M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
komula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 17.10.2008 15:37

M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja komula »

Olisi varmaan löytynyt jotain topikkia valmiiksi jos olisi raaskinut etsiä, mutta kysympä nyt kuitenkin.
Eli kyseessä ke-jetin omaava w201 vm89 m102 ruisku 2.0.

Auto ollut mulla n. Vuoden verran käytössä suorittaen käyttöauton virkaa. Kulutusta olen koittanut seurailla, joka pääsääntöisesti sijoittuu 10 litran "paremmalle" puolelle seka-ajossa. Auto täynnä väkeä puhutaan helposti 15 litran kulutuksesta sataselle..
Isäpaapalla on samalla koneella oleva 190E, jonka kulutus ei tosiaankaan ole samaa luokkaa, vaikkakin ajettu multei 100tkm vähemmän. Myös vedot ovat eriluokkaa. Oma autoni on laiska, suoraansanoen muistuttaa lähinnä vanhaa ohc-taunusta :lol:

Sitten pää-ongelmaan, eli korkeaan tyhjäkäyntiin. Oli auto sitten kylmä tai lämmin, tyhjäkäynti on n. 1500 rinkiä. Joskus ja jouluna, harvoin, saattaa tippua 1000rpm..
Olisikohan kyse mahdollisesti kylmäkäyntisuuttimesta? Jos mahdollisesti olisi, voisiko joku hieman valaista asiaa. Kaikki kekkijettien vianselvitysvinkit tervetulleita.. Tämä varmaankin vaikuttaa myös tähän suurehkoon kulutukseen, josta mainitsin.

Eli yhteenvetona voisi sanoa, korkea tyhjäkäynti (~1500), lievä tehottomuus, suurehko kulutus 10-15l/100km...

Kaikki apu tervetullutta. Kiitos jo etukäteen..
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

säärä tyhjäkäyntiä
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

Koitappa puhdistaa tyhjäkäyntimoottori.Tai idle air valve taitaa olla oikea nimitys.
Liuottimiilla puhdistaminen saattaa auttaa(Itsellä ei, eli uusi)
Tyhjäkäyntiä ei voi mitenkään erikseen säätää.
Tietysti kaasuvivusto kannattaa tarkastaa, ettei mistään kanita ja kaikki jouset paikallaan.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo keskusteluja ja tietoa löytyy haulla melko paljon. Käyntiongelmat alkaa olla valitettavan yleisiä kolmekymppisillä KE-jeteillä.

Kannattanee tarkastaa:
-kaasuvivusto. Palautuuko täysin ja painaako palautuessaan mikrokytkimen pohjaan. Löytyy ilmanputsarikotelon alta määränjakajan oikealta puolelta.
-Yj-rele. Löytyy akun takaa. Päällä 1 tai 2 sulaketta. Sulake voi olla palanut. Releen voi myös avata ja juottaa juotokset uusiksi, jos epäilee vikaa. Uusi maksaa noin 55€.
-Huohotinputkisto ilmanputsarikotelosta venttiilikoppaan ja siitä lisäilmaluistille/tyhjäkäyntimoottorille. Halkeamat yms vuodot voi haitata käymistä.
-Jo mainittu tyhjäkäyntimoottorin puhdistus.
Tuossa ainakin jotakin helppoja ja edullisia tarkastuskohteita.

Kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa voi tarkastaa ainakin yleismittarilla mittaamalla liittimestä. Eli tuleeko liittimelle jännite startatessa ja loppuuko se joskus. Tai jos epäilet, että se syöttää bensaa koko ajan, nyppää liitin irti siitä niin pitäisi loppua syöttö.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuullostaa ilmavuodolta mutta tutkipa nokka akselin kunto myös jos ei ole puhtia....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
komula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 17.10.2008 15:37

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja komula »

Kiitos asiallisista vastauksista. Pitääpä tutkiskella :D
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Minulla kun huuti tyhjäkäynti 1400rpm tuntumassa, eikä tahtonut käydä kylmänä mitenkään, oli tulpan johdot aivan läpi lahot. Vaihdoin uudet tulpan johdot niin käynti tippui sinne 750rpm tuntumaan, ja vedot aavistuksen parani.
Kyllä vähän pisti tympäsemään, kun syksyllä monta viikkoa telkkusin ehtiä vikaa, tulipahan tutuksi KE-jetronicin sielun elämä, ei ollut häävi kokemus. Lopulta joku neuvoi tuon tulpan johtojen vaihdon, enhän minä diesel koneisiin tottunut älynnyt tuommoista edes epäillä..
W124 200E
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Kaasuläpän asentotunnistin tyhjäkäynti ongelmaan?
Omassa W124CE 230E Ke-jetissä tyhjäkäynti huusi, kun kyseinen anturi oli sökönä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Coupessani oli kanssa vedot hukassa niin viaksi paljastui polttoaineen painesäädin.
Painesäätimen sisällä oli jokin jousi, jota paikallinen mersuguru venytteli ja tekohengitti kapistuksen iskuun
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
komula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 17.10.2008 15:37

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja komula »

Heps, muutama lisäkymysys aiheeseen liittyen (viimein sain otettua mersun ongelmat asiakseni :D )
Eli neuvoja tyhmälle..
1. Lisäilmaluistiko sijaitsee jossain 3-4 suuttimen välises maastos? Miten puhdistelen/elvyttelen?
2. Kaasuvivustos näyttäis, että kaikki jouset olis paikallaan, kai. Riittääkö kun vivusto palautuu taka-asentoonsa painaen mikrokytkimen namiskan pohjaan ja kaasuvaijerille jää hieman löysää? Vivustossa näytti olevan yksi isompi sekä pienempi jousi.. valoosalla tarkastelen taas paremmin..
3. Kuuluuko auton sammua YJ-releen irroittaessa? (en ole vielä kokeillut) Jos saammuu/ei sammu, mitä toimenpiteitä saattais vaatia?
4. Tyhjäkäyntimoottori on missä? :lol:


Tosiaan tämä Ke-jetin ihmeellinen maailma on ittelle suht uutta.. tässähän sitä oppii.. 8) Kiitos paljon jo etukäteen, taas :)
Viimeksi muokannut komula, Ke 15.02.2017 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
komula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 17.10.2008 15:37

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja komula »

Helvekko kun en saanut kuvaa lisättyä.. mutta,
Ruiskun takaa imusarjalta lähtee letkulle lähtö, oli tulpattu pätkällä letkua ja pultti päähän.. mikähän letku siihen mahtaisi kuulua..?
komula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 17.10.2008 15:37

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja komula »

Huohotin letkut kaikki harpertuneita ja entuudestaan sikamassalla korjailtuja.. vaihtoon ainakin ne :D
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: M102 korkea tyhjäkäynti ja vedot hukassa?

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Kaasuvivusto/vaijerin asento kuvauksen mukaan lienee ihan ok.

Releen vaikutuksen kyllä huomaa heti käynnistyksessä kun ei ole paikallaan (jos siis toimii kuin pitääkin), startauttaa pidempään ja ei käy lähellekään niin hyvin, ei voi olla huomaamatta vaikutusta. Jos taasen ei mitään vaikutusta ole, niin sitten on häikkää.

Tosiaan tuo kokonaisuus kuntoon ja vuotamattomaksi http://www.abload.de/image.php?img=kg-e ... sdxxr1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvassa näkyy myös lisäilmaluisti joka toimii myös tyhjäkäyntisäätimenä. Voi liotella bräkleenillä ja muilla tököteillä.

Kumikaukalo ruiskun alta kannattaa tarkastaa myös, että ei ole pykimiä/halkeamia (siihen kiinnittyy siis tuo U:n muotoinen huohotusletku).

Toki kaikki sähköjohdot/liitännät, että ovat kiinni ja paikoillaan ja ei roiku irtopiuhoja tai irtoletkuja missään.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Vastaa Viestiin