Jalkaläpät w124

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Jalkaläpät w124

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Kyseessä aut, ilmastointi malli 124 300 -87.

Mikä on kun jaloille tulevan ilman läpät pysyvät kiinni. Ilmiö tapahtui kun lähdin ajamaan ja edellisestä ajosta oli noin puol. tuntia ja sillon tuuletus pelasi vielä täysin. Näin talvi kelillä tahtoo jalat paleltua melkoisesti. Tein sellasen oman virityksen, laitoin puutapin sinne läpän väliin, että edes vähän hönkis jalkatilaan

Ilmastointi asiantuntiat vinkkejä.
:wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vaijeri irti jommasta kummasta päästä. sama vika rahikaisella... sormella yltää tökkäämään jalkatilojen läpät auki. pyöriikö se ilmavirran säätö nuppi kevyesti ympäri vai tökkääkö jossain kohtaa?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kotelon sisällä läpän takana tangossa on muovinen jousto osa joka on katkennut saa kyllä irrotettua sinne päin kun ottaa läpän irti mutta on kyllä
todellinen näpertelijän toive uni
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Automaatti-ilmastoinnissa on läppiä ohjaamassa painekello. Molemmilla puolilla omansa, vaikka läpät onkin yhdistetty, niin että sormella toista painaessa toinenkin aukeaa. Itsellä oli kalvovikainen painekello ja se toisella puolella oleva ehjä ¨kello¨ ei jaksa yksin kiskoa molempia luukkuja auki.

tämä siis 300te-86
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

abs w124 -87

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Onko kellää kokemuksia abs jarruista. Mulla menee renkaat sutiin.. vaik kuin polkee. Mistä lähtä parsii vikaa.. kahtoin antureille menevistä piuhoista vastukset ja kunnossa oli...?! Katsoin takajarruja ja sinne ei näyttäny tulevan anturinpiuhoja olenkaan, edessä ainostaan.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Tuli vähä väärälle saralle..
:x ..
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Ne jalkatilan läpät on tosiaan yhdistetty tangolla, jossa toisessa päässä on muovi nivel.
Todennäköisimmin tuo nivel on poikki ja sen takia jumissa koko hela hoito.
Muita vaihtoehtoja on alipainekellon vuoto, joten yksi ei jaksa avata läppiä tuon tangon takia(vaikka olis ehjä) tai sitten ilmastoinnin ohjaus ei pelaa ja läpät ei saa edes käskyä avautua.

Sen tangon katkeamisen voi kokeilla, kun pidät toista läppää paikallaan ja toista yrität käännellä varovasti yksinään.

Itse tutkin tuon saman vaivan ja otin koko tangon pois, koska sille ei järjellistä tarkoitusta lopulta löytynyt. Molemmat läpät ohjataan omalla alipainekellolla.

Tuon tangon luokse pääseminen vaatii kojataulun yms. purkamisen, joten jos vain lämmintä haluat, pystyt varmaan radion takaa irroittamaan nivelet alipainekelloista ja saat läpät pysymään auki. Korkeintaa keskikonsolin joutuu tuohon hommaan irroittamaan.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaläpät w124

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Riku kirjoitti:Kyseessä aut, ilmastointi malli 124 300 -87.

Mikä on kun jaloille tulevan ilman läpät pysyvät kiinni. Ilmiö tapahtui kun lähdin ajamaan ja edellisestä ajosta oli noin puol. tuntia ja sillon tuuletus pelasi vielä täysin. Näin talvi kelillä tahtoo jalat paleltua melkoisesti. Tein sellasen oman virityksen, laitoin puutapin sinne läpän väliin, että edes vähän hönkis jalkatilaan

Ilmastointi asiantuntiat vinkkejä.
:wink:
Itselläni oli muutama viikko sitten sama ongelma. Kyseessä 300 DT -87 automaatti-ilmastoinnilla. Samana vuonna on ollut kahdenlaista ohjausta jalkaläpille. Joko molemmille oma pyöreä alipainerasia tai sitten yksi suorakaiteen muotoinen, joka vetää vivulla molempia. Näkee hyvin kun ottaa lämmityslaitteen näppiksen pois konsolista. Minulla oli kaksi pyöreätä rasiaa.

Konsolin oikeassa laidassa on alipaineletkujen jakotukki(venttiileillä). Parhaiten pääsee käsiksi irroittamalla hanskalokeron. Jakotukkiin tulee alipainepumpulta yksi alipaineletku. Irroita letku, käynnistä auto ja kokeile tuleeko alipainetta. Jos ei tule, etsi vuoto.

Omassani vuotoa ei ollut (eli alipainetta tuli). Yhdistin tuon letkun suoraan jalkaläppien letkuun, jolloin läpät aukesivat. Tästä päättelin, että jakotukin venttiilit valskaavat.

Pidin auton käynnissä ja irroittelin jakotukin letkut yksi kerrallaan. Suhautin jokaiseen jakotukin reikään vuorollaan spray-siliconia, joka tiivisti kuivuneet venttiilipinnat. Operaation jälkeen läpät alkoivat toimia ja ainakin toistaiseksi ovat toimineet hyvin. 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin