W210 1997 290 tdt avain takkuaa auto ei enää käynnisty.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sentex
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 18.07.2016 22:17

W210 1997 290 tdt avain takkuaa auto ei enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Sentex »

Elikkäs kyseessä on 1997 e sarjan w210 turbodiesel classic. Aluksi kun laitoin usb mallin avaimen virtalukkoon niin se ei aina kääntynyt kunnolla ja joskus avainta piti kääntää niinkin voimakkaasti että koko virtalukko nytkähtää hiukan ennenkuin kuuluu rattilukon surahdus ja auton voi käynnistää. Sitten auto alkoi tekemään sellaista että avain kääntyi ja auto hehkutti vaan kun auton käynnisti niin se vain hörähti kaksi sekunttia käynnissä ja sammui. Nyt auton virta avain ei käänny enää ollenkaan ja rattilukkokin oli pois päältä vaikka auto oli virraton. Eli rattia sai pyöriteltyä pienen rutinan saattelemana. Kaukolukitus ja ikkunoiden kiinnilaitto avaimella toimii edelleen. Paniikissa purin rattilukon pois ettei se vain mene kiinni ja sen saa vielä vaihdettua. Akussa on hyvin virtaa ja on mersun oem 95ah akku. Tarvitsisin apua ongelman aiheuttajan selvitykseen koska olen tutustunut w210 eis käynnistys ja ajonestojärjestelmään hyvinkin tarkasti vaan en ole vian aiheuttajaa löytänyt. Myöskään internetissä ei ole tälle w210 usb mallin "avain ei käänny" ongelmalle selvää syytä vielä löytynyt joten tännehän se olisi hyvä selvittää. Jos ei muu auta niin vaihdan purkuautosta moottorinohjaimen rattilukon ja virta avaimen sekä virtalukon vaan sehän ei ole virallista korjausta ja mekaaninkona haluaisinkin tutustua ongelman aiheuttajaan syvemmin. Joten jos muillakin on ollut samaa ongelmaa niin apu on nyt tarpeen.
Sentex
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 18.07.2016 22:17

Re: W210 1997 290 tdt avain takkuaa auto ei enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Sentex »

Sain vian korjattua ja sain jopa selville mikä ongelman aiheutti. Aikarajoitukset tulivat vastaan joten ostin purkuautosta virtalukon, avaimen, moottorinohjauksen sekä rattilukon ja vaihdoin kaikki kerralla. Uudella moottorinohjaimella ja virtalukko avain yhdistelmällä ei tapahtunut vielä mitään mutta heti kun rattilukon vaihtoi niin kuului rattilukon surahdus ja auto käynnistyi. Eli voin varmasti sanoa syyllisen olleen rikkinäinen rattilukko. Tähän antoi osviittaa jo sekin että rattilukko ei ollut päällä auton ollessa virraton. Huomasin myös että auton keskuslukituksen saa koodattua myös avaimiin jotka eivät ole alunperin samasta autosta. Eli jos hankit vara-avaimen niin virtalukon kautta saa purkuauton avaimenkin koodattua toisen auton keskuslukitukseen käyväksi, vanhan avaimen uudelleenkoodauksesta käynnistykseen sopivaksi en sitten tiedä. Ongelman syytä etsiessäni tutustuin myös aika syvällisestikkin mersun EIS eli käynnistysjärjestelmään ja löysinkin ulkomaan sivustolta järjestyksen jossa se toimii. Eli ensimmäisenä kun laitetaan avain virtalukkoon, tunnistaa virtalukko avaimen ja ilmoittaa rattilukolle avaimen oikeellisuudesta jolloin rattilukko aukeaa ja ilmoittaa virtalukolle rattilukon olevan pois päältä jonka jälkeen virtalukko antaa avaimen kääntyä lukossa ja ilmoittaa ajonestolle halusta käynnistää auto jonka jälkeen taas ajonesto tunnistaa kaikki käynnistykseen vaaditut kriteerit täytetyksi ja releen kautta starttaa auton. Tämä siis manuaaliautossa, eli automaatissa otetaan huomioon vielä vaihteenvalitsin jonka pitää olla parkkiasennossa ja joissain malleissa jarrupolkimen pohjassa.
Vastaa Viestiin