W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Tälläisen ongelman kanssa olen tuskaillut uuden käyttis / harraste roppanan kanssa
Koneesta kuuluu metallinen kolkotus kun se on lämmin, mistä ääni tulee on vaikea paikantaa. Paras arvaus on että tulee keulanpuolelta venakopan päädystä tai ensimmäisestä sylinteristä, syyllinen voi olla myös jokin apulaite siinä keulassa.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen ääntä ei heti kuulu mutta kun kone lämpenee hieman niin ääni alkaa kuulua, eikä poistu vaikka nostaa kierroksia.
En yleensä häiriinny pienistä rutinoista mutta alkaa hävettää jossain kaupan pihalla kun ihmiset katsoo että koska räjähtää :D

Mottiin on tehty kansiremppa kaksi kertaa viimeisen 2000km aikana mm, venttiileitä ja nostajia uusittu sekä viimeksi nokka akseli.
Ekalla kertaa oli laatikosta tullut öljyt alipainelinjaa pitkin mäännän päälle mutta oli kuulemma mennyt vain ventiileitä ja nostajia rikki, kanget ja laakerit olivat ehjät.
Toisella kertaa oli pumppu hajonnot ja sylkässyt taas oljyt väärään paikaan niin oli nokka akseli menyt viiteen osaan.

Jos en löydä vikaa niin löytyykö turun seudulta kultakorvaa joka pystyisi äänen paikallistamaan kapeakantisesta.
Viimeksi muokannut MAura, Ti 06.09.2016 09:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa

Viesti Kirjoittaja MAura »

Syyllinen taisi löytyä, alipainepumpulta tulevaa kovaa letkua kuuntelemalla ääni paikallistui.
Onko tilanne jo tosi paha kun moinen ääni kuuluu pumpusta, eli kuulat pitkin konetta tekemässä tuhojaan?
Mistä uusi pumppu kannattaa ostaa, käykö ihan motonet malli vai pitääkö hakea veholta?
Viimeksi muokannut MAura, Ti 06.09.2016 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: (Alipainepumppu)

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Noita pumppuja on kahta eri mallia, semmonen jossa kuulalaakeri ja uudempi jossa neulalaakeri. Vanhempi on alttiimpi vikaantumaan, kuulat tekee jakopäälle tuhoja helpommin kuin neulalaakerin "neulat."

Lisäksi voi sen pumpun runko hajota ja myös se "vuoristorata" hammaspyörässä voi vioittua, eli vahingot kertaantuu laakerin hajoamisen jälkeen.

Tuossa kun luin kertomusta niin huomasin että ollut ongelmia aikaisemmin. Siinä pumpun seutuvilla on roiskevoitelun "ruutta." Jos konetta käyttää ilman ap.pumppua niin sieltä pitäisi öljyä lentää johonkin toisen etulampun seutuville (tämä kokeiltu ihan käytännössä). Muutoin se öljyruutta tai ko.kierto koneessa (niitä on useampi piiri) ei jostain syystä toimi.

Veholta ainakin saa uusinta mallia, hintaakin voi toki olla jonkun verran. Saa varmaan muualtakin. Asiasta kukkaruukkuun jos on minibudjetti käytössä ja ei ole kiirettä niin voin luovuttaa pois vanhemman mallin ap.pumpun jossa kaikki on ainakin toistaiseksi ehyttä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: (Alipainepumppu)

Viesti Kirjoittaja atlas »

ebay.de on halvin paikka ostaa..tosin voi löytyä käytettykin uudempi joltain ...eikun ilmoa osto puolelle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: (Alipainepumppu)

Viesti Kirjoittaja MAura »

Kiitos neuvoista, soitin K-L varaosaan niin sieltä pitäisi saada huomiseksi uudemman mallinen. Auto tarvii saada ajoon niin ei ole aikaa odottaa Ebaystä tilattaessa ja mielenrauhan vuoksi haluan mielummin uuden kuin käytetyn
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: (Alipainepumppu)

Viesti Kirjoittaja MAura »

Tuossa kun irroitin alipaine pumpun niin katselin että ketju on aika löysällä, voisiko se olla syypää kolkotukseen?
Otin videon jos joku viisaampi voisi sanoa onko tuo ketjun löysyys normaalia...

https://drive.google.com/file/d/0B062OL ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Voiko ketjun kiristin olla lopussa? Olen ymmärtänyt että kiristin on hydraulinen ja päästää ketjun löysäksi kun moottorin sammuttaa, vai olisiko ketju venynyt?
Olen koittanut paripäivää etsiä ketjun ja kiristimen vaihto ohjeita mutta en ole löytänyt, tilasin Alfamerin kirjankin mutta toimitus aika 1-3viikkoa :cry:
Jos joku tietää miten ketju vaihdetaan tai omaa Alfamerin kirjan niin olisin kiitollinen tiedosta
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Olisiko jollain ohjetta, olen juuri menossa hakemaan ketjua ja kiristintä sekä ap pumppua
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vaikuttais äkkiseltään, että jossain on jotain vikaa, jos ketju on noin löysällä. oikeassa olet, että kiristin on öljynpaineella toimiva, mutta on siellä esijännitystä jousen toimestakin, eikä se ihan noin löysä mun mielestä kuuluisi olla.

ketjun venyneisyyden saat selville, kun avaat venttiilikopan ja pyörität koneen OT asentoon. kampiakselilla viisari näyttää siis yläkuolokohtaa ja tällöin nokan merkit pitäisi olla kans nolla merkissään. jos on vastakkaisella puolella, niin pyöräytät vielä kampiakselilta kierroksen. nyt näet montako astetta ketju on venynyt. jonkun verran siinä luonnollisesti on venymää, jos on paljon ajettu ketju, mutta jos alkaa oleen vaikkapa nyt 10 astetta, niin olisi ehkä syytä vaihtaa koko ketju.

tarkista se venyneisyys nyt ekana ja tuon kiristimen kunto. kiristin lähtee irti, kun ottaa siitä isommasta osasta pois koneen kyljestä. koko kiristin hässäkkä aukeaa taas siitä pienemmästä 6 kanta mutterista. siellähän voi olla jousi kuoleentunut, tai öljyn pääsy estynyt syystä, tai toisesta kiristimeen. tai voihan se kait ainakin periaatteessa valskatakkin niin pahasti, ettei öljynpaine pääse tekeen työtään kiristimessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Juu, jotain hämärää tuossa ketjussa on olisiko jako heittänyt 1 hampaan.
Kun käännän konetta myötäpäivään niin nokka akselin merkki kohdallaan kampiakseli näyttää 16 astetta ja kun käännän takasin päin löysät ketjusta niin nokka akseli alkaa liikkumaan kun kampi näyttää 27 astetta eli klappi on 11 Astetta.
kun käännän OT merkkiin asti myötäpäivään niin nokan merkit ovat reilusti yli ks. kuvat alla.

https://drive.google.com/file/d/0B062OL ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

https://drive.google.com/file/d/0B062OL ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps. Lueskelin ettei jaon pitäisi pystyä hyppäämään väärinpäin pyöritellessä vai kuinka?
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Onkos sulla käynyt samanlaisesti kun mulla eli alipainepumpusta kuula mennyt rattaan ja ketjun väliin ja jako hypännyt yhden hampaan edelle. Sen kyllä pitäisi huomata suht helposti, kone käy karkeesti ja savuttaa paljon, samalla ruiskutus ennakko myös muuttuu aikasemmalle. Kannattaa tarkistaa kampiakselin stefan alta ette onko siihen alumiini koppaan tullut halkeama.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Alipainepumppu on ehjä, ainakin laakerin sivuilla molevat oranssin ruskeat "kannet" ovat paikoilaan ja laakeri pyörii nätisti.
On vissiin juuri vaihdettu.
Kansi on tosiaan ollu pois pariin otteeseen juuri ennen kuin ostin auton että olisiko silloin mennyt jako pieleen.
Kuinka monta astetta jako heittää jos nokka on yhden piikin verran pielessä?

En osaa sanoa kävikö erityisen karkeasi kun hihnan iskunvaimennin sirisi ja koneesta kuului tämä kyseinen kova kolkotus, eikä savuttanut tyhjäkäynnillä eikä normaali ajossa paitsi kun löi pedaalin pohjaan niin taustapeilistä näkyi harmaata sauhua.
Pumppu on tosin säädätetty jossain pajalla joten antaa varmaankin normaalia enempi soppaa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Damperin kiilaura väljä?
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Mikähän tuo on ja mistä näkee onko kulunut
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Vaihdoin ketjun ja kiristimen sekä laitoin ajoituksen kohdalleen nyt ei ole enää ketju löysällä.
Koitan saada huomenna kasaan niin pääsee testaamaan joko kolina lakkasi
MAura
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.06.2007 12:21

Re: W124 300dt kone kolkottaa edit: Sittenkin ketju?

Viesti Kirjoittaja MAura »

Nyt käy tosi nätisti, en tiedä kumpi oli syypää kolkotukseen ketju vai alipaine pumppu. Tehojakin tuli lisää kun jako kohdallaan.

Ostin Ad:sta jakoketjun niittaustyökalun mutta en saanut sillä mitään aikaan oli kai tarkoitettu sellaiseen tappiin missä on reikä keskellä.
Joten niittasin sitten ketjun pallopää vasaralla kaikista varoituksista huolimatta, onnistui mielestäni hyvin ja kävi helposti
Vastaa Viestiin