Viime talvena aloin ihmettelemään kun taloutemme C-sarjalainen (250 cdi 4 matic) puski valkoista savua (tai pikemminkin höyryä) häiritsevän paljon, ihan sama oliko kuormitusta vai ei. Ero oli huomattava taloudessamme olevaan s212 250cdi 4 maticiin. Molemmat ovat vuosimallia -12.
C-sarjalaisesta ei häviä nesteet, eikä öljy ja muuten molemmat toimivat niinkuin pitääkin. Mutta se savu/höyry. Auto puskee sitä myös näin kesäkeleillä, silmin nähtävästi.
Toinen huomio minkä tein on se, että E-sarjalaisen pakoputken pää on ihan puhdas, sormella pyyhkäistäessä sormeen ei jää mitään näkyvää.
C-sarjalaisen putki on märkä ja sormella pyyhkäistäessä sormeen jää mustaa öljymäistä ainetta. Molemmissa autoissa DPF on paikoillaan ja polttelevat itseään n. 1300 km välein.
Mistähän moinen savutus/höyrytys voi johtua? Entä mikä likaa C-sarjalaisen putkiston?
s204 250 cdi savuaa.
s204 250 cdi savuaa.
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Re: s204 250 cdi savuaa.
Tulipahan mieleen, jotta voisiko tähän 204:ään olla päässyt jotain kautta väärää polttoainetta. Työn puolesta muuan bussissa havaittiin väärää polttoainetta ja työnsi valkoista savua/höyryä ja putken pää oli öljymäisessä mönjässä. Uusi polttoaine ja pakkoregenerointi poisti ilmiön. Kukaan ei varmaksi tiedä, mitä se polttoaine oli, mutta epäiltiin kerosiinia. Ilmiö voisi johtua myös vuotavasta EGR-coolerista. Tällöin toki jäähdytysnesteen pitäisi hissukseen kadota ja jopa tehdä painetta, mikäli ja kun pakopaine toisinaan jäähdytysjärjestelmän paineen ylittää - sikäli kun pääsee molempiin suuntiin vuotamaan. Eräs vaihtoehto voisi olla huohotin. Avaa varovasti öljykorkki käydessä ja katso, huohottaako kone kuinka runsaasti/vapautuuko ylipainetta. Tiemmä suutinvaivaakin on OM651:ssä ollut. Lähteekö kakistelematta käymään kylmänä ja kuumana? Vaihtoehtoja on kovin monta näissä avaruusajan ituhippimoottoreissa...
Re: s204 250 cdi savuaa.
Mainitset, että vettä ei häviä.
Mutta vuotava kansipahvi aiheuttaa samanlaista savua.
Tulee mieleen puristuspaine mittaus. Pitäisi näkyä siinä.
Ammattilaiset osaa kokeilla esim vesiletkuista, jos paine lisääntyy vesitilassa.
Mutta vuotava kansipahvi aiheuttaa samanlaista savua.
Tulee mieleen puristuspaine mittaus. Pitäisi näkyä siinä.
Ammattilaiset osaa kokeilla esim vesiletkuista, jos paine lisääntyy vesitilassa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: s204 250 cdi savuaa.
Vettä ei tosiaan häviä, eikä öljyä. Tarkistan tuon huohotuksen kun pääsen auton kimppuun.
Käyntiin lähtee laakista, niin kylmänä kuin kuumanakin ja muutenkin toimii niinkuin pitää. Viime talvena tärähti käyntiin -34 asteen pakkasella ensimmäisellä pyöräytyksellä, tämä käynnistys siksi kun akussa ei riittänyt enää potkua weballe.
Koneella ajettu siis vasta 200tkm, joten olisi suuri ihme että sieltä olisi puristukset jo kadonneet, eikö näillä rullata järkeään pitemmälle?
Käyntiin lähtee laakista, niin kylmänä kuin kuumanakin ja muutenkin toimii niinkuin pitää. Viime talvena tärähti käyntiin -34 asteen pakkasella ensimmäisellä pyöräytyksellä, tämä käynnistys siksi kun akussa ei riittänyt enää potkua weballe.
Koneella ajettu siis vasta 200tkm, joten olisi suuri ihme että sieltä olisi puristukset jo kadonneet, eikö näillä rullata järkeään pitemmälle?
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Re: s204 250 cdi savuaa.
.
Oliskohan kuitenkin hiukkaspönttö kopisteltu tyhjäksi ja ohjelmasta vikakooditaulukko pyyhkäisty nollille.
Musta neste on todennäköisesti palamatonta polttoainetta sotkettuna nokeen.
Valkea savukin viittaisi huonoon palamiseen ja jälkipolttoon.
Syynäilisin ja kopistelisin pakoputkea tarkkaan.
Mikäli näin on käynyt, niin sellaiseen paikkaan ohjelmoitavaksi, jossa vikakoodit jätetään rauhaan ja hiukkassuodattimen toimintaan liittyvät käskyt ja toimet moottorinohjaimelta deaktivoidaan.
Oliskohan kuitenkin hiukkaspönttö kopisteltu tyhjäksi ja ohjelmasta vikakooditaulukko pyyhkäisty nollille.
Musta neste on todennäköisesti palamatonta polttoainetta sotkettuna nokeen.
Valkea savukin viittaisi huonoon palamiseen ja jälkipolttoon.
Syynäilisin ja kopistelisin pakoputkea tarkkaan.
Mikäli näin on käynyt, niin sellaiseen paikkaan ohjelmoitavaksi, jossa vikakoodit jätetään rauhaan ja hiukkassuodattimen toimintaan liittyvät käskyt ja toimet moottorinohjaimelta deaktivoidaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: s204 250 cdi savuaa.
Noniin, viikonlopun jäljiltä testattu huohotus.
Molemmat autot vierekkäin käynnissä ja öljykorkit auki, ei silmin huomattavaa eroa toisiinsa nähden. Olettaisin tämän asian olevan kunnossa.
Hiukkassuodatin on paikoillaan, tai jos ei ole niin sen on jonku käynyt yön aikana ruuvaamassa irti. Minun toimesta DPF:ää ei ole poistettu ja auto on ollut taloudessamme uudesta asti.
Molemmat autot vierekkäin käynnissä ja öljykorkit auki, ei silmin huomattavaa eroa toisiinsa nähden. Olettaisin tämän asian olevan kunnossa.
Hiukkassuodatin on paikoillaan, tai jos ei ole niin sen on jonku käynyt yön aikana ruuvaamassa irti. Minun toimesta DPF:ää ei ole poistettu ja auto on ollut taloudessamme uudesta asti.
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic