Tuota auton vaimennusta oon miettinyt kun oikeastaan kaikki vaimennusmateriaalit piti repiä pois ruosteiden, maalauksen tai sen takia että olivat jo huonossa kunnossa. Vaihtoehto 1. on yrittää tehdä mahdollisimman alkuperäisesti ja toinen vaihtoehto on sitten vaimentaa siihen tarkoitetuilla materiaaleilla(butyyli- ja bitumimatoilla jne). Kolmas vaihtoehto on käyttää alkuperäisiä ja lisätä vaimennusta muualle.
Alkuperäisestyylisesti homman ajattelin tehdä, sitä varten on hankittuna kuskinpuolelle tulipellin vaimennuspala sekä etujalkatilan pala. Apukuskin puolelle niitä ei enää saanut, mutta yhdestä autosta sain ehjänä irti sen tulipellin vaimennuspalan, siihen täytyy vaan liimailla uus solumuovi tai vaahtomuovi taustapuolelle kun alkuperäinen oli kovettunut.
Jalkatilan vaimennuksen ajattelin tehdä siten, että liimaan pohjalle 2mm bitumin, sen päälle 4-5mm paksun soumuovin tai vastaavan ja sen päälle vielä 4mm bitumilevy, eli suunnilleen samanlainen mitä se alkuperäinenkin.
Kartaanitunnelin etuosassa on alkuperäisesti alla 4mm vaahtomuovi ja päällä 1mm paksu bitumi tai vastaava, aika tehnyt siitä hyvin haurasta eli lohkee helposti. Siihen samalla lailla alle solumuovi ja päälle 2mm bitumi. Takajalkatiloissa ja muualla takana on sellaista ohutta bitumin tapaista materiaalia, sitä saa alkuperäisenä metritavarana, en vaan tiedä minkäkokoisia ne palat on, reilun kympin kpl. Varmasti huomattavasti parempi lopputulos tulis jos laittais 2mm bitumilevyä, kiinnipysyminenkään ei ole ongelma lattiassa, jos muuallakaan jos vaan lämmittää sen kunnolla.
No sitten se lisävaimennus, katon vaimentamisella on kuulemma suuri merkitys, onhan se niinkuin iso rumpukalvo johon korin värinät johtuu. Siinä ei alunperin oo oikein mitään, jotain vaahtomuovia reunoilla. Siihen vois liimata kerroksen stp butyylimattoa ja päälle vielä saman valmistajan 10mm paksua pehmeää mattoa. Ovet sama juttu, kerros tai jopa kaks butyylimattoa ulkopeltiin alkuperäisen olemattoman bitumipahvin tilalle. Jos ei muuta niin oven vaimentamisella saa heppoisiin oviinkin hienon kassakaappiefektin kun ovi tömähtää kiinni eikä rämähdä. Takapyöränkaariin myös kerros stp:tä, ja päälle ne alkuperäiset "matot"(farmarissa olevat). Tulipeltiin vois myös liimata pohjalle kerroksen stp:tä, eihän nuo alkuperäiset palat vaimenna varmaan juuri mitään, lämpöä eristävät paremminkin.
Mitään autohifiautoa tästä ei siis tehdä, vaan entisöin alkuperäiseen kuntoon, mutta kun sisätilat on purittu pois niin miksei sinne vähän enemmänkin voisi jotain laittaa. Eihän ne mihinkään näy ja saishan tuolla mukavasti lisää sellaista uuden auton tuntua entisöinnin lisäksi kun autosta sais varmaan oikeasti aika hiljaisen kun ei alunperinkään kovin äänekäs. Mielipiteitä mitä kannattais tehdä, tuskinpa se museotarkastajiakaan kiinnostaa onko sielä verhoilun alla jotain lisävaimennusta, ja muutenkaan kun ei niitä kaikkia alkuperäisiä osiakaan enää saa.
w123 vaimennus
w123 vaimennus
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w123 vaimennus
Mulla olis myös sama homma edessä, aattelin jättää nuo alkuperäiset matot pois ja pistää uutta bitumimattoo tilalle.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: w123 vaimennus
Miten konepellin sisäpuolen vaimennus?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 vaimennus
Niin joo tässä on sellainen vakiona, kyllähän sekin kannattaa laittaa. Niitä näkyy onneksi saavan tarvikkeenakin jokapaikasta.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w123 vaimennus
Millainen vaimennus konepellissä alunperin? Ja mistä vastaavaa saa, millä tehdä se?
Itsellä pelkällä pellillä, eli jossain vaiheessa ilmeisesti poistettu.
Mistä meinasitte lattiaan sitä bitumimattoa ostaa?
Itsellä sama homma, poistin kaikki kun oli vesi alla, mutta pelti onneksi kovaa pl. pintaruostetta.
Mikä maali tms, olisi hyvä bitumimaton alle pintaruosteen poistamisen jälkeen?
Itsellä pelkällä pellillä, eli jossain vaiheessa ilmeisesti poistettu.
Mistä meinasitte lattiaan sitä bitumimattoa ostaa?
Itsellä sama homma, poistin kaikki kun oli vesi alla, mutta pelti onneksi kovaa pl. pintaruostetta.
Mikä maali tms, olisi hyvä bitumimaton alle pintaruosteen poistamisen jälkeen?
Re: w123 vaimennus
Bitumia saa vaikka motonetistä. Pitäis olla aika hyvää kun se on jotain polymeerisekoitteista, sekä ulkopinnassa on ohut kerros niinku muovia. Ennenhän bitumi oli sellasta joka pikkuhiljaa kovettui ja lopuksi lohkeili paloina. Alkuperäisessä etujalkatilan vaimennusmatossa on jotain bitumisekoitetta millin kerros alla, välissä jotain vaahtomuovia tai vastaavaa n.4 mm kerros ja päällä n. 4mm bitumisekoite. Motonetistä saa kaikenlaisia pehmyt vaimennusmattoja jonka voi liimata tuonne väliin, tai sitten liimaa kaks kerrosta päällekkäin sitä 4mm bitumia niin saa suunnilleen samanpaksuisen kerroksen mitä se alkuperäinenkin.
Lattia kannattaa hioda puhtaaksi, etenkin kaikki ruoste pois ja pohjamaaliksi epoksia, ja pintaan polyuretaani. Noi on 2 komponenttimaaleja, myydään 1-2 litran pöntöissä että sikäli pienen työn takia vähän hankalia mutta varmasti sitä joku teollisuusmaalaamo sulle myi sopivat määrät. Noilla tulee kuitenkin paras mahdollinen lopputulos. Sitten on tietysti sellaisiakin 2k teollisuusmaaleja joissa samassa pohjamaali ja pintamaali. Kuitenkin, suurin työ on putsata ja hioda se maalattava pinta, niin ei sitä kannata enää ainakaan millään surkeilla spraymaaleilla pilata.
https://www.google.fi/search?q=w123+hoo ... insulation" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulkomailta näkyy löytyvän monen merkkisenä tarvikkeena noita konepellin äänieristeitä, varmaan suomestakin saa jostain tilattua.
Itse voisin kysyä että mistähän sais lähelle alkuperäisen kaltaista huopaa sinne tulipellin yläosaan tuulilasin alapuolelle? Alkuperäistä ei saa enää, eikä se oikein ehjänä irtoa siitä liimauksesta. Motonetissä on sitä vihreää vaimennushuopaa, mutta sais olla mieluiten valkoista/harmaata ja muutenkin samanlaista mitä alkuperäinen. Helppohan se on leikellä samanlainen sitten.
Lattia kannattaa hioda puhtaaksi, etenkin kaikki ruoste pois ja pohjamaaliksi epoksia, ja pintaan polyuretaani. Noi on 2 komponenttimaaleja, myydään 1-2 litran pöntöissä että sikäli pienen työn takia vähän hankalia mutta varmasti sitä joku teollisuusmaalaamo sulle myi sopivat määrät. Noilla tulee kuitenkin paras mahdollinen lopputulos. Sitten on tietysti sellaisiakin 2k teollisuusmaaleja joissa samassa pohjamaali ja pintamaali. Kuitenkin, suurin työ on putsata ja hioda se maalattava pinta, niin ei sitä kannata enää ainakaan millään surkeilla spraymaaleilla pilata.
https://www.google.fi/search?q=w123+hoo ... insulation" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulkomailta näkyy löytyvän monen merkkisenä tarvikkeena noita konepellin äänieristeitä, varmaan suomestakin saa jostain tilattua.
Itse voisin kysyä että mistähän sais lähelle alkuperäisen kaltaista huopaa sinne tulipellin yläosaan tuulilasin alapuolelle? Alkuperäistä ei saa enää, eikä se oikein ehjänä irtoa siitä liimauksesta. Motonetissä on sitä vihreää vaimennushuopaa, mutta sais olla mieluiten valkoista/harmaata ja muutenkin samanlaista mitä alkuperäinen. Helppohan se on leikellä samanlainen sitten.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D