Hei. Olisko täällä nokkelia ongelmanratkojia!?
Eli mersu (w124 -95 200D) ei suostu enään sammumaan avaimesta.. normaalisti lähtee käyntii kylläkin mutta kun kääntää avaimet virtalukossa sammumisasentoon niin ei kone sammukkaan.. virrat kyllä sammuu ja avain lähtee normaalisti virtalukosta mutta kone käy. Eli pitää aina sammuttaa joko vaihteella tai stoppivivun painamalla alas.
Tätä ruvennut tekemään sen jälkeen kun vaihdettiin starttia ja avaimet oli virtalukossa ja löi keskuslukituksen päälle, sain ovet auki raottamalla kuskinovea ja rautalangalla mutta sen jälkeen ruvennut sammuminen oireileen.
Eli mistä lähteä vikaa etsimään?
Eräs mekaanikko ajatteli että voisi liittyä ajonestoon?
Voisiko johtua sammuttimesta tai jostain muusta?
Ja autossa kaukosäätöinen keskuslukitus joka toimii ihan normaalisti.
w124 ongelmia sammumisessa
w124 ongelmia sammumisessa
Ajossa
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
Re: w124 ongelmia sammumisessa
Veikkaisin alipaineletkua, irti tai murteilla jostaki.
Re: w124 ongelmia sammumisessa
Sammuttimen alipaineletku?
Ajossa
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
Re: w124 ongelmia sammumisessa
Se ajonesto toimii niin, että jos et saa keskuslukitusta auki kaukosäätimellä niin se ei "kuittaannu" ja estää starttia pyörittämästä konetta. Eli todennäköisesti katkaisee herätevirran startille.
Kuten yllä mainittu, sammuminen tapahtuu alipaineella joten siihen ajonestolla ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Kuten yllä mainittu, sammuminen tapahtuu alipaineella joten siihen ajonestolla ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Re: w124 ongelmia sammumisessa
Elikkäs ajoneston voi laskee pois tästä vianetsinnästä. Mistäpäin kannattaa lähtee etsiin tuota alipainevikaa?
Ajossa
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
Re: w124 ongelmia sammumisessa
Nimenomaan, sammutus on täysin mekaaninen homma näissä, eli mikään sähköjärjestelmä ei ole sen kanssa missään tekemisissä.
Moottori käydessään tekee alipaineen, ja kun auto halutaan sammuksiin, niin virtalukossa oleva venttiili kytkee moottorilta tulevan alipaineen letkua pitkin syöttöpumpun sammutinrasialle, joka taas kääntää pumpulta sammutusasentoon sen samaisen stop -vivun, jolla auton saa sammutettua. Eli joku letku tuosta irti / rikki tai sammutinkalvo rikki siitä sammutinrasiasta (joka käytännössä siis on alipainesylinteri pumpun päällä).
Mutta sitten kuitenkin... Olen kyllä nähnyt sellaisenkin jälkiasenteisen ajonestosysteemin, että siinä oli joku alipaineventtiili, ja se veti sammutuksen päälle aina, kun ajonesto oli aktivoituneena. Tämä siis riippumatta siitä, missä asennossa virtalukko oli. Mutta käsittääkseni -95 -mallisissa pitäisi olla alkuperäinen ajonestojärjestelmä, joka tosiaan ei ole tuohon moottorin sammuttamiseen mitenkään kytketty.
Voisiko kuitenkin olla, että startin vaihtamisen yhteydessä joku alipaineletku on vahingossa tempaistu irti? Sillä sen voisi testata, että moottorin käydessä ottaa siitä pumpun päältä sammutinrasialta letkun irti ja laittaa tilalle pelkän letkun, josta imaisemalla pitäisi saada moottori sammumaan. Se tosiaan pistää sen stop-vivun liikkeelle, ja kun sen kerran imaisee letkun päästä sammutusasentoon, niin siinä sen pitäisi pysyä ilman lisäimua niin kauan, että alipaineen päästää letkusta pois. Jos tuo toimii kunnolla, niin silloin jostain syystä alipaine ei tule sinne sammuttimelle asti, joten siitä sitten vaan seuraamaan, mihin ne letkut menevät ja ovatko kaikki liitokset kunnossa.
Yksi kuva vielä (älä välitä noista muista teksteistä, ne liittyivät yhteen toiseen keskusteluun, mutta tästä näkee sen sammutinrasian ulkonäön)...

Ja alipainekaavioiden perusteella näyttäisi siltä, että useimmiten virtalukolle alipaine toimitetaan ruskeaa letkua pitkin ja sieltä se alipaine sammutusta varten tulee sitten sammutinrasialle ruskea-sinistä letkua pitkin. Sen nyt tieysti siitä helposti näkeekin, että minkä värinen letku siitä rasialta lähtee, mutta sen pitäisi mennä suoraan virtalukolle ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä se ruska letku virtalukolle menee samasta läpiviennistä ohjaamon puolelle.
Moottori käydessään tekee alipaineen, ja kun auto halutaan sammuksiin, niin virtalukossa oleva venttiili kytkee moottorilta tulevan alipaineen letkua pitkin syöttöpumpun sammutinrasialle, joka taas kääntää pumpulta sammutusasentoon sen samaisen stop -vivun, jolla auton saa sammutettua. Eli joku letku tuosta irti / rikki tai sammutinkalvo rikki siitä sammutinrasiasta (joka käytännössä siis on alipainesylinteri pumpun päällä).
Mutta sitten kuitenkin... Olen kyllä nähnyt sellaisenkin jälkiasenteisen ajonestosysteemin, että siinä oli joku alipaineventtiili, ja se veti sammutuksen päälle aina, kun ajonesto oli aktivoituneena. Tämä siis riippumatta siitä, missä asennossa virtalukko oli. Mutta käsittääkseni -95 -mallisissa pitäisi olla alkuperäinen ajonestojärjestelmä, joka tosiaan ei ole tuohon moottorin sammuttamiseen mitenkään kytketty.
Voisiko kuitenkin olla, että startin vaihtamisen yhteydessä joku alipaineletku on vahingossa tempaistu irti? Sillä sen voisi testata, että moottorin käydessä ottaa siitä pumpun päältä sammutinrasialta letkun irti ja laittaa tilalle pelkän letkun, josta imaisemalla pitäisi saada moottori sammumaan. Se tosiaan pistää sen stop-vivun liikkeelle, ja kun sen kerran imaisee letkun päästä sammutusasentoon, niin siinä sen pitäisi pysyä ilman lisäimua niin kauan, että alipaineen päästää letkusta pois. Jos tuo toimii kunnolla, niin silloin jostain syystä alipaine ei tule sinne sammuttimelle asti, joten siitä sitten vaan seuraamaan, mihin ne letkut menevät ja ovatko kaikki liitokset kunnossa.
Yksi kuva vielä (älä välitä noista muista teksteistä, ne liittyivät yhteen toiseen keskusteluun, mutta tästä näkee sen sammutinrasian ulkonäön)...

Ja alipainekaavioiden perusteella näyttäisi siltä, että useimmiten virtalukolle alipaine toimitetaan ruskeaa letkua pitkin ja sieltä se alipaine sammutusta varten tulee sitten sammutinrasialle ruskea-sinistä letkua pitkin. Sen nyt tieysti siitä helposti näkeekin, että minkä värinen letku siitä rasialta lähtee, mutta sen pitäisi mennä suoraan virtalukolle ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä se ruska letku virtalukolle menee samasta läpiviennistä ohjaamon puolelle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 ongelmia sammumisessa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125282" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w124 ongelmia sammumisessa
Noniin kiitokset avuista, ongelma oli niinkin yksinkertainen kuin sammutimen alipaineletku oli irti sammuttimen rasian päällä olevasta nipasta. Kiitän ja jatketaan tästä!
Ajossa
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01
w124 E 200D -95
Entiset
Ford Focus -99
w124 200D -92
VW Bora -00
Opel Astra -01