Voiko näin laskea auton otsapinta-alan arvon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Voiko näin laskea auton otsapinta-alan arvon?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ja esimerkkinähän on wanha kunnon W123, mihin ei löytynyt A (otsapinta-alan) arvoa. Tein verrannon W124, W126 ja 600 Pullman mallien pohjilta.

W124 ja W126 autoista sai kaikki arvot cw ja cwA. Otin ne mukaan lähinnä samankaltaisen etuprofiilin vuoksi.

600 Pulmannista sai pelkän cw arvon. Koska 600P cw on 0,48 ja w126 cw 0,36 niin niistä saatiin cw vaikus kerroin aikaiseksi. Näiden cw arvojen keskiarvohan on sama kuin W123, eli 0,42. Näin verrantoon saatiin hieman ilmanvastusta aikaan, koska ainoastaan W124 ja 126 malleja käytettäessä olisi tullut liian hyvä A (lue: pieni otsapinta-ala) tulos W123:selle.

Tämä oli kuitenkin esipuhe, mutta nyt itse laskelmaan, mielipiteitä asiantuntijoilta, kiitos. Tulos vaikuttaa kuitenkin mielestäni aika järkevältä.
**************************************************************************************

Ensin vertailuautot, koska suoraa arvoa ei ollut saatavilla

W124, A=2,06 (neliömetriä) / cw=0,34
==================================================
ulkomittojen ala on 1,425 m * 1,740 m = 2,4795
2,4795-2,06=0,4195

((( Ulkomittoihin perustuvasta alasta vähennetään todellinen tiedetty ala. Erotusta verrataan ulkomittojen alaan. )))

0,4195 on 16,9187336…% luvusta 2,4795
16,9187336…% = m1

W126 (uudempi ässä), A=2,13 (neliömetriä) / cw=0,36
==================================================
ulkomittojen ala on 1,441 m * 1,820 m = 2,622620
2,622620-2,13=0,49262

((( Ulkomittoihin perustuvasta alasta vähennetään todellinen tiedetty ala. Erotusta verrataan ulkomittojen alaan. )))

0,49262 on 18,7835…% luvusta 2,622620
18,7835…% = m2

cw 0,36 jaettuna ulkomittojen alalla on (0,36 / 2,622620 = 0,13726…) s1
0,13726… = s1


Pullman 600 (1964-1981), A=??? (neliömetriä) / cw=0,48
==================================================
ulkomittojen ala on 1,510 m * 1,950 m = 2,9445
cw 0,48 jaettuna ulkomittojen alalla on (0,48 / 2,9445 = 0,163015…) s2
0,163015… = s2


W123 Sedan (tehtävän pähkinä), A=??? (neliömetriä) / cw=0,42
==================================================
Koska W126 ja 600 mallien cw -arvojen keskiarvo on 0,42 (siis sama kuin tehtävän W123 sedan autossa) niin lasketaan vertailulukujen s1 ja s2 keskiarvo:
(0,13726… + 0,163015…) / 2 = 0,15014
Saadaan vertailuluku (iso) S = 15,0141552… %

Koska W123, W124 ja W126 mallien etuprofiili on samankaltainen, niin tehdään verranto W123 mallin ulkomittojen pinta-aloihin kuulumattoman alan selvittämiseksi.
Verrataan W124 ja W126 mallien ulkomittoihin perustuvien pinta-alojen ja todellisien tiedettyjen pinta-alojen erotus prosentteja. Lukujen m1 ja m2 keskiarvo.
(Ts. kuinka paljon on itse autoon kuulumatonta pinta-alaa ulkomittojen avulla lasketusta alasta)

(16,9187336…% + 18,7835…%) / 2 = 17,85
Saadaan vertailuluku (iso) M = 17,85112…%

Muodostetaan vertailuluvuista keskiarvo prosentti, jolla vähennetään ulkomittojen pinta-alasta arvioitu autoon kuulumaton pinta-ala.

( M + S ) / 2 = vähennys prosentti
(15,0141552… % + 17,85112…%) / 2 = 16,4326376…%

ulkomittojen ala on 1,438 m * 1,786 m = 2,568268
Käytetään edellä laskettua vähennys prosenttia:
2,568268 * (1,0-0,164326376…) = 2,1462333826…

Vastaus: A= 2,15


Ps. toivottavasti joku jaksoi lukua tänne asti... :-)
Viimeksi muokannut Kipsu, Pe 04.03.2005 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Selvää insinööri ainesta :shock:
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lindroos kirjoitti:Selvää insinööri ainesta :shock:
Ettei jopa diplomi-insinööri, eiköhän tuo tässä perjantain aikana, lähinnä lähempänä kello 3:00ap jalostu aatteeksi :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rupes päätä särkemään :shock: Taidan korkata kossun...
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Saahan asiat tehdä vaikeastikin. Itse olisin laskenut ulkomitoista tuon raa-an pinta-alan (=2,568m^2), vähentänyt siitä renkaiden ja pohjan väliin jäävän tyhjän alan (=maavara x renkaan sisäsivujen välinen etäisyys). Tämän lisäksi olisin ottanut huomioon korin kapenemisen ylöspäin kertomalla saadun tuloksen sopivalla hattuvakiolla. :lol:
Tietty korin kapenemistakin voisi arvioida mittaamalla esim katon leveyden ja laskemalla ala "puuttuville kolmioille" (korin leveys-katon leveys) x (korkeus kylkilistasta kattoon). Toisaalta käyttämälläsi laskutavalla ei tarvi vaivautua mittanauhan kanssa auton ääreen.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Otsikon kysymys, eli otsapinta-alan laskeminen/määrittäminen on simppeli homma. Se on se, mikä suoraan edestä näkyy autoon kuuluvana alueena.

Jos sen sijana haetaan ilmanvastuskerrointa, niin meneepi jo kimurantimmaksi. Siihen vaikuttaa auton profiili, siis sivulta katsottuna.
Et voi laskea ilmanvastuskerrointa muiden mallien keskiarvona jne. Se on aina mallikohtainen, ja voi heittää rajustikin hyvin pienellä profiilimuutoksella.

Teknikko - taitaa
insinööri - tietää
DI - taitaa tietää
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

spede10 kirjoitti:Otsikon kysymys, eli otsapinta-alan laskeminen/määrittäminen on simppeli homma. Se on se, mikä suoraan edestä näkyy autoon kuuluvana alueena.
Juu eli koko asian ydin onkin miten laskea tuon pinta-alan, paitsi tietysti kuvaamalla auton ja laskemalla pikseleitä koneen näytöltä.

No tälläinen lähestymistapa. Otetaan 10 autoa ja tehdään niistä tilasto. Lasketaan miten auton äärimitat ja ilmoitetut poikkipinta-alat jakautuvat. Saadaan minimi, maksimi ja keskiarvot tuolle. Lopuksi tehdään budjetti sen huonoimman tapauksen mukaisesti ja lasketaan 10 % päälle :lol:

Kuva

:arrow: W123: A 2,11 +/- 0,07 ja cwA = 0,89 +/-0,03.

Eräs tärkeämpi asia, eikö W124:n otsapinta-ala ole 2,06 neliömetriä ja cw 0,34 jolloin cwA = 2,06 * 0,34 = 0,70. Nimittäin muistelen että Viton cwA olisi 1,jotain.

[heh, kuluuhan se aika näinkin :oops: ]
Viimeksi muokannut veskola, Pe 04.03.2005 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Lindroos kirjoitti:Selvää insinööri ainesta :shock:
Kiitosh, kiitos... :oops:.
Itseasiassa kuljetusalan inssin paprut saattapi hyvässä lykyssä olla neljän vuoden päästä taskussa. Sitä odotellessa voi miettiä näitä todellisia elämän pieniä ongelmia:

Joo eli alkujaan mietin kanssa sitä mittaamista ja valokuvapelleilyä, mutta totuus on se etten tiennyt tarkalleen ottaen mitä tuolla pinta-alalla todella tarkoitetaan. Epäselvyyksiä oli siitä miten otetaan huomioon luukut, ritilät (maski tms.) ja muut listat, joita vanhassa autossa on PALJON.

Tämä otsapinta-ala taitaapi olla ihan suht simppeli homma, jos tällä todella tarkoitetaan pelkästään auton 2D pinta-alaa!!! Hommahan vaikeutuisi huomattavasti jos tarkan pinta-alan laskentaan kuuluisi myöskin ulokkeiden ja syvennyksien pinta-alan laskentaa. No mutta sitähän varten mittaillaan cw arvoja, joista minun ei tarvi sinällään tietää muuta kuin itse arvo.
Pitää varmaan kuunnella luennoilla seur. kerran tarkemmin :)

************************************************************************************
veskola kirjoitti: No tälläinen lähestymistapa. Otetaan 10 autoa ja tehdään niistä tilasto. Lasketaan miten auton äärimitat ja ilmoitetut poikkipinta-alat jakautuvat. Saadaan minimi, maksimi ja keskiarvot tuolle. Lopuksi tehdään budjetti sen huonoimman tapauksen mukaisesti ja lasketaan 10 % päälle
Itsekkin turvauduin tilastotieteisiin, kun en ollut aivan varma itse selvitettävän asian merkityksestä. Veskolan tyylin sijasta päätin käyttää MB malleja, jotka ovat aika saman muotoisia edestäpäin katsottuna. Siis (W123, W124 ja W126).

Päätin kuitenkin että pelkästään autoon kuulumattoman alan vähentäminen koko pinta-alasta on täysin riittämätön, koska W123 autossa on varmasti paljon enemmän luukkuja, listoja ja ulokkeita kuin "sliipatuimmissa" 124 ja 126 malleissa. Täten laskin eräänlaisen kertoimen Pullman 600 auton "heikkoa" ja W124 kehittyneempää cw kerrointa hyväksi käyttäen, joidenka keskiarvo sattuikin olemaan sama kuin W123. Mielstäni aivan varmasti pinta-aloilla on merkitystä itse ilmanvastuskertoimeen, toin sen omalla tavallani mukaan laskelmaan.

En nyt väitä että tästä saisi jonkun laskusäännön aikaan, mutta jotain sen tapaista ainakin...
No huh huh, menipäs taas selittelyksi. (Haukottelee...)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Otsapinta-ala tosiaan tarkoittaa vain sitä 2-ulotteista pinta-alaa. Tämän kun kertoo ilmanvastuskertoimella saadaan selville pinta-ala jonkakokoisella tasaisella levyllä on sama ilmanvastus kuin ko. autolla. Muotoiluseikoista riippuu siis tuo ilmanvastuskerroin (ihme sanajärjestys).

Esimerkki:

Otetaan kaksi lastulevyä, 1m x 1m ja 1m x 2m. Toinen pystyyn ja toinen viistoon niin että korkein kohta on 1m korkeudella (sivusta katsottuna näin -> / ). Edestä katsottuna kummankin otsapinta-ala on 1m^2, mutta viistossa olevan ison levyn ilmanvastuskerroin on merkittävästi pienempi.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Melitos kirjoitti:Edestä katsottuna kummankin otsapinta-ala on 1m^2, mutta viistossa olevan ison levyn ilmanvastuskerroin on merkittävästi pienempi.
heh Sinäkös sen Viton, Vianon ja a-mallin kävit suunnittelemassa mersulle :D

Pistäppäs taas se linkki, jossa oli ne autojen ilmanvastuskertoimet, en edes haulla löydä, vaikka muistan että se linkki tänne joku aika sitten kirjoitettiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Melitos kirjoitti: Otsapinta-ala tosiaan tarkoittaa vain sitä 2-ulotteista pinta-alaa.
Oulussa on viisaita miehiä näköjään hyvä hyvä...


Mutta osaatko sanoa tähän mitään?

Olen näköjään käyttänyt cwA- termiä alkuperäisessä viestissä "pinta-alan" asemasta, vaikka olen tarkoittanut sillä ihan perininteistä pinta-alaa (esim. 2,15 m^2).
Erään toisen käyttäjän mietinnässä cwA on kuitenkin cw:n ja A:n (pinta-alan) kerrannainen. Matemaattisesti loogista, mutta onko tämä virallinen merkintä tapa jollekkin/johonkin ???

Ohessa veskolan esittämä mietintä aiheesta:
veskola kirjoitti:Eräs tärkeämpi asia, eikö W124:n otsapinta-ala ole 2,06 neliömetriä ja cw 0,34 jolloin cwA = 2,06 * 0,34 = 0,70. Nimittäin muistelen että Viton cwA olisi 1,jotain.
Pahoittelen vielä kerran termeissä sekoamista !
Alan miehethän tietty nauraa :P häkäistä noksinaurua tälle pikkupoikien arvailulle, mutta ei se menoa haittaa.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

veskola kirjoitti:heh Sinäkös sen Viton, Vianon ja a-mallin kävit suunnittelemassa mersulle :D
No en, mutta tommonen paku on kyllä yksi helpoimmista tapauksista laskea otsapinta-ala. :lol:
Pistäppäs taas se linkki, jossa oli ne autojen ilmanvastuskertoimet, en edes haulla löydä, vaikka muistan että se linkki tänne joku aika sitten kirjoitettiin.
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus1.htm
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus2.htm

Näitä varmaan tarkoitit?
So long, and thanks for all the fish
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hämmennetään nerojen soppaa sen verran että kysytään mitä se otsapinta-ala mahtaakaan tarkoittaa? Peltiä joka menee ruttuun kun mosse vedetään nutulleen? :shock: :D Vai sitäko osuutta autosta joka on tuulen kanssa tekemisissä? :shock:

Otsaa kivistää kun näitä teidän jorinoitanne lukee näin savottakeittäjäpohjalta :shock: :lol:
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

vesa kirjoitti:Hämmennetään nerojen soppaa sen verran että kysytään mitä se otsapinta-ala mahtaakaan tarkoittaa?
Auton (tai minkä tahansa) poikkipinta-ala liikettä vastaa kohtisuorassa asennossa.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Dunkelblau123 kirjoitti:Olen näköjään käyttänyt cwA- termiä alkuperäisessä viestissä "pinta-alan" asemasta, vaikka olen tarkoittanut sillä ihan perininteistä pinta-alaa (esim. 2,15 m^2).
Erään toisen käyttäjän mietinnässä cwA on kuitenkin cw:n ja A:n (pinta-alan) kerrannainen. Matemaattisesti loogista, mutta onko tämä virallinen merkintä tapa jollekkin/johonkin ???

Ohessa veskolan esittämä mietintä aiheesta:
veskola kirjoitti:Eräs tärkeämpi asia, eikö W124:n otsapinta-ala ole 2,06 neliömetriä ja cw 0,34 jolloin cwA = 2,06 * 0,34 = 0,70. Nimittäin muistelen että Viton cwA olisi 1,jotain.
Cw on vastuskerroin ja A on se poikkipinta-ala. Cw x A on sitten kokonaisvastuskerroin jossa otetaan huomioon paitsi muoto (Cw) myöskin koko (A).

Esim auto jonka A = 2m^2 ja Cw = 0,5 -> CwA = 1m^2.

Hyvä sivu vastuksista löytyy täältä: http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa2.html
Ko sivulla tarkastellaan polkupyörää, mutta fysiikan laithan ovat samat.

PS: googlaa ajotilapiirros ja katso valmiista malleista niin ei tarvi täältä kysellä. :wink:
So long, and thanks for all the fish
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Lindroos kirjoitti:Selvää insinööri ainesta :shock:
jopa autoteknikkona olen joutunut koulussa laskemaan Mersun kuorma-auton teoreettisen suorituskyvyn ja polttoaineenkulutuksen. autoista sen enempää tietämättä laskin sen VAPARISTA. taidanpa kömytä vinttikomeroon ja polttaa koko selvityksen! :twisted:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Melitos kirjoitti: Cw on vastuskerroin ja A on se poikkipinta-ala. Cw x A on sitten kokonaisvastuskerroin jossa otetaan huomioon paitsi muoto (Cw) myöskin koko (A).
Näinhän tämä on, kiitos. Taidanpa korjata harhaoppiset merkinnät ensimmäiseen viestiin (jolla aloitin tämän) ettei joku muu mene sekaisin niistä.
Vastaa Viestiin