Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Ei meinaa ymmärrys riittää näihin ongelmiin. Voiko olla todellista että mersun flektit lähtee pyörimään täysiä vasta 100 asteen jälkeen? Autoon on vaihdettu termostaatti, jäähdytin, lämpötila-anturi, paisuntasäiliö, jäähdyttäjänkorkki ja flektin ohjausboxi. Sen verran on tekniikka hallussa, että mittailin yleismittarilla moottorinohjainlaiteelta ohjausjänniteitä ja ne oli 2-4v luokkaa (tällöin tuuletin pyörii 10-20% voimalla) kun auto on yli 90 asteinen. 12v:ssa flekti pyörii täysillä... Piuhat ovat ehjiä, ei ota maihin tai toisiinsa. Ja kokeiltu vielä vetää ehjä ohjauspiuha ecu:lta flektin ohjausboxille.
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Niin, mikä se ongelma oli?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Niin totta tosiaan lämmöt nousee kuumana päivänä yli 100:n asteeseen mittarin mukaan... Flekti pyörii vain 10% korkeintaan. Sitten loppuu uskallus, laitan cabiinista lämmöt täysille ja moottorista putoaa lämmöt normaaliksi.
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Onkos testerillä katsottu lämpötiloja ja mahdollisia vikakoodeja? Jos osat tarvikkeita jostain vinkuintiasta niin voihan se toimia miten sattuu...Nokelainen kirjoitti:Ei meinaa ymmärrys riittää näihin ongelmiin. Voiko olla todellista että mersun flektit lähtee pyörimään täysiä vasta 100 asteen jälkeen? Autoon on vaihdettu termostaatti, jäähdytin, lämpötila-anturi, paisuntasäiliö, jäähdyttäjänkorkki ja flektin ohjausboxi. Sen verran on tekniikka hallussa, että mittailin yleismittarilla moottorinohjainlaiteelta ohjausjänniteitä ja ne oli 2-4v luokkaa (tällöin tuuletin pyörii 10-20% voimalla) kun auto on yli 90 asteinen. 12v:ssa flekti pyörii täysillä... Piuhat ovat ehjiä, ei ota maihin tai toisiinsa. Ja kokeiltu vielä vetää ehjä ohjauspiuha ecu:lta flektin ohjausboxille.
Se että mittari näyttää 100 saattaa silti tarkoittaa että lämmöt on oikeasti alemmat.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Osat on alkuperäisiä/ hyviä tarvikeosia(hella,behr). Kun moottori on tarpeeksi kuuma (yli 90 astetta) niin ylivuotoputkesta alkaa vuotamaan glykolit pihalle (Nostaa paineet yli 1,4bar, kiehumista?). Jos moottoria lämmittää paikoillaan tarpeeksi pitkään ilmastointi päällä, ampuu ilmastoinin varoventtiili kylmäaineet pihalle (lauhdutin ylikuumenee). Toivottavasti tuo Mersun lämpötilamittari valehtelee... Oon jo niin epätoivonen että olen ajatellu laittaa erillisen flektin ohjaus/termostaattisarjan vesiletkunväliin... Testeriä ei ole vielä kytketty autoon.AK47 kirjoitti:Onkos testerillä katsottu lämpötiloja ja mahdollisia vikakoodeja? Jos osat tarvikkeita jostain vinkuintiasta niin voihan se toimia miten sattuu...Nokelainen kirjoitti:Ei meinaa ymmärrys riittää näihin ongelmiin. Voiko olla todellista että mersun flektit lähtee pyörimään täysiä vasta 100 asteen jälkeen? Autoon on vaihdettu termostaatti, jäähdytin, lämpötila-anturi, paisuntasäiliö, jäähdyttäjänkorkki ja flektin ohjausboxi. Sen verran on tekniikka hallussa, että mittailin yleismittarilla moottorinohjainlaiteelta ohjausjänniteitä ja ne oli 2-4v luokkaa (tällöin tuuletin pyörii 10-20% voimalla) kun auto on yli 90 asteinen. 12v:ssa flekti pyörii täysillä... Piuhat ovat ehjiä, ei ota maihin tai toisiinsa. Ja kokeiltu vielä vetää ehjä ohjauspiuha ecu:lta flektin ohjausboxille.
Se että mittari näyttää 100 saattaa silti tarkoittaa että lämmöt on oikeasti alemmat.
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Paineistettu järjestelmä keittää vasta jossain 110asteessa mutta kyllä saisi jo kyllä sadassa jo pyöriä rivaksti...itse pähkäilin lankun kanssa samanlaista kun aika ylhäällä muutkin kytkee flektinsä niin yksi olisi jos kytkevä anturi olisi flektin tunnistimessa niin etsisi alemman kytkeytymis lämmön anturin.
Monesti muuten on ilmastoinnin ja moottorin flekti kytketty yhteytyeen eli ilmastoinninkin flekti tarvittaessa alkaa auttamaaan moottorin lämpöjen alenemisessa.
Kokeile jos star auttaa asiassa. On ollut tapauksia että vaikka vanhemmissakin koko laitos toimii mutta vesipumpun muovi ratas rikki niin varmasti keittää...eipä tuossa ole enää paljoa jäljellä...mikäs moottori näissä on?
Monesti muuten on ilmastoinnin ja moottorin flekti kytketty yhteytyeen eli ilmastoinninkin flekti tarvittaessa alkaa auttamaaan moottorin lämpöjen alenemisessa.
Kokeile jos star auttaa asiassa. On ollut tapauksia että vaikka vanhemmissakin koko laitos toimii mutta vesipumpun muovi ratas rikki niin varmasti keittää...eipä tuossa ole enää paljoa jäljellä...mikäs moottori näissä on?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Ilmastointi on kytketty flektinohjauslaitteen kautta flektiin, laitan ilmastoinin päälle niin flekti pyörii 20% teholla. Vm-98 230 kompura, eli onko se sitten M111.973 kone ja 192hv. Maantiellä jos ajaa niin ongelmia ei ole, kaupungissa nostaa lämmöt liikennevaloissa (silloin juuri kun flektit pitäisi toimia). Tuolta konehuoneesta löytyy vielä semmonen pieni sähköpumppu, jonka toimivuutta en ole testannut. Päävesipumpun kyllä vois vaihtaa, kun se on vielä alkuperäinen. Anturin vaihto ei luultavasti hyödytä mitään koska tieto menee näin sähkökaavan mukaan: Lämpötila-anturi>mootorinohjainlaite>flektinohjausmoduuli>flekti. Moottorinohjainlaite säätää jännitellä flektin pyörimisnopeutta flektinmoduulin kautta: esim. 2v=10% 4v=20%... 12v=100% pyörimisnopeutta. Sähkökaavan mukaan 85 asteessa flektit pyöri 100%:lla.atlas kirjoitti:Paineistettu järjestelmä keittää vasta jossain 110asteessa mutta kyllä saisi jo kyllä sadassa jo pyöriä rivaksti...itse pähkäilin lankun kanssa samanlaista kun aika ylhäällä muutkin kytkee flektinsä niin yksi olisi jos kytkevä anturi olisi flektin tunnistimessa niin etsisi alemman kytkeytymis lämmön anturin.
Monesti muuten on ilmastoinnin ja moottorin flekti kytketty yhteytyeen eli ilmastoinninkin flekti tarvittaessa alkaa auttamaaan moottorin lämpöjen alenemisessa.
Kokeile jos star auttaa asiassa. On ollut tapauksia että vaikka vanhemmissakin koko laitos toimii mutta vesipumpun muovi ratas rikki niin varmasti keittää...eipä tuossa ole enää paljoa jäljellä...mikäs moottori näissä on?
Viimeksi muokannut Nokelainen, La 12.08.2017 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
90 on varmaan ihan normaali lämpö. Paljon yli 100 ei kyllä enää ole.
Ootko varma ettei flektiä ohjata PWM signaalilla, kuten saman ikäisessä ässässä ainakin, eli jännitettä on mitattuna 0-5V ja toisessa päässä pyörii täysillä. 12 V sinne jos syöttää, niin voipi ECU ottaa itseensä.
Noi ylivuoto jutut ja muut purskahukset ei kuumosta hyviltä, eikä 100 asteessa mitään sellaista pitäisi esiintyä (jos muutenkaan).
Starilla seurasin joskus V12 koneen lämpöjä, kun mielestäni kävi turhan kuumana, niin 105 asteeseen saakka se kertoi olevan normaali lämmöissä. M111 lämmöistä ei kyllä ole mitään hajua. M112 ja M113 taas käy normaalisti aika viileinä jossain reilussa 80 asteessa.
Ootko varma ettei flektiä ohjata PWM signaalilla, kuten saman ikäisessä ässässä ainakin, eli jännitettä on mitattuna 0-5V ja toisessa päässä pyörii täysillä. 12 V sinne jos syöttää, niin voipi ECU ottaa itseensä.
Noi ylivuoto jutut ja muut purskahukset ei kuumosta hyviltä, eikä 100 asteessa mitään sellaista pitäisi esiintyä (jos muutenkaan).
Starilla seurasin joskus V12 koneen lämpöjä, kun mielestäni kävi turhan kuumana, niin 105 asteeseen saakka se kertoi olevan normaali lämmöissä. M111 lämmöistä ei kyllä ole mitään hajua. M112 ja M113 taas käy normaalisti aika viileinä jossain reilussa 80 asteessa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
PWM säädöllä juurikin toimii, slk:ssa säätöjännite 0-12v:n. Kun pääsee maille takasin niin pitää kokeilla keittää vedessä lämpötila-anturia jos se flekti lähtis päällenoroljan kirjoitti:90 on varmaan ihan normaali lämpö. Paljon yli 100 ei kyllä enää ole.
Ootko varma ettei flektiä ohjata PWM signaalilla, kuten saman ikäisessä ässässä ainakin, eli jännitettä on mitattuna 0-5V ja toisessa päässä pyörii täysillä. 12 V sinne jos syöttää, niin voipi ECU ottaa itseensä.
Noi ylivuoto jutut ja muut purskahukset ei kuumosta hyviltä, eikä 100 asteessa mitään sellaista pitäisi esiintyä (jos muutenkaan).
Starilla seurasin joskus V12 koneen lämpöjä, kun mielestäni kävi turhan kuumana, niin 105 asteeseen saakka se kertoi olevan normaali lämmöissä. M111 lämmöistä ei kyllä ole mitään hajua. M112 ja M113 taas käy normaalisti aika viileinä jossain reilussa 80 asteessa.

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Nyt on Star:lla katottu vikamuistit ja ei siellä ollut mitään tähän ongelmaan liittyvää. Autoa käytettiinkin välissä ja moottorinelektroniikka ei herjaa mitään. Mittariston lämpötilamittari pitää paikkansa, ainakin Star:n mukaan. Kiitoksia vielä StarSepolle vikamuistien luvusta.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
Viime viikonloppuna laittelin mailla mersua. Vesipumppu vaihtoon, vanhassa kahisi vähän laakerit ja ei muuta vikaa. Termostaatin vaihdoin kylmempään malliin 87->71c, tuli samalla vaihdettua jäähdytysnesteetkin. Seuraavaksi lämmitettiin virrat päällä lämpötila-anturia kuumailmapuhaltimella 120 asteiseksi flekti ei inahdakkaan
. Eli ainut vika mikä siellä vois enää olla on moottorinohjainlaite 4000€ veholta
. Asensin erillisen alaletkun väliin laitettavan fletinohjauksen relellä (https://www.autoracing.fi/sahkoflektin- ... sarja-35mm" onclick="window.open(this.href);return false;). Sähkötyöt pitää vielä tehdä myöhemmin... Ainut positiivinen asia asennuksissa oli että löytyi syy epätasaiselle tyhjäkäynnille, imupuolelta tulevat alipaineletkut olivat rikki.


Re: Voihan SLK R170, kun ylikuumenee kokoajan.
No, kalliilta boksi kuulostaa. Osta multa koko auto varaosiksi. SLK 230 Kompressor 69tkm Japanista, ratti vasemmalla. Saanut pusun etu ja takapuskimeen. Mutta tekniikka kaikki ehjää. Hankintahinnalla lähtee, ei oo aikaa itse värkkäillä...Nokelainen kirjoitti:Viime viikonloppuna laittelin mailla mersua. Vesipumppu vaihtoon, vanhassa kahisi vähän laakerit ja ei muuta vikaa. Termostaatin vaihdoin kylmempään malliin 87->71c, tuli samalla vaihdettua jäähdytysnesteetkin. Seuraavaksi lämmitettiin virrat päällä lämpötila-anturia kuumailmapuhaltimella 120 asteiseksi flekti ei inahdakkaan. Eli ainut vika mikä siellä vois enää olla on moottorinohjainlaite 4000€ veholta
. Asensin erillisen alaletkun väliin laitettavan fletinohjauksen relellä (https://www.autoracing.fi/sahkoflektin- ... sarja-35mm" onclick="window.open(this.href);return false;). Sähkötyöt pitää vielä tehdä myöhemmin... Ainut positiivinen asia asennuksissa oli että löytyi syy epätasaiselle tyhjäkäynnille, imupuolelta tulevat alipaineletkut olivat rikki.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.