Voiko ladata

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
atevi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.01.2005 08:08

Voiko ladata

Viesti Kirjoittaja atevi »

Voiko Viton akkua ladata akun ollessa piakoillaan, ohjekirja pyytää irroittamaan akun latauksen ajaksi.
Kiitti vastauksista jo etukäteen.
Ps.olis vähän kiire. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Voiko ladata

Viesti Kirjoittaja veskola »

atevi kirjoitti:Voiko Viton akkua ladata akun ollessa piakoillaan, ohjekirja pyytää irroittamaan akun latauksen ajaksi.
Kiitti vastauksista jo etukäteen.
Ps.olis vähän kiire. :lol:
Riskinä näkisin kaapeleiden oikosulun mahdollisuuden matallirakenteisiin kun penkki häiritsee....

Toinen asia mikä kannattaa huomioida on höyryjen tuulettaminen, eli ikkuna auki lataamisen ajaksi, ehdottomasti.

Eli minä kyllä tarvittaessa lataisin paikallaan, mutta kannattaa paneutua niiden kaapeleiden laittamiseen, ettei tule vahinkoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

Astrumissa kun koodasivat mulle vitoon uuden avaimen ,niin asentaja löi laturin kylmän rauhallisesti akkuun kiinni. Plussan piuha akkuun ja maa kaapeli oven lukon vastakappaleeseen.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä sen nykypäivän latureilla voi aivan huoletta ladata akku paikoillaan ja piuhat kiinni.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka !

Jos akku on täysin tyhjä(eikä akku ota vastaan vielä virtaa) niin laturin latausjännite voi nousta 19V asti joten tämä jännite voi rikkoa jo elektroniikkaa(Siis suuri ripplejännite rikkoo tekniikan)
Jos lataa akkua siten, että auton kengät kiinni niin kannattaa laittaa hieman kuormaa auton sähköjärjestelmään, jolloin ylijännitettä ei muodostu.
Eli jo auton sisävalo riittää kuormaksi, sitä kun pitää päällä puolituntia samalla kun lataa>> sitten kun 30min on kulunut niin voi sammuttaa sisävalon.

Huomioi että laturin ylijännitettä et pysty mittaamaan yleimittarilla, koska jännitteessä on myös vaihtosähköosuutta, eli rippleä. Sen pystyy mittaamaan
kun laittaa laturin kenkiin 1000uF/63V konkan ja mittaa tasajännite alueella maksimi latausjännitteen(ilman kuormaa). :wink: [/i]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

capriceman kirjoitti:Moikka !
**vetin hyvä pointti muuten, oikeastaan nuo laturinvalmistajat saisi hirttää munistaan.

Itselle ei ole tullut tuommonen eteen kun latailen labravirtalähteellä autoja :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka !

Samoin latailen labravirtalähteellä omia akkujani. Labra poweria käyttäessä
kannattaa laittaa latauskaapeliin diodi estämään virransyöttöä akulta poweriin päin jos vaikka vahingossa irrottaa powerin johdon seinästä niin virta alkaa kulkea akulta powerille ja se ei ole virtalähteelle terveellistä... :wink:
Eli joku P600X diodi myötäsuuntaan niin johan on varma peli...

Ps. Mitäköhän yleensä laturin suunnittelijat ajattelevat > ai tuolta kiinasta saisi
halpoja muuntajia laitetaas niitä ja sitten diodisilta perään ja ei kun myyntiin...heh. Eli ei mitään regulointia joka meinaa sitä että kun akku on täysi niin akku rupeaa kiehumaan ja ne kaasut ei ole terveellisiä. :roll:
Vastaa Viestiin