EGR ongelmat, ei aina anna vikakoodia.
Saattaa oirehtia:
Moottorissa ei ole vetoa, ei kulje yli 80km. Vaihteisto ei halua vaihtaa, kiertää aina 3000k asti, ennenkuin vaihtaa. Ei vaihda 5 vaihdetta isommalle. Käsin vaihto ei toimi kunnolla.
Vika poistuu, kun starttaa uudestaan. Esiintyy satunnaisesti tai vain kylmänä.
Ei tule moottorivaloa, ei vikakoodia, ei jää muistiin mitään.
Kun alkaa jumittua riittävästi, moottorivalo syttyy, ja tulee vikakoodit (?)
Valtuutettu mersuhuolto ei aina osaa paikallistaa, eikä varsinkaan huolla sitä. Eikä saa auki rikkomatta sitä, vaan joutuu ruhjomaan sen.
Ja sitten lopulta vaan vaihtaa osan. Hintaa kertyy 500-700€?
Helppo perustella vaihto, kun "oli rikki".
Tässä helppo keino aukaista EGR ja antaa ensiapua.
EGR irrotus, avaaminen, puhdistaminen, ohje.
Tarvitaan:
Pidäkeruuvi M6x10 2kpl (kuusiokolo)
Kierretappi M8 (koko kierre, ei niin, että alku on vajaata kierrettä)
Kuusiopultti M8x60-100 2kpl (pituus ei ole tärkeä kunhan on M8)
Irroita johto ja letku. Kierrä EGR kiinnitysruuvit, 2kpl pois.
Ruuvaa pidäkeruuvit EGR laipan reiästä sisään, n. 10mm syvälle, eli laipan paksuudelta sisään, + n. 2mm. (moottorin runkoon, EGR laipan pohjan alapuolelle n.2mm)
Kierrä M8-kierretappi käsin niin syvälle, kuin tappi ylettyy pidäkeruuviin asti.
Varovasti, että tappi ei katkea. Kumminkin, että ehjää M8 kierrettä tulee koko EGR laipan paksuudelta.
Laipan vapaa reikä on 6,5mm, eli juuri sopivasti M8 kierretapille.
Käytä leikkuunestettä. Ja imuroi lastut pois, ennenkuin poistat EGR-venttiilin.
Kierrä kierretappi pois. Jätä pidäkeruuvit vielä reikiin. Voit kiertää niitä hiukan ylös päin, laipan alapinnan tasalle.
Kierrä M8x60 pultit laipan reikiin. Kierrä vuorotellen, että EGR nousee nätisti pois. N. 5mm jälkeen helpottaa, ja EGR nousee jo näppi voimin pois.
Avaa musta kotelo, jossa on venttiilin kääntövarsi koneisto.
Puhdista. Jos on nokea paljon, on venttiilin varren liuku tiivistepinta kulunut, eli koko EGR pitää uusia (pikapuolin).
Puhdista venttiilin varsi, venttiilin lautasen tiivistepinta ja pesä. Ja voitele venttiilin varsi sopivalla kuumuutta ja pakkasta kestävällä ohuella öljyllä. En tiedä, mikä olisi paras. Kuparitahna on varmaan liian paksua pakkasella? Ehdotuksia?
Mersu V6 CDI moottoriin varaosa nr A 642 140 1060, 6421401060,
(valmistaja Wahler 244121047)
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 0&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
EGR toimintaa on selostettu esim. tässä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakokaa ... r%C3%A4tys" onclick="window.open(this.href);return false;
Korjatkaa, tarkentakaa vapaasti.
Kuvia:
EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
Re: EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
Tätä näemmä tarjotaan ratkaisuksi melkein jokaiseen vikatilakyselyyn, muistutetaan nyt vielä lukijoille että vikatilasta jää aina vikamuistiin jotain jonka perusteella voi edetä etsimään vian aiheuttajaa.
Vikatila on tässä kuvattu aika lailla hyvin mutta lopun maininta siitä ettei muistiin jää mitään ei pidä paikkaansa:
Vikatila on tässä kuvattu aika lailla hyvin mutta lopun maininta siitä ettei muistiin jää mitään ei pidä paikkaansa:
300SLR kirjoitti:Moottorissa ei ole vetoa, ei kulje yli 80km. Vaihteisto ei halua vaihtaa, kiertää aina 3000k asti, ennenkuin vaihtaa. Ei vaihda 5 vaihdetta isommalle. Käsin vaihto ei toimi kunnolla.
Vika poistuu, kun starttaa uudestaan. Esiintyy satunnaisesti tai vain kylmänä.
Ei tule moottorivaloa, ei vikakoodia, ei jää muistiin mitään.
oulaistenliikenne.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
Vikatilasta jää aina jälki mikä näkyy *:rila ja samanlainen vikatila tulee vikapa ahtovuodosta kuin jumitavasta EGR vetiilistädealer kirjoitti:Tätä näemmä tarjotaan ratkaisuksi melkein jokaiseen vikatilakyselyyn, muistutetaan nyt vielä lukijoille että vikatilasta jää aina vikamuistiin jotain jonka perusteella voi edetä etsimään vian aiheuttajaa.
Vikatila on tässä kuvattu aika lailla hyvin mutta lopun maininta siitä ettei muistiin jää mitään ei pidä paikkaansa:300SLR kirjoitti:Moottorissa ei ole vetoa, ei kulje yli 80km. Vaihteisto ei halua vaihtaa, kiertää aina 3000k asti, ennenkuin vaihtaa. Ei vaihda 5 vaihdetta isommalle. Käsin vaihto ei toimi kunnolla.
Vika poistuu, kun starttaa uudestaan. Esiintyy satunnaisesti tai vain kylmänä.
Ei tule moottorivaloa, ei vikakoodia, ei jää muistiin mitään.
mutta sattaa olla että ei näy vaikapa torque diptadapla tai autocom arvome seuravan koodin testereillä
myöskään sillon ei jää jälkeä jos joku on ohjelmasta poistanut pätkän
(usein nissä tapauksissa ronkittu ohjelmaa siinä toivossa että hitupönikkä ei oireilisi)
kuvat on hyvät monesti kysytään miten sen putsattua niin kuvasta selviä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
Omassa W212 OM651 samat oireet viime talvena. Vikamuistissa "egr venttiilin toimintahäiriö". Lopulta syyksi paljastui viallinen ilmamäärämittari. Piti vaan kunnolla käydä läpi kaikki testaukset ja mittaukset aivan *.rin ohjeiden mukaan. Kannattaa tuota hienoa työkalua käyttää oikein, niin varmasti varsinainen vika löytyy.
Re: EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
En halua epäillä tai väittää, että vikakoodia ei tulisi.CDI203 kirjoitti:Vikatilasta jää aina jälki mikä näkyy *:rila ja samanlainen vikatila tulee vikapa ahtovuodosta kuin jumitavasta EGR vetiilistädealer kirjoitti:Tätä näemmä tarjotaan ratkaisuksi melkein jokaiseen vikatilakyselyyn, muistutetaan nyt vielä lukijoille että vikatilasta jää aina vikamuistiin jotain jonka perusteella voi edetä etsimään vian aiheuttajaa.
Vikatila on tässä kuvattu aika lailla hyvin mutta lopun maininta siitä ettei muistiin jää mitään ei pidä paikkaansa:300SLR kirjoitti:Moottorissa ei ole vetoa, ei kulje yli 80km. Vaihteisto ei halua vaihtaa, kiertää aina 3000k asti, ennenkuin vaihtaa. Ei vaihda 5 vaihdetta isommalle. Käsin vaihto ei toimi kunnolla.
Vika poistuu, kun starttaa uudestaan. Esiintyy satunnaisesti tai vain kylmänä.
Ei tule moottorivaloa, ei vikakoodia, ei jää muistiin mitään.
mutta sattaa olla että ei näy vaikapa torque diptadapla tai autocom arvome seuravan koodin testereillä
myöskään sillon ei jää jälkeä jos joku on ohjelmasta poistanut pätkän
(usein nissä tapauksissa ronkittu ohjelmaa siinä toivossa että hitupönikkä ei oireilisi)
kuvat on hyvät monesti kysytään miten sen putsattua niin kuvasta selviä
Voisitko kuitenkin täsmentää, minne se tulee, jos vikavalo ei syty, vaikka auto on mennyt vika tilaan 3 kuukauden aikana ehkä 100 kertaa, siis joka aamu. Siis mistä se vikakoodi löytyy?
Ainakaan se ei tule siihen pikatesti valikkoon, kun sen starin tyrkkää kiinni. Oma kokemus koskee 212/350 konetta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
Tämä selventääkin paljon... perusjutut hakusessasimosami kirjoitti:En halua epäillä tai väittää, että vikakoodia ei tulisi.CDI203 kirjoitti:Vikatilasta jää aina jälki mikä näkyy *:rila ja samanlainen vikatila tulee vikapa ahtovuodosta kuin jumitavasta EGR vetiilistädealer kirjoitti:Tätä näemmä tarjotaan ratkaisuksi melkein jokaiseen vikatilakyselyyn, muistutetaan nyt vielä lukijoille että vikatilasta jää aina vikamuistiin jotain jonka perusteella voi edetä etsimään vian aiheuttajaa.
Vikatila on tässä kuvattu aika lailla hyvin mutta lopun maininta siitä ettei muistiin jää mitään ei pidä paikkaansa:300SLR kirjoitti:Moottorissa ei ole vetoa, ei kulje yli 80km. Vaihteisto ei halua vaihtaa, kiertää aina 3000k asti, ennenkuin vaihtaa. Ei vaihda 5 vaihdetta isommalle. Käsin vaihto ei toimi kunnolla.
Vika poistuu, kun starttaa uudestaan. Esiintyy satunnaisesti tai vain kylmänä.
Ei tule moottorivaloa, ei vikakoodia, ei jää muistiin mitään.
mutta sattaa olla että ei näy vaikapa torque diptadapla tai autocom arvome seuravan koodin testereillä
myöskään sillon ei jää jälkeä jos joku on ohjelmasta poistanut pätkän
(usein nissä tapauksissa ronkittu ohjelmaa siinä toivossa että hitupönikkä ei oireilisi)
kuvat on hyvät monesti kysytään miten sen putsattua niin kuvasta selviä
Voisitko kuitenkin täsmentää, minne se tulee, jos vikavalo ei syty, vaikka auto on mennyt vika tilaan 3 kuukauden aikana ehkä 100 kertaa, siis joka aamu. Siis mistä se vikakoodi löytyy?
Ainakaan se ei tule siihen pikatesti valikkoon, kun sen starin tyrkkää kiinni. Oma kokemus koskee 212/350 konetta.
se tulee sinne minnen siinäkin tapauksessa että "vikavalo" syttyy
siis jos auto menee vikatilaan ja näkyy siinä xentryn pikatestiin jälkeen,
jos taas auto ei olle oikesti vikatilassa
(kuvuaksen vikatilasta löydät tältäkin palstalata moneen kertaan)
niin sitten vikalöytyy tekemälläohjatut testiti
(siinä toisin pitä osata jo hiukan muutakin kuin painaa enteriä )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 25.06.2016 09:11
Re: EGR aukaiseminen puhdistaminen CDI Käyntihäiriö
Aivan loistava ohje. 2008 320 cdi 4-maticista lähti EGR-venttiili noilla ohjeilla jopa yllättävän helposti.