Vaimoni "kullannuppu" keksi päivänä eräänä sytyttää mittaristoon sellaisen jännän keltaisen moottorin näköisen merkkivalon ja auto ei sen jälkeen kulkenut eikä kiihtynyt mihinkään, vaimoni kyllä kiihtyi nollasta sataan alta sekunnin....

No "kullannupun" kanssa eräälle korjaamolle mistä löytyi Launch X-431v testeri, jolla selvisi DPF:n paineentunnistuksissa olevan jotain häikkää..
Nollaus ja pari päivää meni hyvin, sitten oltiin kokoperheen kanssa kauppareissulla isommalla kylällä, kun sieltä tullessa tuo valo syttyi taas ja hätäkäyttö päällä, nyt minäkin pääsin kokeilemaan miltä tuntuu kiihtyä 0-100 alta sekunnin..., yhtään ei auttanut se isohko räpätys siitä apukuskin penkin suunnalta



taas auton kanssa työpaikalle yleistesteriin joka antoi vain seuraavanlaisen vikakoodin Koodiin löytyi tietoa että aiheutuu liian alhaisesta DPF:n jälkeisestä paineesta.
Joka on taasen voi aiheutua seuraavista ongelmista
DPF: hajonnut, reikä jälellä
DPF poistettu
anturi sökö
Lisäksi Aikaisemmat vikakoodit kertoivat DPF: liian suuresta painerosta, joka viittaisi DPF:n olevan tukossa.
Näistä vedin viivasuoran johtopäätöksen, että DPF on tukossa ja ei muuta kun putsaamaan.
DPF oli yllättävn helppo ja nopea ottaa pois konehuoneesta, kuhan lähti reilusti purkamisen tielle;
pohjamuovit pois, pakoputki irti alaalta, lämpöanturi irti alaalta, kiinnittimet/kanntimet irti ja pois, yläältä koko ilmansuodatin kotelo moottorin ohjainlaitteineen pois, paine-eroanturin teline irti sylinterin kannesta, DPF: kiinnittimet/kannitimet irti, kaikki liittimet ja johdot pois edestä ja turbosta irti koko hilavitkutin, yläkautta nousi hän lopuksi pois.. tähän meni noin 1 tunti..
Sitten DPF:n liuotukseen.. Sisäkumista ja rautalangasta rakensin tulpan turbon puoleisen päähän, antureiden yms. reikiin vuolin puutappeja / käytin kuparivesijotoputkien puristusliittimiä teippiä apuna käyttäen tukkimiseen.
Teollisuuskeittiön tiskikonejauheesta tein vahvan emäksien liuoksen jonka kaadoin sisään ja annoin olla yli tunnin lillua sisällä, sitten alkoi huuhtelu rupeama, jossa käytin ajoittain apuna kaiken näköisiä emäksisiä liuottimia mitä tallin perukoilta tuli vastaan. ja kyllä tuli mustaa tököttiä pöntön sisältä aina vaan ulos kun sitä huljutteli juoksevan kuuman (82c) veden kanssa. Tässä kohtaa taitaa kärsivällisyys olla valttia..
Huuhtelun jälkeen pikainen ravistus ja pönttö pikavauhtia takaisin paikoilleen.
Läksin koeajolle järettömän savun saatttelemana ja ei mennyt kuin hetki, niin tuo jännä keltainen moottorin näköinen merkkivalo syttyi jälleen....


Huoh! aamulla takaisin yleistesterin ääreen ja tuo sama P244A vikakoodihan sieltä tuli, vaikka sen nollas tuli se uudestaan päälle koeajolla..

Vikadiagnoosi oli hajonnut paine-eroanturi tai sen johtosarjavika.
sain korjaussarjan joka sisälti uuden paine-eroanturin ja sen uuden liittimen uusila johdoilla tuossa uusi ja vanha anturi tuossa uusi ja vanha liitin, eipä johtimien värit täsmänneet, mutta pinnijärjestyksen mukaan kytkettävä koko hässäkkä
Tämän korjauksen jälkeen ei vikakoodeja tullut uudestaan ja auto kulkee taas
Launchin testerillä tein regenoinnin DPF:lle ja homma pelaa taas ainakin testerin tietojen mukaan..
Että tälläinen kesäkuun alku täällä päijät-hämeen sydämmessä

