w124 300d pitäs vaihataa etujouset kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Eli paljonko uskaltas pätkästä vakiojousista pois? Pitäs mahtua 18" vanteet 8" (ET 35) 225/35 kumeilla. Nyt alla laikatut jouset joiden kanssa ei mahu pyörimään 17" talvirenkaat mahtuu just ja just. Tosin välillä nekin meinaa raapasta. Tarkotus ois madaltaa kohtuueen rajoissa että uskaltaa huonomillakkin monttusilla sorateillä ajaa mutta että ei kuitenkaan pää mahtus renkaan ja kaaren väliin. Itseltä ku ei löydy mersun jousipuristimia ja kun kuulema muilla ei kannata edes yrittää niin tarkotus oli käydä jossain vaihdatuttamassa.
Niillä jousikumeilla tosiaan saa tilanteeseen jonkun verran muutosta johonkin suuntaan, ja niissähän on edessä neljä eri korkeutta ja takana kolme korkeutta tarjolla. Ykkönen on matalin, ja sen tunnistaa siitä, että siinä kumin reunassa on yksi pieni nystyrä. Vastaavasti kakkoskumissa on kaksi nystyä jne.
Mutta itse jousien lyhentämisestä on aika hankala sanoa mitään. Kun niitä on ensinnäkin myyty jo alun perin vakiokorkeudella ja korkeammalla maavaralla ja matalampana (urheilualusta) ja lisäksi uusimpienkin satakaksnelosten valmistumisesta on sen verran paljon aikaa, että jos et ole itse hankkinut sinne niitä alkuperäisjousia nimenomaan alkuperäisosana ja juuri tuohon autoon määritettynä, niin niistä on aika mahdoton sanoa, että millaiset jouset sulla sattuu olemaan ja paljonko niistä arvaa ottaa pois. Alkuperäisjousethan valitaan sen mukaan, että ensinnäkin onko siinä korkea, normaali vai matala alusta ja sitten lasketaan jousen jäykkyys sen mukaan, millainen tekniikka ja mitkä varusteet siinä on. Ehkä se on niin, että kun ottaa reilun sentin kerrallaan ja sitten kokeilee ja laittaa sopivan korkuista kumia tarpeen mukaan ja jos ei sillä tule hyvä, niin lisää jousesta pois jne. Tuommoinen menettely ei tosin ollut toiveissa, tiedän, mutta muuten on kyllä aika mahdoton saada ennustettua, että millä siitä saisi hyvän tehtyä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Mahdoton tehtävä sanoa mitään varmaa kun tulossa jouset jotka ei ole olleet alla. Jousia asennettaessa lyhentelee sopiviksi, eihän tuo ole kuin viisi minuuttia / puoli kun käyttää jousta irti.
Lähtisin siitä että kierros pois ja matalimmat jousenkumit. Oletuksena tietysti se että autoon on tulossa uudet oikeanlaiset vakiokorkeudelle tarkoitetut jouset.
Pelkillä matalimmilla kumeilla ei tuollaisella rengaskoolla tule hyvä, kun jää liian korkeaksi keula kuitenkin.