Elikkä siis niinkuin otsikko kertoo,on kyseessä W202 -mallinen vuoden 1994 C180 Mersu. Olen omistanut auton noin 4 viikon ajan, ja ajellessa ja tutkiessa on tullut huomattua, yritettyä selvittää ja mahdollisesti myös vähän korjata tällaista pikkuvikaista meseä aavistuksen verran parempaan kuntoon. Elämäni ensimmäinen oma auto, ja myöskin kokemus autojen kanssa puuhastelusta on hyvin hyvin vähäistä. Tässä muutama asia missä tarvitsisin viisaampien neuvoja.
1. Ilmastointi
Pari topiccia on tullut luettua samasta aiheesta ja yhdessäkään ei ole ollut ratkaisua ongelmiin. Kuitenkin, ostaessani auton ilmastoinnin räppänöistä puhalsi vain ja ainoastaan kylmää ilmaa vaikka yritin molemmista rullista säätää lämpimälle. Rullat siis ilmeisesti säätävät pelkästään sivuilla olevia (hanskalokeron oikealla puolella ja ratin vasemmalla puolella) olevia räppänöitä ja keskellä olevilla ei ole niiden kans mitään virkaa. Seuraavaksi löysin konehuoneen puolelta magneettiventtiilit jotka päästävät jäähdytysvettä ilmastoinnin puolelle, puhdistin molemmat. Samalla löysin myös sinisen johdon johon oli laitettu teippiä päälle, tietääkö kukaan mihin se kuuluu?
Venttiilien puhdistamisen jälkeen ilmastointi alkoi puhaltamaan vain lämmintä (näin kesäisin mielestäni enemmänkin kuumaa) ilmaa, ja puhaltaa edelleen. Avasin keskikonsolin ja otin ilmastoinnin paneelin pois jotta pääsisin tutkimaan mahdollista sähkövikaa, mutta ongelmaksi koitui itse paneelin aukisaaminen. Molemmilla puolilla on neljä klipsua, joita pitää taittaa, sain taitettua mutta paneeli on silti jostain keskeltä vielä kiinni, ja tämä ei johdu kuvassa paneelissa kiinniolevasta ilmastoinnin "tähtäyksen" säädön kiinni olemisesta, on myös koitettu ilman sitä.
Mittailin myös magneettiventtiileille tulevaa virtaa, ja mittari sanoo jännitettä mitatessa runkoa (-) vasten 0V. Eli siis vika on mitä ilmeisimmin sähköinen.
Muilla samaa ongelmaa ollut? Mitä vikaa, miten ratkesi? Kiitän suuresti jos joku pystyy vähänkin auttamaan, en tahtoisi millään ajaa saunaa kun hellekelit iskee

2. Öljyvuoto
Sylinterin ja lohkon välistä, laturin kohdalta valuu öljyä. Tämä paha? Valuttaa hyvin hyvin vähän, joten ei ole suurin huolenaihe. Olen muistaakseni joskus lukenut jostain foorumilta että olisi ollut tyyppivika. Osaako joku kertoa lisää?
3. Jäähdytinnestevuoto
Joskus, satunnaisesti saattaa alkaa tippumaan koneen alle jäähdytinnestettä. Sen verran olen saanut tutkailtua että valuu hihnaa pitkin ja saa alkunsa kaiketi vesipumpulta. Stefa hajalla?
4. Vaihdekepin
Ei nyt niinkään vika, mutta jos joku löytäisi linkin mistä löytäisi tähän malliin alkuperäisen tai vastaavan vaihdekepin nuppi, olisin enemmän kuin tyytyväinen. Vanha omistaja hankkinut jonkun tarvikemallin vaihdekepin nupin mikä pyörii kuin puolukka enkerromissä ja pakkia laittaessa (pitää siis nostaa) jää välillä käteen

Huoltokirjaa (mieluiten ilmaista) jos löytyy pdf :nä niin linkkiä myös!