kokemuksia 260-300 SE automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vette79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 24.11.2008 22:04

kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja vette79 »

Morjensta kamraatit,

Tuli tuossa mieleen että mitä jos ostais perheelle oikean merkkisen kesäauton :)
Kattelin nettiä ja huomasin että tuommonen -80 luvun se vois olla tyylikäs kesäpeli?
Sopis hyvin kakarat takapenkille ja olis tyyliä ku ajetaan jätskikiskalle, mutta mutta
mitäs sanotta? kannattaakos noita bensa kutosia, automaatilla ees harkita?

Mitäs muuta kannattaa ottaa huomioon noissa malleissa? vikoja ? puutteita ?

Esim: 300SE automaatti vm 85 ja vastaavia tai 280SE AUTOMAATTI -83

Kiitos mielipiteistä,

ps. siis vain kesäkäyttöön ja pieneen ajoon, kulutuksella ei väliä :)
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3241
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja Hage »

M103 koneissa (260&300) oli ainakin nokka-akselit hatarampaa tekoa kuin loppupään malleissa, kestävämmät nokat löytyy muistaakseni '89 eteenpäin. (Voin toki muistaa väärinkin, googlettamalla luulisi löytyvän tarkka vuosiluku vastaukseksi)
280SE ja 280S on taas vanhempaa mallia, jotka on kuulema kalliita korjata etenkin jos ei tee remontteja itse. Lisäksi taitaa kuluttaa enempi kuin uudempi M103.
Isällä oli käyttöautona '86 vuoden 300SE yli kahdeksan vuoden ajan ja oli mainio auto, ym. nokka-akselin tosin joutui vaihtamaan sekä tyyppivikaisen virranajakajan + tietenkin perushuollot ja noin. Puskurikromit ja sivuvilkkujen ympärykset tykkäävät ruostua helposti eli ne kannattaa tarkistaa.
Manuaalivaihteisto ei kuulu S-Mersuun :D Tuon ajan automaatit ovat tosi kestäviä, koeajon aikana vaan kokeilet ettei luista ollenkaan. Myös tunkin rei'ät sekä takalasintuki on hyvä tarkistaa, takalasintuki sijaitsee takakontissa joka on semmoinen metallinen levy jossa on reikiä ja tietenkin pohja noin muutenkin.

e: ja jos kulutuksella ei ole niin väliä miksei samalla V8 kone? Ovat muutenkin yleensä paremmin varusteltuja :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1613
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Hagella oli hyviä pointteja. Ruosteet tosiaan on pahin vihollinen ja facelift-mallissa nuo puskurien kromit ovat melkein poikkeuksetta huonossa kunnossa ja arvokkaat uusia.

Suosittelisin kuitenkin hommaamaan facelift mallin 85-> ja niistäkin vielä mahdollisimman uuden vuosimallin. Uudemmissa (noin -89) muuttui mm. penkit tukevammaksi ja ovat huomattavasti mukavemmat istua. Myös taka-akselin rakenne on järkevämpi ja uudenaikaisempi facelift malleissa.

Jos 6-kone on vaatimus niin silloin mieluummin 300, siinä on vahvempi automaattiloota kun 260:ssä ja tehoa jokunen hevonen enemmän (280 kone jäi pois mallistosta faceliftin yhteydessä). Mutta jos kulutuksella ei ole väliä niin sitten tietysti se v8.

Varaosia saa hyvin ihan Suomestakin ja ulkomailta esim ebaystä sitten loput.

Onnea hankinnalle! Nämä autot alkaa kokoajan harventua liikenteestä.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja simoks »

Kannattaa varautua sytytys/bensansaannin puolien ongelmiin, rupee oleen kohta 30v mittarissa näillä autoilla.. paras kun itse löytyy hieman kiinnostusta roplata niin ei pety autoon heti jos sattuukin tulemaan ropleemia.

Itellä 300SEL ja on vaihdettu suuttimet,vj-kansi+pyörijä 2 kertaan, tulpat 2 kertaan, tulpanjohdot,puola,jarruletku, jousen alalautanen jne... Tosin autolla ajettu jo 630tkm :problem: Eli kannattaa tutkia tarkkaan että saa hyvän, muutenhan nämä on hienoja ajaa kun löytyy vanhan auton fiilistä ym ominaisuuksia.
W210 E320cdi
vette79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 24.11.2008 22:04

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja vette79 »

Morjensta kamraatit,

Hei kiitoksia kokemuksista ja hyvistä neuvoista, eli eli kyllä se on varmasti niin että -80 luvun lopun face lifti olis hyvä vaihtoehto ja tuo 300 SE.
Tosiaan kyllähän se V8 vois olla hyvä vaihtoehto mutta näyttää kuitenkin menevän yli meidän budjetin, toi 300 SE olis vielä budjettiin.

Ja kesäautoksi vain ja toki ite voi ruuvata ja pakkohan se on asennoitua niin että aina tulee jotain ja 30 vuotta vanhoissa jos jotakin.. mutta
kunhan ei tarvis hitsata kovin paljoa :)

Pitää vanha jenkki v8 hävittää ja ostaa tosiaan oikeen merkkinen kesäauto :) Tuolta nettiautosta kattelin ja näyttäis että alle 4000 rahan niitä
jo alkaa samaa..
Ei muuta ku kaupoille..

Kiitos vielä ajatuksista ja kokemuksista :) ja jos vielä tulee jotain mieleen, kirjottakaa :P
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13735
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja karra »

Minusta tämä vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan erinomaiselta, pintapuolisen tarkastelun jälkeen ihmettelen että ei ole myyty. Minulla on ollut muutaman kerran jo numero valmiina mutta en ole soittonäppäintä painanut :D

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/7315005" onclick="window.open(this.href);return false;

Itsellä kun ei ole tarvetta (vielä) , jos oma C180 menisi kaupaksi niin hakisin tuon kotiin ... ehkä...
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja acparma »

Hage kirjoitti:M103 koneissa (260&300) oli ainakin nokka-akselit hatarampaa tekoa kuin loppupään malleissa, kestävämmät nokat löytyy muistaakseni '89 eteenpäin. (Voin toki muistaa väärinkin, googlettamalla luulisi löytyvän tarkka vuosiluku vastaukseksi)
280SE ja 280S on taas vanhempaa mallia, jotka on kuulema kalliita korjata etenkin jos ei tee remontteja itse. Lisäksi taitaa kuluttaa enempi kuin uudempi M103.
Isällä oli käyttöautona '86 vuoden 300SE yli kahdeksan vuoden ajan ja oli mainio auto, ym. nokka-akselin tosin joutui vaihtamaan sekä tyyppivikaisen virranajakajan + tietenkin perushuollot ja noin. Puskurikromit ja sivuvilkkujen ympärykset tykkäävät ruostua helposti eli ne kannattaa tarkistaa.
Manuaalivaihteisto ei kuulu S-Mersuun :D Tuon ajan automaatit ovat tosi kestäviä, koeajon aikana vaan kokeilet ettei luista ollenkaan. Myös tunkin rei'ät sekä takalasintuki on hyvä tarkistaa, takalasintuki sijaitsee takakontissa joka on semmoinen metallinen levy jossa on reikiä ja tietenkin pohja noin muutenkin.

e: ja jos kulutuksella ei ole niin väliä miksei samalla V8 kone? Ovat muutenkin yleensä paremmin varusteltuja :)
Itellä on m103 tosin w124 -87. Tuosta nokka-akselista sen verran, että mitenkä kulunut nokka oireilee. Voiko mitenkään tarkistaa onko omassani vaihdettu? Autollani ajettu n. 300 tkm, itse niistä reilu 20 tkm. Joten luulisi että on jo joskus vaihdettu noihin kilometriin. Tällä hetkellä ei tosin ole mitään käyntivikoja (kop kop) :wink: .
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Venakoppa pois ja heti kyllä huomaat kuluman jos sitä on.
Huonokäynti ja tehottomuus vaivat tällöin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3241
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja Hage »

Juurikin näin miten Atlas sanoi, faijan 300SE:ssä eka nokka oli melkein pyöreä :D (160tkm ajettu) ja seuraavassa sama juttu ja ongelman huomasi jo 20tkm ajon jälkeen. Kolmannella ja viimeisellä vaihdolla ongelma hävisi kokonaan eikä enää meidän aikana tullut ilmi.
Tuo Karran linkkaama ässä on aikoinaan ollut täällä kerran tai pari esillä, eli jostain syystä on vaihtanut käsittääkseni omistajaa pariin otteeseen vuosien sisällä ja vieläkin samat kuvat autosta ilmoituksessa. Tosin se ei suoranaisesti tarkoita vielä mitään. Ilmastoinnista luultavasti aineet vain lopussa niinkuin yleensä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
vette79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 24.11.2008 22:04

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja vette79 »

karra kirjoitti:Minusta tämä vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan erinomaiselta, pintapuolisen tarkastelun jälkeen ihmettelen että ei ole myyty. Minulla on ollut muutaman kerran jo numero valmiina mutta en ole soittonäppäintä painanut :D

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/7315005" onclick="window.open(this.href);return false;

Itsellä kun ei ole tarvetta (vielä) , jos oma C180 menisi kaupaksi niin hakisin tuon kotiin ... ehkä...
Just tuota oon tuossa kans katellu ja tuumaillu... on vain niin kovin kaukana täältä länsirannikolta :)
mutta pitääpäs tuumata, olis kyllä aika makee kesäautoksi just vielä oikeen värinen.. :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13735
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla on käsitys että tuo kakkossarjan auto on ollut samalla omistajalla tässä viime aikoina. Ainakin se on ollut samassa parkkihallissa jonkin aikaa... ja ilmoituksen mukaan ollut pitkään yhdellä omistajalla. Puskurithan on ykkössarjasta ja penkit näyttää olevan mb-texiä pikaisesti ikkunan läpi vilkaisuna (eli epämukavaa kerniä). Voisihan sitä käydä tarkemminkin tutkimassa ja vaikka koeajamassakin.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3241
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja Hage »

Jos kilometrit pitää paikkansa ja kunto on oikeasti hyvä niin itse kävisin hakemassa tuon talteen jos etsisin toista W126:sta. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/7912338" onclick="window.open(this.href);return false;
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: kokemuksia 260-300 SE automaatti

Viesti Kirjoittaja acparma »

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sel/7938361" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 300 E -87 Aut.
Vastaa Viestiin