E200kompressor kirjoitti:AK47 kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:JuKoS kirjoitti:Mikä nyky rengas koossa 225/45-17 olisi kulutusta kestävä.
Viime kesän oli alla Goodyear EfficientGrip Performance ja ne kuluivat kankaille vaikka ajoa ei tullut edes 15Tkm, oli kyllä ihan kohtuulliset ajaa ja hiljaiset.
Laittakaahan kokemuksia esille.

Meillä vaaka on kallistunut enenevässä määrin Michelin Energy Saverin puoleen. Nuoren miehen autossa (150hp) ne ovat kestäneet nyt 20 000km ja mittauksen perusteella jos sama kuluminen jatkuu niin vielä seuraavatkin 20 000km.
Myös toisessa perheen käyttöautossa on Michelinit, kuten oli myös edellisessä joka myytiin pois.
Meillä oli aiemmin perheen tila-autossa nuo Goodyear -renkaat ja olivat erittäin miellyttävät alhaisen äänitasonsa johdosta. Myös tyttären autoon ostimme jokunen viikko sitten uuden sarjan Goodyeareita koska auto muuten on äänekäs.
Testien mukaan Michelinin märkäpito ei ole paras mahdollinen mutta erittäin herkästi rullaava ja hiljainen rengas ainakin on. Tuo äärimmäinen märkäpito ei ole meillä ongelma koska emme ajaa kilpaa sateella.
Tuossa koossa (jollaisen sarjan itsekin ostan ennen kesää) ei Energy Saveria taida saada mutta Michelinissa pysyn kuitenkin.
Tuskinpa nyt se että haluaa hyvät renkaat tarkoittaa että haluaa ajaa vesisateessa kilpaa. Ehkä se saattaa siltä tuntua sellaiseta joka ajaa kuluneilla, huonoilla tai halvoilla renkailla sateella 70kmh ja uusilla hyvillä renkailla mennään oli 100kmh vauhdilla motarilla... Itse vain haluan että kun on tarvis niin renkaassa on muitakin ominaisuuksia kun peräänajajan maksuominaisuus ja renkaan edullisuusominaisuus. Ja miksi hyvään renkaaseen sijoittaneen pitäisi ajaa vesisateessa samalla mopovauhdilla jos siellä on joku jolla renkaassa ei ole pitoa...
Kuinka moni neuvoisi omaa nuorisoa että säästäkää kumeissa?

Tuo on juuri se yleisin harhaluulo ja onnettomuuksien aiheuttaja "kun on hyvät renkaat voi ajaa 100km/h vesisateella".
Merkkirenkaissa tuo tarkoittaa jokseenkin sitä että parhaalla voi ajaa ilman vesiliirtoa 100km/h ja huonoimmalla vaan 92km/h.
Ja minä neuvon nuorisoamme (ammatti C-kortti, sotilaskuljettaja, Pasi-, yms) ettei aja koskaan kovaa sateella. Tämä nuori mies on täsmälleen samaa mieltä vaikka huippurenkaat alla onkin.
Ja niillä renkaillakaan ei vielä tee mitään jos alla on jokin ritsa mikä on hengenvaarallinen ajaa eli yli 90% Suomen autokannasta. Ja vielä jos sattuisi niin hyvä säkä että itsellä olisi se sateessa kovaan ajoon pystyvä autokin niin niillä muilla ei kuitenkaan ole joten sellainen saattaa tulla kupeeseen ohitettaessa.
Nuo ääriominaisuudet ovat hiuksenhalkomista merkkirenkaissa.
Ei ole mikään harhaluulo vaan empiirinen havainto. Kaikki joilla on ollut alla hyvät uudet renkaat ja verrokkina halpa tai kulunut niin tietää että eroa ei ole mitään 8kmh. Premium rengas kuluneenakin on parempi kuin halpis. Ei sille vain voi mitään että se on parempi. Käytännössä paskoilla renkailla liuruttelee jo 70kmh+ vauhdeissa. Hyvä rengas toimii motarinopeudessa vaikka karpo ja komissaariosisu olisi mitä väittänyt 90kmh nopeudesta.
Väitän että sadekelillä onnettomuuksia aiheuttaa eniten huonot ja kuluneet renkaat. Ei premium luokan uudehkot renkaat.
Suomessa tosin polittiset kukkahatut ja vastaavat ryhmittymät kykenevät kumoamaan fysiikan lait tai ainakin esittämään vaihtoehtoisia totuuksia
Vähän olen pettynyt vesisateessa kilpaa ajo ja ammatti c kommentteihin.
Kas siellä sataa vettä - jäädään kotiin

Hyvä idea. Tästä peukku.
Lennä sitten hiljaa ja matalalla neuvoi äiti poikaansa kun poika lentokouluun lähti
Mutta jokainen saa ajaa paskoilla renkailla ja se ei ole liikenteen vaarantamista. Ai mutta onhan se jos ajaa perään kun ei vain saa pysäytettyä liukkailla kovilla kumeilla ja edessä toinen pysähtyy pehmeillä pitävillä renkailla kuin "seinään" Tähän auttaa onneksi turvaväli ja siihen mahtuu hyvin kunnon renkailla ohituksen jälkeen
Totean lopuksi että mielestäni sellainen joka säästää uusissa renkaissa säästää myös jo kuluneiden renkaiden osalta pitkittämällä vaihtoa. Lisääkö vai vähentääkö se onnettomuuksia esim sateella verrattuna premium renkaisiin satsaavan ja todennäköisesti hyvin ennen 3-4 millin pintaa kesärenkaat vaihtavaa tai peräti kankaille ajavaan nähden?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.