Valoa kansalle - mitkä parhaat tuikut?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Valoa kansalle - mitkä parhaat tuikut?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Syksy tuloo vääjäämättä ja illat pimenevät. Hirvet alkavat kirmailla maanteillä metsämiesten suosiollisella myötävaikutuksella, pienemmistä elävistä puhumattakaan. Taitaa sinne muutama tienpiennarta tallaava kaamoskoululainenkin mahtua sekaan :shock: Keilailukisat on kuitenkin terveellisempää hoitaa hallissa :lol:

Siis tarvitaan valotehoa keulalle, sillä tuo tähti ei sinällään riitä vielä valaisemaan kuin kesäillan valsseja ja konepeiton päällä kiireessä suoritettuja coituksia :oops:
Tämä tehonlisä tulisi kuitenkin toteuttaa ilman lisävaloja. Asiaan: on ollut olemassa ketju parhaimman sortin polttimoista jossain saitin alkuhämärissä, tai jopa Suolen puolella :?: .

Haulla ei aihetta tuntunut löytyvän. Kyse oli ilmeisimmin General Electricin tuikuista. Mikä on tämä GE:n polttimotyyppi, jota estoitta kehuttiin ja mistä noita saisi lunastaa? Muistelen, että kehuskelut äityivät vallan maximaalisiin mittoihin, ja että valotehoa olisi tullut tuollaiset 20-30% lisää osrameihin, hilipseihin, helloihin, bosseihin yms. verrattuna. Ainakin Henkka taisi mainita GE:n olevan ihan kunkku. Oliskona valaistusta asiaan :roll: ?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

General Electric +60 %, olisiko ollut vielä joku Mega Light. Lisää aiheesta hakutoiminnolla... 8)

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lectric%2A

Ne on hyvät, ainakin hintaansa nähden.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

http://www.meredin.fi/Meredin/1007.pdf

Tuolla ainakin näytti olevan noita General Electricin polttimoita ym...vaan olikohan myös autoihin...

EDIT: ei jumankauta...sehän onkin joku veneiljöiden mekka :lol:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Itse vaihdan ajovalopolttimot joka vuosi elo-syyskuun vaihteessa. Näis säästyy siltä että tienpäällä pitää liikkua yksisilmäisenä ja valotehokin lisääntyy huomattavasti kun polttimot vaihtaa uusiin. Montaa polttimomerkkiä on tullut kokeiltua mutta parhaaksi on tähän mennessä osoittautunut Philips Vision Plus. Erityisesti lähivalo on mielestä hyvä ja kyllä pitkilläkin näkee. Hintaa parilla jotain 15-20€. Tais voittaa TM:n H4 testin noin vuosi sitten, pitääpä katsella lehti kätköistä..

Tuli vielä mieleen sellanen juttu viime talvelta kun istuin yhden metsätaipaleen kaverin kyydissä ja polttimot oli jotkut Super Hyper Cool Blue Xenon Vision Extra H4-langat ja valoteho oli aivan surkee. Kohteiden erottaminen hyvin vaikeaa ja vastaantulijoiden valot tuntuivat häikäsevän silmiin.. Silloin tajusin miten tärkeät laadukkaat polttimot ovat. Ja ruman näkösiä ne keino "ksenonit", näkyy kaikki sateenkaarenvärit kun sellaisilla polttimoilla varustettu auto tulee vastaan.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UP:
Saa nimittäin edelleen noita GE:n +60% megalaitteja. Hintaa Salon motonetissä 9.90 euroa pari. Ja toden totta: tehoa on aiempiin, ilm. Wurthin polttimoihin verran hurjasti. Kantamaan tuli lisää varmaan puolet, lisäksi valon sävy on mukavan sinertävää, valkoisempaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tuoppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Osram Light breaker H4 itsellä ja täytyy myöntää että ovat hyvät, lähivalot todella kirkkaat ja pitkät kantaa kauas sellaiset vähän sinertävät nuo pitkät.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, GE:n hinta on laskenut alle kympin pari. Ainakin Savonlinnassa ja Vantaan Motonetissä. Farmariin rouva osti Philipsin +80%-polttimot, uusinta uutta kai. Hintaa yli 20 e/pari enkä pidä juuri GE:tä parempana. Lisäksi Hiilipsillä paketointi oli todella mitätön, liian jäykkä muovirasia.

Harvinaisen kauan pysynyt tuo GE:n malli markkinoilla, ilmeisesti kysytty. Edelleen pisteet siis GE:lle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Jep, GE:n hinta on laskenut alle kympin pari. Ainakin Savonlinnassa ja Vantaan Motonetissä. Farmariin rouva osti Philipsin +80%-polttimot, uusinta uutta kai. Hintaa yli 20 e/pari enkä pidä juuri GE:tä parempana. Lisäksi Hiilipsillä paketointi oli todella mitätön, liian jäykkä muovirasia.

Harvinaisen kauan pysynyt tuo GE:n malli markkinoilla, ilmeisesti kysytty. Edelleen pisteet siis GE:lle.
Heh. Minulle taas tuli mieleen pakkauksia tutkiessani, että Philipsin kalliimpi hinta liittyy juuri siihen monimutkaiseen, ilmeisen hintavaan muotoiltuun muovitoosaan. GE:t taas tulevat helpossa ja ekologisessa pahvirasiassa.

Alkaa muuten nähdä, kun noiden ajovalopolttimien lisäksi on uudenkarheat ajovalolasit ja lisäpitkissä uudet hookakkoset. :D
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

tuoppi kirjoitti:Osram Light breaker H4...
On Night breaker, ei sentään lampunrikkoja :) Noita on kehuttu hyväksi, mutta jotkut moittineet kestoikää heikoksi, jostakinhan se kirkkaus on otettava, eli kestoikä sitten kärsii. Philipsien X-treme Power on ilmeisen hyvä myös, mutta hinta on kyllä aika kova. Tietysti kannattaisi mitata lampun kannalle jäävä jännite, tuskin S-mersussakaan on mitkään premium-johdotukset ajovaloille, katkaisijan kautta kiertävä ilman releistystä (vai onko S:ssä moiset) oleva ohjaus hukkailee kyllä turhan paljon.

Edit: Ja GE:n poltin taisi olla juurikin tuo +60%, siinä kestoikä vielä kurjempi. Mutta hinta/valoteho ilmeisen hyvä.
Olisihan sitten noita 55/100W / 80/100W polttimoita, mutta kasikymppiset puolikkaat on aika kirkkaat mahdollisesti jonkun virkaintoisen poliisin mielestä, sitten taas 55/100 on turhan iso ero pimeällä, kun vaihtaa pitkiltä puolikkaille. Mersun umpioiden luulisi kestävän tuollaisiakin tuikkuja, on sen verran isokokoiset kooltaan. Itse pari talvea ajelin 80/100W lampuilla vanhalla 240 Volvolla, hurja parannus oli noilla, jäi lisävalot ostamatta.
Viimeksi muokannut mie2, Pe 11.01.2008 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Haet vaan esim. orkkis osramit vaik maitokaupasta samalla käynnillä, on yhtä hyvät kuin noi plus(höpöhöpö) tehot, ite ostin noi philiksen-polttimot mikkä maksoi 21e :shock:, ja sanoo sanoa jotta rahat meni kuin mopen perseeseen :twisted:. Virtaa tulee kyl navoille kun on se bilteman valovahvistin käytös, jotta se ei siitä kii. Sillä erotuksella taitaa saada korin olutta :wink:
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ei muuta ku Night Breakeria sinne nokalla tai vastaavaa hyvää lamppua. Sitte alkuperäisiin johtoihin väliin tasasuuntaussillat, mutta kytketään van plus johdon väliin siten, että jännite kulkee kahden diodin kautta. Näin siis vaih lyhkäsiin valoihin. Sitte rakennetaan valonvahvistin sekä lyhyille ja pitkille, lyhkäset tietysti tarvitsee sen katkaisijan, jotta ei polta kokoajan täysillä... Nyt voi ajella päivällä päivävalot päällä, ja kun alkaa hämärtää, napsasta kytkimestä lähivaloihinkin voimaa... 8) Saahan tälläisiä Motonetistäkin, mutta melko kalliita, halvemmaks tulee kun ite tekee... :)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=48-3974

onkos tuota mototnetin valonvahvistinta kukaan koittanut että auttaako?
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Kyllä olen kokeillut 124:ssa. Kokeilun tulos oli se, että ostin toiseenkin, eli olen hyvin tyytyväinen. Polttimoina on Osram night breakkerit, jotka antaa selvästi vakiota valkoisempaa valoa. Olen kokeillut myös Philipsin +80% polttimoita, jotka myös on hyvät.

Valonvahvistin on ollut kuukauden päivät, joten nähtäväksi jää pitääkö lupaus polttimoiden paremmasta kestosta paikkansa. Kestävyys ei kyllä ole näiden +80/+90 tuikkujen vahvin laji.

Samalla olen tehnyt vertailuja Hellan ja Boschin umpioista. Siis satakaksnelkussa. Bosch antaa kyllä selvästi leveämmän ja tasaisemman valon.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Viime viikolla kaveri kysyi - kun oli ajanut edellä - että mitkä ihmeen kirkkaat lamput sulla oikein on ?

Olin juuri pessyt heijastimet, laittanut uudet lasit, ja polttimot Philips Premium +30% ( auto siis w124 )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla w124 umpiot vuodelta 2005 ja Osram 100W/90W H4. Kyl näkee hyvin!

Ymmärrän nyt miksi w124 valoja parjataan. farmarissa on alkuperäiset umpiot samoilla polttimoilla ja ne on suorastaan huonot. Jännite o suunillee sama molemmissa. Umpion kunto ratkaisee todella paljon.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

mites ne alkuperäiset umpiot joissa sumarin paikalla lisäpitkä? onko kokemuksia ja mistä olette hankkineet uusia umpioita 124seen / hintoja? omassa vm 1994 124ssa alkuperäiset popat keulalla, ajettu nyt 240tkm vois kohta uusia... jossain olen nähnyt niitä projektori-mitälie valoja myös 124seen, tekeeköhän mitään muuta ku teinin näkösen keulan?
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos laitat uudet heijastimet mustuneiden tilalle, ja uudet lasit hiekkapuhallettujen tilalle, sekä uudet polttimot = nehän on uudet :idea:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vanhoistakin lampuista saa ihan hyvät, kun relettää. jännite nousee jonkun puoltoista volttia polttimolla ja se tekee valotehoa ainakin sen 20% polttimolla, kun polttimolla. ja sitten se koko järjestelmäkin sietää paremmin ylitehosia polttimoita, jos haluaa käyttää vaikka 90 wattisia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

jep

Viesti Kirjoittaja koyama »

124:seen laitoin 3 vuotta sitten Night breakerit.Olikohan Osramin valmistamat.Samat edelleen ehyet.Valokirkkautta tuli kyllä reilusti.Ei lisävaloja kaivannut ja samat laitoin väykkyyn.Ei voi moittia,mutta taisivat olla 10 euroa kappale.
Pitääpä kokeilla lyhyissä noita generaaleja
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä oli Night breakerit, mutta kestoikä jäi puoleen vuoteen ja
nyt otin jotkin hiukan vähemmän piristetyt polttimot. Kestoikä on lyhyt
näissä polttimoissa, joille luvataan ylimääräistä kirkkautta.

Valokatkaisija on ohitettu releellä eli jännitteitä on hiukan
nostettu ja tämä vaikuttaa kestoikään lyhentävästi. Lisäpitkille menee
jännite suoraan akusta releen kautta eli valojen vikailmaisinta ei ole
välissä.

Heijastimet ja lasit on uusittu ja sumuvalot on muutettu lisäpitkiksi.
Nyt näkee mukavasti tällä 124:lla, varsinkin pitkät päällä.

Tuo päivävalokytkentä olisi tarkoitus asentaa sumuvalokytkimeen,
joka on nyt jouten.

Hyllyssä on 50W ksenonit lisäpitkiin, mutta ei ole ollut tarvetta asentaa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

pera8x kirjoitti:..... sietää paremmin ylitehosia polttimoita, jos haluaa käyttää vaikka 90 wattisia.
Tarkoititko tosiaan 90W, vai sittenkin + 90% lisää valotehoa ? :idea:
90W ei ole sallittu tieliikenne käyttöön, mutta nuo "plus polttimot" ovat.

Tehokkaampien polttimoiden kestoiässä on eroja, eli yhden merkin huonoa kestoa ei voi yleistää. Parempi valoteho saavutetaan näissä muuttamalla hehkulangan metallikoostumusta, käyttämällä erikoiskaasuseoksia ja nostamalla painetta polttimon sisällä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

ajovaloautomatiikka ei välttämättä sovi noille viritetyille lampuille.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

tuoppitoukka kirjoitti:http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=48-3974

onkos tuota mototnetin valonvahvistinta kukaan koittanut että auttaako?
Mulla on ollu vuoden päivät jotka on rakennettu h4;lle h7+h7 sarjastaeli lyhyet ja pitkät vahvistaa ,polttimoina +30%.
Kerran vuoteen nyt vaihdoin polttimot.Ajattelin jos pistää parempi tehoiset niin ei kestä sitäkään.Valo tehon takia ei kyllä tartte tehokkaimpia/kalliimpia.
Tuo vahvistinhan perustuu että se hakkaa/pätkii sitä virtaa jolloin polttimon käyttö ikä myös pitenee koska jännite piti olla luokkaa 14.6V vai oliko jopa enemmän ja erityisen hyvä se on siinä että vaikka auto ei ole käynnissä niin valoteho on aina 100%.
Itse olen ollu tyytyväinen ja voin suositella kaikille jotka eivät laillisesti laittaa ksenoneita tai eivät halua rumentaa lisävaloilla keulan ilmettä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

millähän tekniikalla nuo plus polttimot on tehty? nehän ei voi perinteistä halogeni tekniikkaa vissii olla jos pystyvät samalla wattimäärällä tehon jopa tuplaamaan. Ennenwanhaan tuplatehot tarkoitti tuplawatteja. :?: :roll:

Yllättäen tollanen plus 80% vastaa käytännössä samaa kuin 90W. Lasermittarilla polttimon pintalämpötilakin on sama.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Verrattuna tavalliseen halogeenipolttimoon:

Pluspolttimoissa hehkulanka on pienempi, jolloin valolähde on pistemäisempi
ja valo suuntautuu paremmin oikeaan suuntaan.

Pistemäisyys aiheuttaa myös valkoisemman valon, koska lämpötila
on korkeampi. Tästä syystä lanka kuluu nopeammin.

Sininen valo saadaan aikaan suodattamalla pois muita taajuuksia kuin
sinistä, mikä vähentää valotehoa.

Pitkään kestävissä polttimoissa on sitten päinvastoin suuri hehkulanka,
heikko suuntaus ja oranssinpunainen valo.

Uudet umpiot ja polttimot nostavat valotehoa silminnähden verrattuna vanhoihin.

Watit ja lumenit on säädetty ECE-normissa R37 ylärajoihin. Esim. 12 voltin
H4-polttimon teho voi olla 75/68W ja valovuo 1650/1000 lumenia, kun
jännite on 13,2 volttia. H3:ssa arvot ovat 68W ja 1450 lm samalla jännitteellä.

Kannattaa mitata, paljonko polttimon kannalla on jännitettä ja
jos se on alle 13,2 volttia auton käydessä n. 2000 rpm, niin jännite
on alakanttiin. Silloin ainakin kannattaa vaihtaa pluspolttimot tai nostaa
jännitteitä, koska polttimoilla on alijännite ainakin minun mielestäni.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Näissä plus poltimoissa langan kulumista, ja Volframin irtoamista, hidastetaan erikoiskaasuilla ja nostamalla kuvun sisäistä painetta.
Näiden toimien onnistuminen vaikuttaa kestoikään.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

heijastin

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Jarkko N puhui että vaihdoin 124:sen sumarit lisäpitkiksi.vielälöhän noita heijastimia löytyy jostain kaupasta ? olis hieno laittaa pitkät kun noita sumareja eivoi okeen käyttää milloinkaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös siihen riitä kun vaihtaa e500 lasit ,kupu pois ja siinähän se.
Lasit tais vaan maksaa jotain 130/ e kpl koko umpiot 215/kpl
Jotkut taas on lyöny sisään h3 ksenonit ja vakiolaseilla.Siis sumareiden paikalle.
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

lisä pitkät

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

kyllä niillä röpelö ja sileillä laseilla tulee sama sumarin viirukuvio.on kummatkin. mutta sitä en ole kokeillu että ilman sitä tötteröä siinä polttimon esessä?jotenkin tuntuu että se on kiinni siitä heijastimesta.onhan noita lisäpitkiä jos virittäis sopivan kokosen pohjan sinne lasin alle ja ei puhus kelleen mitään rupeis näkeen vähän pitemmälle ja jos xenonia polttais niin ? :roll:
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Vanhat holokeeni polttimot ongelmajätteeseen ja 35w Cobrat tilalle jos nähdä meinaa :wink:
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Vastaa Viestiin