Witottaa eli W639 valojen releistys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Tupix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 15.01.2012 21:49

Witottaa eli W639 valojen releistys

Viesti Kirjoittaja Tupix »

Syksyllä 2015 onnistuin polttamaan Witostani etu-Sam:n lisävaloja asentaessani... Aivan oma moka kun ei tullu katsottua mitä johtoja mihinkin kytkee... :lol:

Talvi meni motivaatiota kerätessä ja töitä tehdessä... Muutamaan otteeseen kiusasin Hotaria ja muutamaa muuta tyhmillä kysymyksillä liittyen Sam:n ja sen sijaintiin... Taidettiin Sam:a testatakin syysmiitissä Siikaisilla... Hatara muistikuva kertoisi, että jopa päästiin lopputulokseen, että paskana se on... 8) :shock: Lopullinen Sam:n paikallistus tehtiinkin sitten rassuumiitissä Järvenpäässä maaliskuun alussa...

No kevät tuli ja kun aurinkokin alkaa paistaa, niin onhan se jo aika alkaa korjata jokapäiväisen työajokin valot kuntoon... Varsinkin kun katsastuskin uhkaavasti alkaa lähestyä.. :) Hitaasti hyvä tulee...

Projekti jatkui uuden etu-Sam:n etsinnällä... Kontaktoin sekä foorumilaisia, että Ruttutukkua asian tiimoilta, mutta laihoin tuloksin... Lopulta tuttujen vinkin kautta sain tietää Pirkkalassa olevasta purkaamosta R. Aaltonen (autonosat.fi), josta kyseinen purkki löytyi samantien ja kohtuu hintaakin... :shock:

Kuva

Tällaisella numerolla varustettu Sam omastani löytyi.

Purkin löytymisen jälkeen kerättiin taas motivaatiota viikon verran kunnes huomasin Pässiäisen mukanaan tuoman toimettomuuden uhkaavan ankarasti... Tämähän piti tietysti täyttää muuallakin kuin kaljan kittauksella, joten Wito parkkeerattiin lauantaina työn antajan halliin ja keula alkoi purkaantumaan... 8)

Kuva

Jahka keula oli purettu suurin piirtein ehjinä osina ilman 15 kg lekaa, otin työn alle umpioiden sisäiset johdotukset.

Kuva

Mersuissahan on perinteisesti valot vedetty säälittävän ohuilla johdoilla, joten valotkin on mitä on... Tästä johtuen vedin valoille virrat ja maat 2,5 neliön johdoilla, jotta virrat alkaa riittämään... Paksummat johdot vedin myös umpioiden sisällä käyttäen alkuperäisiä liittimiä... 8)

Kuva

Kun umpiot oli johdotettu valmiiksi... No okei... Toisen umpion tein kyllä ihan viimeiseksi... Älkääkä kysykö miksi... :) Eli tämän jälkeen otin työn alle auton oman johtosarjan...

Kuva

Omassa autossani johdot menivät siten, etä kaukovalot oli vedetty Sam:lta valkoisilla johdoilla ja lyhyet keltaisilla... Vasemmalla puolella johdoissa oli musta raita ja oikealla punainen... Nämä johdot katkaisin n. 20 cm Sam:n jälkeen ja erotin johtosarjasta erilleen... Ennen katkaisua varmistin johdot yleismittarin piipparilla... :shock:

Kuva

Sovellan näihin kytkentöihin ihan peruskaavaa lisävalojen kytkennästä... Lisänä tuohon on lähinnä 2A sulakkeet ja erilliset diodit Sam:lta tuleviin johtoihin joita käytetään ainoastaan releiden herätteinä... Tämä siis Sam:n suojelemiseksi, sillä taas uuden poksin etsiminen ei todellakaan kiinnosta... :roll:

Kuva

Herätteiden sulakkeet sijoitin ihan Mätänet:n suojattuun sulakepoksiin ja diodit kytkin sokeripalarimaan... Tinasin kaikki liitokset paitsi sokeripaloissa, joissa käytin 1,5 neliön pääteholkkeja... Johdot pujotin johtosukkaan jonka päätökset tein liimautuvalla kutistesukalla, jota käytin myös kaikkien tinausten suojaukseen... 8) Kun itelleen tekee, niin huonoa ei kannata tehdä... Tuo Mätänetin johtosukka oli kyl positiivinen yllätys... Sai kerralla tehtyä koko johtosarjan ja vielä siististi...

Kuva

Pienoisena hankaluutena tässä tavassa tehdä on tietysti se, että joutui mittaileen johdot melko tarkasti etukäteen, mutta insinöörin tarkkuus näytti tähänkin riittävän... Ainakin pääosin... :twisted:

Kuva

Uudet johtosarjat liittelin umpioihin meneviin liittimiin tinaten ne vanhoihin liittimiin, sillä juuri sopivia ei sattunut olemaan uusina... :( Samalla vedin myös liittimiltä paksummat maajohdot sisälokareissa oleviin maadotuspisteisiin... Maajohdot vedin sisälokareiden maadoituspisteistä ja virrat sulakerasian kytkentärimoilta käyttäen sellaisia irrallisia sulakekantoja... (näitä muuten saa KL:stä n. 4,5 € hintaan, joten ei kannata mitään irrallisia sulakerasioita käyttää esim. lisävaloasennuksissa!) Valojen ohjauksiin käytin ihan perus 4-napaisia kytkeviä releitä, joita asensin joka valolle omansa... Releitä sulakeboksiin tuli siis yhteensä 6 kpl... 8)

Kun kaikki kytkennät oli tehty, niin aloin testailla toimivuutta... No eihän ne perkele toimineet... :evil: Nopeiden mittausten jälkeen aloin epäillä ettei releille tullut herätettä ollenkaan ja niimpä aloin epäillä, että tulikohan ne diodit sittenkään oikeinpäin... :lol: Nopean tarkistuksen jälkeen totesin niiden olevan väärinpäin... Kuka perkele ne taas asensi...? :roll: Nopea uusi testi ja nyt kaikki pelaa... Uudelleen vulkanoituva teippi sokeripalariman päälle suojaksi ja sit vaihtamaan Etu-Sam ehjään... (testaukset tein varmuuden vuoksi vanhalla)

Kuva

Poksissa meinasi tehdä tiukkaa, joten sijoitin herätteiden sulakkeet Sam:n taakse ja diodit/releet sulakeriman alle... Minireleitä käyttäen tilaa olisi ollut paremmin, mutta tähän hätään en jaksanut opetella niiden kytkemistä, kun mätänetin releissä ollu napoja mitenkään merkitty... :evil:

Lopuksi oli enää keulan kasaaminen ja lisävalojen suuntaaminen ja a´vot sano ryssä... :D

Kuva

Nyt palaa taas kaikki lamput (ja palaneen valon merkkivalo... :) Voi tarvita herätteisiin vielä vastukset hävitäkseen, mutta pitää tarkistella ensin loput auton valot...)... Kaikkiaan projektiin meni aikaa ensikertalaiselta n. 15 h ja rahaa Sam:n lisäksi n. 70-80 € ja tarvikkeita jäi vielä ylikin... 8) Voin kyllä suositella tätä projektia kaikille... Sen verran paljon valot parantuivat...
Puheenjohtaja

Suomen Mercedes autoilijat ry

Exät: w123 200D -84, W202 200D -94,
GD 300D -82, S202 220D -96, GD 300D -82, W124 200D -89, W210 200 CDI -02

Nyksät: W639 109 CDI -06, W202 200E Sport -94, W201 230E -88
Vastaa Viestiin