Nyt loppuu jo konstit tuon kylmäkäynnityksen kanssa!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Nyt loppuu jo konstit tuon kylmäkäynnityksen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja M.R »

Elikkäs oon tuossa paininu vielä tuon kylmäkäynnistyongelman kanssa...
Autoon kokeiltu vaihtaa: Ruiskunboxi, ylijännitesuoja, b-pumpunrele, lisäilmaluistin.
Vaan ei vaikutusta eli auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä mutta ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä.
Nyt kierrokset säädetty lämpimällä 1200rpm niin jaksaa käydä kylmänä just ja just jotain700rpm.
Mutta kun säätää kierrokset lämpimänä sinne 950rpm niin sammuu kylmänä heti, jos ei paina kaasua jalalla.

Ja välillä tuntu kovien pakkasien aikaan että olisi käyny paremmin tai sitten siihen vaikuttaa se kun täällä virtaa tulee lämmitystolppaan pitemmissä jaksoissa mitä enemmän on pakkasta.

Boxin vaihdolla pääsi onnes eroon siitä ikävästä kaasun päälle jäämisestä ja tuntu kun ois tullu 20hp lisää puhtia oli väärä boxi paikoillaan nyt pitäs olla oikea.

Ja auto kävi autosähköliikkeessäkin mutta ei vikaa löytynyt diagnoosina oli että ei saa ilmaa tarpeeksi kylmänä ja seos ei ole siksi tarpeeksi rikas.
Bensaa saa kyllä sopivasti mutta ilma puuttuu...

Mitä on nuo kaksi anturia tuossa ilmansuodattimen kopassa määräjakajan tuntumassa :?: :?: :?:

Onko tuo 2 napainen kuusiokoloruuvilla varustettu lisäilmaventtiili alunperin tarkoitettu säädettäväksi :?: :?: :?:

Auto siis 190E 2.3-16v.

Hjelppiä ku tosiaan konstit loppuu :?
Viimeksi muokannut M.R, Ma 07.02.2005 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
palttoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 25.12.2004 20:13
Paikkakunta: Sievi

Olisiko?

Viesti Kirjoittaja palttoo »

Muistuu mieleen parin vuoden takainen juttu..123 koppanen 2.3 ruisku koneella...Samat oli oireet ja syy selvisi ensi yrittämällä.Lämpöaika kytkin oli pimeenä.En tiedä sit onko tuossa 16v sama ruisku..mutta jotain osviittaa kuitenkin..Luulisin että se oli K- tai L-jetronic..Kuitenkin kun sitten sitä osaa kyseltiin niin halvimmalla sai Veholta.Vaikka kyseessä on Boschin kamppeet niin liekö siinä jotain sopimusteknisiä asioita kun Boschin jälleenmyyjä ei pystynyt myymään samaan kuin merkki liike.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Tuo KE-jetti ei ole mulle hirveän tuttu, mutta ohjataanko sitä tyhjäkäyntiventtiiliä alipaineella vai suoraan sähköllä kuten moronicissa?

Kuitenkin ohjaustavasta riippumatta kokeilisin tuon venttiilin toimintaa ensiksi manuaalisesti alipaineella tai syöttämällä sille akkulaturilla sähköä. Jos se pelaa ja tyhjäkäynti seuraa tuota, vika lienee jossain lämpöanturissa/venttiilissä joka ohjaa tuota venttiiliä.[edit: taidentaan palttoon kanssa puhua samasta lämpökytkimestä] :wink:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

On mitattu moottorin lämpötila-anturi ja näytti oikeita lukemia ja käytetty varmuudenvuoksi vielä uuta anturiakin paikoillaan.

Tyhjäkäyntiventtiili toimii metalliliuska liikkuu kun laittaa suoraan virrat akulta ja kokeiltu myös toisella venttiilillä.

Tarkoitatteko lämpöaikakytkimellä nyt tuota lämpötila-anturia vai onko se eri osa ja onko tuossa 16v se ko. osa missä :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18028
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ja auto kävi autosähköliikkeessäkin mutta ei vikaa löytynyt diagnoosina oli että ei saa ilmaa tarpeeksi kylmänä ja seos ei ole siksi tarpeeksi rikas."

Jos bensan määrä on joku tietty ja ilmaa lisätään, seos kyllä laihenee.
Kuulostaa oudolta ?
wiimax.fi
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Löytyykö autosta katalysaattori? Lambda-anturi kannattaisi tarkistuttaa...
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Se lämpöaikakytkin taitaa löytyä vain alipaineella ohjatusta systeemistä.

Pelaako kaasuläpän tyhjäkäyntiasentokytkin?

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo mutta ilmeisesti seos ei jokatapauksessa ole sellanen kun pitäis kylmänä olla. Väärin muotoilin tuon tarpeeksi rikas `sori´ kun ilmeisesti seos on liian rikas koska ilmaa ei tule tarpeeksi. Kun kun kokeilin kylmäkäynnistys-suutinta laittamalla suoraan virrat muutamas sekunnis niin tyhjäkäynti vaan huononi.
Konehan alkaa käymään kovemmilla kierroksella kun ruuvaa lisäilmavenan ilmaväliä isommalle joten käsittäsin että ilmaa tule tarpeeksi. Mutta lämpimänä kone käy sitten liian kovaa ja tyhjäkäyntihän pitää säätää koneen ollessa lämmin.

Kattia ei ole ja lampdan pitäs vaikuttaa vasta kun kone on lämmin noin 60 C ei pitäs vaikuttaa kylmään koneeseen.

Tarkoitatko kimlahti ilmamäärämittarin asentopotikkaa???
Sitä en ole purkanut mutta luulis että vaikuttas myös lämpimän koneen toimintaa.

Että tämmöstä...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Oisko kellään hyviä vinkkejä tai villejä arvauksia vielä tuohon :?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Tarkoitan sitä kaasuläpän asentotunnistinta, joka tod.näk. on vain kytkin jolla kerrotaan boxille milloin toivotaan tyhjäkäyntiä. :) Moronicissa tuossa on lisänä myös potikka joka kertoo tarkemmin kaasun asennon. Kytkimen pitäisi sulkeutua kun kaasupoljin on ylhäällä ja avautua kun kaasuläppä aukeaa hivenen. Samasta paketista löytynee myös täyskaasun kytkin.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Niin tarkotat varmaan mikrokytkintä joka sijaitsee kaasuvivuston yhteydessä joka kertoo eculle että nyt ollaan tyhjäkäynnillä...
Se on mitattu toimii...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

M.R kirjoitti:Niin tarkotat varmaan mikrokytkintä joka sijaitsee kaasuvivuston yhteydessä joka kertoo eculle että nyt ollaan tyhjäkäynnillä...
Se on mitattu toimii...
Tuo mikrokytkin on moottorijarrutuksen syötönkatkaisun kytkin.
Kuva
Varsinaisen joutokäynti tiedon eculle antaa tietääkseni kaasuläpän tunnistin joka on siis kaasuläpän akselin päässä :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Ai onko kaasuläpälle oma tunnistin potikka luulin että pelkästään ilmamäärämittarin läpän akselin päässä on :roll:

Ja onkohan vaikutustu jos ilmamäärämittarin potikka on kulunu vaikutusta tyhjäkäyntiin kylmänä koska ainakin lämpimällä tyhjäkäynti toimii hienosti :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

M.R kirjoitti:Ai onko kaasuläpälle oma tunnistin potikka luulin että pelkästään ilmamäärämittarin läpän akselin päässä on :roll:
Tuon näköinen potikka.
Kuva
Jossain imusarjan päällä on kolminapainen liitin josta lähtee johto tuolle.
Johtonro 1(rusk/kelt)=joutokäynti, 2(rusk) maa, 3(harm/kelt) täyskaasu.
Eli joutokäynnillä navat 1&2 yhdessä, täyskaasulla 2&3 yhdessä.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

No niinpä näkyy hyvä kuva kiitos :lol:
Voisko tuo sitten vaikuttaa huonoon tyhjäkäyntiin kylmällä :?: :?: :?:
Jos löytäs liittimen niin vois mittarilla mitata toiminnan :roll:
Hankalassa paikkaa :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Juu, tuota jälkimmäistä meinasin. S29/2 kuvassa. Tuo ylempi mikrokytkin on S27/2.

Kuva

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo taytyypä mittailla se kaasuläpän potikka seuraavas että mitä se tuumaa...
Kuka tietää voisko ja miten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin :?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

:?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

M.R kirjoitti: Kuka tietää voisko ja miten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin :?: :?: :?:
Vaikutus oli lyhykäisyydessä sen sorttinen, että satunnaisesti tyhjäkäynti niiasi miltei sammumiseen asti ja taisi se jotain päästöihinkin vaikuttaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Tuo 2-kytkimen versio ei taida kerto boksille muuta kuin että milloin sen pitää ohjata tyhjäkäyntiä ja milloin rikastaa täyskaasun seosta. Lopusta huolehtinee tuo ilmamäärämittarijakajayhdistelmä.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 27.06.2004 09:22

Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja steelman »

Juu,mä olen ton projektiauton kylmäkäynnistyksen kanssa taistellut tässä jo kuukausia.Olen käynyt läpi anturit ,kyläkäynnistys-suuttimen,Ilmamäärämittarin,lisäilmaluistin,suuttimet ja yleensä kaiken mahdollisen mitä voi yleensä käydä läpi ja tarkistaa.Olen tullut siihen tulokseen että kyllä se toi määräjakaja on se mikä v.....tuilee, tässä hommassa.Nyt on saksan päästä tulossa uusi jakaja ja jos ei silläkään tule kuntoon niin sit on myynnissä kilotavarana edullinen 190:nen.Kyllä se vaan ennen oli helppoa korjata viat kun ei ollut mitään ylimääräisiä dingentangeleita konehuoneen puolella.Nyt kun kaikki on boxien ym:n takana niin ei noista ota pirukaan selvää missä vika piilee......Tallissa seisoo -67 Dodge Dart ja ei ole vielä sellaista päivää vastaan tullut että olisi ollut käynnistys ym:ta vaikeuksia vastaan.Mitä enemmän "hienotekniikkaa" sitä enemmän vikoja.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

M.K kirjoitti:
M.R kirjoitti: Kuka tietää voisko ja miten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin :?: :?: :?:
Vaikutus oli lyhykäisyydessä sen sorttinen, että satunnaisesti tyhjäkäynti niiasi miltei sammumiseen asti ja taisi se jotain päästöihinkin vaikuttaa.
Aha aha no no...
Tuo tekee sen kun nyt on tyhjäkäynti säädetty niin että lämpimänä käy 1200rpm niin kylmällä kun laittaa käyntiin niin tyhjäkäyntii heijaa sen 500-800rpm (vain kylmänä) välillä ja meinaa sammua ja muutaman minuutin päästä tasottuu ja pikkuhiljaa koneen lämmetessä nousee sinne 1200rpm.

Meneekö tämän kylmäkäynnistyksen kulku nyt tässä järjestyksessä: Koneen lämpötila menee lämpötila-anturilta eculle, eculta virta ylijännitesuojan kautta lisäilmaluistimelle :?: :?: :?:
Eli joku tuossa välissä mättää vai ohjaako joku tuossa vielä tuota hommaa :?: :?: :?:

Niin samaan tulokseen oon tullu steelman ei oo helppo tuota rassata ku on autosähköliikkeesäkin käyny tuloksetta niin alkaa jo toivon kipinä sammumaan :cry:
Mitä enemmän nuita hilavitkuttimia, vempeleitä, antureita, boxeja ja potikoita niin sitä vaikeampi ja kalliimpi on korjata mutta onnes tuo ei ole kauhean paha vika mutta ärsyttävä sellanen kyllä :evil:
Miten pähkäilit että vika vois olla määräjakajassa voisko toimia kylmänä vajavaisesti ja lämmetessä alkais toimia normaalisti vai :?: :?: :?:
Onnea sullekkin remonttiin ja jos pääset viasta selville niin valista minuakin :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

ootko lukenut tuon "APUVA-tyhjäkäynti loppui" tarinan. siitä oli ainaki apua
oman auton vian määrityksessä ja itellä oli just noita kylmä käynnistys ja
tyhjäkäyntiongelmia. nyt toimii hienosti.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Iteasiassa just luin sen jutun äsken ja seuraavat kohteet on tuo EHA,
ilmamäärämittarin ja kaasuläpän asentopotentiometri :shock:

Saitko rehtijii helposti kohdistettu takas paikoilleen tuon ilmamäärämittarin asentopotentiometrin kun käytit sitä pois :?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Saitko rehtijii helposti kohdistettu takas paikoilleen tuon ilmamäärämittarin asentopotentiometrin kun käytit sitä pois :?: :?: :?:[/quote]

niinku jo mainitsin niin potikka vaan paikalleen suurinpiirtein keskiasentoon , jättää ruuvit vähä löysälle , kone tulille ja siitä vaan koputtelemalla potikkaa käynti korvakuulolla kohilleen - on tosi herkkä säädettävä. mulla tyhjäkäynti
asettu noin 700 kierroksen tuntumaan.
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 27.06.2004 09:22

Määräjakaja

Viesti Kirjoittaja steelman »

Terve,kaveri on perehtynyt enemmän tuohon polttoaine puoleen ja kertoi että tämä kylmä vaikuttaa määräjakajaan,eli siellä on joku osa mikä vaikuttaa siihen minkä verran kone saa kakkua kun käynnistää auton.Kylmänä tämä ilm.joku kalvo tai muu vastaava ei toimi niin kuin pitäisi ja kone ei saa tarpeeksi tavaraa.Mulla ei ole joutokäynnin kanssa mitään ongelmia,vaan pelkästään käynnistyvys on todella huono(piiiiiitttttkä vieteri).Kun lähtee käyntiin niin kierrokset nousee hetkeksi n.1200rpm ja laskee 700 tietämille,niin kuin kuuluu ilmeisesti tehdäkkin.Jos auto on tolpassa niin ei tarvitse kuin näyttää virta-avainta niin pamahtaa tulille.Täytyy kokeilla vielä tuota määräjakaja hommaa ja jos ei tule kuntoon niin odotellaan kesää ja kärpäsiä,josko benz tykkäisi siitä ilmastosta enemmän???.Tsemppiä sulle korjauksen suhteen!!!!!.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

M.R kirjoitti:
M.K kirjoitti:
M.R kirjoitti: Kuka tietää voisko ja miten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin :?: :?: :?:
Vaikutus oli lyhykäisyydessä sen sorttinen, että satunnaisesti tyhjäkäynti niiasi miltei sammumiseen asti ja taisi se jotain päästöihinkin vaikuttaa.
Aha aha no no...
Tuo tekee sen kun nyt on tyhjäkäynti säädetty niin että lämpimänä käy 1200rpm niin kylmällä kun laittaa käyntiin niin tyhjäkäyntii heijaa sen 500-800rpm (vain kylmänä) välillä ja meinaa sammua ja muutaman minuutin päästä tasottuu ja pikkuhiljaa koneen lämmetessä nousee sinne 1200rpm.

Meneekö tämän kylmäkäynnistyksen kulku nyt tässä järjestyksessä: Koneen lämpötila menee lämpötila-anturilta eculle, eculta virta ylijännitesuojan kautta lisäilmaluistimelle :?: :?: :?:
Eli joku tuossa välissä mättää vai ohjaako joku tuossa vielä tuota hommaa :?: :?: :?:

Niin samaan tulokseen oon tullu steelman ei oo helppo tuota rassata ku on autosähköliikkeesäkin käyny tuloksetta niin alkaa jo toivon kipinä sammumaan :cry:
Mitä enemmän nuita hilavitkuttimia, vempeleitä, antureita, boxeja ja potikoita niin sitä vaikeampi ja kalliimpi on korjata mutta onnes tuo ei ole kauhean paha vika mutta ärsyttävä sellanen kyllä :evil:
Miten pähkäilit että vika vois olla määräjakajassa voisko toimia kylmänä vajavaisesti ja lämmetessä alkais toimia normaalisti vai :?: :?: :?:
Onnea sullekkin remonttiin ja jos pääset viasta selville niin valista minuakin :lol:
Kylmänä tuota väsähtänyttä kaasuläpänasento tunnistin vikaa ei edes huomannut. Oireilu alkoi vasta lämpöisenä ja silloinkin satunnaisesti. Mutta uuden potikan kun värkkäs paikoilleen, niin eipä oireillut enää.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Meneekö tämän kylmäkäynnistyksen kulku nyt tässä järjestyksessä: Koneen lämpötila menee lämpötila-anturilta eculle, eculta virta ylijännitesuojan kautta lisäilmaluistimelle

Lämpötila menee ECU:lle ja bensapumpun releelle (ja se toinen sytkäboksille).
Rele ohjaa starttauksen aikana kylmäkäynnistys-suutinta lämpötilan mukaan.
Moottorin käynnistyttyä ECU ohjaa kierrokset korkeiksi luistin kautta kunnes lpt +30C.
Samalla ECU ohjaa seosta rikkaalle lämpötilan mukaan EHA:n välityksellä (suurempi virta mA:ssa).
60C:ssä seoksen ohjaus muuttuu lambda-säädölle.
Tässä ruutiinissa on vähän vaihteluita ECU-versioiden välillä (uudemmat versiot on paranneltuja).

Vianhaku on hankalaa, jos määränjakaja sattuu olemaan viallinen, myös EHA voi olla viallinen.
Pitäs mitata bensan paineet/EHA:n virta, samoin suuttimien virtaukset.
Niin ja määränjakajan painesäädinkin (se, josta bensan paluuletku lähtee) saattaa olla viallinen.

Voit myös helposti kokeilla noita ECU:n plugin asetuksia: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... valohoitoa siellä lopussa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Kiitos Ponton, sulle tuo asiantuntia titteli todella ansaittu :lol:

Eli ECU siis ohjaa suoraan tuota lisäilmaluistinta ja se pitää kierrokset korkealla...

Mulla ois tuossa toinen ilmämäärämittari ja määränjakaja jossa kaikki hilppeet paikoillaan paineensäädin, EHA, ilmämäärämittarin potikka ynm. Mitä sinä Ponton kokeilisit seuraavaksi tehdä :?:
Olisi tuossa v-loppuna mahdollista ja aikaa selvittää pulmaa eli kaikki vinkit tervetulleita :lol:

Eli sitä sinetöityä plukia voi kokeilla asennosta toiseen ilman että se rikkoo mitää ja jos parantuu voiko plugin jättää siihen toiseen asentoon vai onko se vaan testausta varten :?:
Mitähän nuo merkitsee tarkalleen suomeks :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä mutta ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä
Ja välillä tuntu kovien pakkasien aikaan että olisi käyny paremmin tai sitten siihen vaikuttaa se kun täällä virtaa tulee lämmitystolppaan pitemmissä jaksoissa mitä enemmän on pakkasta.
Ilmeneekö tuo kylmänä tyhjäkäynti ongelma vain kun kone on esilämmitetty tolpassa?
Jos näin on, niin silloin ei välttämättä ole mitään vikaa. Nimittäin jos jäähdytysnesteen lämpö nousee nopeasti 60C:een niin seoksen säätö muuttuu lambda-säädöksi ennenkuin lambda-anturi on riittävästi lämminnyt ja säätö sekoilee. Tämä on yleinen ongelma kaikilla takaisinkytketyillä lambda-säädöillä.
Onkos sulla lämmitettävä lambda-anturi eli kolme johtoinen?
Kokeile kylmäkäynnistystä, niin ettet laita esilämmitystä päälle ollenkaan.
Nyt kierrokset säädetty lämpimällä 1200rpm niin jaksaa käydä kylmänä just ja just jotain700rpm
Mutta kun säätää kierrokset lämpimänä sinne 950rpm niin sammuu kylmänä heti, jos ei paina kaasua jalalla
Lisäilmaluistihan pitäisi säätää niin, että kierrokset lämpimänä pysyy speksien mukaisina. ECU sitten hoitelee tuon kylmäkäynnistyksen.
Mikä on muuten auton vuosimalli? Mitenkähän tuossa sun 16V:ssä tuo on oikein tarkoitus pelata???
Boxin vaihdolla pääsi onnes eroon siitä ikävästä kaasun päälle jäämisestä ja tuntu kun ois tullu 20hp lisää puhtia oli väärä boxi paikoillaan nyt pitäs olla oikea.
Tulee mieleen, että onko muutkaan komponentit oikeita; määränjakaja, ilmamäärämittari?
Monesti noihin 16V koneisiin on pistetty osia muista koneista, kun omia käytettyjä varaosia on hankala löytää ja uusia kallis ostaa.
Mitä on nuo kaksi anturia tuossa ilmansuodattimen kopassa määräjakajan tuntumassa
Yleensä siinä on vain imuilman lpt mittaus???
Eli sitä sinetöityä plukia voi kokeilla asennosta toiseen ilman että se rikkoo mitää ja jos parantuu voiko plugin jättää siihen toiseen asentoon
No minulla ei ainakaan hajonnu mitään, kävi vaan rikkaammalla kylmänä.
Vastaa Viestiin