W124 200D Turbotusvinkkejä?
W124 200D Turbotusvinkkejä?
Morjes!
Olis tarkotus turbottaa oma 200 nokivasara. Tarkotus saada hyvä ja varma käyttöauto. Muutama kaveri turbotti Rovaniemellä 200 dieselin. Toisessa sprintterin ja toisessa 525TDS bemun turbo. Teho n.160hv ja vääntö oli bemunturbo mesessä 340Nm. Eli te kaikki kokeneet. !
Mikä paras turbon koko kyseiseen moottoriin..?
Olis tarkotus turbottaa oma 200 nokivasara. Tarkotus saada hyvä ja varma käyttöauto. Muutama kaveri turbotti Rovaniemellä 200 dieselin. Toisessa sprintterin ja toisessa 525TDS bemun turbo. Teho n.160hv ja vääntö oli bemunturbo mesessä 340Nm. Eli te kaikki kokeneet. !
Mikä paras turbon koko kyseiseen moottoriin..?
Perttu K kirjoitti:300 D turbon turbo ja syöttö täysille. Sillä opilla on tainnut tulla melkein 120hp. Taitaa olla edullisin vaihtoehto.
Joo, kyllä mulla kummiski ihan tarkotus käyttää pumppu etelässä elementtimuutoksessa ja välijäähdytin laittaa. Ei ole tarkotus rakentaa sitä ihan halvimmalla mahd. tavalla. Jos ei muuta niin, sama satsi ku kaverilla 190:sessä, eli BMW 525TDS turbo pumppu teetetty ja väläri. 340Nm minimi mitä haen.
Joo, kyllä kaverillasi on aivan liian pieni turbo, tuossa 525 TDS:ssä on vielä pienempi turbo kuin 300 turbodieselissä, eikä siitä bemarin coolerista ole mitään muuta hyötyä kuin se että voi itsestä tuntua mukavammalta kun on cooleri.
Sopivaa turboa tuollaiseen kokoonpanoon on varmaan suositeltu jo toista kymmentä kertaa, et ole ihan eka kun tuota samaa kysyy, joten luepa noita edellisiä topicceja läpi.
Sopivaa turboa tuollaiseen kokoonpanoon on varmaan suositeltu jo toista kymmentä kertaa, et ole ihan eka kun tuota samaa kysyy, joten luepa noita edellisiä topicceja läpi.
Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä kaverillasi on aivan liian pieni turbo, tuossa 525 TDS:ssä on vielä pienempi turbo kuin 300 turbodieselissä, eikä siitä bemarin coolerista ole mitään muuta hyötyä kuin se että voi itsestä tuntua mukavammalta kun on cooleri.
Sopivaa turboa tuollaiseen kokoonpanoon on varmaan suositeltu jo toista kymmentä kertaa, et ole ihan eka kun tuota samaa kysyy, joten luepa noita edellisiä topicceja läpi.
Ok. Yritin päästä helpolla et joku kertois.. Laiska lukeen..
niin, kaverilla oli cossun cooleri mutta ei varmaan sen kummempi kuin bemunkaan. Mut lähen tästä lueskeleen muita topicceja
Joo, kokoa suositellessa pitäisi tietää tosiaan ne tehotavoitteet, ja se että miten paljon se ruokahalu sitten kasvaa, siksi on ehkä parempi mitoittaa se turbo hiukan liian suureksi niin ei sitten ala harmittamaan. Suosittelen 200:siin jotain 50-52 mm kompura - ja 55 - 60 mm turbiinisiipiä. Riittää jo sinne asti mitä pumppu jaksaa hönkiä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: W124 200D Turbotusvinkkejä?
AMG kirjoitti:Morjes!
Olis tarkotus turbottaa oma 200 nokivasara. Tarkotus saada hyvä ja varma käyttöauto. Muutama kaveri turbotti Rovaniemellä 200 dieselin. Toisessa sprintterin ja toisessa 525TDS bemun turbo. Teho n.160hv ja vääntö oli bemunturbo mesessä 340Nm. Eli te kaikki kokeneet. !
Mikä paras turbon koko kyseiseen moottoriin..?
Eli minun turbo on garret t03, ollut ennen 524 td Bemussa, en tiedä onko sen alkuperäinen. Ja tiedossa on että on liian pieni. Coolerin päivitän kyllä isommaksi/paremmaksi. Pitäisi laittaa isompi turbo mutta harmittaa jo etukäteen että jos sen myötä häviää tuo toimintavarmuus ja käyttömukavuus mitä nyt on ja tulee vain viis hepoa lisää Tokihan tuon turbon voi pistää hyllyyn kokeilun ajaksi...
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
W639 115 cdi -06
Re: W124 200D Turbotusvinkkejä?
Täh? Toimintavarmuus, mihinkäs se nyt häviää kunnon turbolla?Ja kyllähän sitä tehoa tulee kun ruuvaa syöttöä suuremmalle, ei sulla varmaan vielä ole kaikkea ulosmitattu.Lynx racing kirjoitti:Pitäisi laittaa isompi turbo mutta harmittaa jo etukäteen että jos sen myötä häviää tuo toimintavarmuus ja käyttömukavuus mitä nyt on ja tulee vain viis hepoa lisää Tokihan tuon turbon voi pistää hyllyyn kokeilun ajaksi...
Re: W124 200D Turbotusvinkkejä?
Joo, tosiaan, sehän oli sulla 524:sen tai semmosesta. Eikä 525TDS:n turbo. Hyvä ku korjasit, muistin väärin.
Mauri H. kirjoitti:Joo, kokoa suositellessa pitäisi tietää tosiaan ne tehotavoitteet, ja se että miten paljon se ruokahalu sitten kasvaa, siksi on ehkä parempi mitoittaa se turbo hiukan liian suureksi niin ei sitten ala harmittamaan. Suosittelen 200:siin jotain 50-52 mm kompura - ja 55 - 60 mm turbiinisiipiä. Riittää jo sinne asti mitä pumppu jaksaa hönkiä.
No, ainahan sitä tehoa ja vääntöä mahd.paljon haluaa.. Mutta sillon varmaan parempi alkaa suoraan rakentaan 300:sta. Mutta nyt alla vain tommonen 200. Tehoa saa olla paljon, kuhan suht. toimintavarma jos autolla pöristelee kesällä välimeren palmujen alle..
Jos Mauri tietää semmosen soppeli möykyn minun pirssiin, ilmottele!
Melko kokematon turbojutuissa mutta halu oppia niistä..
Pienemmällä turbolla auto on miellyttävämpi ajaa ja käytännössä reippaampi, kun vetoja on heti. Mutta sitten pitää muistaa, ettei ala ahnehtimaan. Isoilla elementeillä 200d kone ei kestä raskasta kaasujalkaa pienellä turbolla, jos syötöt ja ahtopaineet on tapissa. Ainakaan pitkään. Lisäksi, kun tehoja nostetaan tarpeeksi, alkaa vakiokytkin ja pikkuperä yms. antautumaan.
Mutta harrastusmielessä, jos haluaa maksimivoimia, niin isompi turbo heti alussa kehiin. Helposti muuttuu raitiskin mies turboholistiksi
Mutta harrastusmielessä, jos haluaa maksimivoimia, niin isompi turbo heti alussa kehiin. Helposti muuttuu raitiskin mies turboholistiksi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
Minkäs laisia muutoksia pitää tehdä tommosen 200D sisuksiin, että kestää vähän enemmän sitä tehoa(n. 200hp) . Männät? Laakerit? Entä kun näissä valmiissa tubokoneissa on käsittääkseni öljyruiskutus männille erikseen ? Saako sitä tehtyä tommoseen 200D:n koneeseen ?
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
No kyllä se oikean kokoisella turbolla vielä on ihan ajettava, vaikka selvähän se on että pieni turbo pyörii aiemmin. Alasyötöllä, kunnon pakosarjalla, oikean kokoisilla turbiini - ja kompurapesillä ja - siivillä saa ihan kivan paketin aikaiseksi, ja onhan sitten yläkierroksilla ainakin pirteämpi.
Öljyruiskuja on paha saada kakssataseen aikaiseksi, joissain harvinaisissa malleissa se löytyy, mutta vaikeaa löytää sellaisia. Sopivilla välyksillä, kunnon laakereillä, hyvällä hengityksellä ja coolerilla ja järkevällä käytöllä varmaan kestääkin.
Öljyruiskuja on paha saada kakssataseen aikaiseksi, joissain harvinaisissa malleissa se löytyy, mutta vaikeaa löytää sellaisia. Sopivilla välyksillä, kunnon laakereillä, hyvällä hengityksellä ja coolerilla ja järkevällä käytöllä varmaan kestääkin.
Vai että vähän enemmän Sitä vetästiin samantien super-turborajalle...Turmelioitsia kirjoitti:vähän enemmän sitä tehoa(n. 200hp) .
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jep, täällä puhutaan niin suurista tehoista että porukalta menee suhteellisuuden taju, tehonnosto 75 - 200 hv on älyttömän suuri, kannattaa aina pitää se lähtökohta mielessä, kuitenkin tavoite on siis nostaa tehoja yli 2,5 kertaiseksi.veskola kirjoitti:Vai että vähän enemmän Sitä vetästiin samantien super-turborajalle...Turmelioitsia kirjoitti:vähän enemmän sitä tehoa(n. 200hp) .
Sama juttu kuin jos napattaisiin vaikka C 220 bensamersun 150 hv koneesta raakasti vakio-osilla yli 375 hv, tai 300 E 24V koneesta yli 550 hv.
Eli vähästä on turha puhua
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Itsellekin hiipinyt pikkuhiljaa tuo -Kun mikään ei riitä asenne ja haluttais kutitella se parisataa koneesta. Jännä homma kun reilu vuosi sitten ajeltiin tyytyväisenä 325i Bemulla ja nyt ei olla tyytyväisiä kun on tuo 200D mannelavetti joka lähtee paremmin kuin se Bemu ja kuluttaa puolet vähemmän ja vielä diisseliä
Meinaakko JP74 käydä koska penkittään uudella kokoonpanolla?
Meinaakko JP74 käydä koska penkittään uudella kokoonpanolla?
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
W639 115 cdi -06
Tarkoitus olisi penkittää vehje, kunhan saan turboon sopivamman pakopesän. Tehoa tuntus kyllä olevan, mutta melko ylävireisesti ja viiveellä. Kytkinkään ei taas oikein pidä nelosella. Pumppu on täysillä ja savua ei tule 1.5 barin ahtopaineilla, joten tehoa luulisi olevan superturborajan ylitse?Lynx racing kirjoitti: Meinaakko JP74 käydä koska penkittään uudella kokoonpanolla?
Täytyy tosin mietiskellä tuota penkitystä tai penkityspaikkaa, kun ei viitsisi särkeä "turhaan" konetta.
AM-Worksilla Lappeenrannassa kuuluu olevan hyvä penkkki, ja ne osaa myös ajaa niitä autoja kunnolla penkissä. Kaikki ei osaa ja menee rääkkäyksen puolelle.JP74 kirjoitti:Tarkoitus olisi penkittää vehje, kunhan saan turboon sopivamman pakopesän. Tehoa tuntus kyllä olevan, mutta melko ylävireisesti ja viiveellä. Kytkinkään ei taas oikein pidä nelosella. Pumppu on täysillä ja savua ei tule 1.5 barin ahtopaineilla, joten tehoa luulisi olevan superturborajan ylitse?Lynx racing kirjoitti: Meinaakko JP74 käydä koska penkittään uudella kokoonpanolla?
Täytyy tosin mietiskellä tuota penkitystä tai penkityspaikkaa, kun ei viitsisi särkeä "turhaan" konetta.
Olikos sulla kunnon syylari?
Tuli tuohon koulun penkkiin uutuutena sellainen lisälaite, joka kerää paineet, lämpötilat ja muitakin anturitietoja ylös. Kuulemma pitäisi saada ahto ja pakosarja paineet lapolle . Tosiaan toi testituloskin on hieman ajajasta riippuvainen. Mikäs se muuten on hyvä penkki, sellainen josta tulee mukavan näköiset lukemat vai sellainen joka näyttää oikein?Mauri H. kirjoitti: AM-Worksilla Lappeenrannassa kuuluu olevan hyvä penkkki, ja ne osaa myös ajaa niitä autoja kunnolla penkissä. Kaikki ei osaa ja menee rääkkäyksen puolelle.
Olikos sulla kunnon syylari?
So long and thanks for all the fish
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Jep, hyvä penkki on se missä ahdot nousee, eli jarru riittää ja ei tarvii huippukierroksilla huudattaa sekunttikaupalla, kuten joissain nimeltämainitsemattomissa paikoissa. Ja joskus on oikein hirvittänyt kun aletaan ryntäyttämään pikkuhiljaa ylemmäs ja ylemmäs, penkin kalibroinnin takia ilmeisesti, ei ole kesähelteellä kivaa. Kerralla tappiin ja sillä hyvä, uusiksi jos tarvii.
Lapulle pitää tietty saada mahdollisimman todenmukainen lukema, ja takapyörätehohan tässä vaan automaattimiestä kiinnosta.
Noi pako - ja ahtopaineet on kanssa kiva saada, ja kierroslukutieto tietenkin. Ja plussaa on jos penkissä voi ajattaa 270 km/h, niin että voi nelosella vetää.
Lapulle pitää tietty saada mahdollisimman todenmukainen lukema, ja takapyörätehohan tässä vaan automaattimiestä kiinnosta.
Noi pako - ja ahtopaineet on kanssa kiva saada, ja kierroslukutieto tietenkin. Ja plussaa on jos penkissä voi ajattaa 270 km/h, niin että voi nelosella vetää.
Täälä pohjosemmassa omien kokemusten mukaan Oulun ammattikorkeakoululla homma onnistuu mukavasti. Sai kierrosluvut lapulle ja keulaan tulee kunnon puhallus kylmää ulkoilmaa eli ei pitäis lämmetäkkään. Tais lopulta muuten ottaa kierroslukutiedon suutinputkesta, kun ei muualta onnistunut. Hintaa oli muistaakseni 75e.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Juu ja täällä pohjoisempana tulee vaan näistä tehopenkeistä jonnin verran mopompia teho lappuja ja niin noi rallinetin porukka tuntuu kirjoittelevan eli etelässä parempia tehoja samoista autoista ja esim ammatti korkeakoulun ja jäälin autosäädön penkit näyttää suurin piirtein samaa mut joskus joku jokkis autokin on antanut kuulemma pohjoisempana 40hp huonommat tehot ja pyöriltä.... mut ei kait se ole kun kalbroinnista ja kertoimista kiinni mut tiedä sitten....
Itse tein ja säästin
Sulle täytyy Mauri etsiä semmosen vastuksen omaava penkki, ettei auto(si) jaksa kiertää nelosella kun 4000 rpm, varmaankin vastaa 60..90 asteen ylämäkeen ajoa.Mauri H. kirjoitti:Noi pako - ja ahtopaineet on kanssa kiva saada, ja kierroslukutieto tietenkin. Ja plussaa on jos penkissä voi ajattaa 270 km/h, niin että voi nelosella vetää.
Mitäpäs kokemuksia siitä sporttiauton Naantalin penkittäjistä, ainakin joku mynän auto käynyt siellä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mutta jää suurin teho nelosella mittaamatta? Eikös nuo vastuspenkit yleensäkin aika rankkoja autolle,jotuuu polkemaan aika pitkään.veskola kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:Sulle täytyy Mauri etsiä semmosen vastuksen omaava penkki, ettei auto(si) jaksa kiertää nelosella kun 4000 rpm, varmaankin vastaa 60..90 asteen ylämäkeen ajoa.
Samantapaisilla vastuspenkeillä "korkkaa" muutkin kamppeet tehoja mitatessa,nousee yllättävän äkkiä koneen lämmöt ym.
Tuosta turbon koosta ja käytöstä vielä:
On tosiaan paljon kivempi ajella sopivan pienellä turbolla joka herää heti kun käsketään ja varmaan tuo konekin kestää ihan hyvin. Mutta hulluttelemalla saa heti pilalle, niinkuin monet on kokeilleet.
Esim tuo minun paketti: vaparikone 2.5+ t03 ahtimella ja isoilla tapeilla.
Vetoja on käyttöautoon kivasti ja käyttäytyy hyvin, mutta aivan turha yrittää nostaa paineita ja ajella morkooli auki maantiellä. Palaa takuu varmasti. Tavoitteena oli alunperin se 126hp, ettei ainakaan olisi laiskempi mitä pensakoneella. Nyt ollaan varmasti tavoitteessa Varmaan joku 150hp pyörältä on ihan sopiva tuommoseen käyttöauto 2.5:een ja voipi vielä kestääkin. Mutta 200D ja 160Hp ei voi sanoa hyväksi tai ainakaan kestäväksi paketiksi ja vielä ahtaalla turbolla. T03:ssa nousee pakopaineet aika voimakkaasti kun ahtoja nostetaan. Toiset hakee maksimitehoa toiset käyttömukavuutta. Hyviä harrastuksia molemmat. Täytyy van muistaa aloittaessa mitä hakee ja rakentaa koneen sen mukaisesti.
Täytyy muistaa vaikka kuin on mersun koneista kyse, että joillakin tehot ovat yli KOLMINkertaisia vakioon nähden. Silloin ollaan varautuneita "pieniin" takaiskuihin "pienen" tehonnousun johdosta.
On tosiaan paljon kivempi ajella sopivan pienellä turbolla joka herää heti kun käsketään ja varmaan tuo konekin kestää ihan hyvin. Mutta hulluttelemalla saa heti pilalle, niinkuin monet on kokeilleet.
Esim tuo minun paketti: vaparikone 2.5+ t03 ahtimella ja isoilla tapeilla.
Vetoja on käyttöautoon kivasti ja käyttäytyy hyvin, mutta aivan turha yrittää nostaa paineita ja ajella morkooli auki maantiellä. Palaa takuu varmasti. Tavoitteena oli alunperin se 126hp, ettei ainakaan olisi laiskempi mitä pensakoneella. Nyt ollaan varmasti tavoitteessa Varmaan joku 150hp pyörältä on ihan sopiva tuommoseen käyttöauto 2.5:een ja voipi vielä kestääkin. Mutta 200D ja 160Hp ei voi sanoa hyväksi tai ainakaan kestäväksi paketiksi ja vielä ahtaalla turbolla. T03:ssa nousee pakopaineet aika voimakkaasti kun ahtoja nostetaan. Toiset hakee maksimitehoa toiset käyttömukavuutta. Hyviä harrastuksia molemmat. Täytyy van muistaa aloittaessa mitä hakee ja rakentaa koneen sen mukaisesti.
Täytyy muistaa vaikka kuin on mersun koneista kyse, että joillakin tehot ovat yli KOLMINkertaisia vakioon nähden. Silloin ollaan varautuneita "pieniin" takaiskuihin "pienen" tehonnousun johdosta.
Joku mersupurkaamo??
Epäilemättä mutta sitten vain syöttöä taas lisääjpk kirjoitti:Mutta jää suurin teho nelosella mittaamatta?
Tuo on vähän epäreilua kun/mikäli vastus on vakio riippumatta millä autolla penkitetään. Eihän se 450 hv moottorilla kauaa tarvitse ryntäyttää kun saa ne kierrokset 'tappiin' eikä vastus edes riitä. Sitten mennään 100 hv autolla siihen, ja ei meinaa jaksaa vääntää 'loppuun' saakka.jpk kirjoitti:Eikös nuo vastuspenkit yleensäkin aika rankkoja autolle,jotuuu polkemaan aika pitkään.
Samantapaisilla vastuspenkeillä "korkkaa" muutkin kamppeet tehoja mitatessa,nousee yllättävän äkkiä koneen lämmöt ym.
Vai vaihtaako ne niitä vastuksia jotenkin auton mukaan ?
Minä en kyllä taida raaskia penkittää tuota kun en raaski huippujakaan kokeilla...vai voisiko sen sopia, että vedetään vain 4000 rpm asti. No niin tai näin, itselleni riittää että tehot on nouseet sen 20 %.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki puhuu asiaa, selviö on että jos täysiä tehoja koneesta hakee niin pitää varautua siihen että remppaa tulee mahdollisesti. Jos ei muuta niin vuosihuolto on oltava aika kattava, eli kone auki ja kuluneet osat uusiksi.
Ja penkistä, ei sen tarvii älyttömällä vastuksella olla, mutta ei mikään inertiapenkkikään käy.
Naantaliin Sporttiautolle on tulossa huippuluokan penkki kunnon jarrulla, voi olla ihan varteenotettava paikka, paitsi että omaan kaupunkiin on kanssa tulossa todella asiallinen penkki. Sitä tässä odotellaan.
Ja penkistä, ei sen tarvii älyttömällä vastuksella olla, mutta ei mikään inertiapenkkikään käy.
Naantaliin Sporttiautolle on tulossa huippuluokan penkki kunnon jarrulla, voi olla ihan varteenotettava paikka, paitsi että omaan kaupunkiin on kanssa tulossa todella asiallinen penkki. Sitä tässä odotellaan.