiska ettei viitsi kesken päivän lähtee pakkaseen hyppiin. Ei ole ollut ongelmia.... ainakaan vielä!!
PS. autoja on kyllä tuona aikana ollut lähemmäs 20 siis uskaltaisitko ostaa tältä mieheltä auton? :wink:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Oma käsitykseni on, että pitkään lämmitetty moottori lämpenee koko moottorin osalta ( kansikin ) , joten olen itse lämmittänyt moottoria jopa 6 tuntia. Olen mieltänyt sen niin, että kun lämmittää tunnin niin kansi ei kerkiä lämmetä ja lämpöero on liian suuri joka taas saattaa aiheuttaa ongelmia. Mutta tämä on vain oma käsitys asioista, joka ei perustu faktoihin, mutta näin kuitenkin toimin, jos en saa jostain selkeämpää valistusta, jolla pääni voisi kääntää. Koskaan ei ole ollut ongelmia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kyllä minäkin lämmitin 2,3 -litraista bensakonetta tuntikausia ilman ongelmia, vaikka varoituksia olin kuullutkin.
Ja öljyä se ei suostunut kuluttamaan vielä 550 000 km ajettunakaan.

Mutta se olikin Volvo 740 8)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Oma käsitykseni on, että pitkään lämmitetty moottori lämpenee koko moottorin osalta ( kansikin ) , joten olen itse lämmittänyt moottoria jopa 6 tuntia."

Omassa 300 D noin 10 asteen pakkasessa 2,5 tunnin lämmityksen jälkeen venttiilikoppa on lämmin käteen ja moottorin lämpömittari nousee heti vähäsen.

Vastuksen irrotukseen ja kiinnitykseen tarvitaan 32 mm lista-avain.

OT
Juuri nyt on pakkasta 28,5 astetta, tulin äsken kotiin.
Hyvin tarkenee 124:ssä, jos pitää täysillä lämmönsäätöä niin posket punoittaa.
Takasivulasit huurussa, kuskin puolen etusivulasi vähän alalaidasta.
Muuten täysin sulat.
Puhallus kakkosella ja suuntaus pykälän verran enemmän jaloille kuin ylös.

Sivusuuttimissa on suunnitteluvirhe, muovilevyt ovat juuri samansuuntaisesti vaikka niiden pitäisi hajoittaa ilmavirtaa hieman ylösalassuunnassa.
Pitää katsoa voiko tuota itse muuttaa rikkomatta, no, jokapaikkaa...
wiimax.fi
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jata »

dealer kirjoitti:"Oma käsitykseni on, että pitkään lämmitetty moottori lämpenee koko moottorin osalta ( kansikin ) , joten olen itse lämmittänyt moottoria jopa 6 tuntia."

Omassa 300 D noin 10 asteen pakkasessa 2,5 tunnin lämmityksen jälkeen venttiilikoppa on lämmin käteen ja moottorin lämpömittari nousee heti vähäsen.

Vastuksen irrotukseen ja kiinnitykseen tarvitaan 32 mm lista-avain.

OT
Juuri nyt on pakkasta 28,5 astetta, tulin äsken kotiin.
Hyvin tarkenee 124:ssä, jos pitää täysillä lämmönsäätöä niin posket punoittaa.
Takasivulasit huurussa, kuskin puolen etusivulasi vähän alalaidasta.
Muuten täysin sulat.
Puhallus kakkosella ja suuntaus pykälän verran enemmän jaloille kuin ylös.

Sivusuuttimissa on suunnitteluvirhe, muovilevyt ovat juuri samansuuntaisesti vaikka niiden pitäisi hajoittaa ilmavirtaa hieman ylösalassuunnassa.
Pitää katsoa voiko tuota itse muuttaa rikkomatta, no, jokapaikkaa...
Hoo; mäkin tulin just kotia tossa ja pakkasta -20.
Ei toi mun ainakaan mikään sauna ole,Saab on mulla paljon lämpösempi.

Mittari näyttää sitä normaalia vähä yli 80 astetta mutta ei mitään kovin lämmintä pukkaa.
Tuuletin siinä kakkosella ja jos laitat kolmoselle niin viilenee henkäys heti.
Onko normaalia???
Nokassa ei kyllä oo mitään mutta eikös se termostaatti ole sitä varten siinä että se se lämmöt pitää.
w124 300 Tdt -92
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ilma kovin paljon viilenee puhallusta suurennettaessa, kenno voi olla tukossa sisältä tai päältä.

Ajelin tuossa viime viestini jälkeen isän 200 D -90:llä kymmenisen kilometriä, pakkasta 29 astetta eikä tarvitse lämpöjä täysillä pitää, tekisi mieli sanoa että jopa kuumempaa tulee kuin minun autossa, jalkatilan puhallusta kokeillessa totesin että ilma on niin kuumaa että kämmenselkää polttaa.

Mittari näyttää 90 astetta (ja se viivahan oli 100 astetta...)
eikä keulaa tarvitse peitellä.

Ei voi moittia 124:n lämppäriä. :D
wiimax.fi
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Joskus alkutalvesta mittailin huvikseni puhallusilman lämpötilaa omastani.
Sivuräppänöistä sai yleismittarin mukaan -10asteen pakkasella n.50-55asteista ilmaa ykkösnopeudella.
Ja koneen lämmöt oli normaalit 85-95astetta.
Hiki tulee jos lämmöt lykkää täysille :oops:
Oikeastaan positiivisin yllätys oli tuon reilun pari vuotta sitten ostaessani juuri lämpimyys ja lämpiämisnopeus.
Eikä saabissakaan huono ollut lämppäri, tuo vaan on parempi :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
kallimr
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja kallimr »

itse olen pitänyt työmaan pihassa joka päivä kun lämpätila on alle 0 autoa roikassa 8 tuntia,ylitöitä tehdessäni 16 t.(ei ole ajastinta),vuodesta 97 saakka.ilman minkään laista ongelmaa,samalla vastuksella,sama auto
meze1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Taitaa olla hiukan tuurista kiinni tuo lämmitysaika ja sen kestävyys autosta riippuen! Joillakin paukahtaa ja joillakin ei (meinaan tuo vastus)!
Itellä on taloyhtiön puolesta 2h lämmitys ja jos haluat lisäaikaa ni eiku tolppa auki ja aikaa lisää! Ite olen kyllä aina pitänyt sen 2h, jos on pisempään seissyt (ehkä kerran tai kaksi), meinaan vaikka talvella viikonlopun (2pvä) ja pakkasta -20, ni sillo olen käyny siirtämässä, jotta olis sen 3tuntia lämppäri päällä. Jonka jälkeen antanu mersun käydä tyhjäkäyntiä sen 10min ja vasta sitten olen lähteny ajelemaan.
Omassa mesessä ei kyllä tule hiki. Jos pakkasta -20 ja yli, ni ainakin varpaat tuntuu olevan pienessä kohmeessa. Maskin peitto auttaa lämpenemiseen todella hyvin ja myös sisätilan puhallin! kennojen puhdistus ei auttanut ollenkaan tuohon puhalluslämpöön. 1 puhaltaa kuuminta ja siitä ylöspäin aina viilenee parisen astetta! :roll:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Vastaa Viestiin