Jumissa oleva jarrumäntä
Jumissa oleva jarrumäntä
Probleema on seuraava. Ostin tuossa 4 kuukautta sitten 2007 vuotisen 120tkm ajetun C mersun. Ihmettelin kyllä jo ostettaessa miksi autossa mahtaa olla uudet jarrulevyt. Eihän siinä mennyt kuin kuukauden päivät kun toinen etulevy alkoi täristää jarruttaessa. Nyt tutkittuani tarkemmin asiaa, niin kyseisellä puolella etujarru laahaa hieman. Levy ei kyllä tule mitenkään järkettävän kuumaksi normaalia ajossa. Päätin tästä lähteä purkutöihin ja huomasin että tuossa apumiehen puolen etujarrussa sisempi mäntä (autossa siis sport pakettiin kuuluvat 2 mäntäiset kellumattomat jarrut) tulee kovin nihkeästi ulos. Se myös palautuu sisälle huomattavasti huonommin kuin ulkopuoli. Yritin siinä noita jarruja puolisen tuntia herkistellä pumppaamalla männän ulos ja aina painamalla sisään. Pikkasen ne herkistyivät mutta ei kovin paljoa. Laitoin myös vähän jarrunestettä suojakumin taakse voiteluaineeksi. Itse mäntä näytti kuin uudelta. Koeajolenkin jälkeen huomasin että jarru laahaa edelleen ja varsinkin kuumenemisen jälkeen täristää voimakkaasti. Lähen seuraavaksi kokeilemaan herkistelyä jarruvaseliinin avulla.
Kysymys palstalaisille kuuluu, että onko tämmöinen jarrujen jumittuminen oikein tyyppivika vai huonoa tuuria? Myös kaikki poppaskonstit herkistelyyn ovat enemmän kuin tervetulleita. Jos tuossa olisi normaalit jarrut niin löisin heti uudet satulat ja säästyisin vaivalta, mutta noita sport stauloita ei tuppaa saamaan oikein kun Veholta ja ovat varsin tyyriitä.
Kysymys palstalaisille kuuluu, että onko tämmöinen jarrujen jumittuminen oikein tyyppivika vai huonoa tuuria? Myös kaikki poppaskonstit herkistelyyn ovat enemmän kuin tervetulleita. Jos tuossa olisi normaalit jarrut niin löisin heti uudet satulat ja säästyisin vaivalta, mutta noita sport stauloita ei tuppaa saamaan oikein kun Veholta ja ovat varsin tyyriitä.
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Mäntä pihalle ja hienolla hiekkapaperilla ruosteet pois sylinterin pinnasta ..ihan reunassa....aina kaikissa satuloissa ruostuu siitä.
Voithan ostaa vaihto satulankin koksa kun purat ton satulan rikkoutuu monesti suojakumi..itse männän tiiviste ei hajoa...jos mäntä ruosteessa niin sekin vaihtoon.
Yleensä toi ruosteen hiominen ei auta kuin vuoden ja taas sama jumppa uudelleen....vain korjatut voi kestää sen yli 10vuotta ettei tartte availla.
Voithan ostaa vaihto satulankin koksa kun purat ton satulan rikkoutuu monesti suojakumi..itse männän tiiviste ei hajoa...jos mäntä ruosteessa niin sekin vaihtoon.
Yleensä toi ruosteen hiominen ei auta kuin vuoden ja taas sama jumppa uudelleen....vain korjatut voi kestää sen yli 10vuotta ettei tartte availla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Lähinnä huonoa tuuria. Jumitus johtuu yleensä siitä että tiivistekumin ja suojakumin urissa on pohjalla ruostetta / hapettumaa, eli pura satula kokonaan ja puhdista urat piikillä kaivellen, huolellisesti.
wiimax.fi
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Kappas, foorumi on jälleen pystyssä.
Purkamalla niitä satuloita tilanne selvisikin. Noiden alumiinisatuloiden kanssa männät on pinnoitettu jollain aineella (ilmeisesti kovakromattu). Tuosta yhdestä männästä tuo pinnoite on syystä tai toisesta lähtenyt irtoamaan lohkeilemalla, jonka myötä tuon männän pinta on ihan karhea ja se luonnollisesti liikkuu tällöin kovin nihkeästi. Huolellisesti nuo putsaamalla ja laittamalla jarruvaseliinia mäntään tuon sai toimimaan ihan ok kuukaudeksi kunnes alkaa taas jumittamaan. Eli lääkkeksi auttaa vain uudet satulat.
Purkamalla niitä satuloita tilanne selvisikin. Noiden alumiinisatuloiden kanssa männät on pinnoitettu jollain aineella (ilmeisesti kovakromattu). Tuosta yhdestä männästä tuo pinnoite on syystä tai toisesta lähtenyt irtoamaan lohkeilemalla, jonka myötä tuon männän pinta on ihan karhea ja se luonnollisesti liikkuu tällöin kovin nihkeästi. Huolellisesti nuo putsaamalla ja laittamalla jarruvaseliinia mäntään tuon sai toimimaan ihan ok kuukaudeksi kunnes alkaa taas jumittamaan. Eli lääkkeksi auttaa vain uudet satulat.
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Tästä mallista en tiedä, mutta yleisesti ottaen pelkän männänkin saa ostettua ja kumisarja kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Koko satulan vaihto voi olla eurojen hukkaan heittämistä.tommoh kirjoitti:Kappas, foorumi on jälleen pystyssä.
Purkamalla niitä satuloita tilanne selvisikin. Noiden alumiinisatuloiden kanssa männät on pinnoitettu jollain aineella (ilmeisesti kovakromattu). Tuosta yhdestä männästä tuo pinnoite on syystä tai toisesta lähtenyt irtoamaan lohkeilemalla, jonka myötä tuon männän pinta on ihan karhea ja se luonnollisesti liikkuu tällöin kovin nihkeästi. Huolellisesti nuo putsaamalla ja laittamalla jarruvaseliinia mäntään tuon sai toimimaan ihan ok kuukaudeksi kunnes alkaa taas jumittamaan. Eli lääkkeksi auttaa vain uudet satulat.
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Tuossa on valitettavasti Brembon tekemät jarrut ja kauhealla googleamisella ja soittelulla ei ole ainakaan irto-osia löytynyt mitään muuta kuin se ulompi suojakumi. Veholla uusi satula on varsin suolainen 960e, mutta kunnostettuna noita näyttää saavan karvan alta 200e.enins kirjoitti:Tästä mallista en tiedä, mutta yleisesti ottaen pelkän männänkin saa ostettua ja kumisarja kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Koko satulan vaihto voi olla eurojen hukkaan heittämistä.tommoh kirjoitti:Kappas, foorumi on jälleen pystyssä.
Purkamalla niitä satuloita tilanne selvisikin. Noiden alumiinisatuloiden kanssa männät on pinnoitettu jollain aineella (ilmeisesti kovakromattu). Tuosta yhdestä männästä tuo pinnoite on syystä tai toisesta lähtenyt irtoamaan lohkeilemalla, jonka myötä tuon männän pinta on ihan karhea ja se luonnollisesti liikkuu tällöin kovin nihkeästi. Huolellisesti nuo putsaamalla ja laittamalla jarruvaseliinia mäntään tuon sai toimimaan ihan ok kuukaudeksi kunnes alkaa taas jumittamaan. Eli lääkkeksi auttaa vain uudet satulat.
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Minkälaista materiaalia pitää männän olla ettei se ala jumittaa kun jarrut kuumenee? Onko tuossa myös mäntä alumiinia ja pinnoitettu jollain?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Jarrunesteen vaihto on elinehto.
Ikääntyessään muodostuu vettä ja se sitten jumii ja ruostuu.
on halpa huolto kun vaihtaa aikoinaan jarrunesteen.
Ei koskaan omassa autossa jarrut jumissa.
Ikääntyessään muodostuu vettä ja se sitten jumii ja ruostuu.
on halpa huolto kun vaihtaa aikoinaan jarrunesteen.
Ei koskaan omassa autossa jarrut jumissa.

Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Olisiko jotain tuon tapaista?tommoh kirjoitti:Tuossa on valitettavasti Brembon tekemät jarrut ja kauhealla googleamisella ja soittelulla ei ole ainakaan irto-osia löytynyt mitään muuta kuin se ulompi suojakumi. Veholla uusi satula on varsin suolainen 960e, mutta kunnostettuna noita näyttää saavan karvan alta 200e.enins kirjoitti:Tästä mallista en tiedä, mutta yleisesti ottaen pelkän männänkin saa ostettua ja kumisarja kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Koko satulan vaihto voi olla eurojen hukkaan heittämistä.tommoh kirjoitti:Kappas, foorumi on jälleen pystyssä.
Purkamalla niitä satuloita tilanne selvisikin. Noiden alumiinisatuloiden kanssa männät on pinnoitettu jollain aineella (ilmeisesti kovakromattu). Tuosta yhdestä männästä tuo pinnoite on syystä tai toisesta lähtenyt irtoamaan lohkeilemalla, jonka myötä tuon männän pinta on ihan karhea ja se luonnollisesti liikkuu tällöin kovin nihkeästi. Huolellisesti nuo putsaamalla ja laittamalla jarruvaseliinia mäntään tuon sai toimimaan ihan ok kuukaudeksi kunnes alkaa taas jumittamaan. Eli lääkkeksi auttaa vain uudet satulat.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-Repa ... SwiLdV-Cpp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Täällä on monenmerkkistä vaihtosatulaa. Alk 100€
Natsaako mikään. Et laittanut tarkkaa mallia, niin en osannut katsoa
http://www.autodoc.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Natsaako mikään. Et laittanut tarkkaa mallia, niin en osannut katsoa
http://www.autodoc.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Mersulta ei näitä varaosina saa. Olisi taannoin ollut itsellekin tällainen tarpeen. Alkuperäiset männät tosiaan jotain kevytmetallia ja pinnoitettu. Se pinnoite hilseili jo jossain 65 tkm:n kohdalla ja satulat vaihtoon. 44 milliset männät kuten tuossa eBay-artikkelissa (4 per satula).enins kirjoitti:
Olisiko jotain tuon tapaista?
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-Repa ... SwiLdV-Cpp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Lopputuloksena vaihdoin kaikki osat uusiin (satulat, levyt, palat). Hintaa noille tuli Merteilistä hankinttuna joku 650e mikä oli suht kohtuullinen (vehon tarjous naurettavat 2700e pelkistä osista). Pelkkiä mäntiä en noihin 2 mäntäisiin satuloihin löytänyt. Nelimäntäisiin niitä oli saatavilla. Nyt jarrut tosiaan pelaavat kuten pitää.
Mielenkiintoisesti ulkoreunan männistä oli molemmista etusatuloista kulunut tuo pinnoite lähes kokonaan pois. Sisäpuolella tilanne oli toisessa satulassa ihan hyvä ja tuossa jumittavassa vähän huohompi. Tuossa kuva miltä tuo vain "vähän" lohkeillut pinnoite näytti. Kuten näkyy osassa mäntää pinoite on hienosti kiiltävä, mutta osasta pinnoite on vain lohkeillut pois.

Mielenkiintoisesti ulkoreunan männistä oli molemmista etusatuloista kulunut tuo pinnoite lähes kokonaan pois. Sisäpuolella tilanne oli toisessa satulassa ihan hyvä ja tuossa jumittavassa vähän huohompi. Tuossa kuva miltä tuo vain "vähän" lohkeillut pinnoite näytti. Kuten näkyy osassa mäntää pinoite on hienosti kiiltävä, mutta osasta pinnoite on vain lohkeillut pois.

Re: Jumissa oleva jarrumäntä
Entäs etsii sopivan halkaisijaltaan olevan teräs männän...vai olisiko vaarana että lämpölaanemisen takia sitten tulee todellinen jumi...vaarallista.
Tossa tosiaan yhden alusatulan tutkin kun jumii niin suojakumen ja jarrumännän tiivisteen alla hapettumaa joka puristi tiivisteitä niin tiukasti mäntää vasten että jumitteli
Tossa tosiaan yhden alusatulan tutkin kun jumii niin suojakumen ja jarrumännän tiivisteen alla hapettumaa joka puristi tiivisteitä niin tiukasti mäntää vasten että jumitteli
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-