Takajarruremontti W202
Takajarruremontti W202
C 180:n takapyörät eivät oikein rullanneet, mistä syystä päätin avata ja puhdistaa jarrut. Paloissa, satuloissa tai sylintereissä ei ollut vikaa, mutta seisontajarrun kengät jumittivat.
Jotta takajarrujen levyt saa vedettyä ulos, on ensin irroitettava jarrusatulat. Samalla mäntien liike ja kumit on helppo tarkistaa. Olen työntänyt ohuen pillin tiivistekumien alle ja ruiskuttanut sen avulla aseöljyä jarrusylinteriin voidellakseni männän. En ole ihan varma miten öljy vaikuttaa kumeihin. Seuraavaksi on löysättävä seisontajarrun kengät. Se tapahtuu takapenkin alla olevasta vaijerien säätömekanismista.
Säätöpyörää käännetään voimakkaasti kuusiokoloavaimella myötäpäivään, jolloin se ratsahtaa auki ja vaijerit löystyvät.
Tässä tapauksessa rumpuihin oli kulunut niin korkeat olkapäät, etteivät levyt irronneet muuta kuin ulosvetäjällä. Samalla kenkien kiinnitysjouset katkesivat. Päätin asentaa uudet levyt sekä uusia kiinnitys- ja kiristysjouset. Lisäksi vaihdoin yhden jarrukengän, joka oli kulunut lähes metallille. Muissa oli kulutuspintaa niin paljon, että kunnostin ne hiomalla pinnat smirgelipaperilla.
Vanhat jarrulevyt olisi voinut varmasti sorvata, mutta auto piti saada ajoon eikä ollut sorvia. Levyt eivät ole nykyisin kovin kalliita.
Jarrukenkien paikalleen saaminen vaatii vähän ähellystä. Hyvät kapeakärkiset pihdit ovat välttämättömyys. Kenkien asento kannattaa säätää sellaiseksi, että uudet levyt menevät juuri ja juuri paikoilleen. Suuret säädöt ovat hankalia sitten kun jarrulevyt ovat paikoillan.
Vasemmalla puolella jarrukengät loittonevat, kun punaisella nuolella merkittyä säätöratasta kiertää ylhäältä alaspäin. Oikealla puolella kierretään alhaalta ylöspäin. Alfamerin suomenkielisessä korjausoppaassa on tässä kohtaa virhe (sivu 9-12). Kun jarru on kasattu, kiristetään seisontajarrun vaijerit takapenkin alla olevasta säätömekanismista kiertämällä kehää vastapäivään. Sen jälkeen kannattaa kengät keskittää vetämällä - tai tässä autossa oikeastaa polkemalla - seisontajarrua muutaman kerran.
Jos laittaa pyörän paikoilleen ja jättää yhden pultin asentamatta, voi jarrukenkien hienosäädön tehdä kapealla ruuvimeisselillä reiän kautta. Säätöratasta ei näe kunnolla. Työ pitää tehdä korvakuulolla. Kengät kannattaa säätää niin, että ne juuri ja juuri ottavat kiinni seisontajarrun ollessa pois päältä ja sen jälkeen löysätä yhden pykälän verran. Takapenkin alla oleva mekanismi pitää automaattisesti huolen lopusta.
Auto on C 180 vm 95
Jotta takajarrujen levyt saa vedettyä ulos, on ensin irroitettava jarrusatulat. Samalla mäntien liike ja kumit on helppo tarkistaa. Olen työntänyt ohuen pillin tiivistekumien alle ja ruiskuttanut sen avulla aseöljyä jarrusylinteriin voidellakseni männän. En ole ihan varma miten öljy vaikuttaa kumeihin. Seuraavaksi on löysättävä seisontajarrun kengät. Se tapahtuu takapenkin alla olevasta vaijerien säätömekanismista.
Säätöpyörää käännetään voimakkaasti kuusiokoloavaimella myötäpäivään, jolloin se ratsahtaa auki ja vaijerit löystyvät.
Tässä tapauksessa rumpuihin oli kulunut niin korkeat olkapäät, etteivät levyt irronneet muuta kuin ulosvetäjällä. Samalla kenkien kiinnitysjouset katkesivat. Päätin asentaa uudet levyt sekä uusia kiinnitys- ja kiristysjouset. Lisäksi vaihdoin yhden jarrukengän, joka oli kulunut lähes metallille. Muissa oli kulutuspintaa niin paljon, että kunnostin ne hiomalla pinnat smirgelipaperilla.
Vanhat jarrulevyt olisi voinut varmasti sorvata, mutta auto piti saada ajoon eikä ollut sorvia. Levyt eivät ole nykyisin kovin kalliita.
Jarrukenkien paikalleen saaminen vaatii vähän ähellystä. Hyvät kapeakärkiset pihdit ovat välttämättömyys. Kenkien asento kannattaa säätää sellaiseksi, että uudet levyt menevät juuri ja juuri paikoilleen. Suuret säädöt ovat hankalia sitten kun jarrulevyt ovat paikoillan.
Vasemmalla puolella jarrukengät loittonevat, kun punaisella nuolella merkittyä säätöratasta kiertää ylhäältä alaspäin. Oikealla puolella kierretään alhaalta ylöspäin. Alfamerin suomenkielisessä korjausoppaassa on tässä kohtaa virhe (sivu 9-12). Kun jarru on kasattu, kiristetään seisontajarrun vaijerit takapenkin alla olevasta säätömekanismista kiertämällä kehää vastapäivään. Sen jälkeen kannattaa kengät keskittää vetämällä - tai tässä autossa oikeastaa polkemalla - seisontajarrua muutaman kerran.
Jos laittaa pyörän paikoilleen ja jättää yhden pultin asentamatta, voi jarrukenkien hienosäädön tehdä kapealla ruuvimeisselillä reiän kautta. Säätöratasta ei näe kunnolla. Työ pitää tehdä korvakuulolla. Kengät kannattaa säätää niin, että ne juuri ja juuri ottavat kiinni seisontajarrun ollessa pois päältä ja sen jälkeen löysätä yhden pykälän verran. Takapenkin alla oleva mekanismi pitää automaattisesti huolen lopusta.
Auto on C 180 vm 95
Hyvä selostus ylhäällä, mutta miksi tämä toimenpide?
Jos laittaa pyörän paikoilleen ja jättää yhden pultin asentamatta, voi jarrukenkien hienosäädön tehdä kapealla ruuvimeisselillä reiän kautta. Säätöratasta ei näe kunnolla. Työ pitää tehdä korvakuulolla. Kengät kannattaa säätää niin, että ne juuri ja juuri ottavat kiinni seisontajarrun ollessa pois päältä ja sen jälkeen löysätä yhden pykälän verran. Takapenkin alla oleva mekanismi pitää automaattisesti huolen lopusta.
Jarruthan säätyvät muutamalla käsijarrupolkimen painalluksella oikeisiin kohtiin.
Jos laittaa pyörän paikoilleen ja jättää yhden pultin asentamatta, voi jarrukenkien hienosäädön tehdä kapealla ruuvimeisselillä reiän kautta. Säätöratasta ei näe kunnolla. Työ pitää tehdä korvakuulolla. Kengät kannattaa säätää niin, että ne juuri ja juuri ottavat kiinni seisontajarrun ollessa pois päältä ja sen jälkeen löysätä yhden pykälän verran. Takapenkin alla oleva mekanismi pitää automaattisesti huolen lopusta.
Jarruthan säätyvät muutamalla käsijarrupolkimen painalluksella oikeisiin kohtiin.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Hyvä selostus, EGJ !
mjo33400: Seisontajarrupolkimen painallus ei toki säädä muuta kuin vaijerin pituutta, kengät pitää säätää lähelle juuri niin kuin EGJ kertoi.
Säätäminen ei ole ollenkaan hankalaa rummun ollessa paikallaan - melkein helpompaa kun meisselin varrella voi nojata reiän reunaan.
Kenkien säätöä löysäämällä pultinreiästä saa kuluneenkin rummun irti rikkomatta paikkoja.
Yhden jarrukengän vaihto ei kuulosta järkevältä, koska niitä ei myydä yksittäin ?
Jarrukenkiä ostaessa kannattaa varmistaa että sarjassa on mukana kaikki jouset.
Levyjen sorvaamisessa ei ole järkeä jos siitä joutuu jotain maksamaan, enkä itse sorvaisi omaan autooni vaikka ei maksaisikaan mitään.
Alfamerin kirjassa ei liene varsinaista virhettä, tuon säätöpalikan kun voi laittaa paikalleen kumminpäin tahansa.
Kenkien kiinnitysjousien asennuksessa hyvä työkalu on esim. tasapäiseksi katkaistu meisseli jonka päähän on ajettu ura.
mjo33400: Seisontajarrupolkimen painallus ei toki säädä muuta kuin vaijerin pituutta, kengät pitää säätää lähelle juuri niin kuin EGJ kertoi.
Säätäminen ei ole ollenkaan hankalaa rummun ollessa paikallaan - melkein helpompaa kun meisselin varrella voi nojata reiän reunaan.
Kenkien säätöä löysäämällä pultinreiästä saa kuluneenkin rummun irti rikkomatta paikkoja.
Yhden jarrukengän vaihto ei kuulosta järkevältä, koska niitä ei myydä yksittäin ?
Jarrukenkiä ostaessa kannattaa varmistaa että sarjassa on mukana kaikki jouset.
Levyjen sorvaamisessa ei ole järkeä jos siitä joutuu jotain maksamaan, enkä itse sorvaisi omaan autooni vaikka ei maksaisikaan mitään.
Alfamerin kirjassa ei liene varsinaista virhettä, tuon säätöpalikan kun voi laittaa paikalleen kumminpäin tahansa.
Kenkien kiinnitysjousien asennuksessa hyvä työkalu on esim. tasapäiseksi katkaistu meisseli jonka päähän on ajettu ura.
wiimax.fi
Hieno esitys/työohje!
Kun en oo tekijämiehiä, niin suunnitteilla on koko auton levyjen ja palojen vaihdot.
Mikä on mielestänne koko hommalle kohtuuhinta osineen?
Varmaan osin turhaa, mutta tilanne nyt:
- edestä levyt loppu
- takaa levyt pahasti ruosteessa ja katsastusmiehenkin mielestä vaihto eessä
- seisontajarru ottaa vain toiselta puolen kiinni
- epätasaisuutta jarruttaessa eli varmaan etulevyissä epätasaisuutta jo (kieroutta tms)
Kun en oo tekijämiehiä, niin suunnitteilla on koko auton levyjen ja palojen vaihdot.
Mikä on mielestänne koko hommalle kohtuuhinta osineen?
Varmaan osin turhaa, mutta tilanne nyt:
- edestä levyt loppu
- takaa levyt pahasti ruosteessa ja katsastusmiehenkin mielestä vaihto eessä
- seisontajarru ottaa vain toiselta puolen kiinni
- epätasaisuutta jarruttaessa eli varmaan etulevyissä epätasaisuutta jo (kieroutta tms)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Huomioi se, että jarruttaessa tuntuu tärinää edestä niin vika on takana. Mainitsit takalevyjen olevan ruosteessa ( aiheuttaa tärinän tunteen edessä ). Korjaa ensin takajarrut ja mene koeajolle, luultavasti tärinät hävis.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Kiitos kommenteista.
Ei tärise rätti jarruttaessa eikä ajaessa eli varmaan takaa ottaa epätasaisesti kiinni.
dealer: tossa oli varmaan osat ja päälle tulee noi mainitsemasi työtunnit? Jos näin on, niin aiemmin saamani arvio pitää paikkaansa. Samathan nuo tuntihinnat ungefäär kaikkialla ovat (?) ja kyllähä tekijä aina palkkansa o ansainnut.
Korjaamoesimiehen kanssa funtsittiin että varmaan tehdään erissä eli ensin taakse vaihdot ja sitten eteen. Tämä jo ihan allekirjoittaneen persaukisuudesta johtuen...
Ei tärise rätti jarruttaessa eikä ajaessa eli varmaan takaa ottaa epätasaisesti kiinni.
dealer: tossa oli varmaan osat ja päälle tulee noi mainitsemasi työtunnit? Jos näin on, niin aiemmin saamani arvio pitää paikkaansa. Samathan nuo tuntihinnat ungefäär kaikkialla ovat (?) ja kyllähä tekijä aina palkkansa o ansainnut.
Korjaamoesimiehen kanssa funtsittiin että varmaan tehdään erissä eli ensin taakse vaihdot ja sitten eteen. Tämä jo ihan allekirjoittaneen persaukisuudesta johtuen...
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
tärinä
tuo lainaus on totta. Vaihdoin juuri omaani kaikki jarruhelyt mitä taakse voi vaihtaa, ja jarruputketkin siinä samalla. Toisen takajarrulevyn yläosa oli niin ruosteessa, että se aiheutti tärinän jarruttaessa. Ja se tärinän tunne
on tosiaan hieman epävarma että tuleeko se edestä vai takaa.
Ja nyt kun aloitin homman, taidan vaihtaa eteenkin kaikki helyt.
on tosiaan hieman epävarma että tuleeko se edestä vai takaa.
Ja nyt kun aloitin homman, taidan vaihtaa eteenkin kaikki helyt.
mjo33400 kirjoitti:Huomioi se, että jarruttaessa tuntuu tärinää edestä niin vika on takana. Mainitsit takalevyjen olevan ruosteessa ( aiheuttaa tärinän tunteen edessä ). Korjaa ensin takajarrut ja mene koeajolle, luultavasti tärinät hävis.
Ex monta W-kirjainta.
Käppärin säätölaite siellä takapenkin alla kun majailee , niin siitä haluttaisi kysästä vielä.
Jostainsyystä sieltä tuli pois sellanen laattajousi, ei siis kierre mallinen - vaan semmoinen moneensuuntaan taivuteltu levy. Mitenkhän se sinne kuuluu, kellän tietoa? Se ilmeisesti on tuo lukitus juttu mistä edellä jossainkohtaa mainittu, mulla tuo ei lukitu mitenkään kun säätöä kuusiokoloavaimella kääntää. Irti siis se sieltä .
Jostainsyystä sieltä tuli pois sellanen laattajousi, ei siis kierre mallinen - vaan semmoinen moneensuuntaan taivuteltu levy. Mitenkhän se sinne kuuluu, kellän tietoa? Se ilmeisesti on tuo lukitus juttu mistä edellä jossainkohtaa mainittu, mulla tuo ei lukitu mitenkään kun säätöä kuusiokoloavaimella kääntää. Irti siis se sieltä .
Sama vika... joku vääntänyt kuusiokolosta kannan pyöreäksi ja laattajousi irrallaan + ilmeisestikin sen muovinen kotelo kahtena osana. Takaisinlaitossa menee hermoja enemmän kuin laki sallii... onko tietoa mitä toi palikka mahtaa maksaa?pytty kirjoitti:Käppärin säätölaite siellä takapenkin alla kun majailee , niin siitä haluttaisi kysästä vielä.
Jostainsyystä sieltä tuli pois sellanen laattajousi, ei siis kierre mallinen - vaan semmoinen moneensuuntaan taivuteltu levy. Mitenkhän se sinne kuuluu, kellän tietoa? Se ilmeisesti on tuo lukitus juttu mistä edellä jossainkohtaa mainittu, mulla tuo ei lukitu mitenkään kun säätöä kuusiokoloavaimella kääntää. Irti siis se sieltä .
C180T (S202) -99