W124 REST -toiminnon toimintaperiaate

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nozki
Mersumies
Mersumies

W124 REST -toiminnon toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin,

onko jollakin tarkemmin tietoa, että miten toi alkuperäinen REST -homma on W124:ssä toteutettu, jos kyseessä ei ole automaatti-ilmastoinnilla varustettu auto?

- Toimiiko puhallin RESTin kanssa aina tietyllä nopeudella, vai puhaltaako se kiertokytkimestä valitulla nopeudella?
- Toimiiko lämmönsäätö RESTin kanssa? Vai puhaltaako se aina täyttä lämpöä, kuten esim. Webasto ilmeisesti tekee?
- Ilmeisesti toimii vain siihen asti, että jäähdytysnesteen lämpötila putoaa lukemaan 60 astetta C?
- Onko tuolla toiminnolla joku aikakatkaisu?

Sillä vaan kyselen, että kun omassa autossani ei tuollaista ole, mutta siinä on jälkiasennettu Eberspächerin dieselkäyttöinen lämmitin ja sille Remucin GSM -ohjaus. REST -systeemiä ainakin oleellisimmilta toiminnoiltaan vastaavan systeemin pystyisi rakentamaan niin, että sen saisi myös Remucilla päälle. Yksi rele, yksi diodi, jokunen liitin ja jonkin verran johtoa, niin sillä saisi tehtyä ainakin sellaisen systeemin, joka puhaltaa sillä nopeudella, joka on puhaltimen nopeudeksi kiertokytkimeltä kulloinkin valittu ja lämpöä se ei säätelisi, vaan pitäisi lämmönsäätöventtiilit koko ajan auki, eli sisälle tulisi sitten täysillä lämmintä koko ajan. Jonkun sortin nesteen lämpötilaan perustuvan lämpökatkaisunkin sille voisi Remucilla suoraan askarrella, mutta silloin pitäisi saada Remucin oma lämpöanturi jotenkin sinne nesteen sekaan (tai esim. lämmityslaitteen alumiiniputken ulkopinnalle hyvin eristettynä). Siispä helpompi olisi vain laittaa aikakatkaisu sille niin, ettei se koskaan kovin kauaa viilennä moottoria puhaltamalla kaiken lämmön sisätiloihin.

Aiheesta juttua on esim. täällä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2A+rest%2A, mutta en löytänyt vastausta esittämiini kysymyksiin sieltä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W124 REST -toiminnon toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Morjens,

Joihinkin kysymyksiisi vastaus löytynee tämän dokun viimeiseltä sivulta.
http://www.w124performance.com/service/ ... 83-600.pdf
Mun mielestä REST toimii aina samalla periaatteella ilmastoinnista riippumatta. Siitä on olemassa tehtaan kytkentäkaavio, jota en nyt löydä.
henavaanjuujep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja henavaanjuujep »

Hieman offtopic, mutta koitetaan!
Mulla -03 clk comforttronicilla (vai oliko comfortmatic) jossa rest puhaltaa ilmaa aivan liian pienellä teholla, ei pysty läheskään pitämään kabiinia lämpimänä. Toista se oli 300E:ssä...
Voikohan *:lla säätää restin puhallusvoimakkuutta?
-03 CLK200K
-99 SLK230K
-89 300CE

Ex. -88 300E
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Efraim kirjoitti:Morjens,

Joihinkin kysymyksiisi vastaus löytynee tämän dokun viimeiseltä sivulta.
http://www.w124performance.com/service/ ... 83-600.pdf
Mun mielestä REST toimii aina samalla periaatteella ilmastoinnista riippumatta. Siitä on olemassa tehtaan kytkentäkaavio, jota en nyt löydä.
No niin, sieltähän se löytyi, kiitoksia! Itsekin olen tuon sivuston jos mitä juttuja tänne linkittänyt, kun sopivista aiheista on täällä kyselty, ja nyt ei käynyt pienessä mielessänikään katsoa tuolta... :D

Anyways, jos oikein osaan tulkita tuota, niin
- Kiertävän veden lämpötila ei vaikuta siihen, onko toiminto päällä vai ei.(Jostain olin kyllä lukenut sen, että toimisi vain 60 -asteisen ja sitä lämpimämmän nesteen kanssa, mutta saattoi olla huuhaata.)
- Lämmönsäätö on käytössä, eli ei puhalla aina ja pelkästään niin kuumaa kuin mahdollista
- Puhallin on vakionopeudella päällä, vaikka mitä olisi kytkimestä käännetty ennen virtojen sammuttamista.
- Ja laite sammuu, kun se on ollut päällä vähintään 30min tai kun virrat laitetaan päälle, ja oli siinä myös, että akkujännite pitää olla vähintään 11,8V, jotta tämä toiminto lähtee päälle.

Eberin kanssa mulla tosiaan puhallusnopeus on aina se, mitä ohjaamon kiertokytkimestä on asetettu. Mielestäni se toimii kivammin kuin että puhallinnopeus olisi aina sama, ja sellaisen voisi tähänkin kytkeä. Itse asiassa sellainen kytkentä mulla jo on Remucissa, mutta se käynnistää sitten vain puhaltimen ja on tarkoitettu kesäkäyttöön. Tuohon kun lisäisi sen, että ilmastoinnin ohjauspaneelin saisi luulemaan, että virrat on käännetty päälle, niin silloinhan se huolehtisi pumpun ja lämmönsäädön magneettiventtiien ohjauksesta. Kesäksi voisi tästä virityksestä aina ottaa pois tuon lämmityslaitteen ohjauksen ja jättää taas pelkkä puhallus ilman lämmittämistä. Se on joskus kiva laittaa, kun auto seisoo parkissa auringonpaisteessa.

Mutta kun en keksi mitään tapaa, jolla Remucilla saisi niin, että auton virtojen päällelaittaminen sammuttaisi REST -toiminnon. Kysymys: haittaako se jotakin, jos lämmityslaitteen magneettiventtiili(t) ovat kiinni, mutta kiertovesipumppu kuitenkin pyörii? Eikö se vesi kulje siinä tapauksessa vaan lämmityslaitten kennon ohi letkua pitkin moottorin takaa? Eberin pumpun kanssa on sama tilanne, kun lähtee autolla liikkeelle, ja itse tykkään pitää Eberiä päällä niin kauan, että moottori on normaalissa käyntilämmössään. Silloinhan, jos sisällä on riittävän lämmin, niin lämmityslaite aina välillä lyö venttiilit kiinni (ja sammuttaa samalla oman kiertopumppunsa), mutta Eberin pumppu edelleen pumppaa lämmittämäänsä nestettä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
cuuno
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja cuuno »

...lankussa
-puhaltaa aina ykkösellä
-rullasta lämmön säätö