E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

Millainen "ohjelma" pitää olla jotta tuollaiseen laitteeseen saa etu/takajarrupalat vaihdettua?
SBC? siis käsitin että hydraulinen painepumppu joka aktivoituu tietystä, esim. oven avaamisesta.
Joku "kehittynyt" testeri/ohjelma OBD-pistokkeen kautta kenties?
Vai onko tuo STAR ainut konsti?
Vai luotetaanko hyvään tuuriin, että hyväuskoisesti napataan satula irti, palat pois, painetaan männät sisään ja uudet palat, satula kiinni ja tietenkään
tässä välissä ei edes ajatella hipaista ovia, virtalukoa, jarrupoljinta tms...? :problem:
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Onnistuu ilman Staria. Laittaa vaan ovet lukkoon ja alkaa hommiin. Varmuuden välttämiseksi voi laittaa sopivan kalikan palojen/mäntien väliin, jos satula odottaa toimettomana.
Finnsailor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.04.2012 18:34

Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Finnsailor »

Itse vaihdoin 280 cdi -06 nelivetofarkkuun etupalat viime syksynä ja viime viikolla takapalat. Ei mitään ongelmia, muuta kuin että piti hankkia 18mm avaimia että sain satuloiden pultit auki. Ovet lukkoon vaan ja avain sellaiseen paikkaan että sitä ei kukaan vahingossakaan pääse ropeloimaan. Tasku on huono paikka, voi painautua puuhatessa ja avata ovet vahingossa!
Olavi V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 14.01.2006 19:20

Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Olavi V »

Joo, noin se onnistuu. Itselläni vaan kävi niin, että palojen vaihdon jälkeen takajarrut jäivät lievästi laahaamaan, vaikka mäntä meni melko helposti sisään. Lueskelin tuossa vanhoja viestejä ja näin olikäynyt muillakin ja jarrusatulatkin oli jouduttu vaihtamaan, männillä on ilmeisesti taipumus ajan kanssa turvota. Vaihdoin sitten vanhat palat takaisin kun piti saada auto liikenteeseen ja jarrut irtosivat ihan ok. Nyt vaan tuli mieleen, että voisiko tarvikepalat olla jotenkin rautaosaltaan tiukemmat ja jumittaa päistään? Vanteen reiästä meisselin kärjellä vääntämällä satulan liuku-ja runko-osan välistä pyörä lähti ihan kevyesti pyörimään, joten isosta jumittamisesta ei ole kysymys. 10 kilsan ajon jälkeen vanteetkin kuitenkin olivat jo melkoisen lämpimät. Onko joku tämän asian kanssa paininut huomannut eroa tarvike ja orkkispalan välillä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se ole paloista kiinni.
wiimax.fi
Finnsailor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.04.2012 18:34

Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Finnsailor »

Takapalat oli kyllä hankalaa ujuttaa satulan kanssa takaisin, oli pakko viilata levyn reunassa olevaa pykälää pois molemmilta puolilta. Sylinteri oli kyllä ihan pohjassa, joten ajattelin että mitoitus on vaan tehty tarkasti. Palat laahasivat noin 100 km ja levyt lämpenivät, mutta eivät vaarallisesti. Kulutuskin oli vähän koholla. Sellainen hyöty siitä oli, että noin puolen sentin ruostekaista levyjen ulkoreunasta hioutui pois, joten molemmat levyt ovat nyt paremmassa kunnossa kuin ennen palojen vaihtoa. Tuon noin 100 km ajon kulutus palasi vähitellen ennalleen eivätkä levyt enää lämpene normaalia enempää.
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

:roll:
Etu- ja takalevyt sekä palat uusittu "ongelmitta"...
Samalla tietysti asennusosat ja kulumisanturit. Testerillä tsekkasin ja ainakin monitoiminäytön "wear indicator" herja katosi.
Näyttöön jäi kuitenkin kummittelemaan "visit workshop" teksti ja sitä ei saanut pois millään, mahtanee olla joku aivan muu vika järjestelmässä...? :eh:
Vastaa Viestiin