KE-Jetronicin säätö
KE-Jetronicin säätö
Eli ongelmatapauksena tällä kertaa siis 1992 230E:n (KE-jetronic) käyntiongelmat.
Kone saatu nyt suurimmaksi osaksi käymään hyvin. Ongelmana enää
huono käyntiinlähtö jälkilämpöisenä, usein sammuu heti käynnistyttyään, jos ei anna kaasua, ja täyskaasulla nykiminen/hyytyminen.
Käytetty Alppilan autohuollossa Karjalankadulla,
Siellä tarkistettu paineet, seokset, pumput toimii, takaiskuventtiili tankille päin pelaa, ja järjestelmä pitää paineen hienosti.
Lambda antaa myös oikeanlaista signaalia.
Paine-eron säädin (EHA) todettu vialliseksi, testattu ensin toimivasta koneesta vastaavalla osalla, ja sitten ostettu 5000km käytetty osa kolariautosta - ei vaikutusta. Akku on uusi, ja laturi pelaa.
Tässä vielä lista mitä on tehty:
-Tulpat, -johdot (bremi) & ilmanputsari vaihdettu
-Virranjakajan kansi, pyörijä ja puola (bosch) vaihdettu
-Imuilmavuodot tarkistettu
-Polttoainesuodatin vaihdettu
-Suuttimet (bosch) vaihdettu
-Ilmamäärämittarin potentiometri vaihdettu uuteen ja säädetty 0,75v tyhjäkäynnillä
-Lämpötila-anturi mitattu, antaa oikeita arvoja
-Kaasuvivuston tyhjäkäyntikytkin mitattu, toimii
-Tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti pesty voideltu ja tarkistettu - avautuu
-YJ-rele ja bensapumpun rele tsekattu
Luin jostain että EHA-venttiiliä/paine-eron säädintä hienosäätämällä voisi tällainen ’’ominaisuus’’ korjaantua?
Kone saatu nyt suurimmaksi osaksi käymään hyvin. Ongelmana enää
huono käyntiinlähtö jälkilämpöisenä, usein sammuu heti käynnistyttyään, jos ei anna kaasua, ja täyskaasulla nykiminen/hyytyminen.
Käytetty Alppilan autohuollossa Karjalankadulla,
Siellä tarkistettu paineet, seokset, pumput toimii, takaiskuventtiili tankille päin pelaa, ja järjestelmä pitää paineen hienosti.
Lambda antaa myös oikeanlaista signaalia.
Paine-eron säädin (EHA) todettu vialliseksi, testattu ensin toimivasta koneesta vastaavalla osalla, ja sitten ostettu 5000km käytetty osa kolariautosta - ei vaikutusta. Akku on uusi, ja laturi pelaa.
Tässä vielä lista mitä on tehty:
-Tulpat, -johdot (bremi) & ilmanputsari vaihdettu
-Virranjakajan kansi, pyörijä ja puola (bosch) vaihdettu
-Imuilmavuodot tarkistettu
-Polttoainesuodatin vaihdettu
-Suuttimet (bosch) vaihdettu
-Ilmamäärämittarin potentiometri vaihdettu uuteen ja säädetty 0,75v tyhjäkäynnillä
-Lämpötila-anturi mitattu, antaa oikeita arvoja
-Kaasuvivuston tyhjäkäyntikytkin mitattu, toimii
-Tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti pesty voideltu ja tarkistettu - avautuu
-YJ-rele ja bensapumpun rele tsekattu
Luin jostain että EHA-venttiiliä/paine-eron säädintä hienosäätämällä voisi tällainen ’’ominaisuus’’ korjaantua?
Re: KE-Jetronicin säätö
Voi korjaantua ehaa säätämällä myös vanhat määrikset tekee mitä sattuu ja potikankin olen joutunut säätämään 0.40 että edes jotenkin ruisku pelaisi..eli se 0.70 ei ole aina se oikea arvo.
pistä ehan lähtö asento muistiin ja sitten ala säätämään suuntaan ja toiseen voisi riittä ihan 1/4 kierrosta max.
kannattaa myös ehan ruuvi pyörittää aluksi pohjaan laskien kierrokset ja sitten kokonaan pois että saa katsottua onko siellä o-rengas ehjä...sen saa kiinan sytkäreistä ...ainakin venäjän youtuben sivuilta näin tehneet.
pistä ehan lähtö asento muistiin ja sitten ala säätämään suuntaan ja toiseen voisi riittä ihan 1/4 kierrosta max.
kannattaa myös ehan ruuvi pyörittää aluksi pohjaan laskien kierrokset ja sitten kokonaan pois että saa katsottua onko siellä o-rengas ehjä...sen saa kiinan sytkäreistä ...ainakin venäjän youtuben sivuilta näin tehneet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: KE-Jetronicin säätö
Minä en ikinä ruuvaisi EHA:n säätöä pohjaan. Se tuhoaa sen hyvin todennäköisesti. EHA:ssa on sisällä onnettoman ohutta rosteripeltiä oleva venttiilin läppä, jota taivutetaan todella pienellä virralla. Ruuvilla kalibroidaan testipenkissä tuo venttiilin nolla-arvo. hiukankaan liian tiukalle vedetty ruuvi muuttaa todennäköiseti pellin muotoa ja se ei enää toimi toivotulla tavalla.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: KE-Jetronicin säätö
Ahaa..hyvä tietää eli se pitäisi avaamalla saada tietää asnto jos tarkistaa o-renkaan...ihan tarkkkaa tietoa ei ole millainen oire tulee jos o-rengas on rikki...ainakin ne on laitanaan väljiä reikäänsä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: KE-Jetronicin säätö
EHA:sta ei tahdo löytää "sisäkuvaa", tämä on ainoa minkä olen löytänyt, Probst:n Bosch Fuel Injection & Engine Management kirjasta. Siitä voi huomata kuinka herkkä tuo venttiili on, siksi sen säätäminen on herkkä touhua ja liika kiristäminen saattaa taivuttaa tuon onnettoman ohuen sisäosan helposti mutkalle.
Timppa
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: KE-Jetronicin säätö
Miten kylmäkäynnistinventtiilin voi testata?
Re: KE-Jetronicin säätö
Suutin irti ja irrallaan putkeen kiinni ja sähköliitin myös ja sitten kylmällä koneella käyntiin ja katsomaan mitä tapahtuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: KE-Jetronicin säätö
Lämpötilan pitää olla muistaakseni alle +10c saattoi olla +15c:kin.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: KE-Jetronicin säätö
Minun autossa (230E,91) oli tänä vuonna myös käyntiongelmia. Mittarissa on 320 tkm.
Ensimmäinen ongelma oli, että sammui liikennevaloissa tyhjäkäynnillä.
Vaihdoin bensapumpun releen, toimi jonkin aikaa.
Seuraavaksi vaihdoin sytyspuolan. Alkoi taas pelittämään ja tuntui tulevan vääntöä lisää.
Seuraava ongelma oli, kun useamman päivän oli käyttämättä, niin oli huono lähtemään käyntiin.
Vaihdoin bensapumpun ja suodattimen. Lähti käyntiin suht koht normaalisti 3 päivän tauonkin jälkeen.
Toisella kertaa kun oli pitempi tauko, niin ei enää lähtenytkään käyntiin kovin helposti.
Otin ilmanpuhdistimen pois; huomasin että huohotinletkut olivat märät kylmäkäynnistin suuttimen
ympäriltä. Suuttimen yläpäässä oleva nippa oli löysällä. Nostiko uusi bensapumppu painetta,
niin että nippa alkoi vuotaa enemmän. Kiristin sen ja myös 4 nippaa määräjakajan päällä.
Tämän jälkeen on lähtenyt hyvin käymään.
Yksi ongelma oli vielä, kun lähti liikkeelle, niin piti kaasua painaa varovaisesti.
Kokeilin säätää EHA:aa eli paine-erosäädintä. Sain huonot ohjeet naapurisivstolta.
Kiristin sitä suojamutteria tiukemmalle, mikä on sen 6-k säätömutterin päällä.
Jouduin käyttämään myös 2-napa liitintä irti. Oliko siinä hapettumaa?
Vika kuitenkin korjaantui.
Kun selvisi miten sitä EHA:a oikeasti pitäisi säätää, niin kokeilin ensin vastapäivään 1/4 kierr.
Kaasun painelu piti muuttaa taas varovaiseksi. Seuraavaksi 1/2 kierr. myötäpäivvään.
Nyt kesti painaa kaasua, mutta tyhjäkäynti alkoi humpaamaan 700 - 900 r/min.
Palasin takaisin lähtöpisteeseen (EHA) ja moottori toimii parhaiten.
Ja on toiminut nyt 2 kk ihan ok. En voi valittaa.
Jossain välissä kurkkasin myös potentiometrin sisään, se näytti tosi hyvältä.
En tiedä onko näistä kokemuksista apua?
Ensimmäinen ongelma oli, että sammui liikennevaloissa tyhjäkäynnillä.
Vaihdoin bensapumpun releen, toimi jonkin aikaa.
Seuraavaksi vaihdoin sytyspuolan. Alkoi taas pelittämään ja tuntui tulevan vääntöä lisää.
Seuraava ongelma oli, kun useamman päivän oli käyttämättä, niin oli huono lähtemään käyntiin.
Vaihdoin bensapumpun ja suodattimen. Lähti käyntiin suht koht normaalisti 3 päivän tauonkin jälkeen.
Toisella kertaa kun oli pitempi tauko, niin ei enää lähtenytkään käyntiin kovin helposti.
Otin ilmanpuhdistimen pois; huomasin että huohotinletkut olivat märät kylmäkäynnistin suuttimen
ympäriltä. Suuttimen yläpäässä oleva nippa oli löysällä. Nostiko uusi bensapumppu painetta,
niin että nippa alkoi vuotaa enemmän. Kiristin sen ja myös 4 nippaa määräjakajan päällä.
Tämän jälkeen on lähtenyt hyvin käymään.
Yksi ongelma oli vielä, kun lähti liikkeelle, niin piti kaasua painaa varovaisesti.
Kokeilin säätää EHA:aa eli paine-erosäädintä. Sain huonot ohjeet naapurisivstolta.
Kiristin sitä suojamutteria tiukemmalle, mikä on sen 6-k säätömutterin päällä.
Jouduin käyttämään myös 2-napa liitintä irti. Oliko siinä hapettumaa?
Vika kuitenkin korjaantui.
Kun selvisi miten sitä EHA:a oikeasti pitäisi säätää, niin kokeilin ensin vastapäivään 1/4 kierr.
Kaasun painelu piti muuttaa taas varovaiseksi. Seuraavaksi 1/2 kierr. myötäpäivvään.
Nyt kesti painaa kaasua, mutta tyhjäkäynti alkoi humpaamaan 700 - 900 r/min.
Palasin takaisin lähtöpisteeseen (EHA) ja moottori toimii parhaiten.
Ja on toiminut nyt 2 kk ihan ok. En voi valittaa.
Jossain välissä kurkkasin myös potentiometrin sisään, se näytti tosi hyvältä.
En tiedä onko näistä kokemuksista apua?
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07