1999 cdi vs >2000 cdi
1999 cdi vs >2000 cdi
Onks jollain tarkempaa tietoa mitä muuta eroa ko. moottoreilla on kuin tehoero? Onko esim. ruiskutuslaiteissa jotain oleellista eroa? Saako lastulla saman tehon molemmista ulos? Kannattaako yleensä ostaa vanhempaa versiota?
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
En tieä vaihtuuko cdi-koneet uudempaan juuri tuossa välissä, mutta jos vaihtuu niin erona eri suuttimet, vanhemmassa 5 reikäiset ja uudemmassa 7reikäiset, mutta virtauspinta-alaa vanhemmissa enempi ja siten teoriassa myöskin lastulla enempi tehoa, mutta ero lienee minimaalinen. Uudemmassa muistaakseni myöskin 2 esiruiskutusta vanhan 1 sijaan ennen varsinaista ruiskutusjaksoa -> hiljaisempi käynti.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Riippuu varmasti mistä automallista on kyse, pakuihin tuli uudet koneet vasta 2004, jolloin korikin pistettiin uusiksi, ja tehoerot selittyvät useilla eri muutoksilla.Jani Anttila kirjoitti:En tieä vaihtuuko cdi-koneet uudempaan juuri tuossa välissä, mutta
8< ---- www.daimlerchrysler.com.au ---
http://www.wheels24.co.za/Wheels24/NewM ... 86,00.htmlDiesel engines
The CDI diesel engines fitted in the Vito are four-cylinder, in-line powerplants featuring the same 2nd generation CDI technology that is already used in Mercedes-Benz passenger cars. There are two versions to choose from. Power ratings have all been significantly increased compared to the models they supersede: from 60 kW (82 hp) to 65 kW (88 hp) and from 90 kW (125 hp) to 110 kW (150 hp) on the top-of-the-range engine, where the difference is most noticeable.
The increase in power translates into greater agility, particularly at low rev speeds, making driving the new Vito even more fun. The Vito diesels deliver peak torques of 220 Nm, 270 Nm and 330 Nm respectively over a broad rev band.
The increase in power can be attributed primarily to the addition of a turbocharger with a variable nozzle turbine. The setting of the guide vanes is performance-map controlled, leading to a clear reduction in the exhaust gas backpressure as the engine reaches its maximum power. Build-up of charge pressure is also greatly improved by adjustment of the guide vanes, translating into more spontaneous engine response. Increasing the charge pressure at rev speeds below 1800 rpm also leads to a major reduction in turbo lag.
A further reason for the increase in power output is the injection pressure of 1600 bar. This allows the required fuel quantity to be injected quickly through the narrow nozzle openings, which have to be kept very small so as to minimise exhaust emissions. Longer injection times would add to the thermal load and therefore have a negative effect on combustion quality.
[edit] Ahaa, kun innostuin vähän googlettamaan niin kolmannen polven cdi on keksitty, voi tätä teknologian juoksua:
http://www.germancarfans.com/news.cfm/n ... 050124.002
On siinä ihmettelemistä kun HIPO päivityksiä etsii koneeseen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Eikös tuossa välissä vaihdu se ensimmäinen cdi-supolvi toiseen, elikkä sataheppaisesta tulee 115-tanen.
Ruiskutuspainehan taitaa olla sama, 1350 bar, max.
Injektoreita on lähes joka moottorille erilaiset nuihin alkupään moottoreihin, jostain syystä sitten myöhemmässä vaiheessa ilmestyy sitten sellaisia, jotka käy käytännössä kaikkiin malleihin.
Olisikkohan sitten vielä sellainen ero tuossa välissä, että ahtimet muuttuu hukkaportillisesta muuttuvasiipiseksi. Tässä vaiheessa vielä alipaineohjauksella.
Ensimmäisen sukupolven moottorista taitaa lastulla saada jotain 140-150 hv.
Toisesta 160-170 hv.
Ihan vanhimmissa taitaa olla se paineen kehittävä syöttöpumppu hiukan heikompitehoinen.
Kyllä täällä monet tietää paljon enemmänkin eroja.
Eri mallien paremmuudesta en sano mitään, kaikilla taidetaan vielä ajella, ja hinta kait se monesti ratkaisee.
.
Eikös tuossa välissä vaihdu se ensimmäinen cdi-supolvi toiseen, elikkä sataheppaisesta tulee 115-tanen.
Ruiskutuspainehan taitaa olla sama, 1350 bar, max.
Injektoreita on lähes joka moottorille erilaiset nuihin alkupään moottoreihin, jostain syystä sitten myöhemmässä vaiheessa ilmestyy sitten sellaisia, jotka käy käytännössä kaikkiin malleihin.
Olisikkohan sitten vielä sellainen ero tuossa välissä, että ahtimet muuttuu hukkaportillisesta muuttuvasiipiseksi. Tässä vaiheessa vielä alipaineohjauksella.
Ensimmäisen sukupolven moottorista taitaa lastulla saada jotain 140-150 hv.
Toisesta 160-170 hv.
Ihan vanhimmissa taitaa olla se paineen kehittävä syöttöpumppu hiukan heikompitehoinen.
Kyllä täällä monet tietää paljon enemmänkin eroja.
Eri mallien paremmuudesta en sano mitään, kaikilla taidetaan vielä ajella, ja hinta kait se monesti ratkaisee.
.