
H 7 POLTTIMOT
H 7 POLTTIMOT

Saattaapi siinä heijastimetkin kärsiä, mutta piuhat saattaa sulaa.
eli jos on 100w lamput ja 12 v akku niin lamput ottaa 8 amppeeria virtaa, jos lampuille tulevia johtimia ei vaihda vahvempiin niin ne voi joutua jokatapauksessa vaihtamaan sen jälkeen kun ne on sulanu. jostakin löytyy laskenta ohjeita kuinka paksu kaapelin pitää olla että se toimii kunnolla 8 amppeerin virralla. Voit toki laittaa lamput kiinni, mutta tee samalla mittaus mikä on todellinen teho. mittaa akkujännite ja amppeerit mitä lampun kantaan tulee, kerrot nämä keskenään niin tiedät montako wattia se lamppu hehkuu.
eli jos esim akku on 12v amppeerit lampulla 6 A (johtuu pienistä johtimista) niin watteja lampulla 72W eli "nousua" tavallisesta 17W. toinen ikävä vaikutus isoilla "tehopolttimoilla" on että umpio kuumenee ja saatta haljeta.
ohhoh tulipas tekstiä, toivottavasti pysyt kärryillä.
Helpoin tapa lisätä valotehoa ostaa lisävalot nokalle
eli jos on 100w lamput ja 12 v akku niin lamput ottaa 8 amppeeria virtaa, jos lampuille tulevia johtimia ei vaihda vahvempiin niin ne voi joutua jokatapauksessa vaihtamaan sen jälkeen kun ne on sulanu. jostakin löytyy laskenta ohjeita kuinka paksu kaapelin pitää olla että se toimii kunnolla 8 amppeerin virralla. Voit toki laittaa lamput kiinni, mutta tee samalla mittaus mikä on todellinen teho. mittaa akkujännite ja amppeerit mitä lampun kantaan tulee, kerrot nämä keskenään niin tiedät montako wattia se lamppu hehkuu.
eli jos esim akku on 12v amppeerit lampulla 6 A (johtuu pienistä johtimista) niin watteja lampulla 72W eli "nousua" tavallisesta 17W. toinen ikävä vaikutus isoilla "tehopolttimoilla" on että umpio kuumenee ja saatta haljeta.
ohhoh tulipas tekstiä, toivottavasti pysyt kärryillä.
Helpoin tapa lisätä valotehoa ostaa lisävalot nokalle
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Tuolla on aika mukava laskuri johtimen tehohäviölle:
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index ... 8.sis&pa=j
En sen enempää osaa sanoa millainen alkuperäinen johdotus on mutta arvaus on 1,5 mm2.
Esimerkiksi 5 metrin pätkä 0,75 mm2 'narua' ja 8 A virralla jää tehohäviöksi 6,4 W. Tuo teho jakautuu tasaisesti 5m matkalle, joten johdin ei paljoakaan kuumene. huom: Virran kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa lämmitystehon (P = I*I * R) [Huom johtimella on positiivinen lämpötilakerroin, -> resistanssi kasvaa lämpötilan kasvaessa -> häviöteho kasvaa -> lämpötila kasvaa
]
MUTTA merkittäväksi jää vielä vielä matkan varrella olevat liitokset ja jatkokset, esimerkiksi kytkimet. Esimerkiksi 100 milliohmin ylimenovastuksessa 8 A kuormalla syntyy häviötehoa 8 W. Merkittävää sikäli, että tuo teho lämmittää yksittäistä pistettä, joten se kohta kuumenee -> kytkin, liitos tms sulaa tai syttyy.
Kytkimet eivät vältämättä myöskään kestä kytkentätilannetta suuremmalla kuormalla (virralla) vaan pikkuhiljaa kytkin menee huonoksi.
Tuossa perusteita, joiden vuoksi aina kannattaa käyttää jonkinsortin relekytkentää mikäli muuttaa alkuperäistä polttimotehoa.
Kolmas juttu on valodiagnostiikka, niissä joissa sellainen on. Käsittääkseni se perustuu virranmittaukseen ja vieläpä siten, että virran tulee olla tietyssä haarukassa, jottei vikailmoitusta saada. Mikä tuo haarukka sitten on, onkin hyvä kysymys. Tämän ratkaiseminen on kaikkein kimurantein ongelma...
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index ... 8.sis&pa=j
En sen enempää osaa sanoa millainen alkuperäinen johdotus on mutta arvaus on 1,5 mm2.
Esimerkiksi 5 metrin pätkä 0,75 mm2 'narua' ja 8 A virralla jää tehohäviöksi 6,4 W. Tuo teho jakautuu tasaisesti 5m matkalle, joten johdin ei paljoakaan kuumene. huom: Virran kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa lämmitystehon (P = I*I * R) [Huom johtimella on positiivinen lämpötilakerroin, -> resistanssi kasvaa lämpötilan kasvaessa -> häviöteho kasvaa -> lämpötila kasvaa

MUTTA merkittäväksi jää vielä vielä matkan varrella olevat liitokset ja jatkokset, esimerkiksi kytkimet. Esimerkiksi 100 milliohmin ylimenovastuksessa 8 A kuormalla syntyy häviötehoa 8 W. Merkittävää sikäli, että tuo teho lämmittää yksittäistä pistettä, joten se kohta kuumenee -> kytkin, liitos tms sulaa tai syttyy.
Kytkimet eivät vältämättä myöskään kestä kytkentätilannetta suuremmalla kuormalla (virralla) vaan pikkuhiljaa kytkin menee huonoksi.
Tuossa perusteita, joiden vuoksi aina kannattaa käyttää jonkinsortin relekytkentää mikäli muuttaa alkuperäistä polttimotehoa.
Kolmas juttu on valodiagnostiikka, niissä joissa sellainen on. Käsittääkseni se perustuu virranmittaukseen ja vieläpä siten, että virran tulee olla tietyssä haarukassa, jottei vikailmoitusta saada. Mikä tuo haarukka sitten on, onkin hyvä kysymys. Tämän ratkaiseminen on kaikkein kimurantein ongelma...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Näin se on, että kokonaisuus ratkaisee...samalla kun putsaa umpion ja lasitkin (koskee myös tuulilasia) niin sekin auttaaMika.T kirjoitti:luulempa että vakio 55W ajovalot palaa kirkkaammin kun kytkee ne releiden kautta uusilla 2.5mm johdoilla kuin vakiojohdoilla olevat 100W valot. meinaan että kirkastui pirusti nuo oman mersun valot kun vedin uudet johdot releiden kautta.

Lisää tietoa: www.skg.fi