Kolariauto?
Kolariauto?
Muutamia ilmoituksia nähnyt viimeaikoina jossa on ollut myynnissä kolarikunnostettu auto ja se hinnaltaan on ollut aika paljon halvempi kuin vastaava mutta kolaroimaton.
Mieleen tuli että minkälaisia ongelmia voisi tulla jos ostaa "täydellisesti" kunnostetun, kolarissa olleen auton ?
Mieleen tuli että minkälaisia ongelmia voisi tulla jos ostaa "täydellisesti" kunnostetun, kolarissa olleen auton ?
W124 200 -85
Runko väärä (siis vääntynyt), menee kuin ajokoira, ovet ei istu, luukut ei käy, tiivisteet suhisee, kaikki releet + vehkeet ei pelaa, ruostuu... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
.... käytetty vanhoja purkuosia, hitsattu pitkät saumat vain "hepeillä" ja kitattu loppuliitokset, unohdettu suojaukset, hitsattu kantavia rakenteita, sotkettu sisusta nokeen ja vaseliiniin, poltettu tupakkaa, ryypätty ja run..... sisällä korjauksen aikana
Tai sitten korjaus on tehty asianmukaisesti korkeaa moraalia, ensiluokkaisia osia, materiaaleja ja työmenetelmiä käyttäen. Tällaiset tuppaavat vaan maksamaan liki mälläämättömän hinnan. Eikä niistä aina edes osaa äkkiseltään sanoa, jos eivät ole menneet lunastuksen kautta - saatika että sitä ostajalle toitotettaisiin ehdoin tahdoin
.
Toisaalta oikein hyvin korjattu (lievempi tapaus kuitenkin) voi olla jopa terveempi kuin kolaroimaton. Itselle kävi aikanaan peräänajossa siten. Takakontti meni lysyyn, mutta uutta osaa tuli aina puskuria, pohjapeltejä, bensatankkia, kynnyksiä ja pakaria myöten ja maalaus päälle. Siinä tuli 160 tkm ajettu 132 todella hyvään kuosiin.

Tai sitten korjaus on tehty asianmukaisesti korkeaa moraalia, ensiluokkaisia osia, materiaaleja ja työmenetelmiä käyttäen. Tällaiset tuppaavat vaan maksamaan liki mälläämättömän hinnan. Eikä niistä aina edes osaa äkkiseltään sanoa, jos eivät ole menneet lunastuksen kautta - saatika että sitä ostajalle toitotettaisiin ehdoin tahdoin

Toisaalta oikein hyvin korjattu (lievempi tapaus kuitenkin) voi olla jopa terveempi kuin kolaroimaton. Itselle kävi aikanaan peräänajossa siten. Takakontti meni lysyyn, mutta uutta osaa tuli aina puskuria, pohjapeltejä, bensatankkia, kynnyksiä ja pakaria myöten ja maalaus päälle. Siinä tuli 160 tkm ajettu 132 todella hyvään kuosiin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Olikohan tm:ssä kerran juttua siitä kun autoa "oiotaan". Oli nykästy b-pilari suoraksi. Ulospäin näytti siistiltä ja niinkuin uusi, mutta kun avattiin taipunut kohta auki taas niin sisempi pelti oli edelleen rutussa.
Eli auto oli "korjattu" muttei sitten ollutkaan.
Onkohan tälläinen miten yleistä?

Eli auto oli "korjattu" muttei sitten ollutkaan.
Onkohan tälläinen miten yleistä?
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Tuo tarkastus tulee kyseeseen silloin, kun se on vakuutusyhtiön valvoma korjaus. Esimerkiksi vakuutusyhtiöltä ostetun lunastetun auton korjaus tulee tarkastettua viimeistään uudelleenrekisteröintikatsastukessa.Mika.T kirjoitti:nykypäivänä ainakin uudemman auton kolari korjaus on niin tarkaan ettei siihen kestä jäädä koriin/ turvavarusteisiin yhtään minkäänlaista sanomista.
ite olen ollut mukana parin auton kolarikorjauksessa. ja aika tarkoin on pitänyt kaikki laittaa että auton saa sitten lopputarkastuksesta läpi.
Jos taas korjaa autoa jonka korjauksen kustantaa itse eikä sitä ole poistettu kolarin takia kilvistä, ei ole mitään tahoa joka korjausta valvoo. Tietysti sitten seuraavassa vuosikatsastuksessa huono korjaus aiheuttaa ongelmia. Tällaisissa tapauksissa voi kyllä saada käteensä melkoisia murheenkryynejä. On vaikea esimerkiksi todeta ovatko turvavarusteet kunnossa tai eivät.
Jos auto korjataan asiallisesti osaavissa käsissä, saadaan aivan käyttökelpoisia kulkuvälineitä - ja joskus edulliseen hintaan.
ainakin tuo tuorein tapaus on luultavasti uudelleen katsastettu kerta kahdissa kilvissä on. Vai annetaanko uusia kilpiä muutenkin kuin lunastetuista ?
mutta pitääpi varmaan tarkistella autoa hieman lähempää ja hartaammin, eihän siinä mitään menetä. Ellei sitten kuume iske ja pakko saada
mutta pitääpi varmaan tarkistella autoa hieman lähempää ja hartaammin, eihän siinä mitään menetä. Ellei sitten kuume iske ja pakko saada

W124 200 -85
Se Tekniikan Mailman kolarikunnostetuista autoista kertova juttunen oli 15/2004 numerossa. Kannattaa ehdottomasti lukea mikäli kiinnostuu em. kolarikunnostetun auton ostamisesta.
Hajahavaintoja TM:n testin perusteella:
1# Kolaroidun auton merkillä ei sinänsä ole niin väliä. Kaikkihan ne leviävät vähän joka suunnasta (varsinkin uudemmat) kun tonitään. Eniten painoarvoa on kuitenkin siinä kuka tai millainen paja tekee auton liikennöitävään kuntoon. Joten SE että tämän testin parhaimmistoon kuuluu Mercedes-merkkinen auto on vain sattuman oikku. Jos välttämättä siis haluaa ostaa kolarikorjatun auton, niin merkkiuskollisuudella ei ole painoarvoa.
2# Se että auto on leimassa ei ole takuu sille että korjaus olisi suoritettu teknillisesti oikein (tämä ilmenee mm. 15/2004 TM:stä).
Vakuutusyhtiön valvomat korjaukset:
Kolarikorjaajat pystyvät nimittäin fuulaamaan viranomaisia hyväksyttämällä auton ensin esimerkiksi vakuutusyhtiöllä ja sitten autokatsastuksessa. Jos vakuutusyhtiöltä heltiää OK-paperit niin AKE:ssa ne kuulemma helpottavat uudelleen katsastusta, elleivät peräti edesauta sitä. Täten korjaajat voivat käydä "yrittämässä" saada rautalankakorjauksensa läpi helpommassa paikassa ja siten saada molempien tahojen hyväksynnän.
Näitä hyväksyviä virkamiehiä (puolijumalia) onkin sitten moneen junaan. Toiset ymmärtävät rakenteiden merkityksestä näköjään jotain, toiset eivät mistään mitään. Taitaapi olla arpapeliä millaisen romun saa hyväksytettyä esim. vakuutusyhtiön kautta (jotain ekonomeja lienevät siellä).
Ja kuten joku mainitsikin: jos auto on ollut kolarikorjauksen ajan rekisterissä niin valvojaa korjaustyölle ei ole.
TS. korjaukset ovat korjaajan omatunnon varassa ja auto käytetään mahdollisesti leimalla ennen myymistään. Tai myydään ehkä sinulle ennen leiman umpeutumista.
3# Vaikka kolarikorjatussa autossasi toimisivat kaikki namiskuukkelit ja penkinlämmittimet hyvin vuosikausien ajan ostoksen tekemisestä niin sen rakenne on oleellisesti heikentynyt kolaroimattomaan autoon verrattuna. Tämä KOROSTUU erityisesti rautalankavirityksin korjatuissa autoissa. Enpä haluaisi kolari kokea moisessa itse...
B-palkit ja ym. kolarissa vaurioituneet KANTAVAT palkit tulisi korjauksessa vaihtaa ehjiin, jos mahdollista. Siis VAIHTAA, ei hitsata.
4# Ja aivan kuten itse totesit, tarkastele pintaa syvemmälle. Jos mahdollista: käy läpi korikehikon kantavat palkit ja alustan kunto.
Jos malli mitä olet ostamassa on ennestään tuntematon niin suosittelen ensin tutustumaan tiedetyn kolaroimattoman yksilön em. rakenteisiin. Näin saat vertailukohdan siihen "millainen sen pitäisi olla".
Sitten on tietysti ruostesuojauksen tarkastelu, tähän ei minulta valitettavasti ole "maallikon vinkkejä" tarjota. Kannattaa kuitenkin raotella ja irrotella koria peittäviä muoveja mahdollisuuksien mukaan. Näkee ainakin onko niillä yritetty peitellä hinnan alennuksessa näkyvää vähäistä työmäärää.
Niin ja sitten vielä lue nyt hyvä mies se 15/2004 TM !! Siellä oli paljon muutakin asiaa, mitä en nyt jaksa tähän kirjoittaa (tahi en muista nyt).
Hajahavaintoja TM:n testin perusteella:
1# Kolaroidun auton merkillä ei sinänsä ole niin väliä. Kaikkihan ne leviävät vähän joka suunnasta (varsinkin uudemmat) kun tonitään. Eniten painoarvoa on kuitenkin siinä kuka tai millainen paja tekee auton liikennöitävään kuntoon. Joten SE että tämän testin parhaimmistoon kuuluu Mercedes-merkkinen auto on vain sattuman oikku. Jos välttämättä siis haluaa ostaa kolarikorjatun auton, niin merkkiuskollisuudella ei ole painoarvoa.
2# Se että auto on leimassa ei ole takuu sille että korjaus olisi suoritettu teknillisesti oikein (tämä ilmenee mm. 15/2004 TM:stä).
Vakuutusyhtiön valvomat korjaukset:
Kolarikorjaajat pystyvät nimittäin fuulaamaan viranomaisia hyväksyttämällä auton ensin esimerkiksi vakuutusyhtiöllä ja sitten autokatsastuksessa. Jos vakuutusyhtiöltä heltiää OK-paperit niin AKE:ssa ne kuulemma helpottavat uudelleen katsastusta, elleivät peräti edesauta sitä. Täten korjaajat voivat käydä "yrittämässä" saada rautalankakorjauksensa läpi helpommassa paikassa ja siten saada molempien tahojen hyväksynnän.
Näitä hyväksyviä virkamiehiä (puolijumalia) onkin sitten moneen junaan. Toiset ymmärtävät rakenteiden merkityksestä näköjään jotain, toiset eivät mistään mitään. Taitaapi olla arpapeliä millaisen romun saa hyväksytettyä esim. vakuutusyhtiön kautta (jotain ekonomeja lienevät siellä).
Ja kuten joku mainitsikin: jos auto on ollut kolarikorjauksen ajan rekisterissä niin valvojaa korjaustyölle ei ole.
TS. korjaukset ovat korjaajan omatunnon varassa ja auto käytetään mahdollisesti leimalla ennen myymistään. Tai myydään ehkä sinulle ennen leiman umpeutumista.
3# Vaikka kolarikorjatussa autossasi toimisivat kaikki namiskuukkelit ja penkinlämmittimet hyvin vuosikausien ajan ostoksen tekemisestä niin sen rakenne on oleellisesti heikentynyt kolaroimattomaan autoon verrattuna. Tämä KOROSTUU erityisesti rautalankavirityksin korjatuissa autoissa. Enpä haluaisi kolari kokea moisessa itse...
B-palkit ja ym. kolarissa vaurioituneet KANTAVAT palkit tulisi korjauksessa vaihtaa ehjiin, jos mahdollista. Siis VAIHTAA, ei hitsata.
4# Ja aivan kuten itse totesit, tarkastele pintaa syvemmälle. Jos mahdollista: käy läpi korikehikon kantavat palkit ja alustan kunto.
Jos malli mitä olet ostamassa on ennestään tuntematon niin suosittelen ensin tutustumaan tiedetyn kolaroimattoman yksilön em. rakenteisiin. Näin saat vertailukohdan siihen "millainen sen pitäisi olla".
Sitten on tietysti ruostesuojauksen tarkastelu, tähän ei minulta valitettavasti ole "maallikon vinkkejä" tarjota. Kannattaa kuitenkin raotella ja irrotella koria peittäviä muoveja mahdollisuuksien mukaan. Näkee ainakin onko niillä yritetty peitellä hinnan alennuksessa näkyvää vähäistä työmäärää.
Niin ja sitten vielä lue nyt hyvä mies se 15/2004 TM !! Siellä oli paljon muutakin asiaa, mitä en nyt jaksa tähän kirjoittaa (tahi en muista nyt).
Viimeksi muokannut Kipsu, Pe 11.02.2005 17:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
kyllä meillä on olleet molemmat autot kilvissä kun on alettu korjaamaan.. molemmat autot piti käyttää merkkiliikkeessä lopputarkastuksessa.an55 kirjoitti:Tuo tarkastus tulee kyseeseen silloin, kun se on vakuutusyhtiön valvoma korjaus. Esimerkiksi vakuutusyhtiöltä ostetun lunastetun auton korjaus tulee tarkastettua viimeistään uudelleenrekisteröintikatsastukessa.Mika.T kirjoitti:nykypäivänä ainakin uudemman auton kolari korjaus on niin tarkaan ettei siihen kestä jäädä koriin/ turvavarusteisiin yhtään minkäänlaista sanomista.
ite olen ollut mukana parin auton kolarikorjauksessa. ja aika tarkoin on pitänyt kaikki laittaa että auton saa sitten lopputarkastuksesta läpi.
Jos taas korjaa autoa jonka korjauksen kustantaa itse eikä sitä ole poistettu kolarin takia kilvistä, ei ole mitään tahoa joka korjausta valvoo. Tietysti sitten seuraavassa vuosikatsastuksessa huono korjaus aiheuttaa ongelmia. Tällaisissa tapauksissa voi kyllä saada käteensä melkoisia murheenkryynejä. On vaikea esimerkiksi todeta ovatko turvavarusteet kunnossa tai eivät.
Jos auto korjataan asiallisesti osaavissa käsissä, saadaan aivan käyttökelpoisia kulkuvälineitä - ja joskus edulliseen hintaan.
Nyt kun noita kolariautoja niin kauheasti haukutaan, niin voin kertoa että joissakin tapauksissa uudehkoista/uusista autoista kolarin jälkeen saadaan jopa parempi kuin mitä auto on uutena ollut... Osat istuu paremmin kuin uutena joissakin tapauksissa. Jos se korjaus on tehty kunnolla, niin ei mulla ainakaan oo mitään sitä vastaan, että saan vastaavan auton halvemmalla.
Että ei niitä kolariautoja kannata pelätä, jos ne on kunnolla tehty. Ja NIIIIIN monesta uudesta autostakin on jo jotain maalailtu ja korjailtu... joskus jopa ennen ensimmäiselle omistajalle uovuttamista..
Ja tästä "runko väärä" jutusta sen verran että saa olla aika pahasti ympäriajettu että on runko "väärä"...
Että ei niitä kolariautoja kannata pelätä, jos ne on kunnolla tehty. Ja NIIIIIN monesta uudesta autostakin on jo jotain maalailtu ja korjailtu... joskus jopa ennen ensimmäiselle omistajalle uovuttamista..
Ja tästä "runko väärä" jutusta sen verran että saa olla aika pahasti ympäriajettu että on runko "väärä"...
Passat Variant 1.9TDI 2001
En nyt ole kiinnittämässä huomiota todellakaan maalauksen laatuun tai lokasuojien peltien sopivuuteen. Maksimaalista tuottoa tai myyntiä tavoiteltaessa epärehellinen kolarikorjaaja voi syyllistyä säästämään väärissä paikoissa. Kolarissa olleiden kantavien palkkien hitsaaminen takaisin kasaan on yksi osoitus tästä.Pasi H. kirjoitti:Että ei niitä kolariautoja kannata pelätä, jos ne on kunnolla tehty. Ja NIIIIIN monesta uudesta autostakin on jo jotain maalailtu ja korjailtu... joskus jopa ennen ensimmäiselle omistajalle uovuttamista..
Tämä tietysti vaikuttaa kolariturvallisuuteen tulevaisuudessa, niitä kun vielä harvemmin suunnitellaan varsinaisesti tehtävän (varsinkaan kauppareissun yhteydessä).
-Mutta hei, eihän pohjanmaalainen isäntä osta autoa kolaria varten! Ette varmaan tekään
Rehellisiäkin kolarikorjaajia on varmasti olemassa, sitä en kiellä.
(Ja ostajan päätettävissähän on mitä arvoja arvostaa ja mihin laittaa rahansa. Joku enempi turvallisuus intoilija olisi varmaan minun housuissani vaihtanut jo aikoja sitten W123:sen pois jolla nyt ajelen. Jotkut arvostaa subbareita takakontissa, toiset turvallisuutta toiset kesämökkiä... osv.)
No tästä olen samaa mieltä, ainakaan en ole vielä kuullut että runko olisi vääntynyt ympäriajossa.Pasi H. kirjoitti:Ja tästä "runko väärä" jutusta sen verran että saa olla aika pahasti ympäriajettu että on runko "väärä"...
Hetkinen, tästä en ole vielä koskaan kuullutkaan! Millä edellytyksillä joku merkkiliike voi olla valvova instanssi? Oletan tietysti, että nuo edellä mainitsemani edellytykset täyttyvät. Miten ihmeessä joku merkkiliike on voinut edes saada tietoonsa, että korjaat autoasi?Mika.T kirjoitti:kyllä meillä on olleet molemmat autot kilvissä kun on alettu korjaamaan.. molemmat autot piti käyttää merkkiliikkeessä lopputarkastuksessa.an55 kirjoitti:Mika.T kirjoitti:nykypäivänä ainakin uudemman auton kolari korjaus on niin tarkaan ettei siihen kestä jäädä koriin/ turvavarusteisiin yhtään minkäänlaista sanomista.
ite olen ollut mukana parin auton kolarikorjauksessa. ja aika tarkoin on pitänyt kaikki laittaa että auton saa sitten lopputarkastuksesta läpi.
Jos taas korjaa autoa jonka korjauksen kustantaa itse eikä sitä ole poistettu kolarin takia kilvistä, ei ole mitään tahoa joka korjausta valvoo.
Aivan oikein! Joitakin jenkki"panssareita" lukuunottamatta viimeisiä erillisiä runkoja henkilöautoissa on ollut muistaakseni 70-luvulla. Yksi viimeisimmistä oli Toyota Crown.Mariini kirjoitti:Ja autoissahan ei ole enää pitkään aikaan ole ollut mitään erillistä runkoa kun kasataan kotelopalkkirakenteella... (?)
Puhekielessä tarkoitetaankin korirakenteiden vääntyilyä, mutta tarkalleen ottaen asia on juuri noin kuin Mariini sen ilmaisi.
runko
Rättisitikkaa valmistettiin vielä 90-luvulla.
Mutta toisaalta, eihän sitä voikkaan autoksi haukkua
Mutta toisaalta, eihän sitä voikkaan autoksi haukkua

an55 kirjoitti: Aivan oikein! Joitakin jenkki"panssareita" lukuunottamatta viimeisiä erillisiä runkoja henkilöautoissa on ollut muistaakseni 70-luvulla. Yksi viimeisimmistä oli Toyota Crown.
Ex monta W-kirjainta.
Tämäkin asia on niitä mihin jokaisella on mielipiteensä ja useimmiten tunnepohjalta, vähän niin kuin tuontiautoihinkin. Tämän asian voi helposti todeta kun tätäkin topikkia lukee.
Selväähän on että korjattu on aina korjattu mutta, neitsyydenkin menettää vain kerran ja hyvältä se vielä senkin jälkeen tuntuu...
Jos puhutaan lunastetuista autoista, eli autoista mihin joutuu tekemään rekisteröintikatsatuksen niin mitään kovin pommia on kyllä lähes mahdoton saada kilpiin sillä todistukset vaaditaan ainakin korinmittauksesta, ohjauskulmista ja turvalaitteiden toiminnasta. Nämä säännöt on tiukentuneet vuosien saatossa todella paljon, aikaisemmin taisi olla mahdollista saada kilvet jos vain auton sai konttorille omin voimin kulkemaan.
jos autoa on ostamassa niin selvähän on että kolaroitu on aina riski, mutta niinhän autokauppa on aina. Samaten jos vaihtoehtoina on aivan vastaavat autot, mutta toisella on kolarihistoria ja toisella ei niin kolaroidun tulee olla halvempi, se kuinka halvempi onkin sitten niistä jokaisen "tunneasioista" kiinni. Mikäli auto on joskus lunastettu ja korjattu niin ei se välttämättä sitä tarkoita että se on jäänyt "junan alle". Tänä päivänä pelkän työn hinta on vaan merkkiliikkeessä niin kova että ajokuntoinenkin auto saattaa mennä lunastuukseen. Tee-se itse mies hyvillä varaosien hankinta kanavilla saattaa kuitenkin saada auton "uutta vastaavaksi" kohtuu rahalla.
Jos auton myyjä heti kertoo että autoa on joskus kolaroitu, ja näyttää vaikka kuvia siitä kuinka pahasti on kolaroitu niin ei se minusta ainakaan kovinpahalta "kusetukselta" haiskahda. Tietysti tässä tapauksessa autoon on tutustuttava vieläkin tarkemmin.
Mitä tulee maalaukseen ja ruostesuojaukseen niin ei ne ainakaan sen huonommat voi olla kuin tehtaalta lähtiessä. Korjausten yhteydessä yleinen tapa sentään on ruostesuojata ainakin ne paikat mitä on purettu ja mitä uusitaan, tehtaalta lähtiessä harvassa autossa on ruostesuojausta juuri lainkaan. Jälkikäteen maalattaessa käytetään sentään vielä kunnon maaleja eikä mitään vesivärejä. Näiden "ympäristöystävällisten" vesiliukoisten maalien hyvyyttä voidaan tutkia vaikka tutkimalla tarinoita noista "väyrysten" ruosteongelmista, tai vertaamalla kiveniskujen määrää uudehkossa autossa vanhaan autoon.
Valituksia kolarikorjausten aiheuttamista ongelmista kuulee aina silloin tällöin, mutta kuitenkin jo suhteuttaa tämän siihen määrään kuinka paljon niitä on liikenteessä niin aika harvoin mistään kauheista ongelmista kuitenkaan kuulee. Kukaanhan ei kosakaan myönnä ajavansa kolaroidulla autolla, mutta välillä kuitenkin ihmettelen että mitä ne tuhannet autopeltisepät tässäkin maassakin tekee jos kerran kenelläkään ei ole niiden korjaamaa autoa...
Saattaa kuitenkin olla että minä olen väärä tyyppi kommentoimaan tätä asiaa koska ei ole kokemusta noista korjaamattomista autoista. Mutta jos ne korjaamattomat autot on vielä parempia niin sitten olen kyllä
Mainittakoon vielä että mulla ei ole minkäänlaisia taloudellisia intressejä "kehua" näitä korjattuja autoja. Yhtäkään korjattu a autoa en ole myynyt, mutta todennäköisesti sekin päivä koittaa kun tuosta nykyisestä kulkineesta luovun....
Oho tulipa pitkä teksti
Selväähän on että korjattu on aina korjattu mutta, neitsyydenkin menettää vain kerran ja hyvältä se vielä senkin jälkeen tuntuu...
Jos puhutaan lunastetuista autoista, eli autoista mihin joutuu tekemään rekisteröintikatsatuksen niin mitään kovin pommia on kyllä lähes mahdoton saada kilpiin sillä todistukset vaaditaan ainakin korinmittauksesta, ohjauskulmista ja turvalaitteiden toiminnasta. Nämä säännöt on tiukentuneet vuosien saatossa todella paljon, aikaisemmin taisi olla mahdollista saada kilvet jos vain auton sai konttorille omin voimin kulkemaan.
jos autoa on ostamassa niin selvähän on että kolaroitu on aina riski, mutta niinhän autokauppa on aina. Samaten jos vaihtoehtoina on aivan vastaavat autot, mutta toisella on kolarihistoria ja toisella ei niin kolaroidun tulee olla halvempi, se kuinka halvempi onkin sitten niistä jokaisen "tunneasioista" kiinni. Mikäli auto on joskus lunastettu ja korjattu niin ei se välttämättä sitä tarkoita että se on jäänyt "junan alle". Tänä päivänä pelkän työn hinta on vaan merkkiliikkeessä niin kova että ajokuntoinenkin auto saattaa mennä lunastuukseen. Tee-se itse mies hyvillä varaosien hankinta kanavilla saattaa kuitenkin saada auton "uutta vastaavaksi" kohtuu rahalla.
Jos auton myyjä heti kertoo että autoa on joskus kolaroitu, ja näyttää vaikka kuvia siitä kuinka pahasti on kolaroitu niin ei se minusta ainakaan kovinpahalta "kusetukselta" haiskahda. Tietysti tässä tapauksessa autoon on tutustuttava vieläkin tarkemmin.
Mitä tulee maalaukseen ja ruostesuojaukseen niin ei ne ainakaan sen huonommat voi olla kuin tehtaalta lähtiessä. Korjausten yhteydessä yleinen tapa sentään on ruostesuojata ainakin ne paikat mitä on purettu ja mitä uusitaan, tehtaalta lähtiessä harvassa autossa on ruostesuojausta juuri lainkaan. Jälkikäteen maalattaessa käytetään sentään vielä kunnon maaleja eikä mitään vesivärejä. Näiden "ympäristöystävällisten" vesiliukoisten maalien hyvyyttä voidaan tutkia vaikka tutkimalla tarinoita noista "väyrysten" ruosteongelmista, tai vertaamalla kiveniskujen määrää uudehkossa autossa vanhaan autoon.
Valituksia kolarikorjausten aiheuttamista ongelmista kuulee aina silloin tällöin, mutta kuitenkin jo suhteuttaa tämän siihen määrään kuinka paljon niitä on liikenteessä niin aika harvoin mistään kauheista ongelmista kuitenkaan kuulee. Kukaanhan ei kosakaan myönnä ajavansa kolaroidulla autolla, mutta välillä kuitenkin ihmettelen että mitä ne tuhannet autopeltisepät tässäkin maassakin tekee jos kerran kenelläkään ei ole niiden korjaamaa autoa...
Saattaa kuitenkin olla että minä olen väärä tyyppi kommentoimaan tätä asiaa koska ei ole kokemusta noista korjaamattomista autoista. Mutta jos ne korjaamattomat autot on vielä parempia niin sitten olen kyllä

Mainittakoon vielä että mulla ei ole minkäänlaisia taloudellisia intressejä "kehua" näitä korjattuja autoja. Yhtäkään korjattu a autoa en ole myynyt, mutta todennäköisesti sekin päivä koittaa kun tuosta nykyisestä kulkineesta luovun....
Oho tulipa pitkä teksti
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
serial kysyi:
"Mieleen tuli että minkälaisia ongelmia voisi tulla jos ostaa "täydellisesti" kunnostetun, kolarissa olleen auton ?"
Kaapo vastasi:
".... käytetty vanhoja purkuosia, hitsattu pitkät saumat vain "hepeillä" ja kitattu loppuliitokset, unohdettu suojaukset, hitsattu kantavia rakenteita, sotkettu sisusta nokeen ja vaseliiniin, poltettu tupakkaa, ryypätty ja run..... sisällä korjauksen aikana "
Oijjoijoi että piti taas nauraa hupimestarin teksteille !
Nykyään taitaa olla vähemmän niitä, jotka hakevat autovahinkokeskuksesta kolaroituja autoja kunnostettavaksi, nimittäin turvalaitteiden kunnostus on niin kallista puuhaa että eipä uskoisi.
Vai onko se niinpäin että ne jotka kunnostavat osaavat kaikki temput kiertää halvimman kautta ja autot ovat sitten puutteellisia ?
Meillä oli yksityishenkilön W202 korjattavana takavuosina, auto oli ajettu pellolle ja päältäpäin näytti ensivilkaisulla että juuri muuta ei ole kuin etupuskuri irti.
En muista enää miten vakuutustarkastaja arvioi homman, mutta meillä auto purettiin ja kasattiin ja hommalle tuli hintaa osineen semmoiset 7000 euroa.
Missään tapauksessa autoa ei olisi korjattu jos loppusumma olisi ollut ennakoitavissa.
Suurin yllätys oli turvavyönkiristimien + ohjainlaitteen hinta, niistä taisi kertyä jotain 3000 euroa - miksi lie sitten jäänyt arviointivaiheessa huomaamatta että olivat lauenneet.
"Mieleen tuli että minkälaisia ongelmia voisi tulla jos ostaa "täydellisesti" kunnostetun, kolarissa olleen auton ?"
Kaapo vastasi:
".... käytetty vanhoja purkuosia, hitsattu pitkät saumat vain "hepeillä" ja kitattu loppuliitokset, unohdettu suojaukset, hitsattu kantavia rakenteita, sotkettu sisusta nokeen ja vaseliiniin, poltettu tupakkaa, ryypätty ja run..... sisällä korjauksen aikana "
Oijjoijoi että piti taas nauraa hupimestarin teksteille !

Nykyään taitaa olla vähemmän niitä, jotka hakevat autovahinkokeskuksesta kolaroituja autoja kunnostettavaksi, nimittäin turvalaitteiden kunnostus on niin kallista puuhaa että eipä uskoisi.
Vai onko se niinpäin että ne jotka kunnostavat osaavat kaikki temput kiertää halvimman kautta ja autot ovat sitten puutteellisia ?
Meillä oli yksityishenkilön W202 korjattavana takavuosina, auto oli ajettu pellolle ja päältäpäin näytti ensivilkaisulla että juuri muuta ei ole kuin etupuskuri irti.
En muista enää miten vakuutustarkastaja arvioi homman, mutta meillä auto purettiin ja kasattiin ja hommalle tuli hintaa osineen semmoiset 7000 euroa.
Missään tapauksessa autoa ei olisi korjattu jos loppusumma olisi ollut ennakoitavissa.
Suurin yllätys oli turvavyönkiristimien + ohjainlaitteen hinta, niistä taisi kertyä jotain 3000 euroa - miksi lie sitten jäänyt arviointivaiheessa huomaamatta että olivat lauenneet.
wiimax.fi
Tuohan siinä ensimmäinä tietysti mieleen tulisi, mutta eihän samoja tunnuksia välttämättä saa takaisin jos auto on muusta syystä ollut pois liikenteestä niin kauan että kilvet on pitänyt palauttaa.serial kirjoitti:ainakin tuo tuorein tapaus on luultavasti uudelleen katsastettu kerta kahdissa kilvissä on. Vai annetaanko uusia kilpiä muutenkin kuin lunastetuista ?
Toisaalta, onhan minullakin otteessa "ed. rek.tunnus" kohdassa joku TJL-..., mitkä autolle oli varattu kun tehty maahantuontikatsastus, "imagoon" ei nämä "puolen auton levyset eurokilvet" oikein sopinut, joten otin siihen lyhet kilvet, josta tuo merkintä otteeseen, vaikkee kolaroinnista tietoakaan.

EDIT: Sitten tuli mieleen että kun noita "euro-kilpiä" tuli, niin jotkunhan niitä innolla hommasivat, ja ottivat ne mitkä konttorin hyllystä löytyi, eivätkä odotelleet paria viikkoa, että saisi saman tunnuksen.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Ja paljon tuo kolarikorjaus riippuu varmasti siitä kolarin luonteesta: Itse ajaa hurautin hirven kanssa yhteen 90-luvulla. Ajelin auton kolarin jälkeen eteläsuomesta kainuuseen, laitettiin uusi puskuri, konepelti, valot, toinen sivupeili ja tuulilasi uutta; auto oli mielestäni parempi kuin ennen tuota kolaria kun ei ollut kivenhakkaamia ja käytön jälkiä osissa.
No melkein minuutilleen 3 kuukautta myöhemmin hirvi tuli taas tielle ja täräytin tuon tien varressa olleeseen ainoaan tukkipinoon saman koslan. Tekivät isomman remontin ja tulihan siitä taas auto, mutta en enää ollut niin tyytyväinen tuohon toiseen remonttiin...
No melkein minuutilleen 3 kuukautta myöhemmin hirvi tuli taas tielle ja täräytin tuon tien varressa olleeseen ainoaan tukkipinoon saman koslan. Tekivät isomman remontin ja tulihan siitä taas auto, mutta en enää ollut niin tyytyväinen tuohon toiseen remonttiin...
Itse menin aikanaan 70-luvun lopulla ostamaan vannoutuneena Volvo-miehenä eräästä manselaisesta autokaupasta( ei merkkiliike) hienon punaisen Volvo 144 vm. 73. Siisti kuin mikä ja myyjä kehui auton maalatun yli juuri lähiaikoina. Mittarilukemakin oli vain jotain 120tkm.
No parin ensimmäisen "kuherruskuukauden" jälkeen aloin vasta ihmettelemään, kun autoa ei meinannut saada kulkemaan millään tien päällä suoraan, vaan se vikuroi omituisesti kelillä kuin kelillä.
Siitä sitten vein auton ohjauskulmien säätöön, sen verran jo siihen aikaan ymmärsin autoista, että siellähän se vika tietysti on.
Auto pukille ja mies hommiin. Hetken katseltuaan sitä sieltä pohjasta, niin laski sen nosturilta alas ja alkoi tarkastella autoa siitä keskivaiheilta ovipalkkien kohdalta. Ja sitten hetken kuluttua käski minut katsomaan, että olenko ollut tietoinen, että tämä auto on tehty kahdesta eri yksilöstä. Etupää toisesta ja takapää toisesta, sauma ihan keskellä autoa. Siksi runko oli kiero ja sitä ei kuulemma koskaan saisi kulkemaan nätisti. Etu- ja takapyörät kulkivat ihan eri raidetta.
Oli se melkoinen yllätys minulle, kun autokauppias ei sanallakaan ollut vihjaissut siihen suuntaan ja omat aivot olivat kauppatilanteessa olleet niin intoa täynnä, tarkempi syynäri olisi varmasti asian huomannut.
Elettiin siis 70-luvun loppua ja siihen aikaan ei kovin hyvin nämä kuluttaja-asiat olleet voimassa, joten käynti siinä autokaupassa nosti entisestään hatutuksen pintaan. Sen ostit minkä ostit ja piste.
Se oli sitä sen ajan autokauppaa.
No, myin ko. auton sitten kohtapuoliin pois, mutta kerroin heti ostajalle missä mennään, vahinkoa en laittanut kiertämään semmoisenaan. Antoi vielä vaihdossa pari vuotta vanhemman Volvon, jolla ajelin sitten viitisen vuotta ilman mitään ongelmia.Siinä kohtaa sain jonkinmoisen korvauksen kolariauton ostosta.
No parin ensimmäisen "kuherruskuukauden" jälkeen aloin vasta ihmettelemään, kun autoa ei meinannut saada kulkemaan millään tien päällä suoraan, vaan se vikuroi omituisesti kelillä kuin kelillä.
Siitä sitten vein auton ohjauskulmien säätöön, sen verran jo siihen aikaan ymmärsin autoista, että siellähän se vika tietysti on.
Auto pukille ja mies hommiin. Hetken katseltuaan sitä sieltä pohjasta, niin laski sen nosturilta alas ja alkoi tarkastella autoa siitä keskivaiheilta ovipalkkien kohdalta. Ja sitten hetken kuluttua käski minut katsomaan, että olenko ollut tietoinen, että tämä auto on tehty kahdesta eri yksilöstä. Etupää toisesta ja takapää toisesta, sauma ihan keskellä autoa. Siksi runko oli kiero ja sitä ei kuulemma koskaan saisi kulkemaan nätisti. Etu- ja takapyörät kulkivat ihan eri raidetta.
Oli se melkoinen yllätys minulle, kun autokauppias ei sanallakaan ollut vihjaissut siihen suuntaan ja omat aivot olivat kauppatilanteessa olleet niin intoa täynnä, tarkempi syynäri olisi varmasti asian huomannut.
Elettiin siis 70-luvun loppua ja siihen aikaan ei kovin hyvin nämä kuluttaja-asiat olleet voimassa, joten käynti siinä autokaupassa nosti entisestään hatutuksen pintaan. Sen ostit minkä ostit ja piste.
Se oli sitä sen ajan autokauppaa.
No, myin ko. auton sitten kohtapuoliin pois, mutta kerroin heti ostajalle missä mennään, vahinkoa en laittanut kiertämään semmoisenaan. Antoi vielä vaihdossa pari vuotta vanhemman Volvon, jolla ajelin sitten viitisen vuotta ilman mitään ongelmia.Siinä kohtaa sain jonkinmoisen korvauksen kolariauton ostosta.
Nyt menee OT:ksi, mutta pakko heittää tähän väliin.
Tosi hienoa, että foorumilla on mukana myös vanhempia aikuisia( olikohan tämä fiksusti sanottu
) ,kuten tuosta Classicin tarinasta voi päätellä. Saadaan reaalia tietoa ja perpektiiviä autoiluun ennen -90-ja2000 lukujakin. Ettei mene jutut ihan "poikasten" turinoiksi
Toisaalta sitte on mukana nuorempaa porukkaa tuunausjuttuineen ja uusine tekniikka virityksineen jotka myös antaa väriä keskusteluun ja arvokasta tietoa.
Elikkäs summasummaarum Hjuva foorum!
Tosi hienoa, että foorumilla on mukana myös vanhempia aikuisia( olikohan tämä fiksusti sanottu


Toisaalta sitte on mukana nuorempaa porukkaa tuunausjuttuineen ja uusine tekniikka virityksineen jotka myös antaa väriä keskusteluun ja arvokasta tietoa.
Elikkäs summasummaarum Hjuva foorum!
[quote="dealer"]
Nykyään taitaa olla vähemmän niitä, jotka hakevat autovahinkokeskuksesta kolaroituja autoja kunnostettavaksi, nimittäin turvalaitteiden kunnostus on niin kallista puuhaa että eipä uskoisi.
Vai onko se niinpäin että ne jotka kunnostavat osaavat kaikki temput kiertää halvimman kautta ja autot ovat sitten puutteellisia ?
Jaa-a, itse aika usein poikkeilen autovahinkokeskuksessa ja ei sen läpi menevän kaluston määrä tunnu ainakaan vähentyneen, eli kyllä niitä romuja edelleenkiin korjataan. Ja tuskimpa kukaan hyväntekeväisyyttä harrastaa, kyllä kai idea on ostaa halvalla ja myydä kalliilla ja käyttää mahdollisimman vähän aikaa, hankalaa tämmöisellä yhtälöllä on aikaansaada laadukasta jälkeä, jostain pitää tinkiä. Minusta pitäisi suuresti varoa ainakin semmoisia, jotka on juuri lunastuksen jälkeen korjattuja, ne on korjattu vain myyntitarkoituksessa. Toki joku varmaan tekee itselleen omaan käyttöön huolellistakin työtä ja kai semmoisiakin on joskus kaupan.
Nykyään taitaa olla vähemmän niitä, jotka hakevat autovahinkokeskuksesta kolaroituja autoja kunnostettavaksi, nimittäin turvalaitteiden kunnostus on niin kallista puuhaa että eipä uskoisi.
Vai onko se niinpäin että ne jotka kunnostavat osaavat kaikki temput kiertää halvimman kautta ja autot ovat sitten puutteellisia ?
Jaa-a, itse aika usein poikkeilen autovahinkokeskuksessa ja ei sen läpi menevän kaluston määrä tunnu ainakaan vähentyneen, eli kyllä niitä romuja edelleenkiin korjataan. Ja tuskimpa kukaan hyväntekeväisyyttä harrastaa, kyllä kai idea on ostaa halvalla ja myydä kalliilla ja käyttää mahdollisimman vähän aikaa, hankalaa tämmöisellä yhtälöllä on aikaansaada laadukasta jälkeä, jostain pitää tinkiä. Minusta pitäisi suuresti varoa ainakin semmoisia, jotka on juuri lunastuksen jälkeen korjattuja, ne on korjattu vain myyntitarkoituksessa. Toki joku varmaan tekee itselleen omaan käyttöön huolellistakin työtä ja kai semmoisiakin on joskus kaupan.
Jos kysessä on niin sanottu ehdollinen korjaus. AVK on myynyt auton sillä ehdolla, että korjausprosessia valvotaan ja/tai se lopputarkastetaan. Eikös tästä ollut kyse?an55 kirjoitti:Hetkinen, tästä en ole vielä koskaan kuullutkaan! Millä edellytyksillä joku merkkiliike voi olla valvova instanssi? Oletan tietysti, että nuo edellä mainitsemani edellytykset täyttyvät. Miten ihmeessä joku merkkiliike on voinut edes saada tietoonsa, että korjaat autoasi?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ei, vaan tästä (alkuperäinen viestini).Daaz kirjoitti:Jos kysessä on niin sanottu ehdollinen korjaus. AVK on myynyt auton sillä ehdolla, että korjausprosessia valvotaan ja/tai se lopputarkastetaan. Eikös tästä ollut kyse?an55 kirjoitti:Hetkinen, tästä en ole vielä koskaan kuullutkaan! Millä edellytyksillä joku merkkiliike voi olla valvova instanssi? Oletan tietysti, että nuo edellä mainitsemani edellytykset täyttyvät. Miten ihmeessä joku merkkiliike on voinut edes saada tietoonsa, että korjaat autoasi?
-Daaz
"Jos taas korjaa autoa jonka korjauksen kustantaa itse eikä sitä ole poistettu kolarin takia kilvistä, ei ole mitään tahoa joka korjausta valvoo".
Lisäksi valvonta on ollut pääsääntöisesti vahinkotarkastajien tehtävä, ei merkkikorjaamojen.
Kyllä ne kolariromujen hinnat tuppaa olemaan aika yläkanttiin tuolla AVK:lla, että mitä itse olen muutaman pirssin sieltä hommannut, menee kunnostamiseen sen verran rahaa ettei kannata myydä.pekkavee kirjoitti:
Jaa-a, itse aika usein poikkeilen autovahinkokeskuksessa ja ei sen läpi menevän kaluston määrä tunnu ainakaan vähentyneen, eli kyllä niitä romuja edelleenkiin korjataan. Ja tuskimpa kukaan hyväntekeväisyyttä harrastaa, kyllä kai idea on ostaa halvalla ja myydä kalliilla ja käyttää mahdollisimman vähän aikaa, hankalaa tämmöisellä yhtälöllä on aikaansaada laadukasta jälkeä, jostain pitää tinkiä. Minusta pitäisi suuresti varoa ainakin semmoisia, jotka on juuri lunastuksen jälkeen korjattuja, ne on korjattu vain myyntitarkoituksessa. Toki joku varmaan tekee itselleen omaan käyttöön huolellistakin työtä ja kai semmoisiakin on joskus kaupan.
Toissa pääsiäisen aikaan ostin sieltä tuon käyttörassini, Corollan. Kuskin ovi oli kasassa, ja sekin vielä niin lievästi että pintapellin vaihdolla selvisi eikä muuta vikaa. Että ei niissä AVK:n tarjonnassa aina välttämättä edes ole täysin länään ajettuja kierorunkoisia... Tosin on sieltä kyllä täysin paskojakin löydetty...

300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
kiitoksia vastauksista, tuli aika paljon hyödyllistä tietoa.
Auto jota katselin meni kyllä parissa päivässä, mutta toisaalta tulin siihen tulokseen että jos aikoo hieman kalliimpaa hommata niin silloin kannattaa sijoittaakin siihen.
Kyseessähän oli siis w210 ja mitä tällä foorumilla tullut ilmi niin kyseisessä autossa kolaroimattomanakin on ollut yhtä sun toista mystistä että kallista vikaa. Autoa siis katsoin isälleni joka on kanssa innostunut mersuista kun tuli tuo w124 hommattua
. Pitääpi siis vain jatkaa etsimistä jos sopivan hintainen dieseli tulisi vastaan.
Auto jota katselin meni kyllä parissa päivässä, mutta toisaalta tulin siihen tulokseen että jos aikoo hieman kalliimpaa hommata niin silloin kannattaa sijoittaakin siihen.
Kyseessähän oli siis w210 ja mitä tällä foorumilla tullut ilmi niin kyseisessä autossa kolaroimattomanakin on ollut yhtä sun toista mystistä että kallista vikaa. Autoa siis katsoin isälleni joka on kanssa innostunut mersuista kun tuli tuo w124 hommattua

W124 200 -85
Olen purkanut osia yhdestä w123:sta jossa oli perä ja keula eri autosta, samoin katto ja kaikki neljä ovea olivat eri autoista. Auto oli alunperin diesel mutta siihen oli laitettu m110 ja automaatttilaatikko. Penkit olivat kaikki eriparia yms. Siinä on jotain kusetettu ihan kunnolla 

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 09.03.2004 23:40
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
On hyvää autonpitoa ja huonoa autonpitoa. Sama pätee kolarikorjaukseen. En ymmärrä miten kolarikorjattu auto olisi jotenkin huonompi kuin mälläämätön, jos korjaaja osaa asiansa ja tekee työn huolella.
Anopin mies harrastaa kolarikorjausta, ts. miehen käsien läpi on kulkenut kymmeniä kolariautoja. Koko suku ajaa noilla autoilla hyvinkin mielellään eikä myydessäkään ole ollut ongelmia. Mies ei päästä keskeneräisiä projekteja käsistään, ja autot ovat varmasti paremmassa kunnossa kuin ennen mälliä.
T: Onnellinen Opel-omistaja, joka ostaa seuraavan Mersunsa täältä: http://www.avk.fi
Anopin mies harrastaa kolarikorjausta, ts. miehen käsien läpi on kulkenut kymmeniä kolariautoja. Koko suku ajaa noilla autoilla hyvinkin mielellään eikä myydessäkään ole ollut ongelmia. Mies ei päästä keskeneräisiä projekteja käsistään, ja autot ovat varmasti paremmassa kunnossa kuin ennen mälliä.
T: Onnellinen Opel-omistaja, joka ostaa seuraavan Mersunsa täältä: http://www.avk.fi
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Näköjään muillakin vastaavaa...
Näin myös meillä. Löytyyhän noita kohtalotovereitakin...Juhis2000 kirjoitti:
Toisaalta, onhan minullakin otteessa "ed. rek.tunnus" kohdassa joku TJL-..., mitkä autolle oli varattu kun tehty maahantuontikatsastus, "imagoon" ei nämä "puolen auton levyset eurokilvet" oikein sopinut, joten otin siihen lyhet kilvet, josta tuo merkintä otteeseen, vaikkee kolaroinnista tietoakaan.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089