w124 kannen pultit
w124 kannen pultit
Paljoko on w124 250 kannen pulttien momentti?
Re: w124 kannen pultit
Jaa...10 vai 20 venttiilinen?
Yleensä tiedot on kannen tiivistepaketin mukana
Yleensä tiedot on kannen tiivistepaketin mukana
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 kannen pultit
10 ventiilinen
Re: w124 kannen pultit
Ulkomuistista 30Nm
60Nm
90 astetta
90 astetta.
Varmasti oikea tieto löytyy kannentiivisteen pakkauksesta.



Varmasti oikea tieto löytyy kannentiivisteen pakkauksesta.
wiimax.fi
Re: w124 kannen pultit
25Nm sit 40Nm. Tämän jälkeen kaffetauko esim. noin 15min. Sit kaikkien pulttien läpikäynti 40Nm uudelleen. Lähes poikkeuksetta aina keskimmäiset pultit kiristyy. Vasta tämän jälkeen 90° ja uudelleen toisenkerran 90°. Jossain pahvien ohjeissa kakkosmomentti on ilmoitettu 45Nm. Missään en ole nähny 60Nm.
Jos ei käy läpi tauon jälkeen jää keskimmäiset pultit hieman löysempään. Niin ja varmaan olikin tiedossa et pultit on syytä upottaa öljyssä ennen asennusta.
Jos ei käy läpi tauon jälkeen jää keskimmäiset pultit hieman löysempään. Niin ja varmaan olikin tiedossa et pultit on syytä upottaa öljyssä ennen asennusta.
Re: w124 kannen pultit
Autodata:
->12/88
1. 25 Nm
2. 40 Nm
3. odota 10 min
4. 90 astetta
5. 90 astetta
01/89 ->
1. 15 Nm
2. 35 Nm
3. 90 astetta
4. odota 10 minuuttia
5. 90 astetta
6. M8 = 25 Nm
->12/88
1. 25 Nm
2. 40 Nm
3. odota 10 min
4. 90 astetta
5. 90 astetta
01/89 ->
1. 15 Nm
2. 35 Nm
3. 90 astetta
4. odota 10 minuuttia
5. 90 astetta
6. M8 = 25 Nm
wiimax.fi
Re: w124 kannen pultit
Pitkissä kansissa joskus tuli pohdittuakin tätä aihetta vaikka periaatteessa homma on hyvinkin simppeli. Eli kun kiristys aloitetaan keskeltä niin toisella kierroksella kannen päädyt eivät vielä ole kovin tiiviisti kiinni vasten lohkoa. Keskipultteja kun vedetään esim nyt siihen 40Nm niin päädyt ponnistaa ns. extraa ja siksi keskimmäiset jää löysään kun päädytkin on vasten lohkonpintaa.
Voisiin olla viisasta kiristää pitkät kannet esim. ensin 15, sit 25, sit 35 ja lopuksi 40Nm. Tälleen tehtynä kansi ei taivu kiristysvaiheessa ja siten halkeamisen riski pienenee. Niitähän on sattunu että ponnistettu ehjäksi todettu kansi on sit kuitenkin halki kun konetta käytetään ekaa kertaa. Näille ei oikein muuta selitystä ole kuin se että kansi halkeaa kiristysvaiheessa.
Olen sittemmin tehny tuon kannen kiristyksen silleen että jos tavoitemomentti ennen 90° on se 40Nm niin vedän pultit 38Nm ja odotan sen 15min. Sit kirraan vasta 40Nm. Tälleen meneteltynä kaikki pultit kiristyy toiset enemmän toiset vähemmän ja ns. lepokitka ei vääristä muittenkaan pulttien kireyttä.
Voisiin olla viisasta kiristää pitkät kannet esim. ensin 15, sit 25, sit 35 ja lopuksi 40Nm. Tälleen tehtynä kansi ei taivu kiristysvaiheessa ja siten halkeamisen riski pienenee. Niitähän on sattunu että ponnistettu ehjäksi todettu kansi on sit kuitenkin halki kun konetta käytetään ekaa kertaa. Näille ei oikein muuta selitystä ole kuin se että kansi halkeaa kiristysvaiheessa.
Olen sittemmin tehny tuon kannen kiristyksen silleen että jos tavoitemomentti ennen 90° on se 40Nm niin vedän pultit 38Nm ja odotan sen 15min. Sit kirraan vasta 40Nm. Tälleen meneteltynä kaikki pultit kiristyy toiset enemmän toiset vähemmän ja ns. lepokitka ei vääristä muittenkaan pulttien kireyttä.
Re: w124 kannen pultit
Kyllä on hyvä tarkistaa tuo viimeinen Nm ilmoitettu momentti kaikkien pulttien osalta vielä toiseen kertaan, ensimmäiseksi kiristetyt jäävät muuten pienempään momenttiin.
wiimax.fi
Re: w124 kannen pultit
Momentilla kiristys perustuu kuitenkin kitkaan eli öljy kierteistä häviää eli ei siellä voi kovin moneen kertaan tai pitkiin taukoihin ole mahdollisuutta....siksi on siirryttykin tohon kulma ajoon kun jokin perus arvo on saavutettu
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-