
Talvi meni motivaatiota kerätessä ja töitä tehdessä... Muutamaan otteeseen kiusasin Hotaria ja muutamaa muuta tyhmillä kysymyksillä liittyen Sam:n ja sen sijaintiin... Taidettiin Sam:a testatakin syysmiitissä Siikaisilla... Hatara muistikuva kertoisi, että jopa päästiin lopputulokseen, että paskana se on...


No kevät tuli ja kun aurinkokin alkaa paistaa, niin onhan se jo aika alkaa korjata jokapäiväisen työajokin valot kuntoon... Varsinkin kun katsastuskin uhkaavasti alkaa lähestyä..

Projekti jatkui uuden etu-Sam:n etsinnällä... Kontaktoin sekä foorumilaisia, että Ruttutukkua asian tiimoilta, mutta laihoin tuloksin... Lopulta tuttujen vinkin kautta sain tietää Pirkkalassa olevasta purkaamosta R. Aaltonen (autonosat.fi), josta kyseinen purkki löytyi samantien ja kohtuu hintaakin...


Tällaisella numerolla varustettu Sam omastani löytyi.
Purkin löytymisen jälkeen kerättiin taas motivaatiota viikon verran kunnes huomasin Pässiäisen mukanaan tuoman toimettomuuden uhkaavan ankarasti... Tämähän piti tietysti täyttää muuallakin kuin kaljan kittauksella, joten Wito parkkeerattiin lauantaina työn antajan halliin ja keula alkoi purkaantumaan...


Jahka keula oli purettu suurin piirtein ehjinä osina ilman 15 kg lekaa, otin työn alle umpioiden sisäiset johdotukset.

Mersuissahan on perinteisesti valot vedetty säälittävän ohuilla johdoilla, joten valotkin on mitä on... Tästä johtuen vedin valoille virrat ja maat 2,5 neliön johdoilla, jotta virrat alkaa riittämään... Paksummat johdot vedin myös umpioiden sisällä käyttäen alkuperäisiä liittimiä...


Kun umpiot oli johdotettu valmiiksi... No okei... Toisen umpion tein kyllä ihan viimeiseksi... Älkääkä kysykö miksi...


Omassa autossani johdot menivät siten, etä kaukovalot oli vedetty Sam:lta valkoisilla johdoilla ja lyhyet keltaisilla... Vasemmalla puolella johdoissa oli musta raita ja oikealla punainen... Nämä johdot katkaisin n. 20 cm Sam:n jälkeen ja erotin johtosarjasta erilleen... Ennen katkaisua varmistin johdot yleismittarin piipparilla...


Sovellan näihin kytkentöihin ihan peruskaavaa lisävalojen kytkennästä... Lisänä tuohon on lähinnä 2A sulakkeet ja erilliset diodit Sam:lta tuleviin johtoihin joita käytetään ainoastaan releiden herätteinä... Tämä siis Sam:n suojelemiseksi, sillä taas uuden poksin etsiminen ei todellakaan kiinnosta...


Herätteiden sulakkeet sijoitin ihan Mätänet:n suojattuun sulakepoksiin ja diodit kytkin sokeripalarimaan... Tinasin kaikki liitokset paitsi sokeripaloissa, joissa käytin 1,5 neliön pääteholkkeja... Johdot pujotin johtosukkaan jonka päätökset tein liimautuvalla kutistesukalla, jota käytin myös kaikkien tinausten suojaukseen...


Pienoisena hankaluutena tässä tavassa tehdä on tietysti se, että joutui mittaileen johdot melko tarkasti etukäteen, mutta insinöörin tarkkuus näytti tähänkin riittävän... Ainakin pääosin...


Uudet johtosarjat liittelin umpioihin meneviin liittimiin tinaten ne vanhoihin liittimiin, sillä juuri sopivia ei sattunut olemaan uusina...


Kun kaikki kytkennät oli tehty, niin aloin testailla toimivuutta... No eihän ne perkele toimineet...




Poksissa meinasi tehdä tiukkaa, joten sijoitin herätteiden sulakkeet Sam:n taakse ja diodit/releet sulakeriman alle... Minireleitä käyttäen tilaa olisi ollut paremmin, mutta tähän hätään en jaksanut opetella niiden kytkemistä, kun mätänetin releissä ollu napoja mitenkään merkitty...

Lopuksi oli enää keulan kasaaminen ja lisävalojen suuntaaminen ja a´vot sano ryssä...


Nyt palaa taas kaikki lamput (ja palaneen valon merkkivalo...

