Millainen "ohjelma" pitää olla jotta tuollaiseen laitteeseen saa etu/takajarrupalat vaihdettua?
SBC? siis käsitin että hydraulinen painepumppu joka aktivoituu tietystä, esim. oven avaamisesta.
Joku "kehittynyt" testeri/ohjelma OBD-pistokkeen kautta kenties?
Vai onko tuo STAR ainut konsti?
Vai luotetaanko hyvään tuuriin, että hyväuskoisesti napataan satula irti, palat pois, painetaan männät sisään ja uudet palat, satula kiinni ja tietenkään
tässä välissä ei edes ajatella hipaista ovia, virtalukoa, jarrupoljinta tms...?
E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
- Paikkakunta: Helsinki
Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.
Onnistuu ilman Staria. Laittaa vaan ovet lukkoon ja alkaa hommiin. Varmuuden välttämiseksi voi laittaa sopivan kalikan palojen/mäntien väliin, jos satula odottaa toimettomana.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su 22.04.2012 18:34
Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.
Itse vaihdoin 280 cdi -06 nelivetofarkkuun etupalat viime syksynä ja viime viikolla takapalat. Ei mitään ongelmia, muuta kuin että piti hankkia 18mm avaimia että sain satuloiden pultit auki. Ovet lukkoon vaan ja avain sellaiseen paikkaan että sitä ei kukaan vahingossakaan pääse ropeloimaan. Tasku on huono paikka, voi painautua puuhatessa ja avata ovet vahingossa!
Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.
Joo, noin se onnistuu. Itselläni vaan kävi niin, että palojen vaihdon jälkeen takajarrut jäivät lievästi laahaamaan, vaikka mäntä meni melko helposti sisään. Lueskelin tuossa vanhoja viestejä ja näin olikäynyt muillakin ja jarrusatulatkin oli jouduttu vaihtamaan, männillä on ilmeisesti taipumus ajan kanssa turvota. Vaihdoin sitten vanhat palat takaisin kun piti saada auto liikenteeseen ja jarrut irtosivat ihan ok. Nyt vaan tuli mieleen, että voisiko tarvikepalat olla jotenkin rautaosaltaan tiukemmat ja jumittaa päistään? Vanteen reiästä meisselin kärjellä vääntämällä satulan liuku-ja runko-osan välistä pyörä lähti ihan kevyesti pyörimään, joten isosta jumittamisesta ei ole kysymys. 10 kilsan ajon jälkeen vanteetkin kuitenkin olivat jo melkoisen lämpimät. Onko joku tämän asian kanssa paininut huomannut eroa tarvike ja orkkispalan välillä?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su 22.04.2012 18:34
Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.
Takapalat oli kyllä hankalaa ujuttaa satulan kanssa takaisin, oli pakko viilata levyn reunassa olevaa pykälää pois molemmilta puolilta. Sylinteri oli kyllä ihan pohjassa, joten ajattelin että mitoitus on vaan tehty tarkasti. Palat laahasivat noin 100 km ja levyt lämpenivät, mutta eivät vaarallisesti. Kulutuskin oli vähän koholla. Sellainen hyöty siitä oli, että noin puolen sentin ruostekaista levyjen ulkoreunasta hioutui pois, joten molemmat levyt ovat nyt paremmassa kunnossa kuin ennen palojen vaihtoa. Tuon noin 100 km ajon kulutus palasi vähitellen ennalleen eivätkä levyt enää lämpene normaalia enempää.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
- Paikkakunta: Helsinki
Re: E 270 CDI W211 jarrupalojen vaihto.
Etu- ja takalevyt sekä palat uusittu "ongelmitta"...
Samalla tietysti asennusosat ja kulumisanturit. Testerillä tsekkasin ja ainakin monitoiminäytön "wear indicator" herja katosi.
Näyttöön jäi kuitenkin kummittelemaan "visit workshop" teksti ja sitä ei saanut pois millään, mahtanee olla joku aivan muu vika järjestelmässä...?