w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pekka.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 24.08.2014 21:46

w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja Pekka.H »

Viime talvena pakkasilla auto ei käynnistynyt, hinattiin korjaamolle ja akku vaihdettiin vaikka edellinen (AGM) pyöritti hyvin. Vika korjaantui, tai sitten vaan kelit lämpenivät. Huoltamolla olivat varmoja, ettei pidä laittaa AGM akkua, vaan tavallinen lyijyakku koska vain uudemmissa start/stop malleissa on AGM akulle sopiva laturi. Onko noin?
Motonet mainostaa autooni Exide AGM akkua, mutta mainitsee: - E W211 bensa/diesel 95Ah Exide-AGM Huom! Exidein mukaan akun vaihto tulee ilmoittaa auton ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä.
Eli onko eri akkutyypeille jokin valinta joka olisi tehtävä Star:lla?

Auto on herjannut Webaston käytön jälkeen alhaisesta jännitteestä (mukavuuslaitteet poiskytketty), mikä kuitenkin korjaantuu parin kilometrin jälkeen. Tänään webasto meni päälle, mutta oli sammunut itsekseen, eikä auto käynnistynyt, vaikka mielestäni pyöritti hyvin.

Kuka Turun seudulla tuntee W211 sähköt, kenen puoleen kannattaisi asian suhteen kääntyä?
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Oisko vika kuitenkin suuttimien ohivuoto? Ei nouse rail-paine rajaan asti ja ei edes yritä käynnistyä. Ilmiö korostuu jos akku pyörittää vähän huonosti, mikä on tietysti luonnollista kovalla pakkasella.

AGM akku sinne kuuluu. Motonet puhuu höpöjä samoin kuin huoltamosi.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Oliko tämä facelift vai ei? Ainakin prefacessa on suositus olla agm ja molemmat akut vielä.

Tuosta Motonetin tekstistä on ollut täällä puhetta aikasemminkin ja ammattilaiset kertoi ettei testerillä voi edes mitään ilmoittaa joten siihen kannattaa uskoa.

mutta juu ei tuo itse vika akkuongelmalta vaikuta.
2007 R 320cdi
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja PEPI »

AGM akku esim. VARTA G14. Jokku moittinu nykyisiä BOSCH:in akkuja, itellä ei oo niistä kokemuksia.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Tuo 211 koppanen on tosi kehno peli pakkasella, akku ainakin farmarissa on takakontin pohjalla joka
on surkein olemassa oleva paikka.
Akku on aina kylmä ja huono ottaan virtaa vastaan.

Agm ja ehdottomasti tuo vartalainen jos vain löytyy, lienee olla sama kuin mesen oma.
Webaston kanssa tuo 211 on tuskainen peli ellei asenna kiinteää akkulaturia.

Itse tuollaisen omistaessani tuskailin tarpeeksi ja vaihdoin molemmat akut samanlaisten herjojen vuoksi, vanha isoakku löysi tiensä 602 Valmetin konepellin alle ja on palvellut siellä erittäin hyvin yli 6V ja tuon valmistusvuosi on 2004.
Akku ei siis minulla ollut rikki vaan auton omistaja.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja TLP »

finnstar kirjoitti:Tuo 211 koppanen on tosi kehno peli pakkasella, akku ainakin farmarissa on takakontin pohjalla joka
on surkein olemassa oleva paikka.
Akku on aina kylmä ja huono ottaan virtaa vastaan.
Kyllä, sijainti akulle ei ole kovin optimaalinen.
Pari ratkaisua tosin on olemassa:

http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosin jos rehellisiä ollaan, on se akku kylmä käynnistäessä raakana pakkasesta aina.
Tietenkin moottorilämmitin voi sitä hivenen lämmitellä (mutten usko sen aivan mahdottomiin pystyvän) , vaikka akku olisi siellä moottoritilassa.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja finnstar »

On tuo akkupelleily jäänyt hieman vähempään kun päivitin kopan 212:see ja akku tuli kaupan päälle tuonne konetilaan.
Tosin viime viikolla asensin defan akkulaturin niin murheet loppui tuostakin.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1474
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

PEPI kirjoitti:AGM akku esim. VARTA G14. Jokku moittinu nykyisiä BOSCH:in akkuja, itellä ei oo niistä kokemuksia.
Heh, molemmat vaan sattuu olemaan samaa tavaraa :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huom! Exidein mukaan akun vaihto tulee ilmoittaa auton ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä.
Ei tarvitse W211:ssa.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Huom! Exidein mukaan akun vaihto tulee ilmoittaa auton ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä.
Huom! kuvasta hyvin valmistajan tietoa :lol:
kun kehotaa tekemään jotain klonks konsernin juttuja autoihinkin

aloitajalle
AGM
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tuo akun sijainti on vähän kakspiippunen juttu eikös? Muistelen lukeneeni että kuumuus sen akun tappaa, eli just helteillä siellä konetilassa olevan. Tosin sitten kylmänä takakontisssa se vain ei kykene ottamaan latausta kunnolla. Siksi itselläkin asennettuna kiinteä Defan laturi takaronttiin, Vartan nelitoistanen nyt toinen menossa, eka ei kyllä kauheen montaa vuotta jaksanut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: w211 280cdi, tavallinen vai AGM akku?

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Juu, kuumuus vanhentaa akun kuin akun, mutta kuumassa ne toimivat paremmin. W211:ssä akun sijainti on oikein hyvä pitkäikäisyyttä ajatellen, kaukana moottoritilan lämmöstä ja tärinästä.
Vastaa Viestiin