W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Ilmat lämpeni ja oikeaan etukulmaan ilmaantui kova narina (aiemminkin narahdellut, mutta ei noin pahasti ja talvisin ollut ihan hiljaa). Tunkkasin auton ylös ja laitoin neulalla öljyä alapalloon ja raidetangon päähän -> ei vaikutusta ja alapallossakaan ei tuntunut välyksiä vaikka oli toisella tunkilla nostetttu. Iskareiden yläpäässäkään ei mitään ihmeellisyyksiä näkynyt :problem:

Mutta sitten lisää vääntelyä ja kääntelyä ja näyttäisi siltä että melunlähde olisi apusimpukka, tuntui myös tehostinta aika hyvin kuormittavan, kun rattia käänteli hiekkapohjaisella alustalla puolelta toiselle. Pienestä liikkeestä lähtee jo melkoinen narskahdus. Ohjaus on jämäkkä, ei ole klappia ja ratissa juurikaan ei ole tyhjää liikettä.

:?: Mitä tuolle apusimpukalle voi tehdä, onko siinä mitään säätöjä, vai onko joku korjaussarja laitettava, vai hiljeneekö nivelet rasvaamalla, vai mikä osa siellä mekkaloi? Isompaa ihmettelyä ei vielä päässyt tekemään, täytyy saada auto pukeille ja kelkkoa painava metallinen pohjapanssari ensin pois tieltä, hmph.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja atlas »

En usko että apusimpukka ääntää vaan ääni tulee alapallosta...kantautuu vain...mulla meni noin 5päivää että öljy sujakumin alle alkoi vaikuttamaan...eli timmi nivel.
Toki jos apusimu ääntää niin auki ja voitele teflonpinta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Vielä tuota tuli pyöriteltyä avustajan kanssa ja sitkeästi apusimpukalta vaikuttaisi, täytynee läväyttää auki ja voidella jollain käypäsellä aineella. On kyllä niin lähellä pakosarjaa ja lämpöpeltikin oli vähän jo saanut eroosiota että ei taida muu tavara oikein kestää kuin joku PTFE-rasva. Korjaussarjaa ei liene toinna alkaa asennella, näkyi aika huonoja kokemuksia olleen ainakin tarvikeosista ja väljältä tuo ei vaikuttanut.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos se ei ole väljä niin turhaan vaihtaa..voitelee vaan sisältä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

R-N-X kirjoitti:Vielä tuota tuli pyöriteltyä avustajan kanssa ja sitkeästi apusimpukalta vaikuttaisi, täytynee läväyttää auki ja voidella jollain käypäsellä aineella. On kyllä niin lähellä pakosarjaa ja lämpöpeltikin oli vähän jo saanut eroosiota että ei taida muu tavara oikein kestää kuin joku PTFE-rasva. Korjaussarjaa ei liene toinna alkaa asennella, näkyi aika huonoja kokemuksia olleen ainakin tarvikeosista ja väljältä tuo ei vaikuttanut.
Hei ! Laita apusimpukkan puoleenväliin rasvanippa. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mese 320 TE kirjoitti:
R-N-X kirjoitti:Vielä tuota tuli pyöriteltyä avustajan kanssa ja sitkeästi apusimpukalta vaikuttaisi, täytynee läväyttää auki ja voidella jollain käypäsellä aineella. On kyllä niin lähellä pakosarjaa ja lämpöpeltikin oli vähän jo saanut eroosiota että ei taida muu tavara oikein kestää kuin joku PTFE-rasva. Korjaussarjaa ei liene toinna alkaa asennella, näkyi aika huonoja kokemuksia olleen ainakin tarvikeosista ja väljältä tuo ei vaikuttanut.
Hei ! Laita apusimpukkan puoleenväliin rasvanippa. :thumbup:
Ei.....siinä olevat kumiholkit ei varmasti tykkää rasvasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
R-N-X kirjoitti:Vielä tuota tuli pyöriteltyä avustajan kanssa ja sitkeästi apusimpukalta vaikuttaisi, täytynee läväyttää auki ja voidella jollain käypäsellä aineella. On kyllä niin lähellä pakosarjaa ja lämpöpeltikin oli vähän jo saanut eroosiota että ei taida muu tavara oikein kestää kuin joku PTFE-rasva. Korjaussarjaa ei liene toinna alkaa asennella, näkyi aika huonoja kokemuksia olleen ainakin tarvikeosista ja väljältä tuo ei vaikuttanut.
Hei ! Laita apusimpukkan puoleenväliin rasvanippa. :thumbup:
Ei.....siinä olevat kumiholkit ei varmasti tykkää rasvasta.
No ei sunkaan auton alustaan laiteta sellaista kumia joka ei kestä rasvaa ja öljyä ? :thumbup:
Meseillään
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Narina äityi aivan helvetilliseksi ja tähän lähtöön ei kunnon puslasarjaa saa mistään. Taidan porata kaksi pientä reikää apusimpukan putkeen ja tunkea teflonisuihketta ylös ja alas ja katsoa josko hiljenisi edes hetkeksi. Eikai tuo narina voi kertoa muusta kuin että pusla on paskana tai sitten pultti on jumahtanut holkkiin ja kumi pyörii putken sisällä.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

R-N-X kirjoitti:Narina äityi aivan helvetilliseksi ja tähän lähtöön ei kunnon puslasarjaa saa mistään. Taidan porata kaksi pientä reikää apusimpukan putkeen ja tunkea teflonisuihketta ylös ja alas ja katsoa josko hiljenisi edes hetkeksi. Eikai tuo narina voi kertoa muusta kuin että pusla on paskana tai sitten pultti on jumahtanut holkkiin ja kumi pyörii putken sisällä.
Hei ! Poraa se reikä puoleen väliin putkea ja sellaisella terällä, että saat tehtyä samaan reikään 6 mm kierteet rasva nipalle.
Ruiskuta tuosta reijästä CRC:tä reilusti putkeen ja anna liota yön yli. Kokeile mitä sitten tapahtuu irtoaako vai meneeko koko pultti ja hylsyt vaihtoon. Ei se ainakaan pahenna tilannetta enää. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin..crc;kin turvottaa kumia ja pehmittää paskaksi :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alapallosta se kitisee sitten kuitenkin...
wiimax.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Alapallossa on muhinut moottoriöljyä nyt viikon ajan ja hetkeksikään ei ole narina kaikonnut, eikä siellä ollut klappia yhtään. Taidan päästää huomenna vielä raidetangon pään irti niin varmistuupahan tuo, että se on se perkeleen apusimpukka.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:Niin..crc;kin turvottaa kumia ja pehmittää paskaksi :D
No eikös se pultti ja holkit pidä saada irti vaihtoa varten. Ei siinä enää mitään vahinkoa tapahdu. En oikein usko, että Mersun alustaan on laitettu selllaista kumia mikä ei öljyä ja rasvaa kestä ? :?:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Auton alustassa ei uleensä ole ja liiku öljyä.
Jos jostain vuotaa esim. moottorista öljyä pehmittää se tielleen osuvan muovi osan totaallisesti..Öljy ei kuulu auton vuotaviin tai lentäviin nesteisiin ajossa tai paikallaan.
Paikat jossa on öljyn kestävää laatuo on suojakumit pallonivelissä,stefat hydeputket....muut kumilaadut esim kumityynyt,puslat,ikkunatiivisteet ei kestä öljyä...toi simpukan holkitkin näyttää ihan perus kumilta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Apusimpukan ääntely ei tosiaan yleistä ole mutta kait sekin voi alkaa narisemaan?

Kokeillu silleen että kevittää auton keulaa silleen että iskari ei ole täysin aukiasennossa? Jos keulan nostaa kokonaan irti niin sitten jousi ponnistaa alatukivartta ja samalla vetää alapalloa tiukasti yläasentoonsa. Tosiaan iskari ääriasennossaan rajoittaa alatukivarren liikkeen ja iskarin alapää on alapallossa kiinni.

Mutta kevittää keulaa reilusti mutta silleen että renkaat ottaa vielä kiinni maahan. Jos ääntely jatkuu samana ni silloin tosiaan apusimpukan tai raidetangon purkuun/vaihtoon. Jos ääni muuttuu tai sitä ei kuulu ni silloin alapallo. Keulan nosto ei apusimpukkaan vaikuta mitenkään mutta alapalloihin se vaikuttaa ja tietty raidetangonpäihin vaikuttaa myös.

Alapalloonkaan tuolleen tehtynä ei kait juuri muuta voimamuutosta tule kuin se että alatukivarrensuunasta ulospäin suuntautuva voima lakkaa lähes kokonaan?

Edit: Epätodenäköistä tämä mutta onko ohjauksen iskareita ollu rikki silleen että se antaa ääntä? Senkin voi sulkea pois silleen että irroittaa siitä toisen pään irti ja liikuttelee rattia. Mutta jos se on äänen aiheuttaja niin saattaa erehdyttää luulemaan että apusimpukasta kuuluu meinaan apusimpukka on se kohta joka on auton rungossa kiinni ja ääni johtuu sitä kautta kabiiniin?
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Tervehdys taas

Nostin keulan ylös ja irrotin raidetangon pään. Seuraavanlainen ääni kuuluu, en tidä johtuuko ääni jotekin, mutta se kuuluu jotenkin iskarin yläpäästä, mutta voihan tuo olla alapallokin.

https://youtu.be/vWEE20-0bpw" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta sitten raidetangon pää irtaallaan ja auto käynnissä rattia käännellen :lol:

https://youtu.be/CgUMrMl1G2U" onclick="window.open(this.href);return false;

Voitte uskoa että päät kääntyy kadunkulmissa.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

No jopa on rutinaa.Jos iskarin yläpään kumi on paikoillaan sekä iskarin "akseli " kunnolla kiinni yläpäässä ettei pääse pyörimään niin veikkaus iskarille. Ei vaikuta alapallolle kun näyttää kääntyvän herkästi. Mutta luultavasti aika harvinainen vika.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun muistelee katsastustilanteita niin ääntä ei tule kun inssi käsin kääntelee pyöriä ääriasennosta toiseen ja siis iskunvaimentajan ei pitäisi ääntää vaikka se pännissä olisikin. Videossahan on justiin vastava tilanne. Kun narinaa kuuluu ni alapalloa voi hyvällä syyllä epäillä.

Tuo toinen missä liikuttelet raidetangon päästä muuta ohjausmekaniikkaa ni ilmeisesti sulla on toinenkin puoli kokonaan ylhäällä? Voiskos siellä olla sama homma? Eli voiko ääni kuulua alapallosta? Luonnossa äänenlähteen voi tietty paremin paikallistaa mistäpäin se kuuluu videosta ei voi. Ohjauksen palautusiskarin pää näyttää hyväkuntoiselta tuossa videossa mutta voisiko ääni kuulua sitä? Sehän on helppo koittaa kun ottaa tuon palautusiskarinpään irti ja sit liikuttelee ja totta se on että voi apusimpukastakin kuulua.

Kuis muuten ohjauksen palautuksen iskarinpää onkin tuolla kohtaa kun muistelen että omissa se ei olisi ollenkaan nuin? Vai onko edes palautusiskarinpää?

Aika metakkaa kyllä pitävät.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Moi,

Kuljettajan puoli oli maassa, vänkärin puoli vain pukitettuna (virheellisesti kirjoitin aiemmin :oops: ). Kyllä tuo kuvassa näkyvä pitäisi olla ohjausvaimentimen pää.

Tuossa vielä videonpätkä iskarin yläpäästä käänneltynä.

https://youtu.be/9shk0v_hefY" onclick="window.open(this.href);return false;

Auton sisällä istuessa ja ulkonakin metakka kuulostaa tulevan kyllä apukuskin puolelta.

Täytynee tuo apusimpukan korjaussarja vaihtaa ensitöikseen, sellainen oli jäänyt hyllyyn isäukon autosta, Febi-Bilsteinin tekele, kaipa se aikansa kestää. Olisi yksi kohde ainakin hiljennetty (toivottavasti). Toki tuo ohjausiskarin irrotuskin täytyy kokeilla ennen vaihtoa, hyvä pointti.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

No mutta sullahan on jo raidetangonpää irti tossa videossa kuten itsekin mainitsit,silloin voi kaiken muun ohjaukseen liittyvän jättää pois mukaanluettuna apusimpukka. Nyt on ainosataan 2 paikkaa mistä se ääni voi kuulua ja alapallolta se ei näytä koska napa liikkuu kevyesti,kumimaisesti,palautuu vähän kun käden irroitat. iskarin yläpää vängertää kiinnityksessään kummasti,kiinnityskumikin taipuilee. Tue alapallon kohta lattiaan ja ota se iskarin yläpää irti tai eipä tarvii muuta kuin löysentää mutteria ja kääntele sitten,sillä se selviää mistä narisee. Videolta näyttää ihan selvästi että iskari...

Ai,SORI,katsoin hätäisesti ainoastaan ton ensimmäisen videosi,siinähän oli toinenkin ja sullahan narisee kaksi paikkaa. Kädellä koittaen niveliä tai apusimpukkaa värinän kyllä tuntee mistä se tulee jos ei ääni paljasta.

Toisaalta kun lasket auton alapallon nojaamaan tukeen jolloin jousi ei enää pännää iskaria niin saattaapi iskarin narina häipyä jolloin jää jäljelle ainoastaan se ohjausvivustosta tuleva nirinä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näyttäisi että molemmista alapalloista narisee :D mutta kun on öljytty eikä niistä ääntä tule, niin sitten jostain muualta...
wiimax.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Näyttäisi että molemmista alapalloista narisee :D mutta kun on öljytty eikä niistä ääntä tule, niin sitten jostain muualta...
Täytyy tuo kuljettajan puoli vielä erikseen pyöritellä/irrotella raidetangon pää. Onhan se täysin mahdollista että kuljettajanpuolen alapallokin keljuilee ja ääni kulkeutuu tankojen välityksellä.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

R-N-X kirjoitti:Moi,

Kuljettajan puoli oli maassa, vänkärin puoli vain pukitettuna (virheellisesti kirjoitin aiemmin :oops: ). Kyllä tuo kuvassa näkyvä pitäisi olla ohjausvaimentimen pää.

Tuossa vielä videonpätkä iskarin yläpäästä käänneltynä.

https://youtu.be/9shk0v_hefY" onclick="window.open(this.href);return false;

Auton sisällä istuessa ja ulkonakin metakka kuulostaa tulevan kyllä apukuskin puolelta.

Täytynee tuo apusimpukan korjaussarja vaihtaa ensitöikseen, sellainen oli jäänyt hyllyyn isäukon autosta, Febi-Bilsteinin tekele, kaipa se aikansa kestää. Olisi yksi kohde ainakin hiljennetty (toivottavasti). Toki tuo ohjausiskarin irrotuskin täytyy kokeilla ennen vaihtoa, hyvä pointti.
Hei ! Tuossa videossa näkyvä iskarin yläpään kumilaakerissa näyttäisi olevan murtuman alku kumissa. Ne on syytä vaihtaa, jos tuollaisia murtumia näkyy noissa kumeissa. :thumbup:
Meseillään
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Apusimpukan käytin auki tänään, puslat oli ihan jämyt vaikka miten käänteli ja väänteli. Totesin, että kerran tuollaiset ovat niin saavat olla (miten ihmeessä muuten nuo puslat edes saa irti, kun ovat niin tiivisti putkessa ja reunallakin on huullos, josta ei pääse lyömään!?)

Anyway, puhdistin kaikki osat, prikat yms. ja niputin vaseliinin kanssa -> ei ollut apua, narina jatkuu. Edelleen kuuntelua ja jotenkin se vaan apusimpukan tienoilta tulee :? , selkeästi oikealta puolelta autoa. Jotenkin tuo rakenne vaan sotii vastaan, että ei se voi narista, jos on voideltu ja osat liikkuu ok. Kädellä kun kokeilee käännellessä, narskahtelu tuntuu hyvin raidetangossa & apusimpukan varressa, alapallon luota ei tunnu mitään.

Ohjausvaimentimen pään käytin irti -> ei vaikutusta

Toki mahdollisuutena on sitten raidetangon nivelet, mutta niihinkin taannoin laitoin öljyä.

Ja ääni on luokkaa kamala, kuten aiemmilla videoilla.

Alkaa pikkuhiljaa viduttaa, kun ei huvittaisi korjaamollekaan viedä arvottavaksi ja alapalloja esim. ei turhan takia huvittaisi vaihtaa.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Olavi V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 14.01.2006 19:20

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja Olavi V »

Mulla alko 124:n narista kuskinpuolen etukulmasta kun käänsi ratista, syyllinen oli iskari, vaikka ensin epäilin alapalloa. Pari vuotta sitten vaihdetut Motonetin laatuvaihtoehto iskarit, merkkiä en enää muista.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Jatkanpa vielä yksin höpöttelyä, käytin kuljettajan puolelta raidetangon pään irti ja liikuttelin rattia. Sama narina edelleen :evil: , eli alapallojen mekkalointi on aikalailla poissuljettu. Taidan tehdä niin, että vien auton korjaamolle ja saavat vaihtaa apusimpukan korjaussarjan, vaikka se ehjältä vaikuttikin. Muita vikapaikkoja ei oikein enää jää, ainoa rasvaamaton nivel on välitangon toinen pää varsinaisessa simpukassa ja ääni kuuluu apukuskin puolelta. Perkele.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alapallo narisee parhaiten kun se on painopäällä eli sulla oli se ilmassa...ikinä ei ole mistään autosta tullut narina ja kova kuin alapallosta...se ääni voi kantautua raudassa miten sattuu eli kuunteleminen nivel kohdista ei auta...korjaamokin vaihtaa sulle pallot ekana ja tarjoaa myös sen akana...niinkuin dealer joka on mersu korjaaja ja on kokemusta niin sanoi suoraan missä vika on.On muuten ollut sellaisiakin tapauksia että alapallo hirttää että ohjaus tahmeutuu totaallisesti ja kai on mennyt pallon akselikin jollakin poikki
Toki tämä on vänkäämistä mutta itsehän tiedät mitä teet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Täytyy ajella tuollaisenaan, ennenkuin lomilla ehtii käyttää osaavalla korjaamolla.

Mulla vaan ei mene jakeluun, jos RT- pää on irti ja narisee, että miten se voi olla alapallo, kun tolppa ei käänny minnekään. Toki tehtynä ensin toinen puoli ja sitten toinen, ei yhtäaikaa (jolla saisi täyden varmuuden), mutta ääni ei muutu minnekään, sama natina irtiolevasta puolesta riippumatta. Ja kuskin puolen tolppa kääntyili vielä hyvin, ei mitään vastusta/pykältämistä.

Siksi noita RT-päitä käytin irti, kun tiedän että korjaamolla kuorossa tarjottaan alapalloa syypääksi, kumit on niissä olleet ehjät, tunkilla kevennettynä vääntelemällä ei ole klappia, öljyäminen ei vaikuttanut hetkeksikään, että olisi ääni muuttunut.

Mutta katsotaan, mie ilmottelen mikä oli lopputulos.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Käynti mersukorjaamolla tänään..

Toinen alapallonivel vaihdettu, siellä oli kuitenkin välystä vaihdon arvoisesti, (toinen menee vielä ja ei pidä ääntä) -> ei vaikutusta narinaan...

Apusimpukka siellä naukuu, on varma tuomio korjaamolta, korjaussarjaa ei ollut hyllyssä, joten menee vielä odotteluksi, kun oli kesäruuhkaa sitten uuden korjausajan saamiselle.

Olisi vaan perkele pitänyt uskoa omia korvia :lol: ,mistä se ääni tulee, no hyvä että on väljä nivel hoidettu kuitenkin kuntoon.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 mojova narina vänkärin kulmasta

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Enkä kyllä ihmettelisi yhtään, vaikka tuon vaihdetunkin pallon väljyys olisi ollut 0:34 kohdan mukainen https://www.youtube.com/watch?v=9N_-zopnwp8" onclick="window.open(this.href);return false; Ite en perkele mitään klappia sinne saannut väänneltyä, kevennettynä & isommillakaan raudoilla. Tosin itsepähän pallon vaihtoon ajan tilasin, ei pitäs uskoa aina kaikkea kirjoitettua, helpot rahat korjaamolle :think: Tämä tällä erää tästä revohkasta.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Vastaa Viestiin