Daamin kasauskeikka: VALMIS!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Daamin kasauskeikka: VALMIS!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, viikonvaihteessa purjettiin 126-lossista puskimet, listat ja muut korin releet pois ja tulos oli mukava yllätys. Sivupäreitten alta paljastunut ovien kunto oli siinä mallissa, ettei edes pintamaali ollut hilseillyt, kuplista tai muusta puhumattakaan. Myös helmamuovien alta palkit olivat terveet ja tunkinreiät tai siis niiden ympäristö myös kovaa tavaraa. Kaikki naaraspuoliset listakiinnikkeet pysyivät tiukasti sijoillaan, joten kuppa ei ollut nakertanut reikien reunoja. Tehdyt ruostesuojaukset ovat kaiketi olleet tällä kertaa vähemmän juosten kustuja.
Etulokarit sen sijaan antoivat aihetta moitteisiin eli helmalistan alusissa oli pehmeää parin sentin korkeudelta. Hoviheppu sanoi noiden menevän hitsaamalla, mutta perfektionistinen ajattelu ajoi hankkimaan uudet etulokarit, kun ne päivän toimitusajalla sai. Eipä taida muutenkaan löytyä montaa Ässää, joka 15-vuotiaana välttyisi lokarisavotalta, vaikka muuten olisikin iskussa.

Samassa yhteydessä persauksiin uusittiin jouset, iskarit, kelkan limput ja tukivarsien puslat. Samalla uusittiin jarrulevyt ja seisontajarrun kaikki palikat. Auton ajettavuus sai täysin uuden ulottuvuuden, vaikka etupään vastaavat osat vaihdetaan sitten lokarien kanssa samaan vetoon, kun keula on kerran auki. Nyt lokarit maalataan ja massataan erikseen ja asennetaan kokoamisvaiheessa.

Tällä haavaa pirssi makoilee maalarissa ja omalla pajalla odottavat puretut puskurit uutta maalipintaa ja kromeja. Eiköhän niitä tänään aleta tervata. Pintaväri rikastui puskereiden ehostuspaketista 140€ maaleineen, lakkoineen ja muine kemikaaleineen sekä hiontatarvikkeineen. KL taas velkoo kromeista 670€, joten ottakaapa omistanne kromit ylös ja suojaus alle, jos ovat vielä kunnossa. Maksaa vaivan :shock:

Viikonvaihteessa päästään laitetta sitten kokoilemaan ja toivottavasti ollaan ensi maanantaina taas tien päällä. Tarkempaa selontekoa projektin loppusuorasta ja varsinkin tuloksesta tulee hetimmiten perässä. Varsinkin ajopuolen muuttuminen kiinnostaa kunhan tuo etupääkin saadaan uudistettua.

Mutta joka tapauksessa kuitteja kertyy lompakkoon siihen tahtiin, että hirvittää. Satanen ei oikein tunnu missään :x , hakee sitten mitä tahansa. No, reilu kaurapuuro- ja tonnikalakuuri on terveellistä näin kevään ja kesän tulevaa mässäilykautta ennakoiden :lol:
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 07.03.2005 09:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Maalataanko auto kokonaan yli?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:Maalataanko auto kokonaan yli?
Kokonaan maalataan yli. Ensi alkuun ajateltiin tervausta vain kylkipokkausten alapuolisin osin, mutta pientä naarmua ja iskemää on myös konepellissä ja kupan alkua peräluukun alareunassa, joten sitten olisi jäänyt enää katto tähteelle. Sen osuus kokonaiskakussa taas oli niin pieni, että eipä viitsinyt alkaa palapeliä rakentaa, vaikka nykyisillä maaleilla ja tekniikoilla eroa ei välttämättä olisi äkkinäinen huomannutkaan. Samalla tuleva myös takaikkunan saumat kuntoon. Väri on luonnollisesti alkuperäinen, vaikka joku jo mustaksi vetoa ehdottelikin :lol:
Kun lupasivat vielä tehdä homman erityisen huolella, niin odottelenpa tulosta kiinnostuksella. Kyllähän tuolla olisi vielä ajellut hyvän tovin, mutta miitteihin tulemisen kehtaamiskynnys olisi alkanut laskea asteittain :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vihreä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kaapo kirjoitti: Väri on luonnollisesti alkuperäinen, vaikka joku jo mustaksi vetoa ehdottelikin :lol:
Ei sentään vihreäksi ehdoteltu... :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Kun lupasivat vielä tehdä homman erityisen huolella...
Niinhän ne aina. :twisted: Onneks alkaa oleen sopivat ilmat tuloksen tarkempaan syynäämiseen, itsellä ainakin alkanut jo kupliin yhdestä kohtaa talven aikana. :x
Kaapo kirjoitti:Mutta joka tapauksessa kuitteja kertyy lompakkoon siihen tahtiin, että hirvittää. Satanen ei oikein tunnu missään :x , hakee sitten mitä tahansa.
Niinpä. Tuohon meikäläisen projektiin on uponnut jo lähes 6k€ vuoden aikana, luojankiitos ettei autossa ole juuri mitään lisävarusteita. Jonkun 3k€ kun saa vielä poltettua (penkkien verhoilu, motin tiivarit + nostajat + v-varren kumit, kytkin/loora?, iskarit + jouset, pikkusälää Saksasta ym.), niin alkaa oleen pikkuhiljaa ajokunnossa. Ja sitten ympyrä sulkeutuu, joten alusta taas... Ja kaiken lisäksi auto ei edes ollut projektia aloitellessa missään kauhean huonossa kunnossa, mitä nyt on tullut vertailtua muiden vehkeisiin :shock: ja autoliikkeiden tarjontaan...
Viimeksi muokannut PM, To 24.02.2005 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mites polttoaine ja jarruputket? Rassasin itse erästä Ässää ja totesin kaikki putket taka-akselin alueella täysin lahoiksi. Tässä tapauksessa saatiin patentoitua kuntoon, mutta järkevin vaihtoehto olisi vaihtaa kaikki uusiin. Aika talkoo vaan. Sama ongelmahan taitaa olla lähes kaikissa autoissa edessä, merkistä riiippumatta, kun ikää karttuu.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Tarttis noi jarru- ja bensaputket uusia itse kullakin... Vielä kivempaa olisi saada konehuoneeseen uusi väri ja eristeet, mutta eipä ole ollut hirveästi vapaaehtoisia tyrkyllä konehuoneen purkuprojektiin :lol: .
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onnea vaan jo etukäteen "uudelle" ässälle. On se isi varmaan ylpeä kun homma on plakkarissa. :D

Paljonkos sait tuhottua pätäkkää noihin takaripustuksen kumeihin?

Kuviakin olis mukava tiirailla jos sellainen onnistuu.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

vesa kirjoitti:Kuviakin olis mukava tiirailla jos sellainen onnistuu.
Jos ehdin viikonloppuna kokoomistalkoisiin, voin napata pari fotoo (jos Herra Hupimestari antaa luvan). :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kannattaa muuten asetella listat ja vähänkin tiukemmin sattuvat osat varovasti paikalleen. Ei ollut kiva laittaa 2 pv vanhaan maalipintaan W123:n vesikourun koristelistaa, missä on vielä oikein hampaat tiukasti tarttumista varten :( . Se maali ei taida näin talvisaikaan kovettua kovin nopeasti vaikka miten on uunissa pidetty.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Timo L. kirjoitti:Kannattaa muuten asetella listat ja vähänkin tiukemmin sattuvat osat varovasti paikalleen. Ei ollut kiva laittaa 2 pv vanhaan maalipintaan W123:n vesikourun koristelistaa, missä on vielä oikein hampaat tiukasti tarttumista varten :( . Se maali ei taida näin talvisaikaan kovettua kovin nopeasti vaikka miten on uunissa pidetty.
Pitää muuten paikkansa. Kesä tai talvi niin ei tarvitse kuin takinliepeen vähän hipaista vajaa viikon vanhaa maalia niin jälki jää.

On tullut maalautettua varmaan lähemmäs parikymmentä autoa ja jos jonkinlaisia jälkiä niihin on turhan hätäisen (varomattoman)kasauksen seurauksena tullut.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Niinhän se on, mullakin se remppa on jatkunut jo vuosikaupalla :roll, tuntuu että kun tommosta harrastusmuotoista ehostusta alkaa tekee niin ei se lopu koskaan. Joskus kun tuli ajeltua aika uudellakin autolla, mikä ei ollut mersu niin siihen taas kyllästy kun ei tarvinnut tehdä mitään. Niinpä tuli siirryttyä takaisin vanhoihin hyviin autoihin. :wink:.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

vesa kirjoitti:Onnea vaan jo etukäteen "uudelle" ässälle. On se isi varmaan ylpeä kun homma on plakkarissa. :D
Paljonkos sait tuhottua pätäkkää noihin takaripustuksen kumeihin?
Kuviakin olis mukava tiirailla jos sellainen onnistuu.
No kuitista poimimalla seuraavasti:
Takakelkan limppusarja eli kaksi limppua asennustarpeineen 105€
Tukivarsien kumit, neljä ketaletta 54€
Jousikumit 2 kpl 8.40
Vetopyörästön tukikumi on niin kunnossa, ettei ollut syytä vaihtaa. On ilmeisesti uusittu jossain vaiheessa, muuten hinta olisi ollut 100€.

Sitten varsinaisen kysymyksen ulkopuolelta, mutta persaukseen kuitenkin liittyen:
Takajouset, vahvennetut (merkki joku Lesjöfors tjsp, ruåttalaaset kummikin) yht. 108€
Takaiskarit Bilstein 162€ pari.

Yyvee kertoi juuri, että Pasi saapunee paikalle kokoamista valvomaan :shock: , joten kuviakin lienee saatavissa. Itsellä digikameraa ei vielä olekaan - eikä tällä remonttibudjetilla tulekaan :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No aina sattuu ja tapahtuu. Auto saatiin maalattuna takaisin hallille, mutta etulokareiden vaihto jäi sitten omalle kontolle. Vanhat saatiin irti ilman isompia kikkailuja, mutta etukiinnikkeissä oli sanomista. Siis hitsaustakin harjoitettiin haureuden ohessa :shock:
Maalari teki aivan kelpo jälkeä ja massasi hökötyksen samaan vetoon. Kyllä siihen uutta palikkaa mielikseen latoo kiinni. Talviloma tosin loppui, joten enpä ole nyt sitten paikalla viisaampien jaloissa pyörimässä.

Paljon on projekti opettanut jo tässä vaiheessa ja jos nyt palattaisiin lähtöruutuun, niin homma hoituisi puolta vikkelämmin. Suurin ajansäästö tulisi varaosakaupoissa juoksemisesta. Eipä tosiaan kannata tinkiä osahankinnoista etukäteen. Tietenkään etukäteen ei voi tietää, mitä kaikkea hommaan tarvitaan, mutta suosista voisi todeta, että kaikki nippelit kannattaa hankkia uudet mitkä hommassa irti lähtevät. Kun siitä kesken homman lähtee kaupoille, niin samassa ajassa tekee jo paljon.

Pasi ja Petri M. poikkesivat paikalla - kiitokset vaan sälleille ratin ja viiksenvaihdosta ja muusta hjelpistä :D . Hommassa alkoi olla jo tapahtumisen makua, kun neljä ukkoa hyöri auton kimpussa yhtä aikaa.
Tänään menevät sitten etujouset, iskarit ja kumitavarat vaihtoon ja sitten uudet lokarit päälle.
Sitten saapi niitä ajotuntumia kehuskella, kun sen aika tulee. Mutta hommaa on vielä :x Kuvia saattaa ilmestyä piakkoin, ainakin Pasin kamera räpsyi ahkeraan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hankitko originaalit vaiko tarvikelikasiivet?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:Hankitko originaalit vaiko tarvikelikasiivet?
Kyllä ne aivan originaalit Klokkerholmit ovat :lol: Eilen niitä mallailtiin kohilleen ja näyttää, ettei mitään lievää törkeämpää väkivaltaa tarvitse asennusvaiheessa käyttää.
Projekti hiukan viipyi senkin takia, että etujouset saadaan pois vasta tänään. Jousityökalussa oli ne pienemmät päätypalat, jotka sopivat 201-, 202 ja 124-mallien jousiin. Tilaamalla saatiin sitten tämä 123-, 126- ja 140-koppaisten jousille sopiva isompi versio.
Niin että Mersun jousityökalun olemassaolo ei vielä välttämättä takaa kalun sopivuutta :shock: kohteeseen. Tämä oli itselle uutta, aina on ollut käsitys, että samalla värkillä asentuu jousi mihin MB-malliin tahansa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kamera räpsyi juu, mutta vanha totuus on että maksimissaan 10% otetuista kuvista onnistuu; tällä kertaa ne jossa Hupimestari suoritti nestetankkausta ja oven rajoittimen vaihtoa. :lol: Otetaan sitten parempia, kun kalu pitkän uurastuksen jälkeen stondaa taas juhlakuntoisena ja täysmittaisena kevätauringossa kiillellen...

(Onnettomia) kuvia: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mukavat on puitteet ukoilla sepitellä vehkeitä. Mitäs tuossa hitsataan? Vai onko tarkoitus vain säästää salamavaloa?

Maalaus näyttää onnistuneen hyvin, ja ompa järki vielä riittänyt tilkkiämään ilmasuuttimetkin pahemman sotkun välttämiseksi :shock:

Nielaisittekos asennuskaljat kuorineen kun ei asiaankuuluvia hylsyjä näy missään? Vai onko vika liian hätäisessä otoksien tulkinnassa? :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pääosin ihan käypäisihän projektikuvia nuo ovat, mitä ne pojat oikeen.... :shock:
Paikka jossa lotjaketta laitellaan on autokorjaamo, jonka saimme "vuokralle" tätä savottaa varten periaatteella "sähköistä ja valoista jos jotain maksatte". Parissa pajan peräkammarissa sujuivat sitten myös puskureiden ja listojen pesut ja maalauksetkin. Nosturista oli pirukseen paljon apua, kun perinteistä monttua pajassa ei ole.

Kuvasssa hitsataan lokarin etupään kiinnikerautaa. Oli päässyt hapertumaan, tämä on niitä kriittisimpiä paikkoja, kun velli saa muhia suojassa, myös pesuyrityksiltä. Tosi hankala paikka saada puhtaaksi, jos mitään ei ole purettu tieltä pois.

Asennussarja oli merkkiä Sandels ja tölkkitavaraa. Se että purkkeja ei näy kuvissa johtuu yksinkertaisesti siitä, että purkkimateriaali kierrätettiin Daamin kynnyskoteloihin :shock: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 28.02.2005 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Otetaan sitten parempia, kun kalu pitkän uurastuksen jälkeen stondaa taas juhlakuntoisena ja täysmittaisena kevätauringossa kiillellen...

(Onnettomia) kuvia: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Otetaan vaan, myös kuvia :shock: Aika hyvin näkyy tuosta viimeisestä ruudusta, paljonko kuppa on verottanut lokarinhelmoja. Kun otetaan huomioon, ettei muualla runkopuolella ollut sanomista, niin aika paljon ovat siihen nähden syöpyneet. Taitaa olla etulokarin helma se ensimmäinen indikaattori, joka ruostumiseen reagoi. Kun sitten tunkinreikelien ympärystä ja kaaret alkavat kukkia, lienee lokarien sivupäreiden alla enää "tyhjää". Näin voisi äkkiseltään kuvitella.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Itse lorotan aina vettä paineella sinne päreitten alle pesun yhteydessä. Hyvin onnistuu longottaa kun ei äidy järin voimiaan mittelemään lärpäkkeiden kanssa.

Merkillisen paljon muuten keräävät kakkaa. Tallin lattialla on isot kasat hiekoitushiekkaa, ja pahimmillaan vielä suolalla terästettynä :x

Pitäisi käyttää auki ainakin nuo lokasiivessä olevat palat ja putsata+suojata ne. Toistaiseksi ainakin ovat käsikopelolla ehjän tuntuiset.

Olikos Kaapon vempeleen siivet vielä alkuperäiset?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

vesa kirjoitti: Olikos Kaapon vempeleen siivet vielä alkuperäiset?
Originaalit ovat ja toisaalta juuri siksi iski aivokuoreen hetkellinen himo korjata ne. Koska pääkopassa kuitenkin on krooninen läpiveto, niin ajatus haihtui jo ennen kirkastumistaan :shock: . Ja onhan se niin, että irrallaan suojattu ja maalattu tarvikelokari kestää kyllä paremmin kuin hitsattu originaali - vaikka kuinka olisi suoja-aineessa kylvetetty. Pitkäikäinen korjaushitsi saadaan aikaiseksi oikeastaan vain koritinaa käyttämällä - ja sen kanssa kun käy koppuloimaan, niin aikaa ja rahaa palaa helposti yhden tarvikeloksun verran.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onneksi olkoon vaan Kaapolle uudesta maalipinnasta.

Itse odottelen omaa ässäläistä maalarilta. Kävin sitä perjantaina viimeksi katsomassa ja ko. yksilö on tällähetkellä musta :shock: vaikka 735 siitä piti tulla... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Pasi ja Petri M. poikkesivat paikalla - kiitokset vaan sälleille ratin ja viiksenvaihdosta
Jaa-ah. Mahtaako johtua kirjoittajasta vai lukijasta, mutta tavasin tuon ylläolevan ensiksi että "viikseenvedosta", ja taas sai mielikuvitus lentää... :oops: :twisted:

Ne Lesjoförsin tms. puslat on muuten ihan laatutavaraa, sama pulju taitaa olla alkuperäisosienkin takana ainakin joiiltain osin. Että ei kun alle vaan! (Siis puslat ja auton alle).
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Aku P kirjoitti:Jaa-ah. Mahtaako johtua kirjoittajasta vai lukijasta, mutta tavasin tuon ylläolevan ensiksi että "viikseenvedosta", ja taas sai mielikuvitus lentää... :oops: :twisted:
No se on sitten tarina erikseen, muttei siitä kyllä projektikertomukseksi asti juttua riitä. :o

Saitko Kaapo muuten ovipahvin vielä takaisin ja joko puskurit alkaa oleen kasassa?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kollektiivinen vastine viimeisimpiin viesteihin:

Mesedesi:
Tack, onnea näiden hommien kanssa tarvitaan aina. Minkä nurkan takana se tuleva ja yleensä pakollinen takaisku sitten luuraa, se on vielä arvoitus. Jos ei sellaiseksi voida sitten laskea projektin pidentymistä neljällä päivällä ennakoidusta :x . Se kuitenkin taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, kun näitä vanhoja pelejä availlaan - aina tulee jotain uutta vastaan. Ja sellainen periaatepäätös tehtiin, että jos jotain laitettavaa löytyy pöytäkirjan ulkopuolelta, niin ne pistetään kunnolla ojennukseen saman tien. Risaa, kyseenalaista tai edes likaista osaa ei takaisin laiteta ja kaikki aluset käsitellään perusteellisesti. Takapakki saattaa syntyä siis budjetin pettämisestä, itsellä on talviloma ohi, joten omaa panosta ei voi pajalla enää hyödyntää. Homman on silti edistyttävä - tunteja kertyy, eikä ilmaista lounasta tunnetusti ole :roll: .

Toivotetaan onnea myös oman Sonderisi maaliverhon onnistumiselle. Kuinkas paljon se musta eroaa 735-väristä? Meneekö uusiksi koko veto :shock:

Aku P:
Piti se arvata, että kaksi- tai peräti kolmimielinen toimittaja saa viiksenvaihdosta aikaan täysin toisenlaisen lukitulkinnan. Ja sellaiseksi täkyksi se oli tarkoitettukin, joten ansa laukesi - taunosta en tiedä :shock:
Jouset ovat tosiaan Lesjöfors-merkkiset ja ainakin originaaliosina ne myytiin. Ovat kyllä vakuuttavan oloiset - ja painoiset. Asennettukin jo on, saapi nähdä millaisen ajoefektin nämä tuovat kera uusien Bilsteinien ja tukivarsien puslien.

Pasi M:
Ovipahvi uiskenteli paikoilleen samaan vetoon. Puskurien kasaus odottaa, mutta tämä operaatio jää viimeiseksi. Saavat samalla maalit kuivua rauhassa sekä puskimissa että auton kyljissä. Der Alte suositti, että asennusta kannattaa lykätä mahd. pitkälle, jotta pinta ei ole niin altis naarmuuntumaan aivan hipaisusta. Pahimmillaan saattaa olla, notta puskimet päästään laittamaan vasta viikonvaihteessa. Katsotaan nyt, mitä pajalla pojat saavat aikaan. Tekisi kyllä mieli olla mukana.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti: Der Alte suositti, että asennusta kannattaa lykätä mahd. pitkälle, jotta pinta ei ole niin altis naarmuuntumaan aivan hipaisusta. Pahimmillaan saattaa olla, notta puskimet päästään laittamaan vasta viikonvaihteessa.
Juu. Tässä voi kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että puskurien paikalleenlaitto-periaate on syytä tehdä koko porukalle kerralla selväksi. Periaatteessahan puskurit lykätään paikalleen vähän samaan tapaan kuin astianpesukoneen "korit". Puskimien osalta molempien päiden olisi vaan syytä mennä kerralla oikein (tämä vaatii siis 2 äijää), sillä systeemi heilahtaa luvattoman herkästi vastamaalattuun persposkeen (auton), jos toinen ukko saa oman päänsä kerralla kiskoille ja toinen ei.
(Nimimerkillä "kokemusta löytyy". :roll: :oops: )

Tämä topici on saanut muuten itsenikin miettimään, josko sittenkin investoisi tuohon TE:een samanlaisen perussavotan, eli uusisi ne alustan pakollisen palikat ja mahdolliset tiellejääntiin tulevaisuudessa syynä olevat osat (laturi, bensapumppu releineen etc) ja vedättäisi ainakin puolen auton yli uuden anthrazitgraun.

Ei nimittäin ole parhaillaan järin kovat myyntiarvot -89 bensamersuilla. Vaihdossa menisi, mutta jos joku pulju nyt on tuonut maahan diesel-4maticin tahi G:n se on sitten taas satavarmasti sellainen yritys, joka ei vaihturia ota.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Tämä topici on saanut muuten itsenikin miettimään, josko sittenkin investoisi tuohon TE:een samanlaisen perussavotan, eli uusisi ne alustan pakollisen palikat ja mahdolliset tiellejääntiin tulevaisuudessa syynä olevat osat (laturi, bensapumppu releineen etc) ja vedättäisi ainakin puolen auton yli uuden anthrazitgraun..
Raakaa ajattelutapaa noudattaen tämänkaltaisiin perusremppoihin sijoitettu euro ei siirry kirveelläkään auton jälleenmyyntihintaan kokonaisuudessaan. Toisaalta savotan jälkeen tietää tarkkaan mitä rahalla on saanut ja kauanko työn hedelmät osapuilleen koituvat auton käyttöarvon eduksi.

Jos tonnin varaa pohjiin ja maalarille, puolitoista osiin ja kolmannen tontun töihin ja tarvikkeisiin, niin aika pitkällä jo ollaan.
Oma kustis on vielä osin auki töiden osalta, mutta maalari ja osat verottivat n. 3 k€. Tässä pitää huomioida, että summassa on mukana 165 €:n lokarit ja ne :evil: puskurikromit, jotka verottivat yli 700€ kiinnikkeineen ja muine osineen. 4Maticin kohdalla alustan kalliimpien osien voisi kuvitella kompensoivan noiden kromien hintaa, joten osakauppaan saanee menemään samaa luokkaa olevan summan.
Aku P kirjoitti: Ei nimittäin ole parhaillaan järin kovat myyntiarvot -89 bensamersuilla. Vaihdossa menisi, mutta jos joku pulju nyt on tuonut maahan diesel-4maticin tahi G:n se on sitten taas satavarmasti sellainen yritys, joka ei vaihturia ota.
Näissä projekteissa on monta monessa. Järjellä ja pienellä sydämellä ajatellen olisi saattanut olla viisasta sijoittaa rempparahat uusiotuontiin ja yrittää löytää sillä summalla käypäinen laite. Mutta sama urakka saattaa niissäkin tulla vastaan.
Kunnostamattoman pelin myynti saati vaihtoon antaminen taas on ei kannata sekään ja jos sellaisen sitten jättää itselle, on suuri vaara, että laite asettuu nurkkiin odottamaan parempaa aikaa - joka yleensä tulee n. 10 vuoden päästä, jos on tullakseen :shock: .

Itse olen sitä mielipuolta, että kun auto on ok päiväittäisessä ajossa, nurinoitta leimattu, perusrakenteiltaan terve ja ja ainakin automyyjän kielellä "hyväkuntoinen", niin tämän kaliiperin savotta kyllä kannattaa.
Niitä kuuluisia kuluvia osiahan tässä lopultakin vaan vaihdellaan :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti: Raakaa ajattelutapaa noudattaen tämänkaltaisiin perusremppoihin sijoitettu euro ei siirry kirveelläkään auton jälleenmyyntihintaan kokonaisuudessaan. Toisaalta savotan jälkeen tietää tarkkaan mitä rahalla on saanut ja kauanko työn hedelmät osapuilleen koituvat auton käyttöarvon eduksi.
Nimenomaan noin, eihän näistä ikänä saa omiaan pois, joten kaiketi viksuinta olisi jatkaa nykyisellä ja pienentää sitä perseen ympärillä olevaa kylmää rinkiä uusimalla osa vakiohajoavista osista.
Kaapo kirjoitti:Jos tonnin varaa pohjiin ja maalarille, puolitoista osiin ja kolmannen tontun töihin ja tarvikkeisiin, niin aika pitkällä jo ollaan.
Oma kustis on vielä osin auki töiden osalta, mutta maalari ja osat verottivat n. 3 k€. Tässä pitää huomioida, että summassa on mukana 165 €:n lokarit ja ne :evil: puskurikromit, jotka verottivat yli 700€ kiinnikkeineen ja muine osineen. 4Maticin kohdalla alustan kalliimpien osien voisi kuvitella kompensoivan noiden kromien hintaa, joten osakauppaan saanee menemään samaa luokkaa olevan summan.
Eikä välttämättä kolmea tonniakaan, ainakin jos vähän katsoo ja kyselee mistä osansa ostaa. Tietysti 4maticin alustanosat ovat samaa luokkaa kuin W126:n tietyt korinosat: jos et Veholle nöyrry viemään kassillista rahaa, niin ilman jäät.
Onni onnettomuudessa on, että tuo oma lossi ei ole ruosteeessa käytännössä mistään. Ainoat ruskehtavat paikat ovat takaluukun pohjassa (hiomalla ja maalilla kuntoon) sekä tunkinreikien tuntumassa ainakin kahden kolon osalta. Vielä niistä nostaa kesti, eli hiekkapuhallua + massaus voisi riittää seuraavaksi 15 vuodeksi...
Kaapo kirjoitti:Näissä projekteissa on monta monessa. Järjellä ja pienellä sydämellä ajatellen olisi saattanut olla viisasta sijoittaa rempparahat uusiotuontiin ja yrittää löytää sillä summalla käypäinen laite. Mutta sama urakka saattaa niissäkin tulla vastaan.
Kunnostamattoman pelin myynti saati vaihtoon antaminen taas on ei kannata sekään :
No ei. Kunnostetunkin kanssa voi käydä niin, että hyvitys jää aikas alakanttiseksi, mutta se on taas toisen ajan murhe.
Oikeastaan idea käyttöremontista syntyi, kun kiinnostuin tässä yhdestä W124 E300 turbodiesel 4maticista. Auto näytti ekalla kerralla katsomassa käydessäni pirun hyvältä kun oli pimeää ja kuraista. Tekniikka olisi sekin ollut omien + Maurin pintapuolisten havaintojen mukaan iskussa, mutta kun maanantaina poikkesin oikein auringonvalossa katsomaan tuota, niin selvisi että selvää kuppaahan siinä on kylkimuovien reunassa ja pientä painumaa, naarmua ja muuta vaikka miten. Eli heti se tonni maalarille, ainakin siinäkin olisi varattava. Sitten puuttuvat 2-renkaat ja vetokoukku ja mahdolliset tarvittavat uudet alustan osat.... ja silti joutuisi maksamaan väliä.
Mieluummin ajaa tällä omalla, mistä tietää tasantarkkaan jo, mitä se on syönyt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kaapo kirjoitti:Toivotetaan onnea myös oman Sonderisi maaliverhon onnistumiselle. Kuinkas paljon se musta eroaa 735-väristä? Meneekö uusiksi koko veto :shock:
No kysymyksessä on kylläkin ns. väliväri jossa mustasta peilaten etsitään kaikkia peltipintojen mahdollisia monttuja ja aaltoiluja. Eli 735 on Astralsilber, siis hopea.
Mielestäni mustassa ja hopeassa on pienimuotoinen väriero... :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin